Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteisomistus ja remontointi

Vierailija
26.10.2023 |

Meillä yhteisomistus ja eräs osakas teettää remonttia taloon kysymättä muilta lupaa. Onko tämä laillista?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin, voiko velkoa remontista, johon en halua osallistua / teettää

Vierailija
2/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimenpide on tarpeen omaisuuden turvaamista tai sen säilymisen kannalta lupaa ei tarvita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he haluavat laittaa kukkatapettia olohuoneeseen, niin ei se sinulle kuulu. 

Vierailija
4/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lähinnä mietin, voiko velkoa remontista, johon en halua osallistua / teettää

Miten te olette asioista sopineet? Yleensä nämä asiat sovitaan kun solmitaan se yhteisomistus. 

Vierailija
5/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi isompiin kysyä muiden mielipide. Että tulee asiallisesti tehtyä 

Vierailija
6/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista pitäisi sopia

Vierailija
7/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään asiaa ei kannata yhteisomistaa koska se ei onnistu ikinä. Yksi ihminen kun omistaa asian niin parhaiten selviää.

Vierailija
8/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisesta remontista on kysymys? Kyllähän näistä olisi hyvä sopia etukäteen kaikkien kanssa, mutta eikai mikään laki tuota estä. Kustannuksia ei voi noin vaan veloittaa jälkikäteen muilta osakkailta kun ei kerran ole edes kysytty lupaa remonttiin. Tilaaja maksaa.

Vierailija
9/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te ette ole toisin sopineet, niin remonttiin ei saa ryhtyä ilman lupaasi. Et joudu maksamaan mitään sellaisesta remontista jota toiset omistajat eivät olisi edes saaneet tehdä.

Poikkeuksena on sellaiset tilanteet joissa talon säilyttämiseksi tai turvaamiseksi on tehtävä jotain viivytyksettä. Esimerkiksi jos joku iso ikkuna menee rikki, niin silloin se on korjattava tai tukittava viivytyksettä ennen kun aukosta sataa vettä sisälle ja vahingoittaa talon rakenteita.

Vierailija
10/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sellainen tilanne, että hoitokodissa oleva vanhempi omistaa talosta puolet ja veljeni alkaa remontoimaan taloa, josta kumpikin veljes omistamme 1/4. Olen ehdottanut, että hän lunastaisi koko talon itselleen. Hoitokodissa oleva ei voi enää kustantaa talosta mitään. Veljeni suostuisi ostamaan minun osani, mutta väittää, että remontin kulut vähennetään myöhemmin minun perinnöstä 

Vierailija
11/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitään asiaa ei kannata yhteisomistaa koska se ei onnistu ikinä. Yksi ihminen kun omistaa asian niin parhaiten selviää.

Niin.  Voihan sitä sitten itse lainata.  Näin ainakin moni kuvittelee ja palauttaa sitten rikottuna takaisin.

Vierailija
12/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka remontoi niin maksaa sitten kulut

Vierailija
13/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo remontti siis ihan pakollinen? Siis, että rakennus tyyliin lahoaa muuten pystyyn jos ei tätä aiottua remppaa tehdä nyt ja heti? Jos ei ole pakollinen remppa, siihen kannattaa ryhtyä vasta kun lopullinen perinnönjako on tehty.

Vierailija
14/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos te ette ole toisin sopineet, niin remonttiin ei saa ryhtyä ilman lupaasi. Et joudu maksamaan mitään sellaisesta remontista jota toiset omistajat eivät olisi edes saaneet tehdä.

Poikkeuksena on sellaiset tilanteet joissa talon säilyttämiseksi tai turvaamiseksi on tehtävä jotain viivytyksettä. Esimerkiksi jos joku iso ikkuna menee rikki, niin silloin se on korjattava tai tukittava viivytyksettä ennen kun aukosta sataa vettä sisälle ja vahingoittaa talon rakenteita.

Ei ole sovittu 

Vierailija
15/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko tuo remontti siis ihan pakollinen? Siis, että rakennus tyyliin lahoaa muuten pystyyn jos ei tätä aiottua remppaa tehdä nyt ja heti? Jos ei ole pakollinen remppa, siihen kannattaa ryhtyä vasta kun lopullinen perinnönjako on tehty.

Ei ole pakollisesta kyse. 

Vierailija
16/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hankala keissi

Vierailija
17/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tässä sellainen tilanne, että hoitokodissa oleva vanhempi omistaa talosta puolet ja veljeni alkaa remontoimaan taloa, josta kumpikin veljes omistamme 1/4. Olen ehdottanut, että hän lunastaisi koko talon itselleen. Hoitokodissa oleva ei voi enää kustantaa talosta mitään. Veljeni suostuisi ostamaan minun osani, mutta väittää, että remontin kulut vähennetään myöhemmin minun perinnöstä 

Suostuisivatko kaikki osapuolet johonkin järjestelyyn että veli ostaisi asunnon nyt, mutta niin että suurin osa kauppahinnasta olisi velkaa jonka veli maksaisi vasta hoitokodissa olevan vanhemman kuoltua.

Jos käyttäisitte taloa sen velan takauksena niin silloin ei varmaan olisi juuri riskiä ettet sinä saisi veljeltäsi aikanaan omaa osaasi. Jos vanhempanne ei enää itse taloa koskaan käytä, niin hän voisi ehkä olla ihan iloinen jos veljen tarkoitus on remontoida ja asua siinä eikä vain olla remontoimassa myyntiin? Ja veli saisi sitä kautta sitten asunnon sekä aloittaa siinä heti haluamansa remontin omilla rahoillaan.

Vierailija
18/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suostuisivatko kaikki osapuolet johonkin järjestelyyn että veli ostaisi asunnon nyt, mutta niin että suurin osa kauppahinnasta olisi velkaa jonka veli maksaisi vasta hoitokodissa olevan vanhemman kuoltua.

Jos käyttäisitte taloa sen velan takauksena niin silloin ei varmaan olisi juuri riskiä ettet sinä saisi veljeltäsi aikanaan omaa osaasi. Jos vanhempanne ei enää itse taloa koskaan käytä, niin hän voisi ehkä olla ihan iloinen jos veljen tarkoitus on remontoida ja asua siinä eikä vain

Onnistuuko muka tuollainen järjestely? 

Huoh
19/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää hyvän tähden tuomarilta! Jos hoitokodissa oleva omistaja on vielä järjissään, valtakirja kehiin. Eikä sun ole pakko ryhtyä perintöön. Helpommalla pääset, kun sysäät koko höskän veljellesi. 

Vierailija
20/21 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44279 wrote:

Kysykää hyvän tähden tuomarilta! Jos hoitokodissa oleva omistaja on vielä järjissään, valtakirja kehiin. Eikä sun ole pakko ryhtyä perintöön. Helpommalla pääset, kun sysäät koko höskän veljellesi. 

Mitä se valtakirja auttaa?