Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei valvo tiskikonetta ja nyt se hajosi kotonani

Vierailija
29.10.2023 |

Asumme siis eri osoitteissa mieheni kanssa. Mies jättää omassa kotonaan tiskikoneet ja pyykkikoneet päälle vailla huolia ja saattaa itse lähteä töihin/menoihin. 

Olen sanonut hänelle, ettei valvomatta saisi jättää koneita ja vakuutus ei korvaa, jos jotain käy. Silti hän sanoo, että kyllä hän uskaltaa jättää. Ja etten ikinä itse koskaan jätä koneita valvomatta ja hanat pitää myös sulkea käytön jälkeen. 

Mies oli kotonani, ja oli laittanut tiskikoneen päälle ja lähtenyt sitten omiin menoihinsa. Itse tulin töistä noin 12h tunnin jälkeen. Kotiovella haisi palanut sähkö ja hirveä meteli. Tiskikone oli edelleen päällä 12 h jälkeenkin, ja koska hana ei ollut auki, niin kone jurnutti ohjelmaa ja oli vähällä kärähtää. Tiskikone on vanha.  

Suutuin hieman, koska olen sanonut, etten itse jätä koneita koskaan valvomatta ja toinen on jättänyt minun kotonani.

Suuttuisitko itse? Jätätkö tiski- tai pyykkikonetta valvomatta ja lähdet itse omiin menoihin? 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija
2/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kyllä velvollinen ostaa uuden tilalle 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin otan aina mukaani jos en koneenvahtia saa palkattua kotiini.  Vakuutus-setä on muuten hyvin hyvin vihainen.

Vierailija
4/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan käyn lähikaupassa tiskarin tai pyykkärin ollessa päällä. Ja aina tsekkaan konetta käynnistäessäni, että vesihana on auki ja kone toimii muutenkin normaalisti. Samoin huolehdin vesihanan sulkemisesta ohjelman päätyttyä. Tiskikoneen kanssa joskus unohtuu, jos ehdin nukahtaa ennen kuin ohjelma on loppunut, mutta silloinkin suljen hanan ja avaan luukun raolleen heti kun edes vähäksi aikaa herään.

Miehesi on toiminut tosi edesvastuuttomasti ja itse olisin kyllä vihainen tuossa tilanteessa. Hän saisi ostaa uuden tiskikoneen, jos vanhalle aiheutui vaurioita hänen huolimattomuutensa vuoksi. 

Vierailija
5/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies teki väärin. Sinä päätät mitä sinun kodissasi tapahtuu. Lisäksi mies jätti hanan avaamatta, joten hänen vikansa kokonaisuudessaan. Tiskikoneen ei kuitenkaan kuuluisi toimia noin eli siinäkin varmaan vanhuuden vikaa. Nyt se ei kuitenkaan ole enää turvallinen käyttää, joten uusi on hankittava, ja mies maksaa perustasoisen koneen. Sinä maksat loput jos haluat jonkun extrahienon.

Vierailija
6/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miten kone voi pyöriä 12h... 

Vierailija
7/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan jätä. Kotivakuutus ei korvaa vahinkoa, jos jotain sattuu ja näitä sattuu Suomessa yllättävän paljon. Yhdessä asunnossa naapurin astianpesukone tulvi lattialle ja aiheutti ison vesivahingon. Osa tulipaloista saa alkunsa pyykinpesukoneesta.

Toki omassa kodissa saa olla ihan niin huoleton kuin haluaa eikä kotivakuutusta ole mikään pakko ottaa eikä pitää voimassa myöskään, mutta jos jotain sattuu niin ne korvaussummat on sitten sen verran isoja, että loppuelämä menee keskivertotallaajalla niitä velkoja lyennellessä, jos vaikka aiheutuu mittava vesivahinko kerrostalossa, jossa vedet tulvii naapurinkin asuntoon.

Vierailija
8/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kone on ikivanha, varmaan suoraan 80-luvulta, mutta tehokas peli, mutta ei tosiaan näköjään mikään turvallinen. Kone ei ymmärrä, että jos hana on kiinni, vaan jurnuttaa päättäväisesti, vaikkei vettä tulisi. Sitten jää jurnuttamaan yhteen ohjelmaan ja odottelee, milloin se vesi mahtanee saapua, eikä sammu automaattisesti. 

Vierailija
9/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No en todellakaan jätä. Kotivakuutus ei korvaa vahinkoa, jos jotain sattuu ja näitä sattuu Suomessa yllättävän paljon. Yhdessä asunnossa naapurin astianpesukone tulvi lattialle ja aiheutti ison vesivahingon. Osa tulipaloista saa alkunsa pyykinpesukoneesta.

Toki omassa kodissa saa olla ihan niin huoleton kuin haluaa eikä kotivakuutusta ole mikään pakko ottaa eikä pitää voimassa myöskään, mutta jos jotain sattuu niin ne korvaussummat on sitten sen verran isoja, että loppuelämä menee keskivertotallaajalla niitä velkoja lyennellessä, jos vaikka aiheutuu mittava vesivahinko kerrostalossa, jossa vedet tulvii naapurinkin asuntoon.

Siis ei välttämättä korvaa täysimääräisesti.

"Vakuutus ei korvaa vahinkoja välttämättä täysimääräisesti, jos astianpesukone on jätetty päälle ilman valvontaa ja se aiheuttaa vesivahingon, kertoo Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden omaisuusvakuutuksista vastaava Iiris Saranpää"

Vierailija
10/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka keskusteltiin miehen kanssa asiasta ja sanoin ajatukseni, niin silti mies kuitenkin tuumasi, että vahti suurimman osan pesukoneen pesuajasta. Suurin osa ei riitä!

Sama asia, että lentokentän turvatarkistuksessa tarkistetaan suurin osa, muttei kaikkia. 

Ja ensinnäkin, kyllähän hana pitää sulkea käytön jälkeen ja muutenkin vahtia, että kone edes pesee.

Ärsyttää. 

Vierailija
11/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuisin. Ajattelisin toisen toimintaa piittamattomuutena minua kohtaan, koska tietää kantani ja silti menee noin tekemään riskeeraten omaisuuttani. En jätä pesukoneita itsekseen pyörimään. Jos tulee tarve kesken ohjelman poistua kotoa, laitan ohjelman paussille ja hanan kiinni. Ei ole iso vaiva. Mittavasta vesivahingosta riemu vasta repeäisi. 

Vierailija
12/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä koneet sammuttaneet ohjelman ihan muutamassa minuutissa jos hana ei ole auki. Yks kone poltti piirilevynsä vähän mustui mutta ei auttanut vaikka muutaman metrin päässä olin.

Vierailija
13/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän. Jätän myös kynttilöitä palamaan välillä kun käyn esim. nopeasti kaupassa.

Vierailija
14/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 40-vuotias kone hajoaa, niin eiköhän se ollut vain tiensä päässä.

Vierailija
15/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkikone kellarikerroksessa ja pääasiassa hengailen kakkoskerroksessa silloinkin, kun se on päällä. En tiedä miten tämä vakuutuksen kannalta ajateltaisiin, periaatteessa vahtimattahan se on, mutta ei toisaalta huvittaisi viettää aikaa kellarin kylpyhuoneessa koko pesuohjelman ajan vahtien konetta.

Vierailija
16/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tää kone on ikivanha, varmaan suoraan 80-luvulta, mutta tehokas peli, mutta ei tosiaan näköjään mikään turvallinen. Kone ei ymmärrä, että jos hana on kiinni, vaan jurnuttaa päättäväisesti, vaikkei vettä tulisi. Sitten jää jurnuttamaan yhteen ohjelmaan ja odottelee, milloin se vesi mahtanee saapua, eikä sammu automaattisesti. 

Mies toimi väärin, mutta en itse kehtaisi laittaa maksamaan uutta konetta minkään 80-lukulaisen tilalle. Tuskin oli miehen tekemisistä kiinni että hajosi.

Vierailija
17/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehä sen hajomisen estää että sitä on joku vieressä todistamassa.

Vierailija
18/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarat kiinni kunnes pyytää kunnolla anteeksi ja ostaa uuden koneen.

Vierailija
19/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

@17 no siis kai se riittää että samassa asunnossa on tai vaikka pihallakin, jos kone tunnin pesee. Muutamalta tuttavalta on sinistä liekkiä leimunnut koneista ja vesivahinkoja tullut, niin kyllähän vahinko jää pienemmäksi jos suht pian huomaa, kuin ettei huomaisi vaikka päivään ja jättää koneen päälle savuamaan. Siinähän on jo koko talo tulessa, kun äkkiä huomatessa saattaa selvitä vaikka alkusammutuksella. 

Vierailija
20/69 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, ettei hän ole hänen tehtävänsä täyttää/käyttää mitään konetta luonani jatkossa. Ihan itse pesisin astiat ja vaatteet silloin kun olen kotona. Tehköön omassa kodissaan miten haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi