Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin

Vierailija
26.10.2023 |

Ero tulee ja minä muutan mökille. 

Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.

Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.

Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä. 

No, on tämän tehneet jo monet muutkin. 

Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.

Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"

Kommentit (267)

Vierailija
41/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ensi hätään  ostamaan isoja, paksuja mattoja lattialle ja paksuja verhoja, seinävaatteita esim ryijyjä, toivottavasti sinulla ei ole vuorotyö, itse en pysty lämmittämään pelkästään puilla, koska en jaksa aamulla heräämään niin aikaisin että saisin pellit kiinni ennen iltavuoroon lähtöä.

Hiiret kannattaa myrkyttää heti syksyllä eivät sitten juhli koko talvea ja jos mahdollista lisää eristystä mökkiin.

Vierailija
42/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pihan auraukseen saan naapurilta apua (traktori), ja itse olen varautunut kolaamaan, vaikka tiedän että se on rankkaa. Salilla tuskin tarvitsee talven aikana käydä... 

Kyllä minä töissä käyn, joku epäili etten (?). Työmatkani itseasiassa lyhenee hieman, autoa tosin tarvitsen edelleen. Työpaikkani vieressä on kauppa, työmatkalla käyn tietysti kaupassa samalla. 

Polttopuita saan myös ostaa naapurilta. 

Ap

Jos kyseessä on sähkötön mökki, niin kannattaa huomioida, että auton kylmäkäynnistys ei välttämättä onnistu talvipakkasilla. Akku tyhjenee hyvinkin äkkiä sellaisen yön jäljiltä, kun pakkanen pyörähtää -20 asteessa eikä moottori muutenkaan tykkää.

Hyviä pointteja muutenkin tullut: mistä polttopuut, ostatko vai teetkö itse, joko puuta on tarpeeksi, entä jos loppuu kesken talven? Yleensä puunmyyjillä ei ole enää mitä myydä ja puun kuivuminen kestää. Tiedätkö puun menekin? 

Me asutaan landella kaukana kaikesta puulämmityksen varassa ja meillä menee 20-25 kiintomottia puuta vuodessa, joista pari kesän aikana ja loput talvella. Yleensä tehdään 40 mottia, jotta koskaan ei puu lopu, mutta se on aikalailla kokopäivätyötä heti helmikuusta alkaen, koska puut pitää saada tehtyä parissa kuukaudessa ja sitten vielä kaikki pinottava kuivumaan ja puulajista ja säästä riippuen kuivuminen vie aikaa. Jos kumpikin olisimme töissä muualla, ei onnistuisi tällainen lämmitys-/elämäntapa, sillä tasainen puulämmitys vie ainakin näin Kainuun pakkasilla toisen ihmisen työpäivän verran. Itse kotona lapsen kanssa, mies töissä ulkopuolella. Meillä sähkö ja sisävessa sekä kunnan vesi, mutta varsinaiset pesutilat kantovesineen ulkona. Mukavaahan tämä on varsinkin talvella, mutta ei onnistuisi jos jompi kumpi meistä ei olisi kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja pelätä ei tarvitse, päinvastoin opettele nauttimaan pimeydestä, hiljaisuudesta, tähtitaivaasta 😊 Jos haluat niin koirakin tuo "turvaa" ja ainakin seuraa?

Ystäväni, sinkkunainen muutti aikanaan "keskelle ei mitään" pieneen torppaan asumaan ja joku kysyi eikö häntä pelota, että tulee yöllä joku mies tupaan. Ystävä, sinkkunainen, nauroi että kyllä tuo on toiveajattelua 😂

Nykyaikana ihminen ei voi olla enää niin sinisilmäinen. Pahuuksia tapahtuu joka päivä,                     myös Suomessa. Kyllähän yksinäinen nainen on aika turvaton, asuessaan jossakin                           metsän keskellä olevassa mökissä.

Vierailija
44/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutan pois suomesta.Tsiisus että oon onnellinen!

