Millainen vanhempi antaa 16-vuotiaan olla kaupungilla klo 2.15?!
"Kahden jälkeen aamuyöllä rautatieasemalla kävelee vastaan 16-vuotias kangasalalainen Helmi Kyllöinen ystävänsä kanssa. Ilta kaupungilla on ohi, ja hän on suuntaamassa kotiinsa."
Ehkä olen kukkahattutäti, mutta mitä ihmettä? Millaiset vanhemmat antavat 16-vuotiaan teinin olla tuohon aikaa yöllä ulkona? En ihmettele, että nuoriso voi nykyään huonosti, jos rajojen asettaminen vanhemmilla on näin hukassa. Minusta tuon ikäisellä ei ole mitään asiaa liikkua noin myöhään ulkona.
Ja kun tähän keskusteluun tulee joku märisemään "ei sitä vain vanhempana voi tietää, missä oma teini menee". No lähdetäänkö siitä, että teini nukkuu lähtökohtaisesti yönsä kotona ja vanhempien tehtävä on huolehtia, että näin tapahtuu.
Ap
Kommentit (88)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi ap:tä. 70- 80 lukujen taitteessa nuoriso oli kännissä tuohon aikaan kartsalla. Nykyteinit on siihen nähden nynnyjä.
Näetkö nynnyyden hyvällä vai huonolla tavalla?
En kumpanakaan. Nynny on sellainen, joka ei uskalla tehdä jotakin. Mutta nuorison on hyvä tietää faktat vanhempiensa nuoruudesta.
Huonona kuitenkin? Sanan nynny konnotaatio kertoo sen.
Miksi kysyt, jos et hyväksy vastausta? Joskus on hyvä ettei kaikkea uskalla. Esimerkiksi uida ukkosella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi ap:tä. 70- 80 lukujen taitteessa nuoriso oli kännissä tuohon aikaan kartsalla. Nykyteinit on siihen nähden nynnyjä.
En kumpanakaan. Nynny on sellainen, joka ei uskalla tehdä jotakin. Mutta nuorison on hyvä tietää faktat vanhempiensa nuoruudesta.
Miksi kysyt, jos et hyväksy vastausta? Joskus on hyvä ettei kaikkea uskalla. Esimerkiksi uida ukkosella.
Koska vastaus on ristiriitainen.
Minun piti jo "lintukotoaikakautena" tulla kotiin ennen kahtatoista ennen kuin olin täysi-ikäinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Koska vastaus on ristiriitainen.
Olkoon sitten niin jos se tekee sut onnelliseksi. Mutta siltikin olen sun kanssa erimieltä.
Eroperheen vanhempi. Kusetetaan aina toista uusperhettä, ja hengaillaan kaupungilla. Ketään ei kiinnosta, koska äidin/isät onnet on tärkeimpiä. Kun äiti/isä on onnellinen, on lapsikin. Kyllä..
Tylyä sanoa näin, mutta työstäni oppineena: Valitettavasti on vanhempia, joita ei kiinnosta, missä oma lapsi tai nuori menee. Vanhempi itse saattaa pyöriä baareissa yöt, joten ei tiedä, onko nuori kotona vai ei. Tai vanhemmalle se aiemmasta liitosta oleva lapsi/nuori on rasite ja vanhempi vain huokaisee helpotuksesta, jos lapsi/nuori on muualla kuin kotona. Kaikkia vanhempia ei edes liikuta se, vaikka lasta ei kuuluisi yöksi kotiin tai poliisi soittaisi vanhemmille huonossa kunnossa olevasta nuoresta.
Työni on opettanut arvostamaan entistäkin enemmän sitä, että kasvoin perheessä, jossa vanhemmilla oli maalaisjärkeä ja meillä varhaiset kotiintuloajat. Harrastuksia sai olla ja kavereita sai nähdä, mutta muuten vain kaupungilla iltamyöhään hengailua ei hyvällä katsottu. Sitä tekivät kotikaupungissani vain ne nuoret, joiden vanhempia ei kiinnostanut nuortensa menemiset. Itse vanhempana olen todellakin kiinnostunut lapseni tekemisistä, eikä kävisi mielessäkään antaa lapsen luuhata jossakin yöllä.
Vierailija wrote:
Minua on aina hämmentänyt se, eikö näissä perheissä muita perheenjäseniä häiritse se, jos joku kömpii yöllä kolmelta kotiin kolistelemaan? Olen itse todella herkkäuninen ja herään siihen, jos mies tulee myöhään kotiin lautapeli-illasta.
aika toissijainen ongelma. Eikö ongelma ole se, missä nuorion, kenen kanssa, mitä tekee a onko turvassa? Sä mietit vaan omia unia?
