Mies ei valvo tiskikonetta ja nyt se hajosi kotonani
Asumme siis eri osoitteissa mieheni kanssa. Mies jättää omassa kotonaan tiskikoneet ja pyykkikoneet päälle vailla huolia ja saattaa itse lähteä töihin/menoihin.
Olen sanonut hänelle, ettei valvomatta saisi jättää koneita ja vakuutus ei korvaa, jos jotain käy. Silti hän sanoo, että kyllä hän uskaltaa jättää. Ja etten ikinä itse koskaan jätä koneita valvomatta ja hanat pitää myös sulkea käytön jälkeen.
Mies oli kotonani, ja oli laittanut tiskikoneen päälle ja lähtenyt sitten omiin menoihinsa. Itse tulin töistä noin 12h tunnin jälkeen. Kotiovella haisi palanut sähkö ja hirveä meteli. Tiskikone oli edelleen päällä 12 h jälkeenkin, ja koska hana ei ollut auki, niin kone jurnutti ohjelmaa ja oli vähällä kärähtää. Tiskikone on vanha.
Suutuin hieman, koska olen sanonut, etten itse jätä koneita koskaan valvomatta ja toinen on jättänyt minun kotonani.
Suuttuisitko itse? Jätätkö tiski- tai pyykkikonetta valvomatta ja lähdet itse omiin menoihin?
Kommentit (69)
Vierailija wrote:
Ja vaikka keskusteltiin miehen kanssa asiasta ja sanoin ajatukseni, niin silti mies kuitenkin tuumasi, että vahti suurimman osan pesukoneen pesuajasta. Suurin osa ei riitä!
Sama asia, että lentokentän turvatarkistuksessa tarkistetaan suurin osa, muttei kaikkia.
Ja ensinnäkin, kyllähän hana pitää sulkea käytön jälkeen ja muutenkin vahtia, että kone edes pesee.
Ärsyttää.
No ei se kyllä mitään ole vahtinut, jos ei muka ole huomannut, ettei kone ota vettä sisään ollenkaan. Kuuleehan sen jo äänestä kun vesihana on kiinni, eikä kone saa vettä. Varsinkin kun kyse on vanhasta koneesta!
Miehesi on vastuuton pässi ja yrittää nyt luikerrella ulos vastuusta ja maksattaa omat mokansa sinulla. Harkitsisin vakavissani suhteen jatkomahdollisuuksia tällaisessa tilanteessa.
Vierailija wrote:
en ymmärrä miten kone voi pyöriä 12h...
Meillä jumitti vanhassa pyykinpesukoneessa ohjelmavalitsin, valitsimen ratas oli kulunut niin että ohjelma jumahti paikalleen ja olisi jatkanut samaa ohjelmakohtaa vaikka kuinka kauan ellei itse aina käynyt kääntämässä valitsinkiekkoa napsahduksen verran eteenpäin jotta pesuohjelma jatkui eteenpäin.
Miksi jatkat miehen kanssa joka ei selvästikään kunnioita toiveitasi? Jätä hänet, ansaitset parempaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää kone on ikivanha, varmaan suoraan 80-luvulta, mutta tehokas peli, mutta ei tosiaan näköjään mikään turvallinen. Kone ei ymmärrä, että jos hana on kiinni, vaan jurnuttaa päättäväisesti, vaikkei vettä tulisi. Sitten jää jurnuttamaan yhteen ohjelmaan ja odottelee, milloin se vesi mahtanee saapua, eikä sammu automaattisesti.
Mies toimi väärin, mutta en itse kehtaisi laittaa maksamaan uutta konetta minkään 80-lukulaisen tilalle. Tuskin oli miehen tekemisistä kiinni että hajosi.
Ei ollut avannut vesihanaa.
Miksi sen pitäisi muka seistä sinun vieressä katsomassa kun tiskaat? Eihän se miehen vika ole jos sinua alkaa hajottaa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää kone on ikivanha, varmaan suoraan 80-luvulta, mutta tehokas peli, mutta ei tosiaan näköjään mikään turvallinen. Kone ei ymmärrä, että jos hana on kiinni, vaan jurnuttaa päättäväisesti, vaikkei vettä tulisi. Sitten jää jurnuttamaan yhteen ohjelmaan ja odottelee, milloin se vesi mahtanee saapua, eikä sammu automaattisesti.
