Mies ei valvo tiskikonetta ja nyt se hajosi kotonani
Asumme siis eri osoitteissa mieheni kanssa. Mies jättää omassa kotonaan tiskikoneet ja pyykkikoneet päälle vailla huolia ja saattaa itse lähteä töihin/menoihin.
Olen sanonut hänelle, ettei valvomatta saisi jättää koneita ja vakuutus ei korvaa, jos jotain käy. Silti hän sanoo, että kyllä hän uskaltaa jättää. Ja etten ikinä itse koskaan jätä koneita valvomatta ja hanat pitää myös sulkea käytön jälkeen.
Mies oli kotonani, ja oli laittanut tiskikoneen päälle ja lähtenyt sitten omiin menoihinsa. Itse tulin töistä noin 12h tunnin jälkeen. Kotiovella haisi palanut sähkö ja hirveä meteli. Tiskikone oli edelleen päällä 12 h jälkeenkin, ja koska hana ei ollut auki, niin kone jurnutti ohjelmaa ja oli vähällä kärähtää. Tiskikone on vanha.
Suutuin hieman, koska olen sanonut, etten itse jätä koneita koskaan valvomatta ja toinen on jättänyt minun kotonani.
Suuttuisitko itse? Jätätkö tiski- tai pyykkikonetta valvomatta ja lähdet itse omiin menoihin?
Kommentit (69)
Vakuutushan ei korvaa suoraan sitäkään, jos tiskikone on puutteellisesti asennettu. Otin valokuvan meidän tiskikaapin alta ja näytin tutulle LVI-asentajalle. Hän sanoi, että letkut roikkuu tuossa sen verran liikaa vapaana, että asentaja olisi vastuussa kun ei ole kannakoitu mitenkään ja vakuutus ei luultavasti korvaa, vaikka olisit vieressä kun vahinko tapahtuu. Se vaan, kun ei mitään tietoa, kuka täällä on nuo asennukset tehnyt joskus. Tai jos teillä on kodinhoitohuone tehty lattiakaivottomasta huoneesta ja pyykinpesukone heittää vedet siellä lattialle, ei korvausta.
Vierailija wrote:
Mies oli aidosti pahoillaan, mutta ärsytykseni ei näytä loppuvan. En silti jaksaisi niuhottaa vahingosta, mutta asia ärsyttää tällä hetkellä paljon.
Juurikin se, että ollaan keskusteltu asiasta, miten tarkka olen, että koneet vahditaan tai ollaan kotona sen aikaa, kun ne pesevät, ja sitten hanat kiinni, niinkuin normaalisti tehdään.
Ja sitten leväperäisesti jättää koneet pesemään, lähtee pois, ei edes vahdi, että kone pesee tai ottaa vettä vaikka kauhea meteli kuuluikin. En käskenyt edes pesemään tiskejä tai mitään. Sanoi vahtineensa suurimman osan ja sitten kun tulen kotiin niin hirvee palaneen sähkön käry vastassa ja kone huutaa hoosiannaa ja kaikki hanat päällä. Siinä kun olis tulipalot tullut niin ei auta, kun sanoo, että kyllähän hän suurimman osan vahti.
En tiedä, kai nukun nyt yön yli ja koitan unohtaa asian. Kuitenkin ajatus on ollut ilahduttaa, kun oli likaiset tiskit koneeseen laittanut ja
Jaa, nytkö ne hanat sitte oliki päällä?
Vierailija wrote:
Mies tekee viisaasti, jos älyää jättää neuroottisen, yliajattelevan ja hysteerisen "asiat tehdään minun tavallani"- ap.n.
Se kodinkoneiden ideahan on, että ne tekee työt. Jos pitäätiskikoneenvieressä istua 3 tuntia konetta tuijottamassa, on helpompi tiskata käsin.
