Miksi Marcus Grönholm puhuu "rallienglantia", vaikka hän on suomenruotsalainen?
Yleensä ruotsinkieliset puhuvat kai parempaa englantia, koska ruotsi ja englanti ovat kielinä lähempänä toisiaan kuin suomi ja englanti.
Kommentit (26)
No jos oot kuullut sitä suomenruotsia niin ihan yks yhteen sulavuudessaan on rallienglannin kanssa.
On vain RKP:n tuottamaa propagandaa, että ruotsi olisi portti muihin kieliin, jonka avulla oppii niitä automaattisesti.
Hän on maalainen, ei ole kouluja kauheasti käynyt kenties?
Marcus Grönholm on rallikuski, joten hänen pitääkin puhua rallienglantia. Katu-uskottavuus nääs.
Vain aito juntti pärjää noissa kisoissa, ei kukaan muu. Se ilmenee juuri ja juuri ymmärrettävänä puheena...
Mistä minä tietäisin, kun en tunne häntä? Pitää kysyä mieheltä itseltään.
Koska suomenruotsi on suomen kielen aksentilla puhuttavaa ruotsia. Myös ruotsalaisilla on oma riikinruotsalainen aksenttinsa.
Kaikilla ei vain ole kielipäätä. Tosin Marcus puhuu kyllä suomea todella hyvin.
No mutta onhan suomenruotsikin eräänlaista ralliruotsia.
Puhutko itse ralliespanjaa tai rallivenäjää, ehkä rallisaksaa.
Mikä siinnä englannissa on niin ihanaa että sitä pitäisi puhua täydellisellä aksentilla.
Ehkä hänellä meni liikaa energiaa suomen kielen oppimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinnä englannissa on niin ihanaa että sitä pitäisi puhua täydellisellä aksentilla.
Ei pidäkään. Ihmetyttää vain, ettei ruotsia äidinkielenään puhuva ihminen puhu tuon parempaa englantia, koska ruotsi ja englanti ovat läheisiä sukulaiskieliä.
Kieltä pitäisi osata ennen kun täyttää kymmenen, koska sen jälkeen aksentista ei enää pääse eroon.
Miksi pitäisi puhua natiivienglantia? Eikö oleellisinta pitäisi olla, että tulee ymmärretyksi? Ei se Stubbkaan mitään natiivienglantia puhu, vaikka mediassa onkin ehkä annettu niin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vain aito juntti pärjää noissa kisoissa, ei kukaan muu. Se ilmenee juuri ja juuri ymmärrettävänä puheena...
Jaa, se on tämä juntti jankkaaja heränny. Junttia kaikki taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään. Ihmetyttää vain, ettei ruotsia äidinkielenään puhuva ihminen puhu tuon parempaa englantia, koska ruotsi ja englanti ovat läheisiä sukulaiskieliä.
Onhan ne kieliopillisesti helpompi omaksua ja monet sanat ovat samaa alkuperää, mutta eihän se tarkoita, että vierasta sukulaiskieltä oppisi lausumaan erityisen hyvin.
En ole varma, miten Suomen ruotsinkielisissä kouluissa opiskellaan vieraita kieliä, mutta ilmeisesti aloitetaan suomella, ja vasta sen jälkeen alkaa englanti?
Ei.