Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolumni: Kaverini joutui psykoosiin kannabiskokeilun jälkeen – tätäkö haluatte, vihreät?

Vierailija
26.10.2023 |

Kannabiksen käyttö lisää nuorten skitsofreniaan sairastumista, masentuneisuutta ja itsemurha-alttiutta. Miksi ihmeessä se pitäisi siis laillistaa? kysyy kolumnisti Sanna Ukkola.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b156b728-1999-4b9e-be4d-7ba1bfd15210

Kommentit (817)

Vierailija
361/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruusiässä aivot ovat erityisen herkkiä alkoholin aiheuttamille vaurioille. Toistuva alkoholinkäyttö voi häiritä mesokortikolimbisen järjestelmän toimintaa ja aiheuttaa prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen degeneroitumista eli rappeutumista. Humalahakuinen juominen (”binge drinking”) vaurioittaa laaja-alaisesti aivojen valkoisen aineen radastoja. Muisti ja oppimiskyky voivat heikentyä pysyvästi, ja runsaasti alkoholia käyttävä nuori voi jäädä pysyvästi vähäjärkiseksi.

.

Alaikäisenä aloitettu alkoholinkäyttö häiritsee aivojen kypsymisprosessia. Prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen vajaatoiminta lisää impulsiivisuutta ja altistaa alkoholiriippuvuudelle. Alle 15 vuoden iässä alkoholia kokeilleilla onkin moninkertainen riski myöhemmän riippuvuuden kehittymiseen, verrattuna niiden riskiin joiden ensikosketus alkoholiin tapahtuu vasta täysi-ikäisenä. Mitä myöhempään ikään ensimmäiset ”pakolliset” alkoholikokeilut saadaan siirrettyä, sitä parempi aivojen kannalta.

Vierailija
362/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote: New Jersey sairaalan kroonisen kannabismyrkytysosaston erikoislääkärin mukaan yli 99% psykooseista johtuu kannabiksesta

Linkki?

Tässä tepolle linkki https://paihdelinkki.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis pehmentää pään 

Vierailija
364/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannabis pehmentää pään 

Päinvastoin. Kannabista käytetään lääkkeenä MS-taudissa, koska kannabis suojelee aivoja. Alkoholi sen sijaan voimakkaana ja syöpääkin aiheuttavana solumyrkkynä tuhoaa aivoja enemmän kuin mikään muu maailman huume tai päihde.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000278085.html

"Asiantuntija : Alkoholi kutistaa aivot ja kivekset."

Vierailija
365/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannabis pehmentää pään 

No, onneksi moni nykyään aloittaa Suomessa heti kovilla huumeilla, eikä kokeile kannabista aiemmin. Voit siis olla tyytyväinen verovaroilla rahoitetun huumevalistuksesi tuloksiin.

Vierailija
366/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote: New Jersey sairaalan kroonisen kannabismyrkytysosaston erikoislääkärin mukaan yli 99% psykooseista johtuu kannabiksesta

Linkki?

Tässä tepolle linkki https://paihdelinkki.fi

Oletko aina noin lapsellinen? Tuolla ei mainita missään New Jerseytä.

Vierailija
367/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irti Huumeista ry:n perustaja on vuosikymmeniä syyttänyt poikansa ongelmista pelkästään kannabista, mutta nyt onkin paljastunut, että poika olikin useiden eri aineiden sekakäyttäjä, joka sekakäytön takia sairastui skitsofreniaan. Hyvä että asia on selvinnyt yli 40 vuoden valehtelun jälkeen.

Irti Huumeista ry:n perustaja vietti helppoa elämää muutaman vuosikymmenen kun ajeli ympäri Suomea vero- ja lahjoitusvaroilla ja "huumevalisti".

