Millainen vanhempi antaa 16-vuotiaan olla kaupungilla klo 2.15?!
"Kahden jälkeen aamuyöllä rautatieasemalla kävelee vastaan 16-vuotias kangasalalainen Helmi Kyllöinen ystävänsä kanssa. Ilta kaupungilla on ohi, ja hän on suuntaamassa kotiinsa."
Ehkä olen kukkahattutäti, mutta mitä ihmettä? Millaiset vanhemmat antavat 16-vuotiaan teinin olla tuohon aikaa yöllä ulkona? En ihmettele, että nuoriso voi nykyään huonosti, jos rajojen asettaminen vanhemmilla on näin hukassa. Minusta tuon ikäisellä ei ole mitään asiaa liikkua noin myöhään ulkona.
Ja kun tähän keskusteluun tulee joku märisemään "ei sitä vain vanhempana voi tietää, missä oma teini menee". No lähdetäänkö siitä, että teini nukkuu lähtökohtaisesti yönsä kotona ja vanhempien tehtävä on huolehtia, että näin tapahtuu.
Ap
Kommentit (88)
Koulupäivinä mun piti olla tuon ikäisenä kotona viimeistään klo 21, ettei pienemmät sisarukset ja vuorotyötä laman keskellä tekevät vanhemmat heränneet. Jos oli esim. sauna klo 20 ja halusi käydä, piti tulla niin kotiin, että sinne kerkesi. Viikonloppuisinkin kyllä ihan ehdoton maksimi oli klo 23 niin kauan, kun kotona asui, koska piti ottaa muutkin asujat huomioon.
Mutta en kyllä katkera ole lainkaan ja sama mentaliteetti on omienkin lapsien suhteen. Kotiin pitää yöksi tulla niin kauan kun kotona asutaan ja me vanhempina määrätään koska. Jos ei kelpaa täyden ylläpidon taloudessa yhteisiä pelisääntöjä noudattaa, voi lähteä. Vielä kelvannut ja sääntöjäkin sekä kotiintuloaikoja noudatettu ilman sen kummempaa kitinää.
Vierailija wrote:
Turhaan alanuolitatte faktaa. Kyselkääpä teinit vanhemmiltanne mitä ne teki nuorena viikonloppuisin, jos saatte rehellisen vastauksen voitte yllättyä. Ja kyselkää myös isovanhemmilta. Nuoriso on paljon kiltimpää nykyään.
Vai teini.. Mä olen 80-luvun teini. Mun vanhemmat ryyppäs 60-luvulla eka kerran 18+.
Me ei juotu teininä joka viikonloppu. Jotkut ei ollenkaan.
Nykyään ei kannata liikkua yöllä ulkona. Ei ole kovin turvallista. Ehkä landella voi liikkua yöllä ulkona.
T. 53v.
Vierailija wrote:
Perehdyppä hieman lastenkasvatukseen.
Perehdyppä iha ite. Jos on vuorotyössä niin nukkumaan menoaika ei ole sama kuin muilla.
Minun 9-luokkalaisella ei ole kiveen hakattuja kotiintuloaikoja ja hän saa aika vapaasti olla myös kavereiden luona yötä. Noin 24 mennessä pitäisi kaupungista tulla pois, mutta kotinurkilla voi olla sen jälkeenkin.
Toistaseksi mennään näin, koska luotan poikaani. Hän tietää, että jos on sanonut olevansa Jeren luona yötä, niin minä voin ihan oikeasti ilmestyä sinne Jeren pihaan klo 1.15, joten kannattaa olla siellä missä on sanonutkin olevansa. Tai soitan videopuhelun ja täytyy näyttää missä on.
Jos poika jäisi kiinni jotain hölmöilystä, niin siima kirenisi heti! Itse olen teininä kulkenut öisin ties missä, joten vertaan aina pojan tekemisiä omiini. Toistaiseksi poika on paljon fiksumpi kuin äitinsä aikanaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Perehdyppä iha ite. Jos on vuorotyössä niin nukkumaan menoaika ei ole sama kuin muilla.
Lapset ei ole vuorotyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Yhdysvaltalaisen Association of Pediatricians -järjestön mukaan hyvä aikaväli lapsen nukkumaanmenolle on 5-9-vuotiaiden osalta iltaseitsemän ja -yhdeksän välillä. 10-12-vuotialla takaraja on kello 22.30.
Lapsen fysiologiset tarpeet unen suhteen vaihtelevat iän mukaan.
https://aitiydenihme.fi/terveys/lapsen-nukkumaanmenoaika/
Mitä on fysiologia?
Eläinfysiologia on eläinten elintoimintoja tutkiva tieteenala. Elintoimintoja tutkitaan sekä solu-, kudos-, elin- että eliötasolla. Eläinfysiologiaan kuuluvat elinten, kudosten ja elintoimintojen sopeutuminen erilaisiin oloihin, elintoimintojen säätely ja elintoimintojen muuttuminen evoluution myötä.
Yhdysvaltalaisessa National Sleep Foundationin toteuttamassa tutkimuksessa havaittiin, että vasta iltakymmenen jälkeen nukkumaan menevillä lapsilla oli ongelmia nukahtamisen kanssa. He myös heräilivät todennäköisesti keskellä yötä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ajoissa-petiin-tasta-syysta-lapsen-
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/1-2-v/1-2-vuotia
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/3-4-v/3-4-vuotia
Kommenttia 76 ei pysty lainaamaan, mutta jos lapsella on kaikki muu kunnossa niin nukkumaanmenoajalla ja vastaavasti heräämisajalla ei ole merkitystä, kunhan saa tarpeeksi unta. Jotkut ovat vaan aamuvirkkuja ja jotkut ilta-. Tutkimukset (lue hutkimukset) eivät kerro muusta elämästä ja sen sujumisesta mitään.
Nämä "säännöt" vaan laittavat vanhemmat paremmuusjärjestykseen keinotekoisesti. Sitä parempi mitä aikaisemmin lapsesi nukkuu. Ja pah.