En ymmärrä miksi edellinen poistettiin, mutta mistä tunnistaa anorektikon?
Käyttäytyykö hän jotenkin omituisesti? Tyttöystävällä BMI 17. Kyseessä aikuinen.
Kommentit (41)
Kiitos. Tyttöystävä ei puhu painostaan oikein koskaan mitään, mutta käy päivittäin vaa’alla. Hän syö terveellisesti ja mielestäni ihan hyvän kokoisia annoksia. Hän myös herkuttelee. Olen kuitenkin aika huolissani tuosta. Ap
Vierailija wrote:
Kiitos. Tyttöystävä ei puhu painostaan oikein koskaan mitään, mutta käy päivittäin vaa’alla. Hän syö terveellisesti ja mielestäni ihan hyvän kokoisia annoksia. Hän myös herkuttelee. Olen kuitenkin aika huolissani tuosta. Ap
Jos hänellä onkin bulimia. Oletko huomannut syömisen jälkeen oksentelua?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Katso näyttääkö epäterveen laihalta!
- valehtelee kaikesta, myös syömisestä
- tympeä, ynseä ihminen
- huomionhakuinen ja puhuu itsestänsä paljon sekä laihduttamisesta tai itsetuhoisuudestansa
- ilkeä, kielteinen
- itkuinen ja masentunut, elämänilo poissa
Kaikki negatiivinen!
Vie lääkäriin ja hätätilanteessa eli jos vointi alkaa näyttää huonolta/romahtaa niin ensiapuun tai ambulanssi
Käytä järkeäsi! Tarvitsee yleensä terapiaa vähintään vaikka terapeuttikin tietää että asennemuutos ja vastuu itsestä olisi aikuiselle hyväksi.
Tsemppiä!
Mikään noista ei varmasti liity ICD-10:n määritelmään. Käytä järkeä itse. Lue ne 4 kriteeriä ja kuvittele muutama esimerkki jokaisesta.
Valehtelu ei esim. ikinä liity varmasti kuin yksittäisiin sairauksiin. Ei lue anoreksi
Psyykkis-fyysinen sairaus, tiedä sitten kuka typerys niitä määritelmiä kirjoittaa tai sitten kaikkea ei lue siellä mistä luet. Valehtelu on hyvin yleistä ja sille on looginen selitys joka aukeaa niille jotka ymmärtävät. Luepas ketjua uudestaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En. Usein kyllä kuulen hänen sanovan että tekisi mieli oksentaa kun tuli syötyä taas niin paljon. Ei kuitenkaan tietääkseni ole oksentanut ikinä ruoan jälkeen.
Tässä on muutakin. Hänen kuukautiset ovat melkein loppuneet. Hän on jonossa tutkimuksiin kun meillä on lapsihaaveita. Olen maininnut tuosta painosta, mutta sanoo ettei tahdo olla ”lihava”. Se ei pitäisi paikkaansa jos pari kiloa tulisi lisää. Ap
Vierailija wrote:
Anoreksiaa ei välttämättä tunnista ollenkaan vartalosta ja laihuudesta.
Anoreksia on korvien välissä. Sairaanloisen laiha voi olla muustakin syystä.
V i t t u te olette kyllä tyhmiä ihmisiä.
Vierailija wrote:
Mites ortoreksia? Sopiiko määritelmään? Onko tärkeyttä? Huomionhakua? Sinullakin? Hehheh.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En. Usein kyllä kuulen hänen sanovan että tekisi mieli oksentaa kun tuli syötyä taas niin paljon. Ei kuitenkaan tietääkseni ole oksentanut ikinä ruoan jälkeen.
Tässä on muutakin. Hänen kuukautiset ovat melkein loppuneet. Hän on jonossa tutkimuksiin kun meillä on lapsihaaveita. Olen maininnut tuosta painosta, mutta sanoo ettei tahdo olla ”lihava”. Se ei pitäisi paikkaansa jos pari kiloa tulisi lisää. Ap
Kyllä paino jollain tavalla on nähtävästi ongelma. Henkisesti siis.
Palelu ja kylmät kädet, epänormaali väsymys, ärtyneisyys, joustamattomuus, levottomuus...tosin nuo kaikki voi olla oireena monessa muussakin sairaudessa.
