Työssä käyvät eivät ymmärrä sitä , että kahden lapsen yksinhuoltajaäidin 2300 euron tukipotista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Vain satasia jää omaan käyttöön. Helppohan se on työssäkäyvän huudella kuinka tuet on muka suuret
Kommentit (326)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Perheeseemme kuuluu äiti ja 2 lasta.
Tuloina asumistuki (848e), toimeentulotuki (986,52e), lapsilisät yh-korotuksella (336,32e) ja elatusmaksut (338e).
Tulot yhteensä 2508,84 euroa.
Vuokra 1060 euroa.
Jäljelle jää 1448,84 euroa.
Kyllä tuolla 1448,84 eurolla toimeen tulee, mutta äärimmäisen tarkkaan pitää laskea jokainen sentti.
Lapset 10v ja 13v ja rahaa menee heidän asioihin, itsestä en niinkään välitä koska siihen ei ole varaa.
Ruoka on asia mistä tingin viimeiseksi, haluan, että lapset syövät terveellisesti ja monipuolisesti, ruokaostokset ovat noin 600e kuussa. Autoa meillä ei ole, julkiseen liikenteeseen menee noin 200 euroa kuukaudessa.Lapset kasvavat hurjaa vauhtia ja vaatteeita sekä kenkiä saa koko ajan olla ostamassa uusia, pojalle käytettynä ei tahdo löytyä oikeen mitää
Ei pidä paikkansa,yh ja kaksi lasta eivät saa 1448 euroa vuokran jälkeen. Lapsen perusosa on 320 ja aikuisen 580 e. Lapsen perusosaan sisältyy lapsilisä ja elatustuki eli todellisuudessa summa on n 100 e. lapsilisän ja elatustuen saat vaikka tienaisi 5000 e nettona kk
Sehän määräytyy siitä minkä ikäiset lapset ovat ja asuvatko koko ajan lähivanhemman luona vai viikkoviikko. Vanhemmista lapsista saa enemmän kuin nuoremmista.
Soviteltua saisin, jos yhteistuntimäärä jäisi 2h per kk vähemmäksi. Menee justiinsa siihen rajan yli. Eli himpan verran yli 80% alan kokoaikaisesta työajasta. Olen joka kk yrittäny hakea, aina tulee hylky.
Olen yrittänyt keksiä kuinka saisin vähennettyä tunteja muutaman, jotta saisin. Te-keskuksen täti ilmoitti, ettei itse saa vähentää, menee kokonaan oikeus saada sitä soviteltua. Pitäisi pyytää lisätunteja, joita ei ole tarjolla. Olen siis loukussa.
Toimeentulotukea, kun on oma asunto ja auto?
Asunto ostettu 9 vuotta sitten, jolloin elämäntilanne oli toinen - samoin oli asuntomarkkinatilanne aivan erilainen. Arvo laskenut niin, että saisin myydessäni noin 30000e vähemmän, kuin mitä velkaa on. Millä minä sen velan maksaisin sitten? Siis miinusta, ei tulisi rahaa - rautalangasta.
En ole yh. Eli en saa elatusmaksua enkä korotuksia lapsilisiin. Puoliso pienituloinen ja hänen tulonsa menevät tarvittaviin säännöllisiin lääkityksiin (3 perheenjäsentä tarvitsee), vakuutuksiin, sähkö ja vesilaskuihin (sähkölämmitys) sekä omaan autonsa kuluihin ja loput ruokakauppaan. Olemme jakaneet menot mahdollisimman tarkasti, jotta kurjuus olisi tasapuolista. Kummallekaan ei jää yhtään ylimääräistä, ei edes tarpeeksi.
Emme käy missään töiden lisäksi, emme tuhlaa kerta kaikkiaan mihinkään. Kaikki on kilpailutettu, ei ole suoratoistoa, ei edes tietokonetta.
Ehkä keksimme jotain, millä pääsemme työelämästä pois. Pärjäisimme paremmin tuilla. Jos saisimme Toimeentulotukea, menisi esimerkiksi lääkeostot sen piikkiin. Ne ovat noin 200e/kk.
Vierailija wrote:
Ja toinen yksinhuoltajaäiti käy töissä saadakseen tuon 2300 euroa, sitten hänen pitäisi vielä ymmärtää sääliä sinua.
Tähän saa päälle elatusta ja lapsilisiä joten todellisuus on noin 3000e. Niin mikä on ongelma?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja toinen yksinhuoltajaäiti käy töissä saadakseen tuon 2300 euroa, sitten hänen pitäisi vielä ymmärtää sääliä sinua.
Tähän saa päälle elatusta ja lapsilisiä joten todellisuus on noin 3000e. Niin mikä on ongelma?
Aivan ja vähän asumistukea noin pienellä palkalla joten yli 3000e.
Vierailija wrote:
Sehän määräytyy siitä minkä ikäiset lapset ovat ja asuvatko koko ajan lähivanhemman luona vai viikkoviikko. Vanhemmista lapsista saa enemmän kuin nuoremmista.
Jos puhe on yksinhuoltajasta, hän saa asumistukea, lapsilisää ja elatusta. Palkkansa päälle.
Vierailija wrote:
Soviteltua saisin, jos yhteistuntimäärä jäisi 2h per kk vähemmäksi. Menee justiinsa siihen rajan yli. Eli himpan verran yli 80% alan kokoaikaisesta työajasta. Olen joka kk yrittäny hakea, aina tulee hylky.
Olen yrittänyt keksiä kuinka saisin vähennettyä tunteja muutaman, jotta saisin. Te-keskuksen täti ilmoitti, ettei itse saa vähentää, menee kokonaan oikeus saada sitä soviteltua. Pitäisi pyytää lisätunteja, joita ei ole tarjolla. Olen siis loukussa.
En ole yh. Eli en saa elatusmaksua enkä korotuksia lapsilisiin. Puoliso pienituloinen ja hänen tulonsa menevät tarvittaviin säännöllisiin lääkityksiin (3 perheenjäsentä tarvitsee), vakuutuksiin, sähkö ja vesilaskuihin (sähkölämmitys) sekä omaan autonsa kuluihin ja loput ruokakauppaan.
Keksit siis ihme nyyhkytarinan siitä kuinka elätät pikkuruisella palkallasi itkuntuhruiset lapsesi ja unohdit mainita, että talouteen kuuluu myös puoliso. Mene nyt mäkeen. Älä myöskään missään tapauksessa laita kelaan toimeentulotukihakemusta, koska sulla on sellainen mielikuva, että et ehkä voi saada sitä. Ja jos saisit, niin miten voisit enää esittää marttyyria, joka niska limassa painaa töitä puoli-ilmaiseksi ja kukaan ei auta?
"Jos hakija asuu omistusasunnossaan, Kela ei edellytä sen myymistä.
Lähtökohta on, että jos toimeentulotuen hakija tarvitsee autoa toimeentulonsa turvaamiseen, ei Kela edellytä kulkupelin muuttamista rahaksi. Toinen syy on se, että hakija asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esimerkiksi paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä."
Vierailija wrote:
Ei se yh:n työnteko näillä tuilla ole duunaritasolla kannattavaa. Lapseton vielä jää plussalle työnteolla tai yh:lla, jos on hiton hyvät elatusavut.
"..hyvät elatusavut" on tosiaan tärkeä pointti tässä yhtälössä. Jos lapsen/lasten toinen vanhempi maksaa isoa
elatusapua, niin se takaa joillekin yksinhuoltajille helpomman elämän. Mutta vain siinä tapauksessa, että toinen
vanhempi maksaa rahat kuukausi säännöllisesti. Jos hän jättää maksamatta, lähivanhempi joutuu
anomaan korvaavaa summaa yhteiskunnalta. Mutta yhteiskunta ei tietenkään maksa sitä isoa summaa, jota
etävanhemman oli määrä maksaa. Yhteiskunta maksaa pienen normisumman. Vuosien varrella tämä
vaikuttaa huomattavasti kyseisen lapsen/lasten elintasoon ja elämään.
Voi vihtori, pitäisikö sittenkin lopettaa takkuavat opinnot ja alkaa työttömäksi. Tämä 1400e kahden lapsen yh ja täyspäiväinen opiskelija -kombo ei lyö leiville.
Sitten muistin, että vihaisin itseäni ja elämääni jos olisin loputtoman pitkään kotona, joten ihan mielelläni vielä pari vuotta sinnitellään ennen kuin kaikki on hienosti.
No ruoka ja vuokrahan ne tärkeimmät ovat, mitä vielä pitäisi saada?
2300e netti äiti ja 2 lasta versus sama, mutta 5 henkeä?
Nyyhkytarina?
Ei, vaan todellisuutta.
Kiitos tästä, sisuunnuin kuitenkin niin, että aion ottaa yhteyttä Kelaan ja kokeilla toimeentulotuen hakemista.
Viimeksi kun hain noin vuosi sitten, jonkun laskurin mukaan jäi hiukan alle tai meni yli, en ole varma.. jonkun rajan ja se oli siinä. Ei tullut penniäkään. Luovuin siis koko ajatuksesta. Jospa nyt menisi toisin 👍
Vierailija wrote:
No onpa tyhmä nainen sitten kun saisi saman rahan olemalla kotona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Työssäkäyvät eivät voi mitenkään ymmärtää sitä kuinka ahtaalla tukien varassa elävät yksinhuoltajat ovat
Justhan tämä ap osoittaa, kuinka itseasiassa moni työssäkäyvä elää ahtaammalla kuin tukien varassa elävä yh! Ja tämä tukien varassa elävä yh, kehtaa vielä valittaa, kuinka tiukkaa on!
Itse asiassa Suomessa osa työssäkävijöistä saa hyvian huonoa palkkaa ja heidän toimeentulonsa on
heikkoa ja eläminen on jatkuvaa taistelua, kun raha ei riitä nk normaaliin elämään. Joillakin tukien varassa
elävillä voi olla niin vähän rahaa käytössä, että myös heidän elämänä on jatkuvaa kamppailua, että jotenkin
selviäisi seuraavaan rahapäivään. Yrittäkään kiltit palstalaiset ymmärtää tämä. Ei pitdä yllyttää näitä kahta
ryhmää tosiaan vastaan.
Vierailija wrote:
Kertokaa ettei tää ole totta. Jooko ?!
Mulla 2 osa-aikatyötä, kokoaikaista ei ole löytynyt tältä alueelta. 3 lasta.
Omistusasunto ja maksan asumisen, auton kulut (voisin luopua jos jäisin työttömäksi) ja päivittäismenot palkalla netto 1100-1300e/kk+lapsilisillä. Asuntoa ei voi myydä, jäisi kymmeniä tuhansia velkaa nykymarkkinoilla. Korkoihin en saa asumistukea, kun jää alle omavastuun vielä. Eiköhän ne nouse, niin saan sitten.
Tarkkaan mietitään mitä syödään. Harrastuksia, maksullisia, ei ole. Vaatteita korjataan/paikataan, ostetaan käytettyinä ja poistomyynnistä Tokmannilta.
Taidan alkaa perseilemään töissä, jotta irtisanotaan ja pääsen tukia nostelemaan. Loppuisi nälän näkeminen ja joskus voisi vaikka käydä ulkona syömässä.
Mikä siinä ulkona syömisessä on niin ihanaa? Voithan käydä vetäneen lerssin nakkikopin kulmalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mihin kuvittelet sen työssäkäyvän yksinhuoltajan rahojen sitten menevän? Tuon verran jää suunnilleen nettona käteen naisten mediaanipalkasta.
Olen mies ja nettopalkkani on aika lailla 2000 euroa, kyllä tuolla yksi ihminen elää ilman kurjuutta ja tukia.
Yksi ihminen, niin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olisit pitänyt housut jalassasi jos et kerta kykene itse huolehtimaan jälkikasvustasi.
On tabu edelleen puhua siitä kuinka moni tänä päivänä on vahinko eikä avioliitossa suunniteltu lapsi.
Monet avioliitossa tai pitkässä avoliitossa syntyneet lapset ovat tulleet vähän vahingossa. Yleensä
se pyritään salaamaan lapselta kasvuiässä.
Mitä se meille kuuluu että mihin se menee ja paljonko menee? Vaikka menis viisi tonnia viikossa vesilaskuun. Idea on se, että sun pitää itse perheesi elättää. Ei se mun tai Koskisen Kaarlon perhe ole. Kaarlolla on ihan omat mukulat, keiden jalkapallot ja jakki-makupalat hän saa kustantaa.
Itsekin yksinhuoltajana jään ensi vuonna kotiin. Ei järkeä käydä töissä kun toimeentulotuella jää enemmän käteen kuin töissä käymällä. Ihan hullua touhua.
Joo, nyt kun tukia ollaan työssäkäyviltä leikkaamassa niin ei ole täälläkään järkeä mennä töihin. Mulla jää ensi vuonna noin 200e/kk enemmän hanskaan kun jään kotiin. Voin vihdoin toteuttaa haaveilemani Thaimaanmatkan.
Luettele tuet. Eiköhän niistä ole osa lapsilisiä ja elatustukia, jotka saa myös työssäkäyvä palkan päälle tuloista riippumatta.
Asumistuki menee aina kokonaan vuokraan eikä piisaakaan. Sitä saa myös pienituloinen työssäkäyvä.
Jäljelle jää joko työttömyyskorvaus, toimeentulotuki tai eläke. Niissä on aika paljon vaihtelua.
Yksi tuttu sai ansiosidonnaista työttömyyskorvausta enemmän kuin minä palkkaa raskaasta työstä. Toisaalta kun olin äitiyslomalla, joku toinen sai valtavaa äitiysrahaa, joku taas sai toimeentulotesta kaikki laskut. Minä sain pienen äitiysrahan ja asumistuen ja käytin säästöjäni.
Tilanne on aina ollut sellainen, että joistain töistä saa suhteettoman isoa palkkaa ja toisaalta minimituen saa yhtä hyvin tekemättä mitään kuin tekemällä huonosti palkattuja töitä.
Ennen kuitenkin pienipalkkainenkin sai jotain apua, ja palkasta saattoi yrittää säästää hyvinä aikoina. Suuri etu oli vapaus, ettei tarvinnut raportoida jonnekin tukifirmaan menoistaan kuten toimeentulotukilaisten. Nyt nämä romutetaan. Huonopalkkainen, osa-aikainen tai pätkätyö ei hyödytä enää mitään, kun sen oheen joutuu hakemaan toimeentulotukea. Raportoit sossulle ym, et voi omistaa mitään etkä säästää mitään, lisäksi käyt raskaassa työssä tai useammassa.
Jatkossa kannattaa käydä hyvätuloisessa kokoaikaisessa vakituisessa työssä tai olla tekemättä mitään. Tuo on ollut jossain määrin totuus jo aiemmin, mutta nyt poistuvat viimeisetkin kannustimet yrittää mitään.