On myös lapsia jotka p*skat välittää kotiintuloajoista ja siitä mitä on sovittu. Et sä nykylainsäädännön mukaan voi fyysisesti estää lastasi lähtemästä ovesta ulos jos hän niin päättää. Ai mistäkö mä tiedän
16-vuotiaana mun ystävä asui yhdessä yli 20 vuotta vanhemman miehen kanssa ja odotti esikoistaan. 16-vuotiaana yksi kaveri joutui 3. kerran vatsahuuhteluun liiallisen alkoholin käytön vuoksi, ensimmäinen kerta oli 14-vuotiaana....
Mun esikoistytär muutti 15-16 v omaan asuntoon, satojen km päähän opiskelemaan. Hän ei ole kertaakaan yöllä notkunut ulkona ja täyttää 18 ensvuonna.
Sitten hänen pikkuveljensä, asuu kotona ja häntä ei ole saatu pysymään kotona, vaan usein hilluu öisin jossakin. Vaikka on yritetty saada aisoihin, hän on vuoden nuorempi isosiskoaan.
Suurin ero 80 luvun ja nykypäivän välissä on se, että poliisi ei soitellut kotiin, jos nuori oli humalassa kaupungilla ja sossuun ei myöskään ilmoiteltu. Nyt otetaan vanhempiin yhteyttä ja tehdään aina lasu.
Muistan kun poliisit veivät kaverin joskus kotiin keskiyön jälkeen ja eivät edes vanhempia herättäneet. Kaveri meni sisälle ja odotti 10 minuuttia kun poliisit olivat lähteneet ja tuli takaisin.
Itse oon ollut kännissä poliisiautossa ja vartin kuluttua päästivät menemään. Ei soiteltu kotiin, en tiedä ottivatko edes nimeäni ylös.
Mä ainakin asuin 16 vuotiaana jo omillani.
Joten ei todellakaan kukaan ollut valvomassa.
Olisit hyvillään että ne menee edes kotiin.
Moni nuori on kaverilla yötä ja lähtevät sieltä kaupungille. Ei tuon ikäistä voi kotona lukittuna pitää. Kotoa ikkunastakin moni lähtee myös yöllä kaupugille, tulevat yhtä hiljaa takaisin.
Kaikkia nuoria ei yöelämä kiinnosta, toisia kiinnostaa tosi paljon. Ei aina kaikki ole vanhempien vika. Itse sekoilin aika paljon nuorena, ei ollut vanhempieni vika ja ihan kunniallinen kansalainen minustakin tuli.
Turhaa paapomista ap!
Itse asuin jo 15v. mieheni kanssa, eipä siinä kukaan ollut enää katsomassa kotiin tuloaikoja. Nykyään nuorisoa pidetään lapsena ihan liian kauan ja siksi he toimivatkin kuin lapset tuolla kaupngilla!
Mirkku sanoo vanhemmilleen että on Maijan luona yötä, Maija taas sanoo että on Mirkun luona yötä ja siitä voikin sitten hyvin rellestää kaupungilla yömyöhään. Tosin en kyllä tiedä miksi silloin menisi omalla nimellään lehteen.
Näen silloin tällöin kun joku mies työntää taapero ikäistä lasta kärryissä klo 22-23.
Olen lapseton kolmekymppinen mies ja silti tiedän että lapsilla tulee olla nukkumaanmeno ajat.
Mun äiti päästi. Kyse ei kuitenkaan ollut välinpitämättömyydestä, vaan luottamuksesta.
Hänen mielestään on ihan ok mennä nuorena ja hän vannotti miten AINA saa soittaa mihin aikaan vaan, jos tarvitsee tulla hakemaan tai tulee tiukka paikka muuten.
En kuitenkaan mennyt kuin ihan joskus, enkä käyttänyt alkoholia muuten kun kotona sain jo vähän viiniä tai siiderin saunapäivinä. (Siis siinä 16-17-vuotiaana). Kaverit samanlaisia. Toiset saattoivat muutamia juomia kaupungilla juoda, mutta ketään ei painostettu.
Äiti akateemisesti koulutettu työssäkäyvä ihminen.
Elettiin tosin Tampereen keskustaa 2000-2010. En tiedä mitä omien lasteni kanssa tekisin, jos sellaisia olisi.
Vierailija wrote:
Suurin ero 80 luvun ja nykypäivän välissä on se, että poliisi ei soitellut kotiin, jos nuori oli humalassa kaupungilla ja sossuun ei myöskään ilmoiteltu. Nyt otetaan vanhempiin yhteyttä ja tehdään aina lasu.
Muistan kun poliisit veivät kaverin joskus kotiin keskiyön jälkeen ja eivät edes vanhempia herättäneet. Kaveri meni sisälle ja odotti 10 minuuttia kun poliisit olivat lähteneet ja tuli takaisin.
Itse oon ollut kännissä poliisiautossa ja vartin kuluttua päästivät menemään. Ei soiteltu kotiin, en tiedä ottivatko edes nimeäni ylös.
Ja tällaiset on vanhempina nykyään.
Huono vanhempi.