Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hakea tradenomin koulutukseen enää 50 vuotiaana?

Vierailija
31.10.2023 |

Työkokemusta talouhallinosta jne 25 vuotta. Mitä lisäarvoa tutkinto antaisi osaamiselle? 

Kannattaako hakea vai onko hukkaan heitettyä aikaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tradenomin koulutus on erittäin helppo, itse opiskelin sen parissa vuodessa työn ohella monimuotokoulutuksena. Suurin osa kursseista oli yläastetasoisia ryhmätöitä, jotka eivät vaatineet juuri mitään opiskelua jos on ymmärrystä työelämästä. Itse työllistyin nykyiseen paikkaani jo ennen valmistumista, joten en osaa sanoa oliko hyötyä. Jos jossain vaiheessa haen uusia töitä, on varmaan ihan hyvä olla tutkinto CV:ssä.

Riippuu koulusta. Jos käy jonkun Xamkin tai Lapin amkin, jonne kaikki pääsee, on helppo. Enkä nyt väitä, että tutkinto olisi vaikea, mutta olen ottanut muista kouluista vapaavalintaisia ja muita kursseja ja ne oli ihan pilipalikursseja. Jos aines on huonoa, on usein myös vaatimustaso matala. Kun taas hakee kouluun, jonne on vaikea päästä, oppiikin jotain. 

Vierailija
22/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Avaa julkisella puolella kelpoisuuden ns. parempiin töihin. Itsellä sama tilanne, valmistuin tradenomiksi juuri ja koen että suurin juttu oli se kelpoisuus ja parempi palkka, ei niinkään tutkinnon tuoma yleissivistys. Koska olet jo ammattilainen niin tutkinto on ns. läpihuutojuttu, vaikka tokihan se teetti töitä. Saahan siitä myös eläkerrä lisää muutaman kympin 

Tradenomin tutkinto ei todellakaan teetätä hirveästi töitä jos on yhtään älliä päässä. Ekan lukukauden olin päätoiminen opiskelija, sen jälkeen vähintään 20 h/vko töissä ja kotona kaksi alle kouluikäistä, silti valmistuin vuoden etuajassa.

Kyllä mä koin sen raskaaksi kokopäivätyön ohella, vaikka kurssit ei vaikeita olleetkaan. Jos ei olisi tarvinnut töitä tehdä samaan aikaan niin olisi tuntunut lomalta, mutta harvalla aikuisella on v

Sama! Opiskelin ekan vuoden niin, että tein osa-aikatyötä ja tein kursseja tuplamäärän. On myös lapsia. Nyt kun tekee täyttä viikkoa tietokoneella ja työ on aika vaativaa niin alkaa olla aika raskasta, vaikka opiskelu ei sinänsä vaikeaa olekaan. Jos pelkästään opiskelisi, saisi paperit pihalle kahteen vuoteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tradenomin koulutus on erittäin helppo, itse opiskelin sen parissa vuodessa työn ohella monimuotokoulutuksena. Suurin osa kursseista oli yläastetasoisia ryhmätöitä, jotka eivät vaatineet juuri mitään opiskelua jos on ymmärrystä työelämästä. Itse työllistyin nykyiseen paikkaani jo ennen valmistumista, joten en osaa sanoa oliko hyötyä. Jos jossain vaiheessa haen uusia töitä, on varmaan ihan hyvä olla tutkinto CV:ssä.

Riippuu koulusta. Jos käy jonkun Xamkin tai Lapin amkin, jonne kaikki pääsee, on helppo. Enkä nyt väitä, että tutkinto olisi vaikea, mutta olen ottanut muista kouluista vapaavalintaisia ja muita kursseja ja ne oli ihan pilipalikursseja. Jos aines on huonoa, on usein myös vaatimustaso matala. Kun taas hakee kouluun, jonne on vaikea päästä, oppiikin jotain. 

No mä kävin koulun, jonne kyseisenä vuonna pääsi sisään alle 10% hakijoista. En toki sitä sano, etten olisi mitään uutta oppinut siellä, mutta luulen että koulutus olisi hyödyllisin suoraan lukion jälkeen käytäväksi. Kurssit eivät olleet kovin syväluotaavia edes erikoistumisvaiheessa. 

Vierailija
24/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Palkkatukitöistä kilpailua. 

Vierailija
25/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No mä kävin koul

Niin no, tilastojen mukaan esimerkiksi Xamkiin on hakenut viime keväänä yli 1300, joista ensisijaisia hakijoita reilu 300. Se ei suoraan kerro mitään. Esimerkiksi kyseinen koulu on suosittu juuri helppouden takia. Omaan kouluun taas ensisijaisia hakijoita oli yli 1300 ja alle 3 % pääsi sisään. Ja kukaan ei päässyt todistuksella eli on ollut kyllä todella mukava tehdä ne muutamat ryhmätyöt hyvien oppilaiden kanssa. Se on varmasti totta, että työssäkäyvälle osa on turhaa ja helppoa, mutta olen ollut hämmästynyt miten suuria eroja koulujen välillä on. Jos saisi tehdä ryhmätöitä pelkästään niin olisihan se helpompaa, mutta meillä niitä on aika vähän. 

Vierailija
26/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista palkkaa saat tällä hetkellä? Tuskin nykyisessä duunissa palkka nousee sen jälkeen kun valmistut. Enkä nyt tiedä onko yli viiskymppisille kuinka paljon vientiä työmarkkinoilla.

Ei kai opiskelusta koskaan haittaa ole. Etköhän kuitenkin paremmin saa duunia tuolla 25 vuoden työkokemuksella kuin tradenomin papereilla.

t. Tradenomi itsekin

Vierailija
27/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut tradenomiksi töiden ohella ja ensi vuonna pitäisi valmistua. Ikää silloin 45 vuotta ja työuraa jäljellä ihan riittävästi. Ryhmässäni on myös yli 50-vuotiaita. 

Mitään en juuri koe kyllä oppineeni, vaikka kurssit suoritettu 4,5 keskiarvolla. Vaikeaa ei ole kauheasti ollut mutta aikaa vievää kyllä. Onneksi lapset on jo teinejä, niin hoitavat tarvittaessa äidillekin sen ruokalautasen nenän alle valmiina ja lenkittävät koiran.

Vierailija
28/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Riippuu koulusta. Jos käy jonkun Xamkin tai Lapin amkin, jonne kaikki pääsee, on helppo. Enkä nyt väitä, että tutkinto olisi vaikea, mutta olen ottanut muista kouluista vapaavalintaisia ja muita kursseja ja ne oli ihan pilipalikursseja. Jos aines on huonoa, on usein myös vaatimustaso matala. Kun taas hakee kouluun, jonne on vaikea päästä, oppiikin jotain.&n

Oho, tuo on mulle uutta tietoa että hakijoita on noin paljon nykyään. Omista opintojen aloittamisesta on joitain vuosia aikaa ja kävin siis Haaga-Helian, jota ainakin silloin pidettiin yhtenä parhaista ammattikorkeista kaupallisella alalla. Toki voi olla että muualla opetus on parempaa eikä tarkoitukseni ole haukkua koulutusta sinänsä. Totesin vain että ainakaan kyseisessä opinahjossa se ei ollut kovinkaan vaativa. 

Vierailija
29/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Riippuu koulusta. Jos käy jonkun Xamkin tai Lapin amkin, jonne kaikki pääsee, on helppo. Enkä nyt väitä, että tutkinto olisi vaikea, mutta olen ottanut muista kouluista vapaavalintaisia ja muita kursseja ja ne oli ihan pilipalikursseja. Jos aines on huonoa, on usein myös vaatimustaso matala. Kun taas hakee kouluun, jonne on vaikea päästä, oppiikin jotain.&n

Koitanpas lainata uudestaan:

Oho, tuo on mulle uutta tietoa että hakijoita on noin paljon nykyään. Omista opintojen aloittamisesta on joitain vuosia aikaa ja kävin siis Haaga-Helian, jota ainakin silloin pidettiin yhtenä parhaista ammattikorkeista kaupallisella alalla. Toki voi olla että muualla opetus on parempaa eikä tarkoitukseni ole haukkua koulutusta sinänsä. Totesin vain että ainakaan kyseisessä opinahjossa se ei ollut kovinkaan vaativa. 