Tässä taas yksi älykääpiö. Jos ap haluaa että asia tehdään kuten koneen käyttöohje ja vakuutusehdot sanovat niin väität ylihysteeriseksi ja asiat tehdään minun tavallani tyypiksi. Mieshän siinä on yksin päättänyt omat säännöt eikä usko mitä sanotaan.
ja jos älysi ei riitä niin kerron että ei sitä konetta tarvi kokoaikaa tuijottaa. Voit sillävälin puuhailla normaaleja asioita kotosalla. Mutta kuulet jos kuuluu jotain outoa. Olet tekemässä alkusammutuksen/hälyttämässä apua jos palovaroitin alkaa hälyttää jne.
minun lapsuudenkodissani koneita jätettiin yksin pyörimään. Itsekin tein niin kunnes muutin mieheni kanssa yhteen. Hän kodinkonemyyjänä osasi perustella asian niin hyvin että meillä ei jätetä koneita yksin pitkäksi aikaa. Saatetaan toki käydä postilaatikolla jne mutta pääosin ollaan sisällä silloin.
Postilaatikolla käynti on ainoo poikkeus kun jätän koneet huriseen yksin, siinä menee 2-3 min. Muuten aina kaikki pois päältä ja ikkunat kiinni. Kun meidän tiskari päätti laskee vedet keittiön lattialle niin ex pelasi siinä vieressä eikä tehny elettäkään. Onneksi kuulin yläkertaan ja kaappasin vinon pinon pyyhkeitä ja luuttusin parketilta vesiä pois, ex tuli mukaan vasta tiukan määräämisen jälkeen. Jeojep, ex:hän tuo nyt on.
olisi pari kysymystä: miksi mies tekee kotitöitä? ja miksi se tekee niitä sinun kodissasi? vai käytkö sinä siivoamassa ja pesemässä pyykit miehesi asunnolla? vika on sinussa, ei miehessä. meillä ukolla ei ole mitään asiaa edes koskea kodinkoneisiin. se on minun toimialuetta huolehtia kaikesta kotona. en ymmärrä tuollaista miesvihaa, kun itse on päåsyyllinen tilanteeseen. jatkossa voit tiskata ihan vaikka käsin.
Ap täällä. Mua ei olisi siis haitannut jos tiskari olisi hajonnut muuten vaan, jos sitä olis käytetty oikein. Onhan se jo vanha.
Mua harmittaa eniten vaan tuo ajattelemattomuus ja ettei piittaa mun kannasta, ettei vanhoja tai nykyisiäkään koneita saa jättää valvomatta ja meinas käräyttää tiskarin ja vaikka siitä levitessään kämpän huolimattomuudellaan. Ja koska kyse on mun kodista, ei hänen.
Noh, nyt annan asian olla. Pitäisi nyt unohtaa tällainen iän kaiken ränttäys.
Meillä ex jätti tiskikoneen päälle ja lähti kaupungille, (olin jo siis ex silloin enkä asunut tuolla, satuin vain olemaan silloin) ja yhtäkkiä havahduin että kuuluu tippuvan veden ääntä. Oli varmaan ihan hyvä että olin paikalla ja kuivaamassa lattiaa ja äyskäröimässä konetta tyhjäksi, kun se päätti levitä ja valuttaa vedet.
Että jos joku sanoo ettei auta vaikka vieressä seisoisi, no auttaa se usein.
Vierailija wrote:
en ymmärrä miten kone voi pyöriä 12h...
Jos se hajoaa, niin voi
Suuttuminen on typerää eikä ratkaise ongelmaa. Anna miehelle anteeksi ja tilaa uusi kone. Miestäkin harmittaa, mutta ei tarvitse haukkuja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää kone on ikivanha, varmaan suoraan 80-luvulta, mutta tehokas peli, mutta ei tosiaan näköjään mikään turvallinen. Kone ei ymmärrä, että jos hana on kiinni, vaan jurnuttaa päättäväisesti, vaikkei vettä tulisi. Sitten jää jurnuttamaan yhteen ohjelmaan ja odottelee, milloin se vesi mahtanee saapua, eikä sammu automaattisesti.
Mies toimi väärin, mutta en itse kehtaisi laittaa maksamaan uutta konetta minkään 80-lukulaisen tilalle. Tuskin oli miehen tekemisistä kiinni että hajosi.
Ei ollut avannut vesihanaa.
Tarkoitin että noin vanha kone olisi jo muutenkin hajonnut hetkenä minä hyvänsä.
Itse asiassa noin vanha kone olisi todennäköisesti jatkanut samaa vanhaa rataa vielä 10 vuotta. Ne on ne uudet koneet, jotka hajoavat hetkenä minä hyvänsä heti takuuajan päätyttyä.
Onko teitä tyhmiä ihmisiä enemmän. Kodinkoneita käytetään silloin, kun ollaan kotona.
Hellalle ei jätetä ruokia, kun kotona on koira tai kissa.
Kynttilät poltetaan palamattomilla alustoilla, verhot auki, palamista valvotaan, pidetään lapset ja eläimet niistä erossa ja kynttilät sammutetaan nukkumaan mennessä tai lähtiessä kotoa.
Saunassa ei säilytetä tavaroita tai pyykkiä.
Vierailija wrote:
Mies on kyllä velvollinen ostaa uuden tilalle
No ei todellakaan ole. Ap on ihan itse velvollinen uusimaan vanhan ja vaarallisen koneensa. Ei mies ole mikään raha-automaatti ja maksumies.
Vierailija wrote:
Mies oli aidosti pahoillaan, mutta ärsytykseni ei näytä loppuvan. En silti jaksaisi niuhottaa vahingosta, mutta asia ärsyttää tällä hetkellä paljon.
Juurikin se, että ollaan keskusteltu asiasta, miten tarkka olen, että koneet vahditaan tai ollaan kotona sen aikaa, kun ne pesevät, ja sitten hanat kiinni, niinkuin normaalisti tehdään.
Ja sitten leväperäisesti jättää koneet pesemään, lähtee pois, ei edes vahdi, että kone pesee tai ottaa vettä vaikka kauhea meteli kuuluikin. En käskenyt edes pesemään tiskejä tai mitään. Sanoi vahtineensa suurimman osan ja sitten kun tulen kotiin niin hirvee palaneen sähkön käry vastassa ja kone huutaa hoosiannaa ja kaikki hanat päällä. Siinä kun olis tulipalot tullut niin ei auta, kun sanoo, että kyllähän hän suurimman osan vahti.
En tiedä, kai nukun nyt yön yli ja koitan unohtaa asian. Kuitenkin ajatus on ollut ilahduttaa, kun oli likaiset tiskit koneeseen laittanut ja
Mua ehkä eniten huolestuttaisi tuo miehen valehtelu, että "vahdin suurimman osan ajasta" ja sitten selviää, ettei pesuohjelma ole edes lähtenyt käyntiin. Mitä mies ei ole huomannut, eli on saman tien jättänyt koneen itsekseen jumittamaan.
Mun kaveri on brankkari ja hän on sen verran monta apk:sta ja pesukoneesta syttynyttä paloa sammuttanut uransa aikana, että hänen yksiselitteinen neuvonsa oli "älä jätä konetta päälle, jos lähdet pois kotoa". Mua ei siis kauheesti kiinnosta mitä mieltä vakuutusyhtiö on tai mitä ihmiset yleensä tekee, mutta luotan palo- ja pelastusalan ammattilaisen neuvoon.
Varmaan ihan hyväkin vaihtaa jo uudempaan koneeseen, jos tässä ei ole ollut sellaista toimintoa, ettei lähde käyntiin, jos ei saa vettä
Outoja asioita tapahtuu näköjään. Minulle ei ole koskaan tapahtunut koneiden kanssa yhtään mitään. Ja kyllä jätän päälle niin pyykkikoneen kuin tiskikoneenkin ja lähden menemään mihin milloinkin.
Vakuutushan ei korvaa suoraan sitäkään, jos tiskikone on puutteellisesti asennettu. Otin valokuvan meidän tiskikaapin alta ja näytin tutulle LVI-asentajalle. Hän sanoi, että letkut roikkuu tuossa sen verran liikaa vapaana, että asentaja olisi vastuussa kun ei ole kannakoitu mitenkään ja vakuutus ei luultavasti korvaa, vaikka olisit vieressä kun vahinko tapahtuu. Se vaan, kun ei mitään tietoa, kuka täällä on nuo asennukset tehnyt joskus. Tai jos teillä on kodinhoitohuone tehty lattiakaivottomasta huoneesta ja pesukone heittää vedet siellä lattialle, ei korvausta.