Aamulehti: vanhemmat varastavat sairaalasta vastasyntyneiden kettupeittoja
Kommentit (720)
Vierailija kirjoitti:
Osa luulee, että kaikki näkyvilläoleva jossa ei ole suoraan hintalappua kyljessä, on ilmaista. Juuri todistin kaupassa tilannetta, jossa yksittäisiä banaaneja oli laitettu muiden banaanien päälle koriin erilleen, ne kun jäävät helposti myymättä. Joku mamma antoi korista neljälle lapselleen banaanit syötäviksi kuvitellen niiden olevan ilmaisia. Kyse ei ollut siitä, että olisi maksanut välipalan myöhemmin kassalla, sillä antoi hedelmät suoraan korista punnitsematta.
Minä oon kaupassa töissä ja porukka tosi usein luulee, että kassalla oleva tilpehööri on ilmaista. Niissä on selvästi hintakin esillä, mutta silti osa porukasta ihan pokkana alkaa tunkemaan taskuun esim. huulirasvaa, kun kuvittelee niiden olevan näytteitä.
Joskus. Mulla on huono työmuisti. Olin hirveän poikki silloin. Oltiin kauan sairaalassa. Ajatuksissani laitoin sen peiton lapsen päälle siihen kantokoppaan. Kukaan ei sanonut yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Olen vuosia kutonut junasukkia ja junatumppuja teholle ja synnyttäneiden osastolle. Tarkoitan kutoa kaikille vauvoille jotka ovat sairaalassa. Miksi jotkut äidit kuvittelevat että heidän vauvansa on ainoa ja vievät kudotut sukat mennessään? Ne on tarkoitettu seuraavan pienen jalkoja lämmittämään. Älkää viekö niitä ellei anneta.
Kudoin myös parille sairaalaosastolle mummoille sukkia lämmittämään jalkoja sekä taivassukkia. Kuulin sitten kerran että jotkut omaiset olivat selanneet sukkia ja ottaneet mennessään itselleen villasukat. Lopetin sukkien neulomisen siihen paikkaan. Mielestäni häpeämätöntä että vanhusten taivassukatkin vietiin omaan käyttöön.
Hetkinen, eikös ne vauvoille lahjoitetut kudotut sukat ole nimenomaan mukaan otettavaksi? Nehän ovat nimenomaan lahjaksi tuntemattomalta joka ajattelee pikkuista. Ei ni
Osa sukista on lahja vauvalle ja ne annetaan erikseen.
Synnytyssairaaloissa on paljon neulottuja villasukkia, tumppuja, neulepeitteitä jne. joita sairaalat pyytävät hyväntekeväisyytenä käyttöön ja ne kiertävät useammalla vauvalla, koska niitä ei tehdä teollisesti, eikä määrärahojakaan ole riittävästi. Ja ne ovat sairaalan omaisuutta, siinä missä kettupeitot.
Onko kukaan tehnyt tilastoa Myymälävarkaista? Itelle tulis mieleenkään varastella. Kansakoulu ikäisenä pöllin osuuskaupan tiskiltä tikkarin Olen edelleen 5p. velkaa. Rippikouluikäisenä Hyväntahtoinen naapuri työllisti että sain ostettua töppöset.Oli melko arvokkaat siihen aikaan. En muista menikö siihen viikko vai kaksi. Osuuskaupan johtaja tuli vierelle ja laittoi kourallisen suklaakonvehteja taskuuni.
Olisin Kysynyt ääneen Mistä Sairaalsta Peitto On Varastettu!
Onkohan tämä nyt ihan täyspäisten ja rehellisten ihmisten ketju? Kuukauden tykätyin ketju on sellainen, että sairaalasta varastetaan lasten peittoja. Kyllä mä vaan ihmettelen.
Ei ole hyvä syyllistää, moni palautti. Kettupeitto taisi olla mehvän näköinen ja kaunis. Turvaa tuova, lämmin. Hyvin onnistunut. Aikuinenkin haluaisi itselleen kettupussilakanan?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tehnyt tilastoa Myymälävarkaista? Itelle tulis mieleenkään varastella. Kansakoulu ikäisenä pöllin osuuskaupan tiskiltä tikkarin Olen edelleen 5p. velkaa. Rippikouluikäisenä Hyväntahtoinen naapuri työllisti että sain ostettua töppöset.Oli melko arvokkaat siihen aikaan. En muista menikö siihen viikko vai kaksi. Osuuskaupan johtaja tuli vierelle ja laittoi kourallisen suklaakonvehteja taskuuni.
Eilen syyllistyin tahtomattani pienimuotoiseen varkauteen. Laitoin itsepalvelupisteellä 6 piirakkaa pussiin, mutta muistin punnitessani, että niitä oli neljä. No kerran kävi toisin päin, joten hyvällä omalla tunnolla ajattelen, että ollaan sujut.
Minun aikana varastettiin vain pettukeittoja.
Mitä tuosta muutama viltti!
Tärkein on se pikkuinen piltti.
Peittoja saa mutta lapsi on lahja.
terv. mummo
Löytyy paljon ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen varastella yhteiskunnan omistamista paikoista sitä sun tätä, kun ne on maksettu verovaroilla.
