Miten ei-älykäs ja arka voi vaurastua?
Miten ei-älykäs ja arka keski-ikäinen voi vaurastua?
Kommentit (22)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vaikka ahtaaja tai kemiallisen puunjalostuspuolen hommat. Löytyy monenöaista hommaa niin naisille kuin miehillekin.
Niin eli miten edetä tarkalleen? Kemiallinen puunjalostus ei sano mitään. Tarvitaanko kemian alan tutkinto? Toisen asteen? Kolmannen asteen? Vai oppisopimus? Olen hintelä nainen. Olen ajatellut, että ahtaukseen pääsevät vain isot miehet.
Olen miettinyt myös jotain onlyfanssia. Mutta sekin tyssää siihen, etten osaa ratkaista markkinointia. Ap
Hei. Ensiksi vastauksia ja sitten vähän kysymyksiä.
Kemiallista puunjalostusta ovat perinteisesti paperin-, kartongin- ja sellunvalmistus. Uudempina tuotteina ovat, tai ovat tulossa mm. biopolttoaineet, kuitukankaat ja muotoonvaletut kotelot. Suurimmat työnantajat Suomessa ko. alalla ovat Stora Enso, UPM ja Metsä Group.
Samat firmat harjoittavat myös mekaanista puunjalostusta, eli saha- ja levytuotteita, mutta kyseisillä aloilla on paljon huonompi ansiotaso, joten välttelisin niitä.
Käytännössä kaikille näille työnantajille rekrytoidaan nykyään yksinomaan oppisopimuskoulutuksen kautta, joka kestää noin kaksi vuotta ja putken päästä tulee ammatti- tai erikoisammattitutkinto.
Ensisijaisesti näihin koulutuksiin valitaan henkilöitä, joilla on vanhastaan työkokemusta ja/tai tutkinto sähköpuolelta, mekaanikkopuolelta, tai sitten kemiallisesta puunjalostuksesta. Mutta kyllä sinne voi tulla valituksi muullakin taustalla, jos intoa riittää. Pitkän kaavan mukaan voi tietysti ensin suorittaa toisen asteen tutkinnon joltain edellämainitulta alalta ja sitten vasta hakea oppisopimuskoulutukseen.
Kaikki tarvittavat taidot kuitenkin opetetaan kädestäpitäen, eikä hintelänä naisena oleminen estä töiden oppimista tai tekemistä. On myös sellaisia "perinteisiä naisten hommia", jos hirveästi arastuttaa hikisten miesten ja meluavien koneiden keskelle tulla - esimerkiksi laboratoriohommat, joita voi tehdä päivätyönä tai vuorossa. Korostan kuitenkin, että myös niistä "miesten töistä" naiset selviävät aivan yhtä hyvin kuin miehetkin, olen sen itse nähnyt.
Sitten muutamia kysymyksiä ( joihin ei tietenkään ole pakko vastata ). Minkä ikäinen sinä olet? Miltä alalta nykyinen tutkintosi on? Minkälaisia hommia teet ja olet tehnyt aiemmin? Koetko ettet pärjää nykyisessä työssäsi? Minkälaista työtä haluaisit tehdä, jos raha ei olisi vaikutin?
Sattuneesta syystä koen tiettyä hengenheimolaisuutta ja myötätuntoa tilannettasi kohtaan.
Ap:n aivot krakaavat jo keski-ikäisenä. Siis eivät toimi.