ratkaisuja aamu-unisuuteen?
Kello on soimassa puoli seitsemän. Lyön sen torkulle yhä uudestaan, kunnes vähän vaille kashdeksan saan kammettua itseni ylös. Huudan neljä ja viisivuotiaalle että äkkiä ylös, tänä aamuna tulee taas tolkuton kiire. Hampaidenharjauksen haluan aamuun mahtuvan ja aamupala itselleni ja sille tenavalle joka ei mene aamuksi hoitoon, puen kolmannen, eli vauvan ja annan deetipat. Nippanappa ehdin viedä lapsen hoitoon aamupalalle reippaalla vaunukävelyllä. Muut lapset siellä jo lopettelee aamupalaa kun meidan aloittaa.
Toisen leikki-ikäisen vien harrastuksiin, vaunukävelyllä. Tai siis minä kävelen, leikki-ikäinen pyöräilee. Vien kerhoon tai uimaan tai korjataan pihan satoa, tehdään kotitöitä yms. Vaunukävelyä tulee päivässä kuutisen kilometriä, lisäksi muuta ulkoilua, paljon tulee oltua jalkeilla, ei lorvita tai katsota tv:tä päivittäin.
Lapset menee nukkumaan 21:30 viimeistään ja itse simahdan pian klo 22 jälkeen vauva vieressäni eli yöunta tulee ainakin tarpeeksi. Jos heräisin kellon soidessa olisi unta jo 8 ja puoli tuntia, mutta kun käytän torkkua vielä ainakin tunnin sen jälkeen... Missä vika etten saa aamuja sujumaan paremmin? En juo kahvia tai teetä, ulkoilen ja liikun ainakin riittävästi...Vauvan imetys yöllä herättää jonkinverran ja yleensä myös joku muu perheenjäsen kerran yössä ja sitten voi olla jokin oma herääminen vielä, mutta yöherätysten jälkeen simahdan taas heti, eivät ole kovin häiritseviä
Kommentit (7)
Ei siis tarvitse ajatella, että sinussa on jotain "vikaa" (kun kerran nukut tarpeeksi ja elät suht terveellisesti). Täytyy vaan miettiä arkea helpottavia juttuja esim. vaatteet, aamupala jo edell. iltana mahdollisimma valmiiksi jne.
Olen itsekin aamu-uninen (iltavirkku) ollut aina, ja nuorempi lapsistamme on myös (on ollut aina).
Eli lapset aiemmin nukkumaan ja itsellesi rauhallinen hetki ennen omaa nukkumaan menoa. Ensisijaisesti siis siksi, että tuo yöunimäärä ei riitä lapsille, samalla saat itse rauhallisen hetken ennen sänkyyn menoa - tämä taas rauhoittaa ja antaa paremman ja levollisemman unen.
vaan joudut nousemaan ylös ja ehkä kävelemään toiseen huoneeseenkin sen sammuttamaan. Sitten et enää palaa sänkyyn, vaan rupeat reippaasti aamutoimiisi. Et varmaan ole 8,5 tunnin yöunien jälkeen oikeasti väsynyt, vaan "torkuttaminen" on enemmän tapa, joten kunhan vaan pääset ylös sängystä kellon soidessa, virkistyt nopeasti.
Terv. Toinen kaltaisesi aamutorkkuja, jolle em. konsti toimii...
kitos kaikille hyvistä vinkeistä. lisääkin otetaan vastaan... aamu-unisuus hankaloittaa elämää nyt päivähoitoon viedessä ja arvatkaas vaan mitä takkua se on joskus ollut työelämässa ollessa, minulla ku työt alkoi jo klo 8.
ap
Luulen että väsymyksesi tulee juuri tuosta torkusta: kun joudut tunnin aikana tavallaan "heräämään" useaan otteeseen, se stressaa ja väsyttää entisestään. Kokeile mieluummin sitä, että laitat herätyskellon suosiolla soimaan myöhempään - vaikka 10 min ennen pakollista nousua. Ja sitten vain NOUSET väsytti tai ei! Aamusuihku voisi auttaa.
Mitä jos laittaisit lapset nukkumaan viimeistään klo 21:00? Ja menisit itsekin hitusen aikaisemmin levolle.
Oikeasti ihan kamala elämä sen jälkeen.
Ostin sitten kännyn, jossa luulin, ettei ole torkkua. Elämä normalisoitui. Nousen ylös ajoissa, ettei tarvi panikoida. Ja lapset ehtii aamupalalle, ei tarvi niittenkään aina jälkimainingeissa syödä.
Torkku on paholaisen keksintö, jos se kerran vie tällaisen aamuvirkunkin katastrofin partaalle.
ainoa keino on se, että et jää siihen sänkyyn nukkumaan, vaan pakotat itsesi ylös heti kun kello soi.