Mies toimi väärin, mutta en itse kehtaisi laittaa maksamaan uutta konetta minkään 80-lukulaisen tilalle. Tuskin oli miehen tekemisistä kiinni että hajosi.
Ei ollut avannut vesihanaa.
Tarkoitin että noin vanha kone olisi jo muutenkin hajonnut hetkenä minä hyvänsä.
Jos mies olisi pahoillaan ja sanoisi ymmärtäneensä nyt miten kuuluu toimia asia ok. Jos mies edelleen sitä mieltä että voi jättää vahtimatta miettisin tilannetta tarkkaan. Jos myöhemmin tarkoitus muuttaa yhteen ja varsinkin jos tarkoitus hommata lapsia niin harkitsisin jopa ero. Jos mies suhtautuisi lasten hoitoon yhtä leväperäisesti tai yhdessä asuessa joutuisit aina varmistelemaan jäikö koneet pesemään yksin, onko ulko-ovi auki jne jne niin aika tuskaista olisi yhteiselämä tuon miehen kanssa.
Ikivanhat tiski- ja pesukoneet on muuten älyttömän vaarallisia. Älkää hyvänen aika käyttäkö tuollaisia antiikkisia vehkeitä kun kyse on kuitenkin laitteesta jossa on vettä ja sähköä. Noihan pitäisi turvallisuuden takia muutenkin uusia vähintään kymmenen vuoden välein...
Provo joka vastailee itselleen "ansaitset parempaa" ja "miehen tulee ostaa uusi kone sen 40 vuotta vanhan tilalle koska..." Menkää nyt jo näitten väsyneitten juttujenne kanssa vaikka nukkumaan.
Vierailija wrote:
Ja vaikka keskusteltiin miehen kanssa asiasta ja sanoin ajatukseni, niin silti mies kuitenkin tuumasi, että vahti suurimman osan pesukoneen pesuajasta. Suurin osa ei riitä!
Sama asia, että lentokentän turvatarkistuksessa tarkistetaan suurin osa, muttei kaikkia.
Ja ensinnäkin, kyllähän hana pitää sulkea käytön jälkeen ja muutenkin vahtia, että kone edes pesee.
Ärsyttää.
Vahti suurimman osan ajasta mutta ei huomannut, että koneeseen ei mene vettä? Yleensä sen kyllä huomaa aika nopeasti, että kone ei saa vettä.
Mies oli aidosti pahoillaan, mutta ärsytykseni ei näytä loppuvan. En silti jaksaisi niuhottaa vahingosta, mutta asia ärsyttää tällä hetkellä paljon.
Juurikin se, että ollaan keskusteltu asiasta, miten tarkka olen, että koneet vahditaan tai ollaan kotona sen aikaa, kun ne pesevät, ja sitten hanat kiinni, niinkuin normaalisti tehdään.
Ja sitten leväperäisesti jättää koneet pesemään, lähtee pois, ei edes vahdi, että kone pesee tai ottaa vettä vaikka kauhea meteli kuuluikin. En käskenyt edes pesemään tiskejä tai mitään. Sanoi vahtineensa suurimman osan ja sitten kun tulen kotiin niin hirvee palaneen sähkön käry vastassa ja kone huutaa hoosiannaa ja kaikki hanat päällä. Siinä kun olis tulipalot tullut niin ei auta, kun sanoo, että kyllähän hän suurimman osan vahti.
En tiedä, kai nukun nyt yön yli ja koitan unohtaa asian. Kuitenkin ajatus on ollut ilahduttaa, kun oli likaiset tiskit koneeseen laittanut ja oli pahoillaan tapahtuneesta. Ei itse ole niin tarkka koneista kun ei varmaan kellekkään tutulle ole käynyt mitään vesivahinkoja tai tulipaloja. Mun tutuille on. Ei oo tarkotus ollut rikkoa mitään tai pahottaa mieltä, ja oon tosi neuroottinen itsekin, myönnän sen, saisin höllätä pipoa ja unohtaa tällaiset jonnin joutavat asiat, millä ei isossa mittakaavassa nyt suurempaa merkitystä ole, kun mitään ei ainakaan suuremmin hajonnut.
Vierailija wrote:
No en todellakaan jätä. Kotivakuutus ei korvaa vahinkoa, jos jotain sattuu ja näitä sattuu Suomessa yllättävän paljon. Yhdessä asunnossa naapurin astianpesukone tulvi lattialle ja aiheutti ison vesivahingon. Osa tulipaloista saa alkunsa pyykinpesukoneesta.
Toki omassa kodissa saa olla ihan niin huoleton kuin haluaa eikä kotivakuutusta ole mikään pakko ottaa eikä pitää voimassa myöskään, mutta jos jotain sattuu niin ne korvaussummat on sitten sen verran isoja, että loppuelämä menee keskivertotallaajalla niitä velkoja lyennellessä, jos vaikka aiheutuu mittava vesivahinko kerrostalossa, jossa vedet tulvii naapurinkin asuntoon.
Jep suomessa asuu ihan uskomattoman tyhmää porukkaa. Senhän vuoksi suomi onkin hölmölä.
Ap vielä jatkaa, että yliajattelijana väkisin alan miettimään tulevaa. Miksei mies huomannut, ettei vettä tule? Kyllähän sen kaikki varmaan kuulee.
Tulee mieleen, onko muutenkin leväperäinen tai rikkoo tavaroita tulevaisuudessa ja saa olla huolissaan aina, että onkohan ulko-ovet kiinni ja pakastimen ovi suljettu kunnolla.
Ja myös kyseenalaistamaan miehen älykkyyttä ja turvallisuutta, kun oon aina pitänyt sellaisena fiksuna ihmisenä, mutta nyt on käynyt useampi tollaisia pieniä kämmejä lyhyen ajan sisällä.
Naapurissa syttyi astianpesukone palamaan kesken pesun, rouva oli onneksi kotona viereisessä huoneessa ja huomasi melko pian.Toinen naapuri juoksi apuun palosammuttimen kanssa ennen kuin palokunta ehti paikalle.Melkoinen sotku -ja savuvahingot tuli .Jos ei olisi ollut kotona niin koko talo olisi palanut.
En jätä mitään konetta päälle kun lähden kotoa pois.
Onneksi voi aina käydä seksikkäämmän naapurin luona.
#idi00ttilehmä0let
Minua kans raivostuttaa leväperäisyys. Olen perheenjäsenen menettänyt onnettomuudessa jonka olisi voinut estää toimimalla järkevämmin ja ennakoiden, lisäksi yksi tulipalo ollut kynttilää huolettomasti poltelleen vuoksi.
Itse varmaan pitäisi miehestä tuumaustauon. Keskustelisin että oppiko mitään ja miten aikoo toimia jatkossa. Exä poltteli ruokia keittiössä kun sammui. Harmittaa että katselin sitä niin pitkään. Jokaisella on oikeus varsinkin omassa kodissa elää ilman pelkoa.
Monesti näkee huoletttomia isiä, esim. yksi antoi taaperon taperrella lahonneen venenhylyn päällä josta törrötti isoja nauloja. Ei kannata ainakaan lapsia tuollaisen kanssa tehdä, taitaa silloin olla mies ylimääräinen lapsi.
Kerro ap. miltä se palanut sähkö haisi? Ja mitään vesivahinkoako ei tullut? Osta uusi kone äläkä nillitä.
Vierailija wrote:
Kerro ap. miltä se palanut sähkö haisi? Ja mitään vesivahinkoako ei tullut? Osta uusi kone äläkä nillitä.
Juu, noin iäkkäästä koneesta vakuutus ei korvaa centin centtiä ja jos jotain korvaisi, omavastuusi on 150 €. On kyllä niin, että mitään pesukoneita ei pidä jättää valvomatta ja aina muistettava laittaa hana kiinni kun ohjelma on pyörinyt loppuun.
Mies tekee viisaasti, jos älyää jättää neuroottisen, yliajattelevan ja hysteerisen "asiat tehdään minun tavallani"- ap.n.
Se kodinkoneiden ideahan on, että ne tekee työt. Jos pitäätiskikoneenvieressä istua 3 tuntia konetta tuijottamassa, on helpompi tiskata käsin.
Taloyhtiöillä on yleensä näitä vahinkoja varten otettu vakuutus. Olisiko oma vastuu tonnin luokkaa. Ei sentään tarvitse maksaa kymppitonnia kuivatuksesta ja uudesta rempasta. Tietenkin lisäksi tulee naapurin vaatimukset kastuneista esineistä.