Vierailija
30/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suositut koulut siis hyviä vai huonoja? Ensin sanottiin että niissä joihin on helppo päästä, on tutkintokin helppo. Sitten sanottiin että helpot koulut ovat suosittuja helppouden takia eli niihin onkin vaikea päästä. Miten tää nyt menee?

Vierailija
31/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko suositut koulut siis hyviä vai huonoja? Ensin sanottiin että niissä joihin on helppo päästä, on tutkintokin helppo. Sitten sanottiin että helpot koulut ovat suosittuja helppouden takia eli niihin onkin vaikea päästä. Miten tää nyt menee?

Sillä ei ole mitään väliä mistä koulusta ne paperit saa. Kunhan ne on niin se riittää. Tutkintovaatimukset on kaikissa kouluissa samat

Vierailija
32/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Puoliso kävi amkin yli nelikymppisenä valmistui siis alle 45 vuotiaana. Ei sanut töitä.

Hmm. Nyt alkaa olla markkinoilla töitä. Tekijöiltä kaivataan.

No koulutuksesta on aikaa 10 vuotta.

Vierailija
33/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä sellaiseen kouluun josta valmistuu ammattiin josta saa töitä 100% varmuudella. Muuten ei. Sitäpaitsi 50v on epävirallinen eläkeikä ikärasismisuomessa. Ennemmin miettisin miten elät lopun elämän köyhyydessä.

Vierailija
34/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei kuulosta kovin imartelevalta sille koulutukselle.

Miksi moinen edes on, jos se on niin helppoheikkikoulutus?

Tradenomin koulutus tuli kun haluttiin pitkittää merkonomin koulutusta, koska lama-aikaan ei ollut töitä ja on halvempaa pitää ihminen opiskelijana kuin työttömänä jolle joutuu maksamaan paljon enemmän tukia.

Vierailija
35/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu linjasta. Olen aikuisopiskelija, työkokemusta on  20 vuotta tietotekniikka-alalta.

Siitä huolimatta olen joissakin kursseissa tehnyt oikeasti töitä ja käyttänyt aikaa. Koulu on kyllä koko maan parhaita ja kurssit vaativia, ICT-ala kun kehittyy nopeasti. Ihan uutta on tekoäly, pilvipalvelut, kyberturvallisuus... Eikä se opinnäytetyökään ihan ilman vaivaa ja aikaa synny.

Vierailija
36/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon palkka nousisi koulutuksen ansiosta? Varmaan vakuutuksena työttömyyttä vastaan voisi kannattaa.

Vierailija
37/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusten pidentämiset on hölmöjä. 

Itse olen kolmen vuoden insinööri. 

Vierailija
38/41 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko? Itse opiskelen nyt tradenomiksi ja suuri osa kursseista tuntuu todella vaikeilta. 

Olen varmaan siis melkoinen idiootti. 

Vierailija
39/41 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä hehkutetaan, että tottakai kannattaa opiskella! Niin varmaan, mutta se on sitten pois monesta muusta. Esim:

- perheeltä, jos sellaista on. 

- myös sitä fyysistä kuntoa pitää hoitaa. Itseltäni jäi salilla käynti ja sen kyllä huomaa. 

- vapaa-ajasta.

Ei se töiden ohessa opiskelu nyt tuosta vain suju. Mieti, oletko valmis uhraamaan aikaa sille.

Jopas kuulostaa hankalalta. Itse olen opiskellut kaksi tutkintoa aikuisiällä, enkä tunnista mitään noista ongelmista mitä mainitsit.

Kun laitoin aivot töihin, olin tehokkaampi kaikin puolin. Jaksoin liikkua, olla hyväntuulisesti mukana perheen arjessa jne.

Asenteestahan tuo riippuu.

Vierailija
40/41 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaa mennä sellaiseen kouluun josta valmistuu ammattiin josta saa töitä 100% varmuudella. Muuten ei. Sitäpaitsi 50v on epävirallinen eläkeikä ikärasismisuomessa. Ennemmin miettisin miten elät lopun elämän köyhyydessä.

Niin. Tuollaisia kouluja ovat Maanpuolustuskorkeakoulu ja Poliisikoulu. Valmistumisen jälkeen työt alkavat välittömästi, eikä kukaan joudu hakemaan töitä.

Opiskelu sen sijaan kannattaa aina. Tekee hyvää aivoille ja sosiaalisilla suhteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä