Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssä käyvät eivät ymmärrä sitä , että kahden lapsen yksinhuoltajaäidin 2300 euron tukipotista iso osa menee vuokraan ja ruokaan

Vierailija
01.11.2023 |

Vain satasia jää omaan käyttöön. Helppohan se on työssäkäyvän huudella kuinka tuet on muka suuret

Kommentit (326)

Vierailija
161/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja toinen yksinhuoltajaäiti käy töissä saadakseen tuon 2300 euroa, sitten hänen pitäisi vielä ymmärtää sääliä sinua.

Aivan näin. Ja minulla jää palkasta käteen 1700 euroa.  Nousen aamulla aikaisin ylös ja lähden töihin maksaakseni sinun, tuilla eläjän,  kotona olemisesi.  Minullakin on lapsi.  Tosin ei kahta, kuten sinulla, koska minä tajusin jo yhden lapsen jälkeen lähteä erilleen miehestä, josta ei ollutkaan isäksi.  

Minä en ole saanut minkäänlaisia "tukia" ikinä, paitsi se lapsilisä, joka kaikille tulee.  

Oletko hakenut tukia?

No mitä hittoa, mulla jää 1900e käteen ja saan elatusapua, lapsilisän ja asumistukea. Yhteensä n. 660e/kk, suosittelisin sinuakin hakemaan.

Vierailija
162/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta siis 1900e käteen. Tukia siihen päälle 660e

Jos sulla jää käteen 1700e niin kyllä niitä tukia saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan useassa kommentissa trollista tai provosta, mutta kyllä tämä on ihan totta omasta kokemuksesta. Tuttava piirissä monta työtä välttelevää jotka kuitenkin kovaan ääneen valittavat kun tuet ovat liian pienet. Aina löytyy syy kaikkialta muualta paitsi itsestä miksi tilanteeseen on joutunut. Tuntuu vain niin väärältä kun toiset tekee tuon summan eteen töitä 8h päivässä ja toiset vinkuu 8h kotona kun on niin kurjaa ....

Vierailija
164/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi jollekin pitää kustantaa näin kallis elämä ja korkea elintaso, varsinkin kun ei käy töissä.

Eihän moni töissä käyväkään saa kuin jotain 1300-2000e ja osa-aikaiset vielä vähemmän ja joutuvat elämään sillä.

Miksi siis työtöntä ei pakoteta pärjäämään edes samalla rahalla, kuin työssä käyvän, pitää saada jopa enemmän?

Itse asiassa osa-aikaisella jää nykymallissa enemmän käteen, koska hän saa päälle tukia. Ja 2000 euron kk-tulot lapsiperheelle ei ole mitään kallista elämää tai korkeaa elintasoa. Se, että jotkut saavat surkeaa palkkaa, ei sitä muuksi muuta. Nuo pienituloisethan ovat oikeutettuja asumistukeen ja toimeentulotukeenkin samoin perustein kuin ap, ja tietysti lapsilisät ja elatustuet myös kuuluvat työssäkäyvillekin.

Ehkä monien mielikuvissa on se että y

Tämä on niin totta. Monta kertaa yksinhuoltaja on paremmassa asemassa kuin parisuhteessa elävä lapsiperhe 

Naimisiin ei kannata siis mennä, eikä ainakaan asua saman katon alla. Kiitos holhousyhteiskunnan 

Vierailija
165/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vingu, olen tyytyväinen tilanteeseen ja tulen toimeen tuilla. Toki siis menisin mieluummin töihin. Tunnen myös muutamia valittajaloisia ja ärsyttää kyllä niiden valitus, rahat menee lähikuppilaan. Itse käyn mieluummin kerran kesässä etelänmatkalla.

Vierailija
166/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet tulisi olla niin pienet että jää vähän nälkä, alkaa ehkä työntekeminen kiinnostaa ?

Vierailija
167/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuet tulisi olla niin pienet että jää vähän nälkä, alkaa ehkä työntekeminen kiinnostaa ?

Olen samaa mieltä, siksi on ihan älytöntä että jos hallituksen esitykset tukien leikkauksista menee läpi niin minun kannattaa jäädä kotiin. Tällä hetkellä olen töissä, ensi vuonna kotiin jäämällä saan 200e/kk. Eihän sen näin pitänyt mennä?

Vierailija
168/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e/kk enemmän siis kotiin jäämällä.

Vierailija
169/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tätä mieltä olen itsekin aina ollut. Tekisin mielelläni töitä, mutta en todellakaan nyt jos saan saman rahan kotona istumalla.

Vierailija
170/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvä trolli, jotta viha työttömiä kohtaan kasvaa. 0/5.

Vierailija
171/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan työssäkäyvänä inssi yamkina satasen enemmän, niin miksi minun pitäisi sääliä sinua, kun sinulta ei vaadita koulutusta taikka mitään työvelvoitetta rahoihin? Lähinnä tämä pistää veetuttaa...

Vierailija
172/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhutaan useassa kommentissa trollista tai provosta, mutta kyllä tämä on ihan totta omasta kokemuksesta. Tuttava piirissä monta työtä välttelevää jotka kuitenkin kovaan ääneen valittavat kun tuet ovat liian pienet. Aina löytyy syy kaikkialta muualta paitsi itsestä miksi tilanteeseen on joutunut. Tuntuu vain niin väärältä kun toiset tekee tuon summan eteen töitä 8h päivässä ja toiset vinkuu 8h kotona kun on niin kurjaa ....

