Tiesitkö poliorokotteesta sitä, että se ei juurikaan suojaa poliotartunnalta, vaan ainoastaan halvausoireiselta taudilta?
Monella on varmaan väärinkäsitys, että poliorokote suojaisi poliotartunnalta kokonaan. Se on täysin väärä käsitys. Itse asiassa poliorokotteen suoja tartuntaa vastaan on heikko ja poliorokotettu kykenee levittämään poliota eteenpäin. Se, miltä poliorokote suojaa, on halvausoireinen tauti.
Ai että lähde? Ihan THL:n sivuilta.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/polior…
"Taudinaiheuttamiskykyinen poliovirus voi kiertää väestössä pitkäänkin aiheuttamatta halvausoireista tautia. Koska pistettävä, ei-elävä poliorokote ei suojaa elimistöä tehokkaasti poliovirustartunnalta, myös rokotettu voi levittää poliovirusta, vaikka on itse suojassa halvausoireiselta taudilta."
Poliorokottamaton on siis hyvinkin suojaamaton poliota vastaan, koska varsinaista laumasuojaa eli hyötyä toisten rokotteista, ei ole.
Kommentit (7)
Tulkitset hiukan sivuun. Suomalaisilla on lapsena aloitettu rokotussarja, joten heillä on hyvä suoja. Tuossa puhutaan yhdestä rokotteesta ja sillä aikuisena rokotuksen aloittamisesta. Itse olen saanut elävällä rokotteella rokotuksen, se on tehokkaampi kuin tuo, mistä tuossa puhutaan.
Tiesin, että heikennetyllä polioviruksella on kyky tartuttaa. Se oli tiedossa jo 80-luvulla, kun saatiin sokeripalarokotus. Poliota vastaan on myös toisenlainen rokote, jossa ei ole elävää mikrobia eikä siten tartuntamahdollisuutta. Tämä oli kaikkien tiedossa jo 80-luvulla, mutta ap ei ehkä ollut vielä syntynyt silloin?
Me sokeripalan syöneet voimme erittää poliovirusta koko loppuelämämme, sieltä jätevesilaitokselta se löytyy....
Silti poliota ei kehittyneissä maissa esiinny. Rokotuksista on siis hyötyä.
Senkin salaattiliittoerootiikko, älä levitä pyccä propagandaas täälä
Vierailija wrote:
Tulkitset hiukan sivuun. Suomalaisilla on lapsena aloitettu rokotussarja, joten heillä on hyvä suoja. Tuossa puhutaan yhdestä rokotteesta ja sillä aikuisena rokotuksen aloittamisesta. Itse olen saanut elävällä rokotteella rokotuksen, se on tehokkaampi kuin tuo, mistä tuossa puhutaan.
Elävällä rokotteella on se pieni, mutta erittäin inhottava riski, että se on todellakin sellainen harvinaisluontoinen rokote, josta on mahdollista saada paskalla tuurilla tartunta.
Aiheuttaako tuo rokote peräsuolen laskeumaa?
Juu, mä en ainakaan ota, koska haluan halvaantua. Saa olla sitten ihan rauhassa, eikä tarvii enää hillu ympäriinsä.