Vierailija
45/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun nytkin mökillä. Se on toki uudehko hirsimökki ja lämpiää lähinnä ilmalämpöpumpulla, mutta myös takalla. Juoksevaa vettä ei ole, pesuvesi saunaan ja paljuun tulee järvestä, puut omasta metsästä. Teen etätöitä, kerran viikossa ajan isompaan kaupunkiin, jossa täytän juomavesikanisterit, pesen pyykkiä, käyn uimahallissa suihkussa ja ruokakaupassa.

Vierailija
46/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suosittelen ensi hätään  ostamaan isoja, paksuja mattoja lattialle ja paksuja verhoja, seinävaatteita esim ryijyjä, toivottavasti sinulla ei ole vuorotyö, itse en pysty lämmittämään pelkästään puilla, koska en jaksa aamulla heräämään niin aikaisin että saisin pellit kiinni ennen iltavuoroon lähtöä.

Hiiret kannattaa myrkyttää heti syksyllä eivät sitten juhli koko talvea ja jos mahdollista lisää eristystä mökkiin.

Minulla on kakluuni johon tarvitsee laittaa yksi pesällinen päivässä ja se palaa hiillokseksi tunnissa, pellit voi sulkea sen jälkeen. Miten et saa lämmitettyä ennen iltavuoroa?

Vierailija
47/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pihan auraukseen saan naapurilta apua (traktori), ja itse olen varautunut kolaamaan, vaikka tiedän että se on rankkaa. Salilla tuskin tarvitsee talven aikana käydä... 

Kyllä minä töissä käyn, joku epäili etten (?). Työmatkani itseasiassa lyhenee hieman, autoa tosin tarvitsen edelleen. Työpaikkani vieressä on kauppa, työmatkalla käyn tietysti kaupassa samalla. 

Polttopuita saan myös ostaa naapurilta. 

Ap

Jos kyseessä on sähkötön mökki, niin kannattaa huomioida, että auton kylmäkäynnistys ei välttämättä onnistu talvipakkasilla. Akku tyhjenee hyvinkin äkkiä sellaisen yön jäljiltä, kun pakkanen pyörähtää -20 asteessa eikä moottori muutenkaan tykkää.

Hyviä pointteja muutenkin tullut: mistä polttopuut, ostatko vai teetkö itse, joko puuta on tarpeeksi, entä jos loppuu ke

Mitä ihmettä? Eikö teillä ole yhtäkään varaavaa tulisijaa? Kovilla pakkasilla minun tarvitsee polttaa kaksi pesällistä päivässä, muuten yksi. En mitenkään saa käytettyä siihen työpäivää.

Vierailija
48/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja pelätä ei tarvitse, päinvastoin opettele nauttimaan pimeydestä, hiljaisuudesta, tähtitaivaasta 😊 Jos haluat niin koirakin tuo "turvaa" ja ainakin seuraa?

Ystäväni, sinkkunainen muutti aikanaan "keskelle ei mitään" pieneen torppaan asumaan ja joku kysyi eikö häntä pelota, että tulee yöllä joku mies tupaan. Ystävä, sinkkunainen, nauroi että kyllä tuo on toiveajattelua 😂

Nykyaikana ihminen ei voi olla enää niin sinisilmäinen. Pahuuksia tapahtuu joka päivä,                     myös Suomessa. Kyllähän yksinäinen nainen on aika turvaton, asuessaan jossakin                           metsän keskellä olevassa mökissä.

Jos sinulla on atavistisia pelkoja, niitä ei suinkaan ole kaikilla.

Vierailija
49/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

*Paluu yksinkertaiseen elämään!*

Onkohan kyseessä joku uusi trendi; ko asiastahan tehdään vlogejakin jne.

Eihän se elämä ilmaista ole "mökissä metsän keskelläkään" ole, joten raha/ sen puuttuminen ei liene se pääsyy.

Meillä raha on yksi syy miksi tässä viihdytään. Tässä emme maksa varsinaisesta asumisesta mitään, koska lainaa tästä ei ole. Muut kustannukset veroineen, sähkö, vesi ym oli viime vuonna 2500€/v. 

Aiemmin asuttiin talossa josta lainanlyhennykset oli 800€/kk ja sen jälkeen rivarissa jossa vuokra 770€/kk. Että todella paljon rahaa jää ihan muuhun käyttöön 😊

Vierailija
50/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta ulkonäköä se ei katso. Ei tarvitse olla mikään missi että joutuu stalkkerin uhriksi."

Ehh, ei niin. Minä en ole puhunut ulkonäön vaikutuksista yhtään mitään, missään vaiheessa. Että voit lopettaa tuon hokemisen, eiköhän kaikki tuon tiedä.

Vierailija
51/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt muuttamassa takaisin ihmisten ilmoille 7 mummonmökissä asutun vuoden jälkeen. Oon mä täällä viihtynytkin ja kiintynyt tähän paikkaan, mutta... oon silti niin masentunut ja ahdistunut tästä yksinäisestä puurtamisesta. Talvet on niin pimeitä, kolkkoja ja hiljaisia. Ja olen kuitenkin ihminen, jolle yksinolo on hyvin tärkeää. Silti liika on liikaa. Kun tällaista mökkiä yrittää pitää asutussa kunnossa, siihen on sitten niin sidottuna ettei paikat pääse jäätymään. Ei vapautta lähteä minnekään. 

Vierailija
52/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannattaa vähentää niitä kauhuelokuvien katsomista ja käydä ulkona joskus. Eipä sinne asuttuun mökkiin varkaat uskalla kun monella mökkihöperöllä on haulikko eikä päästä vieraita lähtemään kun kerrankin tulee😅

Vierailija
53/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Riippuu ihmisestä pärjääkö ja eiköhän ap tunne itsensä.

Minä viihtyisin mikäli olisin ap ja luultavasti erakoituisin jossain määrin sinne mökille, mikäli ei töissä pitäisi käydä.

Se pitää ottaa huomioon, että aikaa menee lämmitys ym hommissa yllättävän paljon.

Lämmitän nyt 7 vuotta kahta tulisijaa talossani puilla eikä siinä mitään aikaa tuhottomasti kulu. Turhkat aamulla pois ja imurointi tuhkaimurilla. Puita pesiin ja tuli. Aloitan yleensä lämmityksen vasta iltapäivällä. Aamulla on 15-16 astetta ja se riittää hyvin aamupuuhiin itselläni. Välillä tietty pitää laittaa uuneihin muutama halko, muttei sekään mikään suuri vaiva ole. Kerran viikossa tuon isomman määrän puita sisälle niille varattuihin puutelineisiin ja siivoan roskat pois. Aamuisin kuluu vartin verran tuhkahommiin, se ei minusta ole työlästä. 

Vierailija
54/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun mökissä asumisesta on nykyään tehty niin iso numero. Täälläkin aina kehuskelijoita riittää. Heh, ei siitä oo kauan aikaa kun lähes kaikki asui vaatimattomissa ja työläissä olosuhteissa. Normaalia, mutta myös normaalia jos joku haluaa käyttää aikaansa muuhun kuin tuvan lämmitykseen. Kun nykyään on mahdollisuus valita. 

Vierailija
55/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minulla on kakluuni johon tarvitsee laittaa yksi pesällinen päivässä ja se palaa hiillokseksi tunnissa, pellit voi sulkea sen jälkeen. Miten et saa lämmitettyä ennen iltavuoroa?

Meillä on leivinuuni jossa pesällisen poltto kestää kyllä paljon kauemmin kuin tunnin siihen pisteeseen että uskaltaa pellin laittaa kiinni. Sanoisin että 2-3 tuntia. 

eri

Vierailija
56/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aurataanko tie pihaan saakka ja kuinka kaukana on lähin kauppa?

Mistä polttopuut tulevat varastoon?

Tuollaisissa olosuhteissa ovat suomalaiset eläneet kymmeniä vuosia, miksipä ei onnistuisi nykyäänkään.

Naapurin aikamiespoika hoitaa kun annan välillä römpsää

Vierailija
57/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä oon nyt muuttamassa takaisin ihmisten ilmoille 7 mummonmökissä asutun vuoden jälkeen. Oon mä täällä viihtynytkin ja kiintynyt tähän paikkaan, mutta... oon silti niin masentunut ja ahdistunut tästä yksinäisestä puurtamisesta. Talvet on niin pimeitä, kolkkoja ja hiljaisia. Ja olen kuitenkin ihminen, jolle yksinolo on hyvin tärkeää. Silti liika on liikaa. Kun tällaista mökkiä yrittää pitää asutussa kunnossa, siihen on sitten niin sidottuna ettei paikat pääse jäätymään. Ei vapautta lähteä minnekään. 

Jatkan vielä. Mä olin ensimmäiset vuodet ihan haltioissaan tästä elämäntavasta. Kannoin niitä polttopuita ja lämmitin uunia, ajattelin että tällaistahan elämän pitääkin olla. Se oli mukavaa ja antoisaa. Ymmärrän miksi media on täynnä juttuja ihmisistä jotka on löytäneet tuon elämäntyylin. Se on kuin uusi jännittävä harrastus. Sitten jos niitä puita on kantanut vuosikymmeniä, jaksaako enää innostua ja kuvata videota youtubeen, ehkä ei. Nyt loppuaikoina mökissäni on ollut sellaisia mietteitä, että sille on ihan hyvä syy että kehitys on mennyt eteenpäin ja voi asua helpomminkin. 

Vierailija
58/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ettäs, tekisin saman, jos olisin nuorempi. Nuorena tosin asuinkin tuommoisissa oloissa. Syyshämärässä pihasaunassa pääsen nytkin käymään - nautinto.

Ihminen pärjää tosi vähällä, mitä ei uskoisi, kun joskus isossa tavaratalossa pällistelee sitä hyllymäärää.

Meillä koulunpihan auraa naapuri, vähän on lapio/harjaushommaa. Lähikauppaan 3km, kirkolle 15km

Tsemppiä ap

Sulla tulee rattosaa😉

Käykö lapset siellä vai näätkö heitä kaupungissa, onko pitkä välimatka?

Vierailija
59/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onneksi sulla on jo kokemusta olosuhteista ja mökillä olosta. Vaikeaa se silti tulee olemaan. Yksin siellä metsän keskellä oleminen varsinkin syksyllä ja talvella on tylyä elämää. Mutta palkitsevaa se on kun siihen tottuu. Nim. asuin korona aikana kolme vuotta vastaavissa olosuhteissa.

Sitten on hyvä muistaa, että sääntö Suomi ei tue tuollaista egotrippiä, todennäköisesti kunnan ja viranomaisten mielestä mökkiin ei saisi muuttaa pysyvästi. Mutta kukapa sitä kyselee, jos ei tarvitse olla yhteiskunnan kanssa tekemisissä.

Suomessa asuminen ei ole pakollista, osoite voi olla poste restantessa. Mökillä saa oleilla niin paljon kuin huvittaa. Se, ettei sinne saa muutettua virallista osoitettaan, tarkoittaa vain sitä, että sinne ei tarjota koulukyytejä lapsille eikä kotihoitoa vanhuksille.

Kai siellä mökillä kuitenkin sähköt on? Toivottavasti kuivia puita on tarpeeksi. Niitä menee talven mittaan paljon ja jos niitä ei ole valmiiksi kuivana, niin ei niitä ehdi tuoreista puista kaatamalla saada lisää. Talvella voi kuitenkin kaataa puita, jotka sitten keväällä pilkotaan ja kuivataan seuraavan syksyn ja talven polttopuiksi.

Varmasti tässä jo ensimmäisen talven aikana oppii paljon siitä, mikä toimii ja ei. Eli osaa sitten paremmin varustautua seuraavaan talveen. Youtubessa muistan nähneeni videoita, jonka siperialainen perhe on tehnyt elämästään Siperian pakkasissa, jos oikein muistan. Siellähän on talvella niin kovat pakkaset, ettei taloissa voi mitään vesijohtoja pitää. Kerran viikossa lämmittävät ulkosaunarakennuksen saunomista ja pyykinpesua varten.

Vierailija
60/267 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut joskus vastaavassa tilanteessa. Jos nyt kertyneillä tiedoillani saisin valita uudestaan, menisin asumaan helposti vuokrakaksioon. Ja mökkeilisin kesäisin siellä mummonmökillä. Mut jokainen tekee omat ratkaisut.