Kirjastoissakin yritetään varastella kaikenlaista pientä. Jos saa lainaksi muistitikun, kynän, jatkojohdon tai kuulokkeet, niin valitettavan usein lainaaja on saman tien luullut niitä omakseen. Hiljattain uutisissa kerrottiin, kuinka jostain kirjastosta oli varastettu suurikokoinen pehmomaskotti. Myös tietokoneita varastettu.
Ehkä vanhemmat on ajatelleet, että synnyttäminen on Suomessa kallista, ja epämiellyttävääkin puuhaa, joten kyllä siitä pitää kaupanpäällisiksi yksi kiva peitto saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ratikassa jonkun romanialaisennäköisen mamman vaunuissa HUS sairaalapeiton. Kun mulkoilin niin veti vaan peittoa vauvan päälle ja mulkoili takaisin. Sapettaa tällaiset.
olisit kovaan ääneen sanonut toi on varastettu sairaalasta
Sen käsittää helposti niin, että vauva on varastettu.
Käsittääkseni jokainen perhe saa Kelan etuutena joko
rahana tai tuotteena uutta vauvaa varten kivan lahjan.
Näin jo Mumma-ikäsenä muistelen, että joku pieni tuotelahja
Infalta ja Liberolta annettiin Synnäriltä 90-luvulla.
Muutama ilmaisvaippa tätä nykyä näkyy annettavan
uuden vauvan saaneelle, ei kaikisssa osoitteissa, mutta
siellä missä jaettavaa on.
Sairaalan petivaatteet sopii jättää seuraaville käyttäjille.
Yhteiskunta voisi nuo kettupeitot lahjoittaa synnyttäjille niin ei tarvitse varastaa. Pieni teko ja hyvä mieli. Menee sitä rahaa turhempaankin. Eivät ne monissa pesuissa paremmiksi muutu ja sitten ollaan tyytymättömiä kun käytettyjä vaan tarjolla? Uutta olla pitää uudelle vauvalle.
t: mummo
Se on tämä uuden kulttuurin tuomaa vitsausta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo kettupeittoa, mutta otin Kättäriltä aikanaan mukaan sellaisen jonkun peiton vauvalleni jossa oli muistaakseni jotain koppakuoriaisia. En edes ajatellut sitä, otin vain. Ja ihan normaalisti se näkyi ja näkyy kuvissa. Sitten kun lapsi kasvoi, laitoin sen kierrätykseen. Olis varmaan pitänyt palauttaa.
Nyt tämän kohun myötä vasta ajattelen että oliko se varastamista. Vissiin sitten. Ikävä juttu. 🤷
Otin aikanaan kaupan pihalta polkupyörän mukaani. En edes ajatellut, otin vain. Samoin kerran otin naapurin marjapensaista kaikki marjat kun hän ei ollut kotona. En edes ajatellut, otin vain. Niin ja kerran otin junassa vieruskaverin laukun kun hän kävi vessassa. En edes ajatellut, otin vain.
Nyt vasta tämän ketjun myötä ajattelen olivatko nämä varastamista. Vissiin sitten. Ikävä juttu. 🤷🏼
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuosta muutama viltti!
Tärkein on se pikkuinen piltti.
Peittoja saa mutta lapsi on lahja.
terv. mummo
Mitäs tuosta, muutama viltti,
ei mitään välii, vaik kysees on vilppi?
Piltille halutaan vain parasta,
ethän silti puolusta varasta?
Missä mummon omatunto,
vai pettääkö mummon äly ja kunto?
-T: Mummi
Ukrainalais venäläisellä perheellä on niitä kuivaushuoneella kuivumassa. Niitä laittomia kun pimeästi asuu. Yöllä käyttävät pesutupia. Niissä on mikrosirut peitoissa. Ne kierrättää varastettua vaatetta. Takkeja. Käytte yöllä katsomassa 24 jälkeen. Kleptomaniassa varastettu lakana ja ruoka on ilon aihe.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta voisi nuo kettupeitot lahjoittaa synnyttäjille niin ei tarvitse varastaa. Pieni teko ja hyvä mieli. Menee sitä rahaa turhempaankin. Eivät ne monissa pesuissa paremmiksi muutu ja sitten ollaan tyytymättömiä kun käytettyjä vaan tarjolla? Uutta olla pitää uudelle vauvalle.
t: mummo
No kun ei lahjoita, ja nyt on kyse varastamisesta! Pitää näköjään laittaa pysyvä leima noihin peittoihin, jotta jäävät sairaalaan.
Oma vauvani kotiutui oikeasti vahingossa sairaalan potkuhousut päällään, kun jouduttiin palaamaan kotiuduttua takaisin suoraan lekuriin ja labraan, ja oli järkytys päällä, kun epäiltiin kilpirauhasen vajaatoimintaa, mikä onneksi oli väärä hälytys.
Huomasin sitten kotona, kun pesin pyykkiä, että sairaalan logo niissä housuissa oli. Mulla oli melkein samanlaisia yksivärisiä valkoisia itsellänikin, joten en aiemmin tajunnut. Samalla huomasin, että olivat haurastuneet ja sauma melkein aukeamassa, joten heitin roskiin. Tuskin niitä olisi kukaan sairaalalla alkanut paikkailemaan.
Silti nolotti, vaikka eihän se minun vikani ollut, pissaisten tilalle sain ne, kun vaippa valskasi, eikä varavaatetta ollut mukana, kun niin kiirelähtö tuli ja hermostuin.
Käykö sulle useinkin noin, ettet ajattele, otat vain? Muistitestiin mars.