Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin

Vierailija
26.10.2023 |

Ero tulee ja minä muutan mökille. 

Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.

Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.

Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä. 

No, on tämän tehneet jo monet muutkin. 

Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.

Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"

Kommentit (267)

Vierailija
61/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pihan auraukseen saan naapurilta apua (traktori), ja itse olen varautunut kolaamaan, vaikka tiedän että se on rankkaa. Salilla tuskin tarvitsee talven aikana käydä... 

Kyllä minä töissä käyn, joku epäili etten (?). Työmatkani itseasiassa lyhenee hieman, autoa tosin tarvitsen edelleen. Työpaikkani vieressä on kauppa, työmatkalla käyn tietysti kaupassa samalla. 

Polttopuita saan myös ostaa naapurilta. 

Ap

Jos kyseessä on sähkötön mökki, niin kannattaa huomioida, että auton kylmäkäynnistys ei välttämättä onnistu talvipakkasilla. Akku tyhjenee hyvinkin äkkiä sellaisen yön jäljiltä, kun pakkanen pyörähtää -20 asteessa eikä moottori muutenkaan tykkää.

Hyviä pointteja muutenkin tullut: mistä polttopuut, ostatko vai teetkö itse, joko puuta on tarpeeksi, entä jos loppuu ke

Polttoainekäyttöisen lämmittimen voi asentaa autoon myös jälkikäteen. Itselläni ollut jo monessa autossa avaimesta käynnistettävä Webasto, joten saa sisältäkin käynnistettyä.

Vierailija
62/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoainekäyttöinen lämmitin ei auta, jos auton akku on tyhjentynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suosittelen ensi hätään  ostamaan isoja, paksuja mattoja lattialle ja paksuja verhoja, seinävaatteita esim ryijyjä, toivottavasti sinulla ei ole vuorotyö, itse en pysty lämmittämään pelkästään puilla, koska en jaksa aamulla heräämään niin aikaisin että saisin pellit kiinni ennen iltavuoroon lähtöä.

Hiiret kannattaa myrkyttää heti syksyllä eivät sitten juhli koko talvea ja jos mahdollista lisää eristystä mökkiin.

Minulla on kakluuni johon tarvitsee laittaa yksi pesällinen päivässä ja se palaa hiillokseksi tunnissa, pellit voi sulkea sen jälkeen. Miten et saa lämmitettyä ennen iltavuoroa?

En ole ap, mutta minulla on vanha pönttöuuni, jonka lämmitys kestää pari tuntia. Suht pieneen pesään ei mahdu kauhean paljon puuta kerralla, joten pitää lisäillä puuta välillä. Näin jo siksikin, ettei 80 v vanhaa uunia voi nopeasti teholämmittää ilman, että sisuskalut kärsivät. Vanha uuni ei myöskään varaa lämpöä kovin pitkään; illalla kuumaksi lämmitettynä on pakkasaamuna jo kylmät kyljet.

Vierailija
64/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä oon nyt muuttamassa takaisin ihmisten ilmoille 7 mummonmökissä asutun vuoden jälkeen. Oon mä täällä viihtynytkin ja kiintynyt tähän paikkaan, mutta... oon silti niin masentunut ja ahdistunut tästä yksinäisestä puurtamisesta. Talvet on niin pimeitä, kolkkoja ja hiljaisia. Ja olen kuitenkin ihminen, jolle yksinolo on hyvin tärkeää. Silti liika on liikaa. Kun tällaista mökkiä yrittää pitää asutussa kunnossa, siihen on sitten niin sidottuna ettei paikat pääse jäätymään. Ei vapautta lähteä minnekään. 

Tämä voisi olla mun näppäimiltä.

Paitsi etten ole vielä raatanut sitä maagista 7 vuotta, eikä mökki ole myynnissä huonojen talousaikojenkaan takia.

Nimenomaan tuo yksinäinen puurtaminen katkaisee lopulta mökkiläisen selän. Loputon kiinteistönhoito on kyllä liikuntaa, mutta kuluttavaa sellaista. Rasitysvammoilta ei voi välttyä. Ja kaiken sen pakollisen rehkimisen jälkeen ei yksinkertaisesti jaksa enää lähteä virkistykseksi lenkille, salille, uimaan tms.

Onnea uuteen elämään sivilisaation(?) keskellä! Aika kultaa muistot, ja tulet varmasti kaipaamaan mökkielämästä monia asioita. Muistele silloin myös yksinäistä ahdistusta ja ankaraa työtä. Tsemppiä!

Vierailija
65/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suosittelen ensi hätään  ostamaan isoja, paksuja mattoja lattialle ja paksuja verhoja, seinävaatteita esim ryijyjä, toivottavasti sinulla ei ole vuorotyö, itse en pysty lämmittämään pelkästään puilla, koska en jaksa aamulla heräämään niin aikaisin että saisin pellit kiinni ennen iltavuoroon lähtöä.

Hiiret kannattaa myrkyttää heti syksyllä eivät sitten juhli koko talvea ja jos mahdollista lisää eristystä mökkiin.