Kaikki ovat anorektikkoja jotka painavat alle 80 kg. Sanoo rekkakuski.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voisin kuvitella että sellaista oman kehon kontrollointia, käytännössä se ortoreksia sopii kuvaan ja sopii anoreksian oireistosta varmasti jotakin mutta psyykkisiä ongelmia ja suosittelen antamaan hänelle päätäntävallan omasta elämästä. Älä ainakaan jankuta siitä että painoa pitäisi saada lisää, hän tykkää olla hoikka ja anna hänen nähdä itsensä kauniina, ole myös rehellinen hänelle siitä pidätkö hänen ulkonäöstä mutta sinun takiasi hänen ei tule lihottaa väkisin. Kannattaa hoitaa ongelmat pois alta ennen lapsia. Aikuistukaa hieman.
Käyttääkö tyttöystäväsi laksatiivejä? Voisiko niillä vaikuttaa painoonsa jos kerran syö suht normaalisti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
<
Lapsia ei tule, tyttis on laihduttanut itsensä käveleväksi luurangoksi ja menkat jäämässä pois.
Anoreksiassa kuolleisuus on yli 20%, kannattaa muistaa se ja suostutella häntä menemään hoitoon.
O_o
bmi 17 ja pari kiloa lisää tekee hänestä läskin?? Juu, ei kaikki oo nyt hyvin.
BMI ei yksistään kyllä anorektikkoa tee. On luonnollisesti hyvin laihoja ihmisiä. Sanoisin, että anoreksia näkyy selvimmin tavoissa: Nääekö hänen syövän, syökö hän pieniä annoksia, samoja ruokia, onko muita ruokailuun liittyviä maneereja/rajoituksia (kiellettyjä ruoka-aineita, ruoka-aineet pidettävä toisistaan erillään, pelko-ruuat jne.). Onko runsasta urheilua, bodyshekkailua peilin edessä, ulkonäköpuhetta jne.
Eihän BMI 17 edes ole mitenkään hälyttävän matala. Itsellä oli BMI 16-17 noin 30-vuotiaaksi asti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Katso näyttääkö epäterveen laihalta!
- valehtelee kaikesta, myös syömisestä
- tympeä, ynseä ihminen
- huomionhakuinen ja puhuu itsestänsä paljon sekä laihduttamisesta tai itsetuhoisuudestansa
- ilkeä, kielteinen
- itkuinen ja masentunut, elämänilo poissa
Kaikki negatiivinen!
Vie lääkäriin ja hätätilanteessa eli jos vointi alkaa näyttää huonolta/romahtaa niin ensiapuun tai ambulanssi
Käytä järkeäsi! Tarvitsee yleensä terapiaa vähintään vaikka terapeuttikin tietää että asennemuutos ja vastuu itsestä olisi aikuiselle hyväksi.
Tsemppiä!
Mikään noista ei varmasti liity ICD-10:n määritelmään. Käytä järkeä itse. Lue ne 4 kriteeriä ja kuvittele muutama esimerkki jokaisesta.
Valehtelu ei esim. ikinä liity varmasti
Jos tämä tapahtuisi Saksassa, kriteerit olisivat samat. Kriteereitä on neljä edelleen, uskot tai et. Epätyypilliseen riittää kolme.
Valehtelu ei sekään liity mitenkään. Se on toimintatapa, jota myös psyykkisesti terve lääkäri voi käyttää eli se ei itsessään ei liity anoreksiaan. Jos anoreksiaa sairastava valehtelee, se ei poista tai vahvista hänen diagnoosiaan.
Ketjun lukua ei tarvita, kun voi käyttää samoja kriteereitä kuin lääkärit. Ne ovat jokaisen löydettävissä, kun vain googlaa menemään.
Vierailija wrote:
Eihän BMI 17 edes ole mitenkään hälyttävän matala. Itsellä oli BMI 16-17 noin 30-vuotiaaksi asti.
Keskivaikeaa alipainoa se silti on, olit sinä mitä mieltä tahansa. WHO ei kysele vauvalaisten mielipiteitä vaan pitäytyy mielipiteissään muissa lähteissä.
In the absence of fat, lanugo grows to serve as a replacement insulator, and thus can be observed in malnourished patients, including those with eating disorders. When found along with other physical symptoms, for example, lanugo can help a physician make a diagnosis of anorexia nervosa or bulimia nervosa.[7]
Lanugo liittyy vahvasti aliravitsemukseen.