Vierailija
368/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö lisää nuorten psykoosiin ja skitsofreniaan sairastumista, masentuneisuutta ja itsemurha-alttiutta ja tuhoaa solumyrkkynä eniten aivoja. Miksi ihmeessä se on laillista? Kysyy joka alan erikoisasiantuntija ja populistinen kolumnisti Sanna "hevosnaama" Ukkola.

Vierailija
369/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Irti Huumeista ry:n perustaja on vuosikymmeniä syyttänyt poikansa ongelmista pelkästään kannabista, mutta nyt onkin paljastunut, että poika olikin useiden eri aineiden sekakäyttäjä, joka sekakäytön takia sairastui skitsofreniaan. Hyvä että asia on selvinnyt yli 40 vuoden valehtelun jälkeen.

Irti Huumeista ry:n perustaja vietti helppoa elämää muutaman vuosikymmenen kun ajeli ympäri Suomea vero- ja lahjoitusvaroilla ja "huumevalisti".

Irti Huumeista ry:n perustaja on jehovantodistaja, joka pitää kannabista paratiisin kiellettynä hedelmäpuuna, ja itseään henkisesti korkeinpana olentona maailmassa joka juttelee suoraan jumalalle enkelten välityksellä. Hän on saanut jumalalta pyhän tehtävän taistella kannabisdemoneja vastaan. Poikansa on skitsofreeninen, mutta se ei liity asiaan.

Vierailija
370/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksen pelko on suomessa vähentynyt. Enemmistö ei enää rankaisisi käytöstä ja 30 % on jo kokeillut kannabista. Käyttö on viisinkertaistunut ysäriltä. Yleisin laiton aine jota on pienimmät haitat kaikista päihteistä ja huumeista. Sitä sallitaan ja laillistetaan pitkin maailmaa ja meille koitetaan selittää jotain suomi on ihan eri asia tuubaa.

Taittaa olla jo suurin osa eu maistakin niitä jotka sallivat käytön ja omaan käyttöön kasvatuksen. Varmasti siellä on valtioilla mielenkiintoa laillistaa kun pelkästään saksa oli laskenut tienaavansa 4 miljardia kannabiksella. Saa nähdä koska tuo tapahtuu niin sitten voi suomessakin laki muuttua kun eu tekee sen suomen puolesta. Suomalaisista poliitikoista kun ei ole tekemään tässä asiassa järkevää päätöstä itse.

Vierailija
371/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki näkyvimmät huumevalistajat ovat olleet marginaalisten uskonlahkojen jäseniä eli kansankielellä ns. "hihhuleita". Huumevalistuksessa pyörii isot rahat, joten on ymmärrettävää, että bisneksestä ei haluta luopua. Mitään hyötyä valistuksesta ei ole ollut, päinvastoin.

Vierailija
372/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttipojalla taas kovat kiimat päällä kelan rahoilla. Pössy pehmentänyt pään joten ei töihin enää kelpaisikaan. Seuraava seliseli on varmaan "olen 40-vuotias 3 lapsen äiti joka käyttää vaivatta ilman riippuvuutta kerran viikossa". Vai miten yrttinarkin aikaisemmat tarinansa menivätkään?

Vierailija
373/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yrttipojalla taas kovat kiimat päällä kelan rahoilla. Pössy pehmentänyt pään joten ei töihin enää kelpaisikaan.

Huumevalistajaksi voi sentään ryhtyä. Aivonsa viinalla tuhonnut puliukkokin siihen kykenee.

Vierailija
374/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yrttipojalla taas kovat kiimat päällä kelan rahoilla. Pössy pehmentänyt pään joten ei töihin enää kelpaisikaan. Seuraava seliseli on varmaan "olen 40-vuotias 3 lapsen äiti joka käyttää vaivatta ilman riippuvuutta kerran viikossa". Vai miten yrttinarkin aikaisemmat tarinansa menivätkään?

Itse pääsin vuosia jatkuneen alkoholismin ja alkoholipsykoosien johdosta sairaseläkkeelle jo yli 15 vuotta sitten. Kuten tuhannet muutkin Suomessa joka vuosi. Ei siis tarvitse tehdä töitä.

Vierailija
375/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse pääsin vuosia jatkuneen alkoholismin ja alkoholipsykoosien johdosta sairaseläkkeelle jo yli 15 vuotta sitten. Kuten tuhannet muutkin Suomessa joka vuosi. Ei siis tarvitse tehdä töitä.

Alkoholi on merkittävin taustatekijä sairaseläkkeissä.

Vierailija
376/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen edelleenkin ihan tavallinen putkimies, joka käytti aiemmin runsaasti alkoholia ja poltin tupakkaa pari askia päivässä yli 20 vuoden ajan. Pääsin kummastakin laillisesta tappohuumeesta eroon ja nyt käytän satunnaisesti kannabista ja voin psyykkisesti ja fyysisesti paljon paremmin.

Vierailija
377/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajoneuvojen maailmassa muutamat merkit korostuvat liikenneonnettomuuksissa tai muuten vaan "törppöilyssä" niin pitäisikö ne heti kieltää? Ferrarit, Bemarit ja Audit? kaikki urheiluautot pannaan vaan koska prosentuaalinen osa ajajista eivät osaa parkkeerata tai ajaa nopeusrajoitusten mukaan?

Jos ei itse tykkää vaikka omenoista, pitäisikö ne kieltää ruokakaupoista?

Jos itsellä löytyy pähkinäallergia, kielletäänkö kaikki pähkinät huomenna?

Ja niin edespäin.

Ihmettelen mikä saa ihmisen tukemaan kieltolakeja ylipäätänsä niin vahvasti. Sillä ei ole mitään merkitystä jos pienellä prosentilla kannabiksen käyttäjistä todetaan "psykoosi", joka on oikeastaan itsessään jos täysin väärä termi näille jotka altistuvat skitsofrenialle geenien takia. Masentavaa keskustella näistä asioista sillä vaikuttaa aina siltä että vahvimmin reagoivat ne jotka eivät itse asiassa tiedä kannabiksesta mitään.

Vierailija
378/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen polttanut kannabista erittäin monta kertaa. Aina kohtuudella. Suosittelen lämpimästi. Siis polta kannabista ja viis veisaa Suomen typerästä lainsäädännöstä. Hatsh-hiihhhhh!

Vierailija
379/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kuoli alkoholiin 36-vuotiaana. Onko ohimenevä kannabispsykoosi pahempi asia?

Vierailija
380/817 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos ajoneuvojen maailmassa muutamat merkit korostuvat liikenneonnettomuuksissa tai muuten vaan "törppöilyssä" niin pitäisikö ne heti kieltää? Ferrarit, Bemarit ja Audit? kaikki urheiluautot pannaan vaan koska prosentuaalinen osa ajajista eivät osaa parkkeerata tai ajaa nopeusrajoitusten mukaan?

Jos ei itse tykkää vaikka omenoista, pitäisikö ne kieltää ruokakaupoista?

Jos itsellä löytyy pähkinäallergia, kielletäänkö kaikki pähkinät huomenna?

Ja niin edespäin.

Ihmettelen mikä saa ihmisen tukemaan kieltolakeja ylipäätänsä niin vahvasti. Sillä ei ole mitään merkitystä jos pienellä prosentilla kannabiksen käyttäjistä todetaan "psykoosi", joka on oikeastaan itsessään jos täysin väärä termi näille jotka altistuvat skitsofrenialle geenien takia. Masentavaa keskustella näistä asioista sillä vaikuttaa aina siltä että vahvimmin reagoivat ne jotka eivät itse asiassa tiedä kannabiksesta mitä

Eniten kannabista vastustavat ne jotka luulevat siitä eniten. Minä olen todennut sen huomattavasti alkoholia vähemmän haitalliseksi ja käytän kun siltä tuntuu. Jos ei sallita tai laillistu niin käytän laittomasti.