Eihän sen summan ostovoima siitä kasva, vaikka sen eteen tekisi töitäkin. Yhtä pieni summahan se elämiseen silti on. Joten ihan puhtaasti pärjäämisen kannalta on epäolennaista, mitä kautta se summa tulee - jos se on riittämätön, niin sitten se on.

Vierailija
173/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla jää 2300 euroa kk palkasta käteen. Oon kahden lapsen yksinhuoltaja, molemmat alle 18 v. Lasten isä ei maksa elareita, ne tulevat Kelalta miniminä. Lapsilisät myös tuloa, tietty. Asumistukea saan 0 euroa. Asutaan omistusasunnossa, pienessä kolmiossa, josta lyhennän velkaa vielä monta vuotta. Lainanlyhennyksen + vastikkeen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen olen onnellinen, jos kuukausi ei jää miinukselle. En omista autoa, eikä matkustella ulkomailla. Ylipäätään kaikki menot, jotka eivät vaaranna kenenkään terveyttä tai elämää, on leikattu pois meidän taloudesta jo kauan sitten. Lyhennysvapaa on käytetty ja seuraava peliliike onkin asunnon myynti, aika rajoilla aletaan korkotason ja vastikkeiden rajun nousun vuoksi olla, putkiremonttiakin makselen yhä vastikkeessa. Ongelma tietysti se, että paha myydä asuntoa kenellekään väkisin. Jos ei mene kaupaksi niin sitten ei mene. Tietysti voi aina ajatella, että voi myydä sen tappiollakin jotta pääsee siitä eroon ja lähtee sitten vuokralle, kun vuokraan saa asumistukea. Kaikki lasten tulot eli elarit ja lapsilisät menevät heidän menoihinsa, senttiäkään en itselleni tai koko talouden menoihin ota enkä ole ottanut.

Vierailija
174/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä tuolla höpistään että tukia ei saa kun jää käteen 1700 €/kk

mulle jää noin 2000 € ja saan asumistukeakin reilut 500 €

Vierailija
175/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ymmärtää. Työssäkäyvälle yksinhuoltajalle jää saman verran käteen verojen jälkeen ja siitäkin suurin osa menee asumiseen ja ruokaan.

Matkan pituudesta riippuen töihin ja työmatkoihin kuluu 40-50 tuntia viikossa ja ne kotityöt, jotka työtön on tehnyt päivällä täytyy tehdä työpäivän jälkeen.

Lapset tulee koulusta tyhjään kotiin, kun vanhempi on töissä ja läksyt tehdään vasta illalla. Harvoin työssäkäyvällä on myöskään aikaa kierrellä kirppareilla tai tarjousten perässä, joten ostokset tulee kalliimmaksi kuin työttömän vastaavat.

Vierailija
176/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meinaatko, että työssäkäyvillä jää jotenkin maagisesti enemmän?

Sepä se, ei jää. Jää vähemmän, miksi siis käydä töissä.

Siksi, että saisi joskus eläkettä? Siksi, että saisi tulevaisuudessa paremmin palkattua työtä? Siksi, että tykkää työstään? Jos palkka ei ole nousemassa etkä tykkää työstäsi, niin kouluttaudu lisää, molemmat kohdat helpottuu

Vierailija
177/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja saadakseen 2300e tililleen tavallinen työssäkäyvä veronmaksaja joutuu tienaamaan lähemmäs 3500e bruttopalkan. Ilman yhden yhtä tukea mistään. Kyllä on monella hämärtynyt käsitys siitä, mitä keskituloinen tienaa. Ja vielä pitäisi tukia nostaa!

No tuossa rahassa on niiden lastenkin rahat, elarit ja lapsilisät, ne saa se työssäkäyväkin jos on yh, sellainen 800€ tuosta summasta. Eli jos saa sen päälle vielä palkan niin sehän tekee jo yli kolme tonnia nettona.

Vierailija
178/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikä kukaan edelleenkään hoksaa, että myös miljonäärityössäkäyvä yhäiti saa samat lapsilisät yhkorotuksilla ja elarit kuin työtön luuseriäitikin. Se on sellainen 400€ per kersa. Ne ei liity työttömyyteen millään lailla.

Vierailija
179/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä saan työssäkäyvänä inssi yamkina satasen enemmän, niin miksi minun pitäisi sääliä sinua, kun sinulta ei vaadita koulutusta taikka mitään työvelvoitetta rahoihin? Lähinnä tämä pistää veetuttaa...

Noin 800€ tuosta rahasta on lasten rahoja, jotka tulee kaikille yksinhuoltajaperheen lapsille, jos elarit maksaa varakkaampi vanhempi, raha on suurempikin, tuo on vaan minimi. Ei kukaan saa 2300 euroa pelkkää asumistukea ja työttömyysetuutta, tai jos saa, on ollut ihan hyväpalkkaisessa työssä ennen, ja saa ansiosidonnaista puolitoista vuotta, sitten se raha tippuukin reilusti, siihen vajaaseen kuuteen sataan + asumistuki.

Vierailija
180/326 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten terveistä ihmisistä on tullut tuollaisia työtä vieroksuvia loisia jotka vaativat koko ajan lisää kaikenlaisia tukia? Miten te kehtaatte olla yhteiskunnan elättejä?

Eikö oikeasti hävetä vanhusten puolesta, he niitä tukia tarvitsevat kun joutuvat kituuttamaan pienten eläkkeiden turvin.

Mua oksettaa teidän pummien takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän