Millainen vanhempi antaa 16-vuotiaan olla kaupungilla klo 2.15?!
"Kahden jälkeen aamuyöllä rautatieasemalla kävelee vastaan 16-vuotias kangasalalainen Helmi Kyllöinen ystävänsä kanssa. Ilta kaupungilla on ohi, ja hän on suuntaamassa kotiinsa."
Ehkä olen kukkahattutäti, mutta mitä ihmettä? Millaiset vanhemmat antavat 16-vuotiaan teinin olla tuohon aikaa yöllä ulkona? En ihmettele, että nuoriso voi nykyään huonosti, jos rajojen asettaminen vanhemmilla on näin hukassa. Minusta tuon ikäisellä ei ole mitään asiaa liikkua noin myöhään ulkona.
Ja kun tähän keskusteluun tulee joku märisemään "ei sitä vain vanhempana voi tietää, missä oma teini menee". No lähdetäänkö siitä, että teini nukkuu lähtökohtaisesti yönsä kotona ja vanhempien tehtävä on huolehtia, että näin tapahtuu.
Ap
Kommentit (88)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi ap:tä. 70- 80 lukujen taitteessa nuoriso oli kännissä tuohon aikaan kartsalla. Nykyteinit on siihen nähden nynnyjä.
Turhaan alanuolitatte faktaa. Kyselkääpä teinit vanhemmiltanne mitä ne teki nuorena viikonloppuisin, jos saatte rehellisen vastauksen voitte yllättyä. Ja kyselkää myös isovanhemmilta. Nuoriso on paljon kiltimpää nykyään.
Minä en muista ketään kiusatun, ja masentuneita oli erittäin vähän, harva teini teki itsarin. Nykyään kaikilla kiusataan, kaikilla in joku diagnoosi ja pikkukaupungissamme on moni teini tehnyt itsarin.
se siitä kiltteydestä ja hyvinvoinnista, tuollahan nuo ryöstää ja puukottaa toisiaan.
Vierailija wrote:
Minä sain olla 16-vuotiaana missä vaan, milloun vaan. Ei vanhemmat välittäneet. Ja kyllä olen katkera. Paskat vanhemmat.
Kokemukset vahvistivat ja osaat olla tarpeeksi hyvä vanhempi lapsillesi. Rajat ja rakkaus.
Sinun lapsesi aikanaan arvioivat somessa, miten hyvin jaksoit. Hyvä sinä.
Kenties sukupolvien huonovanhemmuus ketju on lopullisesti katki ja poikki.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voi ap:tä. 70- 80 lukujen taitteessa nuoriso oli kännissä tuohon aikaan kartsalla. Nykyteinit on siihen nähden nynnyjä.
Turhaan alanuolitatte faktaa. Kyselkääpä teinit vanhemmiltanne mitä ne teki nuorena viikonloppuisin, jos saatte rehellisen vastauksen voitte yllättyä. Ja kyselkää myös isovanhemmilta. Nuoriso on paljon kiltimpää nykyään.
Minä en muista ketään kiusatun, ja masentuneita oli erittäin vähän, harva teini teki itsarin. Nykyään kaikilla kiusataan, kaikilla in joku diagnoosi ja pikkukaupungissamme on moni teini tehnyt itsarin.
se siitä kiltteydestä ja hyvinvoinnista, tuollahan nuo ryöstää ja puukottaa toisiaan.
Nykyään nuorten ääni saa enemmän näkyvyyttä somen kautta. Eniten asiasta ilmaisee tytöt.
Myös diagnoosilla halutaan peittää omat puutteet kasvattajana.
Vierailija wrote:
Näen silloin tällöin kun joku mies työntää taapero ikäistä lasta kärryissä klo 22-23.
Olen lapseton kolmekymppinen mies ja silti tiedän että lapsilla tulee olla nukkumaanmeno ajat.
Mies voi olla tulossa vaikka töistä ja lapsi hoidosta. Kaikki ei tee samalla aikataululla asioita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suurin ero 80 luvun ja nykypäivän välissä on se, että poliisi ei soitellut kotiin, jos nuori oli humalassa kaupungilla ja sossuun ei myöskään ilmoiteltu. Nyt otetaan vanhempiin yhteyttä ja tehdään aina lasu.
Muistan kun poliisit veivät kaverin joskus kotiin keskiyön jälkeen ja eivät edes vanhempia herättäneet. Kaveri meni sisälle ja odotti 10 minuuttia kun poliisit olivat lähteneet ja tuli takaisin.
Itse oon ollut kännissä poliisiautossa ja vartin kuluttua päästivät menemään. Ei soiteltu kotiin, en tiedä ottivatko edes nimeäni ylös.
Ja tällaiset on vanhempina nykyään.
Sitähän mä oon tässä tolkuttanut, ettei ole mikään uusi ilmiö, osattiin sitä ennenkin. Mutta se on uusi ilmio, että paheksutaan kukkahattutäteinä kaikkea vaikka itse aikalaiset on mokaillu huolella.
Ja se että on itse kokenut nuorena kaikenlaista auttaa kyllä teinien metkujen kanssa. Sulle menee läpi kaikki valheet kun et mitään tiedä. En ole ylpeä kaikista tekemisistäni, mutta ne on auttaneet mua mun elämässä oppimaan ettei kaikki ole sitä mitä luullaan.
Kun lapset saadaan pysymään poissa kotoa, niin vanhemmat saa rauhassa "laatuaikaa" kahdestaan. Tämän vuoksi monessa kodissa lapsen kouraan lyödään viiskymppinen ja sanotaan, että menehän kaupungille..
Nykyajan vanhemmat avuttomia. Lasten kanssa kommunikointi nolla. Puhelimet hitti!!!!Ei kotona sääntöjä eikä muuallakaan. ym.ym.ihan perus meininkii. Apua. Meidän lapsi karkailee ym.ym. Peli on menetetty.
Onko kukkahattutäti sellainen joka paheksuu muiden toimia mutta unohtaa omat sekoilunsa?
Vierailija wrote:
Onko kukkahattutäti sellainen joka paheksuu muiden toimia mutta unohtaa omat sekoilunsa?
Kyllä, sellainenkin.
Minulla ei ole koskaan ollut kotiintuloaikoja eikä lapsillanikaan. Harvoin missään on luuhattu kuitenkaan.
Sellainen vanhempi, joka haluaa säilyttää välit lapsensa kanssa.
Vierailija wrote:
Kun lapset saadaan pysymään poissa kotoa, niin vanhemmat saa rauhassa "laatuaikaa" kahdestaan. Tämän vuoksi monessa kodissa lapsen kouraan lyödään viiskymppinen ja sanotaan, että menehän kaupungille..
Tää on tyypillinen vastaus vanhemmalta, joka ajattelee ettei mulle voi sattua mitään ja ei mun lapset vaan. Toivottavasti ei kostaudu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näen silloin tällöin kun joku mies työntää taapero ikäistä lasta kärryissä klo 22-23.
Olen lapseton kolmekymppinen mies ja silti tiedän että lapsilla tulee olla nukkumaanmeno ajat.
Mies voi olla tulossa vaikka töistä ja lapsi hoidosta. Kaikki ei tee samalla aikataululla asioita.
Kyllä tuo on lasun paikka. Tuon ikäisen pitää olla jo omassa sängyssä nukkumassa toista tuntia. Ihan sama mitä isä tekee työkseen tai on tekemättä. Lapsi edellä mennään.
Kyllä se nykynuorisokin osaa, ainakin Ulvilassa.
Minä muutin jo 16-vuotiaana kotoa pois,noin 200km päähän lapsuudenkodistani. Ei siinä kukaan ollut vahtimassa missä menen ja mihin aikaan..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kiitos kysymästä. Yleensä olin kotona. Jos oli jotain nuorten iltamia tai diskoja, ne loppui ihan viimeistään 23.00 ja niistä tultiin kiltisti suoraan kotiin. En minä tai kaverit halunneet huolestuttaa vanhempia.
Me liftattiin läpi yön jostain huitsinnnevandan tanssipaikalta himaan. Mo IA satoja kilometrejä. Sit istuttiin hietsussa läpi yön. Niin kyllä nuoret vieläkin tekee. Liftaus ei taida enää onnistua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä tuo on lasun paikka. Tuon ikäisen pitää olla jo omassa sängyssä nukkumassa toista tuntia. Ihan sama mitä isä tekee työkseen tai on tekemättä. Lapsi edellä mennään.
Miksi? Miksi on automaattisesti paha asia jos lapsi nukkuu vaikka säännöllisesti 00-10? Miksi ainoa oikea rytmi on joku 20-06?
Jos teini ei välitä niin vaatii kasvatusta. Jos vanhemmat tai nykyään vanhempi ei siihen kykene niin sitten huostaanotto tai nuorisovankila. Kyllä kuria löytyy.