Minulla on kakluuni johon tarvitsee laittaa yksi pesällinen päivässä ja se palaa hiillokseksi tunnissa, pellit voi sulkea sen jälkeen. Miten et saa lämmitettyä ennen iltavuoroa?

En ole ap, mutta minulla on vanha pönttöuuni, jonka lämmitys kestää pari tuntia. Suht pieneen pesään ei mahdu kauhean paljon puuta kerralla, joten pitää lisäillä puuta välillä.

Meillä menee samalla tavalla takan kanssa. Mahtuu vähän puuta kerrallaan, joten 2-3 pesällistä saa polttaa. Parin tunnin homma  kaikkineen päivineen, ja  pakkasilla saa lämmittää seuraavana päivänä jo uudestaan.

Ja leivinuunin kun lämmittää kunnolla, niin menee kyllä aikaa. Jos työpäivän jälkeen aloittaa, niin vasta illalla saa laittaa häkäpellit kiinni. Toki leivinuunia ei sitten tarvi lämmittää kuin 2-3 päivän välein, riippuen keleistä. 

Että joo, jos molemmat lämmittää saman päivän aikana, niin kyllä siinä ihan hommaa on 😄 Saa kantaa puita sisälle ja aikaa kuluu.

Vierailija
66/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä ihmettä? Eikö teillä ole yhtäkään varaavaa tulisijaa? Kovilla pakkasilla minun tarvitsee polttaa kaksi pesällistä päivässä, muuten yksi. En mitenkään saa käytettyä siihen työpäivää.

Meillä on neliöitä aika paljon sekä talossa että pihasaunassa, missään ei lainkaan esim. pattereita. Käyttö- ja pesuvesikin lämpiää puulla. Yhteensä esim. pönttöuuneja ja helloja on talossa 7 kpl + vesipata ja lisäksi pihasaunassa kius, vesipata ja takka. Sähkönkulutus vuodessa vain 2000kWh ja kun puutkin omasta metsästä, ja kun kotonakin mahdollisuus minun olla/tehdä etätöitä, niin mikäs tässä ollessa vaikka kaikkia uuneja tulee kovimmilla pakkasilla päivittäin lämmitettyäkin :)

Vierailija
67/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä onkin jo tullut hyviä, tämä tuli vielä itsellä mieleen: meillä pihasaunalla kantovesi, ja ollaan siellä käytetty retkisuihkua (joka on siis akkukäyttöinen). Vettä kuluu tosi paljon vähemmän verrattuna kauhan kanssa! Jos siis veden kantaminen alkaa jossain vaiheessa kyllästyttää, niin suosittelen kokeilemaan tuota retkisuihkua :D

Vierailija
68/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maalla ja naapuriin muutti nainen joku vuosi sitten yksinään asumaan.

Sanoi tullessaan tulleensa pysyvästi asumaan, mutta ensimmäisen talven jälkeen luovutti.

Oli vanha maalaistalo mihin tuli vesi ja sähkö, mutta huussi ja sauna oli pihan perillä.

Hän kävi töissä ja sanoi lämmityksen olleen rankkaa isossa talossa eikä rahaa ollut lämmittää sähköllä ja päivät pitkiä työmatkoineen.

Vierailija
69/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vaan. Ihan sama.

Vierailija
70/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kaiken sen pakollisen rehkimisen jälkeen ei yksinkertaisesti jaksa enää lähteä virkistykseksi lenkille, salille, uimaan tms"

Me ihmiset ajatellaan niin eri tavalla - minä taas en koe ollenkaan tarvitsevani mitää maksullista salia tai uintia, koska helppoa arkiliikuntaa on muutenkin. Koen että onneksi EI tarvi lähteä tuollaisiin enää, kuten jossain kerrostalokaksiossa asuessa pitäisi. Lenkillä kyllä käyn, koska koirat. Mutta siitäkin tykkään, koska lähden pellolle, metsään tms jossa viihdyn.

Vierailija
71/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No ei se akku itsestään tyhjene jos auto ja akku on kunnossa. Se tietysti että kylmässä virran antokyky huononee akussa ja samalla kun moottori on kohmeessa, saattaa jäädä käynnistymättä. Tämän voi torpata polttoainelämmittimellä esim. Webasto.  Webaston kanssa pitää vain huomioida että se kuluttaa akkua sen verran että akku pitää uusia parin vuoden välein. Eikä ole ongelma pitää yhtä akkua sisällä lämpimässä, josta voi antaa lisävirtaa käynnistykseen muutamana pakkasaamuna.

Vierailija
72/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitykseen vinkkinä se ilmalämpöpumppu. Helpottaa huomattavasti kun saa ylläpidettyä tiettyä lämpötilaa työpäivien ja matkojen ajan. Me asennettiin parempi ja vähän kalliimpi malli, joka lämmittää kylmemmälläkin säällä. Aiemman kodin ilp lakkasi lämmittämästä 20 pakkasasteessa.

Vierailija
73/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No ei se akku itsestään tyhjene jos auto ja akku on kunnossa. Se tietysti että kylmässä virran antokyky huononee akussa ja samalla kun moottori on kohmeessa, saattaa jäädä käynnistymättä. Tämän voi torpata polttoainelämmittimellä esim. Webasto.  Webaston kanssa pitää vain huomioida että se kuluttaa akkua sen verran että akku pitää uusia parin vuoden välein. Eikä ole ongelma pitää yhtä akkua sisällä lämpimässä, josta voi antaa lisävirtaa käynnistykseen muutamana pakkasaamuna.

Tämä.

Meillä autossa Webasto, eikä käynnistymisen / akun kanssa ole ikinä ollut mitään ongelmia. Säännölliset huollot ja tarvittaessa korjaukset, niin kyllähän se auto pelittää.

Vierailija
74/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme ns. mummon mökkiin mutta järki sanoi että tietyt asiat oltava riittävän hyvällä tasolla. Remontoimme lisää ja jo aiemmin oli sähkö esimerkiksi. Vesi pitää kantaa sisään saunatuvalta. Siellä suihku yms. Mökin oston yhteydessä pidimme tärkeänä kriteerinä että puut lämmitykseen pitää saada omasta metsästä eli ostimme samalla metsää muutaman hehtaarin myyjältä. Lisäksi iso kasvimaa jossa voi kaikkea kasvattaa. Etätöiden ansiosta kodin sijainnilla ei merkitystä ja jos kyllästymme niin jää vähintään kesäpaikaksi. 

Vierailija
75/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lämmitykseen vinkkinä se ilmalämpöpumppu. Helpottaa huomattavasti kun saa ylläpidettyä tiettyä lämpötilaa työpäivien ja matkojen ajan. Me asennettiin parempi ja vähän kalliimpi malli, joka lämmittää kylmemmälläkin säällä. Aiemman kodin ilp lakkasi lämmittämästä 20 pakkasasteessa.

Ap:n mökissä ei ollut sähköjä, niin ehdotat ilpiä?

Vierailija
76/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämä.

Meillä autossa Webasto, eikä käynnistymisen / akun kanssa ole ikinä ollut mitään ongelmia. Säännölliset huollot ja tarvittaessa korjaukset, niin kyllähän se auto pelittää.

Niin, kun ap kysyy ohjeita mitä kannattaisi miettiä/mihin varautua, niin se vara-akku on yksi asia, mikä pitää ottaa huomioon. Ihan sama vaikka webasto olisi.

Vierailija
77/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä on iso vanha takka, näillä ilmoilla riittää lämmitys pari kertaa viikossa, yksi puolikas pesällinen,  talvellla kovilla pakkasilla pitää lämmittää koko pesällinen ja sen poltto kestää 3-4h, menen 12 töihin enkä jaksa herätä klo 7 lämmittämään. Toki se onnistuisi, jos olisin reipas, en ole.

Vierailija
78/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi omassa mökissä kuin kerrostalossa tai rivarissa, joka puolella kyttääjä. On oma rauha. Oma piha, jossa kesällä on upeaa tehdä puutarhatöitä. Aamuaurinko kesäaamussa kahvikuppi kourassa, linnunlaulu kuuluu herkästi. Voi vaikka tehdä pikkuremppaa, maalailla mökkiä. Hyviäkin puolia, niitä on enemmän kuin huonoja. 

Vierailija
79/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mieti nyt vielä.

Jos kuitenkin päätät muuttaa niin varmista nämä:

1. Vedenkeitin. Saat nopeasti vatillisen pesuvettä aamulla.

2. Palasaippua. Se ei jäädy.

3. Iso sanko ja siihen sopivan kokoiset biopussit. Ripulin yllättäessä et ehdi huussiin. Kosteuspyyhkeet sankon lähelle.

4. Liiketunnistimella toimivia ladattavia valoja halkovajaan, huussiin jne.

5. Pitkään palavia hautakynttilöitä. Kun olet padan lämmittänyt ja tuli on sammunut laita pari kynttilää padan alle ja pelti kiinni. Vesi pysyy lämpimänä aika kauan ja ei tarvi syytellä koko ajan tulta.

6. Suursäkkejä halkoja pihaan valmiiksi. Kesällä on kiva sahata muutama halko pikkuhiljaa, mutta talvella niitä menee todella paljon ja kun on nälkä ja kylmä ja kädet jäässä - et halua halko hommiin.

Suljettava laatikoita, mihin laitat ruoat.

Kertakäyttöastioita

Onnea matkaan!

Vierailija
80/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ap:n mökissä ei ollut sähköjä, niin ehdotat ilpiä?

Keskustelussa on muitakin, kuin ap. Vinkki on kaikille joita ilp voisi helpottaa.

Toisekseen, ap ei ole missään kohtaa sanonut, etteikö hänen mökissään sähköjä olisi. Mistä tiedät, ettei ole?