mitä apua voi saada masennukseen ja ahdistukseen?
kun ei halua pillereitä. onko muuta tarjolla? kannattaako hakea apua, vai saattaako siinä vain itsensä vaikeuksiin? en oikein luota mitä käy, jos menen jollekulle avautumaan.
Kommentit (34)
Terapiaan omakustanteisesti. Kallista, 100 - 120 euroa kerta. Yhteiskunnan tuen voit unohtaa. Edes vakavasti sairaat nuoret eivät pääse terapiaan.
Itsehoito, jooga ja hyvä ravinto. Kalaa 3 kertaa viikossa, joka päivä mansikka / tyrni / vadelma-smoothie. Saat ainakin C-vitamiinia.
Nyt on tullut markkinoille sähköhoitoa antava hattu. Kokeile sitä, tehokas lievään masennukseen.
Ala tekemään puolikasta työviikkoa, jos mahdollista. Nuku pitkään, hitaat aamut.
Lääkkeet helpottaa, jos noista ei ole apua.
Vierailija wrote:
Terapiaan omakustanteisesti. Kallista, 100 - 120 euroa kerta. Yhteiskunnan tuen voit unohtaa. Edes vakavasti sairaat nuoret eivät pääse terapiaan.
Itsehoito, jooga ja hyvä ravinto. Kalaa 3 kertaa viikossa, joka päivä mansikka / tyrni / vadelma-smoothie. Saat ainakin C-vitamiinia.
Nyt on tullut markkinoille sähköhoitoa antava hattu. Kokeile sitä, tehokas lievään masennukseen.
Ala tekemään puolikasta työviikkoa, jos mahdollista. Nuku pitkään, hitaat aamut.
Lääkkeet helpottaa, jos noista ei ole apua.
Kyllä Kelan korvaamaan terapiaan pääsee vaikka ei olisi kovin vakavasti sairas. Jonkin verran byrokratiaa vain vaatii ja sen, että etsii itse terapeutin ja maksaa itse tutustumiskäynnit.
Minun masennus ratkesi kaikkea kokeiltuani kun ymmärsin että panttaan aitoja tunteitani, erityisesti kiukkua. Olin masentunut 15 vuotta ja saatuani tuon ymmärryksen masennus loppui kokonaan. Nyt jos vähääkään tulee alakuloinen olo, mietin mikä risoo jota en päästä tietoisuuteeni.
Masentuneet miettii ja luuppaa menneisyyttä, ahdistuneet miettivät ja luuppavat tulevaisuutta.
Meillä on vain tämä hetki.
Vierailija wrote:
Psykologin juttuset tai depressiohoitajan juttuset noin kerta kuukauteen todennäköisesti ensi vuoden puolelta alkaen. Riippuu vähän millä levelillä oireilusi on.
Täällä joutui jonottamaan yli puoli vuotta. Tarjottiin keskusteluapua psyk. sairaanhoitajalta. Lääkärin olisi halutessaan tavannut 2kk välein. Jos haluaa sairaalaan, pitää olla vaarallinen itselleen JA muille. Itsetuhoisuus ei riitä. Silti ei välttämättä ole tilaa.
Vierailija wrote:
Ohjataan tekemään hengitysharjoituksia netistä =D
... sivulta, jonka on nähnyt ensimmäisten joukossa vuonna pottumuusi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Psykologin juttuset tai depressiohoitajan juttuset noin kerta kuukauteen todennäköisesti ensi vuoden puolelta alkaen. Riippuu vähän millä levelillä oireilusi on.
Täällä joutui jonottamaan yli puoli vuotta. Tarjottiin keskusteluapua psyk. sairaanhoitajalta. Lääkärin olisi halutessaan tavannut 2kk välein. Jos haluaa sairaalaan, pitää olla vaarallinen itselleen JA muille. Itsetuhoisuus ei riitä. Silti ei välttämättä ole tilaa.
Sulle on valehdeltu. Paikkoja on aina. Nähty monen monta kertaa, miten paljon on tyhjiä sänkyjä. Jouluna esim. on erityisen tyhjää.
Ei tarvota kuin kahden lääkärin päätös ja boom, olet sairaalassa. Ei vaadita mitään muuta kuin lääkärin mielipide. Sun oireilla ei ole mitään väliä vaan lääkärit päättävät itsenäisesti, ketkä pääsevät sisään ja ketkä eivät.
Vierailija wrote:
Masentuneet miettii ja luuppaa menneisyyttä, ahdistuneet miettivät ja luuppavat tulevaisuutta.
Meillä on vain tämä hetki.
Kyllä. Nytkin voi kuka tahansa saada kirjauksen, joka on täysin validi potilaan koko loppuelämän ajan.
Riippumatta siitä onko potilas oikeasti diagnoosinsa kaltainen, se pätee koska järjestelmä on luotu niin.
Ehdotan lenkkeilyä ja luonnossa liikkumista. Somettamisen lopettamista ja uuden harrastuksen aloittamista. Ystäviä kannattaa löytää niin yhdessä olo helpottaa.
Vierailija wrote:
Kannattaa myös itse koittaa aktivoitua hoidossa, jos vielä olet sillä tasolla. Keskivaikean masennuksen hoidossa on näyttöä siitä, että liikunta voi olla yhtä tehokasta kuin lääkehoito. Tämä tietty riippuu ihmisestä. Terveyskylä.fi, mieli.fi..netistä saa tosi paljon ohjattua apua ja nettiterapia apua ihan ilmaiseksi. Nettiterapiaan voi myös lääkärin lähetteellä päästä.
Jokainen aktivoituu jos maalaisjärjellä katsotaan. Jo tämä aloitus on sitä aktivaatiota.
Ei se silti kannata jos oire ei helpota. Yrittäminen ja aloitteellisuus ei kannata, jos oire ei helpotu eikä elämä muutu parempaan suuntaan.
Minulle auttoi itsetutkiskelu ja tilanteen pohdinta sekä ratkaisujen etsiminen oman ajattelun kautta. Lisäksi otin kauan haaveilemani koiran.
Teemme pitkiä lenkkejä luonnossa ja laiskottelemme yhdessä. Herkuttelemme toisinaan ja meille on muodostunut hauskoja yhteisiä tapoja, joille usein nauran.
Myös työ edistää kiinnittymistä arkeen ja elämään.
Tsemppiä!
Itse nakkasin jo lapaset tiskiin, kun terveyskeskuksen meininki oli taas niin ihmeellistä. Yhteensä alle 10 kertaa olin käynyt 2 erässä parin vuoden aikana psyk.hoitsun kanssa juttelemassa ja sen jälkeen lisää hakiessani kysyttiin puhelimessa tylysti että mitä ajattelin siitä saavani kun se ei selvästikään auta ja pitäisi keksiä jotain muuta.
Vierailija wrote:
Itse nakkasin jo lapaset tiskiin, kun terveyskeskuksen meininki oli taas niin ihmeellistä. Yhteensä alle 10 kertaa olin käynyt 2 erässä parin vuoden aikana psyk.hoitsun kanssa juttelemassa ja sen jälkeen lisää hakiessani kysyttiin puhelimessa tylysti että mitä ajattelin siitä saavani kun se ei selvästikään auta ja pitäisi keksiä jotain muuta.
Toki jo muutaman juttelukäynnin jälkeen masentuneen pitäisi olla parantunut masennuksestaan.
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA