Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko irtisanoutuminen tässä tilanteessa törkeä temppu?

Vierailija
30.10.2023 |

Moi,

Tilanne on se, että otin vastaan toukokuussa päättyvän eli vuoden kestävän sijaisuuden varhaiskasvatuksessa. Sijaisuudesta on kulunut nyt 2-3kk ja olen todella ahdistunut. Minulla on endometrioosikivut pahentuneet merkittävästi eli nyt päivittäisiä. Työsuhdetta ennen kävin leikkauksessa ja kivut ehtivät jo lieventyä, mutta taas mennään. (Seisomatyö..)

Se melu, ei h*lvetti. Olen työpäivien jälkeen kuin kuiva, puristettu rätti. En jaksa edes puhua puolisolle ja makaan apaattisena sängyssä. 

Minulla on kokemusta vakasta noin kaksi vuotta, mutta koulutus ja kokemus myös toiselta alalta löytyy. Eli vaihto toiselle alalle olisi mahdollinen.

Mitä mieltä olette, onko työpaikan vaihtaminen ns. kesken vuoden törkeä temppu? Koeaika kestää 6kk. 

Kiitos

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko katsella sitä uutta paikkaa, ennenkuin otat ne loparit? Koeajallahan voit siirtyä aika sujuvasti paikasta toiseen.

Vierailija
22/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana ei tarvitse irtisanoutua. Voit vaan lopettaa ja sanoa, että seuraavaan vuoroon et tule. Syyksi riittää itselle sopimattomat työolosuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuulostaa määräaikaiselta työsopimukselta.

"Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu. Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa."

Koeaikana voi purkaa työsopimuksen.

Vierailija
24/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paha olla niin irtisano ittes. Sää olet tärkeä. Mää kärvistelin 25 vuotta ja sitten vaan päätin lähteä. Elämäni paras päätös

Vierailija
25/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koeaika on ohi ja häivyt, voit joutua korvaamaan työantajalle lopettamisestasi aiheutuneita kuluja, esim. vuokratyövoiman käyttö, ennen kuin saa palkattua uuden työntekijän. Mutta tuskinpa kukaan työnantaja tuhlaa tällaiseen aikaansa.

Vierailija
26/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos on paha olla niin irtisano ittes. Sää olet tärkeä. Mää kärvistelin 25 vuotta ja sitten vaan päätin lähteä. Elämäni paras päätös

On kyllä pitkä pinna jos 25 vuotta kärvistelit :D

Vierailija
27/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt vähän outo käsitys työelämästä, oletko nuori? Ei ketään vastentahtoisesti haluta pitää töissä. Sieltä sunkin työpaikalta on lähtenyt monia monia ihmisiä, taas uusia tulee ja taas osa lähtee. Kyllä työnantajalla on aina tietty varautuminen tähän ja siksihän työsopimukset on olemassa että tiedetään miten menetellään. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen irtisanoutuja ja ne varmasti pärjää siellä vaikka lähdet. 

Vierailija
28/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Olen otettu

Muutama kerta on tullut irtisanouduttua/tehtyä koeaikapurku, oli aina yhtä kiusallista. Kerran sain esimiehen haukut, mikä aiheutti varmaan pelon lähteä enää jatkossa.

Ap

Vierailija
29/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän on aina uhriutua ja elää muille, ei missään nimessä koskaan huolehtia edes omasta perusterveydestä. Passaa ne pilviin.

Vierailija
30/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muutama kerta on tullut irtisanouduttua/tehtyä koeaikapurku, oli aina yhtä kiusallista. Kerran sain esimiehen haukut, mikä aiheutti varmaan pelon lähteä enää jatkossa.

Ap

Esimiehen ei sitten kannata sisällyttää työsopimukseen koeaikaa, jos ei halua, että koeaikapurkuja tehdään. Ei nämä asiat toimi vain yhteensuuntaan (ainakaan vielä onneksi).

Vierailija
31/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole törkeää. Saat irtisanoutua ihan vapaasti.

Vierailija
32/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos on koeaika päällä irtisanoutuminen tulee käsittääkseni välittömästi voimaan. Mutta ilmoittaisitteko minuna siitä etukäteen, esimerkiksi muun henkilökunnan työvuorojen suunnittelun takia? Olen kuullut, että näin ei kannata tehdä, koska työkaverit alkavat suhtautumaan sitten negatiivisesti kun tietävät, että olen lähdössä.

Ap

Mitä siellä yliopistossa opetettiin, jos et tiedä eroa irtisanomisen ja sopimuksen purkamisen välillä?

Vierailija
33/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet koeajalla niin lähde heti huomenna. Se on kaikkien etu.

Vierailija
34/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se olisi törkeä temppu? Siis mieti nyt: työnantaja on halunnut laittaa sun sopimukseen, että 6 kk ajan koeaika. Koeaika on tarkoitettu molemmille osapuolille. Miksi Sun olisi muka törkeää käyttää sitä?

Terveys edelle nyt.

Vierailija
35/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen ajatellut, että hoitaisin omasta mielestäni tärkeimmän velvollisuudet eli vasu-keskustelut omalta osaltani ennen irtisanoutumista.

Ap

Tarkista työsopimuksesi: onko siinä irtisanomisehto? Jos ei ole, et irtisanoudu vaan purat työsuhteen koeajalla.

Ymmärrätkö näiden eron? Jos irtisanoudut, olet töissä irtisanomisajan. Jos päätät työsopimuksen koeaikapurkuna, työ päättyy heti. Käytännössä voit tietenkin ilmoittaa työnantajalle etukäteen, että aiot lopettaa, jotta ei tule ihan yllätyksenä.

Vierailija
36/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap

Oli varmaan paljon parempi ratkaisu lähteä ajoissa kuin jäädä pitemmäksi aikaa sen esimiehen haukuttavaksi.

Mitä sinä teet työksesi, kun sinulla on ollut tilaisuus moneen kertaan irtisanoutua tai tehdä koeaikapurku? Eräät meistä ehtivät eläkeikään niin, että ei ole ollut ensimmäistäkään sellaista työsuhdetta, josta olisi voinut irtisanoutua, kun ovat olleet määräaikaisia.

Vierailija
37/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole törkeää. Saat irtisanoutua ihan vapaasti.

Et saa irtisanoutua, jos työsopimuksessasi ei ole irtisanomisehtoa. Ainakin julkisissa paikoissa on yleensä määräaikaisissakin "irtisanominen TES:n mukaan".

Vierailija
38/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajatellut, että hoitaisin omasta mielestäni tärkeimmän velvollisuudet eli vasu-keskustelut omalta osaltani ennen irtisanoutumista.

Ap

Tarkista työsopimuksesi: onko siinä irtisanomisehto? Jos ei ole, et irtisanoudu vaan purat työsuhteen koeajalla.

Ymmärrätkö näiden eron? Jos irtisanoudut, olet töissä irtisanomisajan. Jos päätät työsopimuksen koeaikapurkuna, työ päättyy heti. Käytännössä voit tietenkin ilmoittaa työnantajalle etukäteen, että aiot lopettaa, jotta ei tule ihan yllätyksenä.

Sinulle ja muutamalle muulle, jotka ihmettelitte enkö ymmärrä irtisanoutumisen ja koeaikapurun eroa. Kyllä ymmärrän. Puhekielessä käytetään usein ilmaisua irtisanoutuminen ja se minullekin tuli mieleen, kun näpyttelin aloitusta työpäivän jälkeen. Virallisesti kyseessä olisi tietenkin koeaikapurku.

Ap

Vierailija
39/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuulostaa määräaikaiselta työsopimukselta.

"Määräaikainen työsopimus päättyy, kun määräaika on päättynyt tai sovittu tehtävä suoritettu. Määräaikaista työsopimusta ei pääsääntöisesti voi irtisanoa."

Ai edes koeajalla?

Ei koeajalla ole mitään  merkitystä irtisanomiseen. Koeajalla tehdään koeaikapurku, mutta irtisanoutua voi milloin tahansa, jos on määräaikaisessa irtisanomispykälä. Silloin työsopimus on sekamuotoinen.

Toistaiseksi voimassa olevasta tai sekamuotoisesta voi irtisanoutua myös koeajalla. Silloin ollaan töissä irtisanomisaika! Tässä on se pieni ero työsuhteen purkamiseen.

Vierailija
40/60 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työsopimus on määräaikainen, mutta siinäkin on koeaika. Jos koeaika ei ole loppunut, voit lähteä vaikka huomenna. Jos loppunut jo, sinun pitää olla sinne ensi vuoden kevääseen asti.

Itse lähdin määräaikaisesta kahden viikon irtisanomisajalla, 5kk olisi ollut jäljellä. Toki tuli karenssia 3kk mutta talous kestää kyllä nollatuloja pari vuotta.