Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Happisaturaatio yöllä. Onko tietäjiä paikalla?

Vierailija
25.10.2023 |

Happisaturaatio 90,7% keskimäärin nukkuessa ja hereillä 93%. Nämä tuli ilmi yöpolygrafiassa ja tuloksena lievä uniapnea. Nyt hoidoksi vain elintapahoitoa. Olen korkeintaan lievästi ylipainoinen. Mutta tuo happisaturaatio on kaikkien joiden kanssa olen jutellut kuulemma aivan surkea. Voiko olla noin huono jos kerran UA on lievä? Olen todella väsynyt, kuorsaan ja kärsin usein aamumigreenistä. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itelläkin älykello näytti huonoja lukemia, välillä jopa alle 90%, mutta pienen googlauksen perusteella 89%:kin oli nukkuessa vielä normaali. Happisaturaatio ei ole nukkuessa niin hyvä kuin hereillä. Mulla on hereillä 97-99%

Älykellojen lukemat eivät ole kovin luotettavia.

Eipä ne tosiaan oo. Itsellä jonain öinä pysyy kellon mukaan saturaatio koko ajan yli 90 ja jonain on jatkuvasti reilusti alle ja käväisee jopa 70:ssä. Ensin huolestuin, mutta eipä se maalaisjärjellä uniapneaa voi olla. Ei se uniapnea käyttäydy niin, että jonain yönä on ja sitten taas yhtäkkiä ei olekaan. Se ois joka yö jos ois.

Mulla on tollainen laite mikä arvioi yöllisten hengityskatkosten määrää (ei happisaturaatiota) ja se vaihtelee aika paljonkin eri öinä. Laihduttamisen vaikutusta katkosten määrään seuratessa olikin tärkeää seurata pidemmän aikavälin trendiä eikä yksittäisiä öitä. Myös alkoholin vaikutus oli aika helppo todeta - vaikka nykyään 35kg laihempana olen edennyt katkosten määrän perusteella vakavasta uniapneasta lähes terveeksi tai korkeintaan lievää uniapneaa sairastavaksi niin muutama olut iltapalaksi takaa että seuraavana yönä mittari on lähes varmasti punaisella edelleen.

Vierailija
22/44 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itelläkin älykello näytti huonoja lukemia, välillä jopa alle 90%, mutta pienen googlauksen perusteella 89%:kin oli nukkuessa vielä normaali. Happisaturaatio ei ole nukkuessa niin hyvä kuin hereillä. Mulla on hereillä 97-99%

Älykellojen lukemat eivät ole kovin luotettavia.

Eipä ne tosiaan oo. Itsellä jonain öinä pysyy kellon mukaan saturaatio koko ajan yli 90 ja jonain on jatkuvasti reilusti alle ja käväisee jopa 70:ssä. Ensin huolestuin, mutta eipä se maalaisjärjellä uniapneaa voi olla. Ei se uniapnea käyttäydy niin, että jonain yönä on ja sitten taas yhtäkkiä ei olekaan. Se ois joka yö jos ois.

Laadukkaat kellot mittaavat kyllä saturaation hyvinkin tarkasti. Se teknologia on aika yksinkertaista ja sopii hyvin ranteesta mitattavaksi. Rann

Laadukkaat kellot mittaavat saturaation hyvinkin tarkasti - sillä edellytyksellä että kello on reippaasti normaalia tiukemmin ranteessa ja sopivassa kohdassa, eikä mittauksen aikana liiku. Käytännössä nuo ehdot toteutuvat nukkuessa niin harvoin että kellon mittaamilla lukemilla ei ihan hirveän suurta painoarvoa kannata antaa. Kokemusta on Garminin, Suunnon ja Polarin ns. lippulaivamalleista muutaman viime vuoden ajalta ja verrokkina käytetty sairaalatason laitetta kun on työn puolesta siihen mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mittaa yllättävän hyvin tein kokeneen garmin forerunner yöksi kun oli se suppea unipolygrafia prikuulleen samat lukemat lääkärikin ihmetteli on uniapnea. Mut minulla sentraalinen niskaa leikattu ei elintapasairaus 

Vierailija
24/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaa epäilevän kannattaa mitata heti herätessä verenpaine. Jos se on koholla, indikoi se uniapneaa.

Vierailija
25/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n happisaturaatio on hyvä. Ei syytä huoleen. Kannattaa puhua ammattilaisten kanssa eikä "tietäjien".

T: ammattilainen

Vierailija
26/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo happisaturaatio liian alhainen on ja tuosta elintapahoidosta voin jo nyt kertoa, että valitettavasti ei tule auttamaan. Obstruktiivinen uniapnea johtuu nielun "löysistä" limakalvoista, jotka rentoutuessaan valahtavat hengityksen esteeksi. On siis pitkälti geeniperimästä kiinni ja toki ylipaino sitä pahentaa, mutta ei se sitä suoranaisesti aiheuta. Uniapneassa on vielä valitettavasti paljon sellaista "vanhaa tietoa" lääkäreillä, että joku tennispallo yöpaidan selkään ommeltuna auttaisi. Ainoa toimiva keino on CPAP-laite. Ne on nykyisin sillä tavalla adaptiivisia, että se puskee ilmaa vain tarvittavan määrän. Ei siis tohota täysillä koko aikaa. Se miksi noita laitteita ei lääkärit herkästi myönnä johtuu siitä, että ne on kalliita laitteita ja vajaakäytöllä. Eli henkilöt lepuuttaa sitä tonnin konetta yöpöydällä ja vain harvoina iltoina se laitetaan. Sen pitäisi siis olla tietenkin joka yö käytössä. Voit toki kokeilla lääkärin ohjeiden mukaisesti tiputtaa painoa, eihän siitä haittaa tietenkään ole, mutta en usko että se välttämättä auttaa. Eli aika matalalla kynnyksellä vaatisin lähetettä keuhkopolille, tai jos siellä olet jo ollut, niin suoraan tuota CPAP-laitetta.

Vierailija
27/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spo2 ei saa mennä alle 95%. 

Vierailija
28/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ensin haluavat katsoa elintapamuutoksen läpi, tuleeko sillä tuloksia. Sitten alkaa miettiä miten muuten korjata tilannetta. Myös esim. asento nukkuessa voi vaikuttaa hapensaantiin, kyljellään kulkee paremmin kuin selällään. CPAP on lievässä apneassa kai aika harvinaisesti se hoitomuoto.

Vierailija
29/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla Oura näyttää happisaturaatioksi öisin 95-99%. Satunnaisesti kyllä kitisee, että hengityksessä havaittu epäsäännöllisyyttä, mutta kun sitä ei tule edes viikottain ja saturaatiot on noin hyvät niin tuskin on apneaa.

Vierailija
30/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku hinkuu hankalaa ja nukahtamista haittaavaa cpap-laitetta, jos häiriö voi korjaantua laihduttamalla, liikunnalla ja tupakoinnin lopetuksella?!

Olen sensorisesti herkkä, enkä pystyisi edes käyttämään moista haarniskaa päässä ja yrittää samalla nukkua. Kyllä vaatisi vahvat unilääkkeet! Samoin kuin en tottunut purentakiskoihin, en edes silikonisiin.

Vierailija
31/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

84 on jo sairaalakuntoinen! Kellosi ei toimi oikein! 

Vierailija
32/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Sanoisin, että oireet ovat nyt tässä tapauksessa olennaisemmat kuin jotkin lukemat. Sano lääkärille niistä. Cpap-laite on tarpeen. Nyt kaikille tunnutaan tarjoavan vain "elintapahoitoa", kun tarvitsijoita on paljon. Voit silti joutua odottamaan laitetta kuukausia.

Uniapneaklinikalta saatava laite maksaa muutaman satasen.

Onko siitä hyötyä jos uniapnea on lievä?

Vierailija
33/44 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo happisaturaatio liian alhainen on ja tuosta elintapahoidosta voin jo nyt kertoa, että valitettavasti ei tule auttamaan. Obstruktiivinen uniapnea johtuu nielun "löysistä" limakalvoista, jotka rentoutuessaan valahtavat hengityksen esteeksi. On siis pitkälti geeniperimästä kiinni ja toki ylipaino sitä pahentaa, mutta ei se sitä suoranaisesti aiheuta. Uniapneassa on vielä valitettavasti paljon sellaista "vanhaa tietoa" lääkäreillä, että joku tennispallo yöpaidan selkään ommeltuna auttaisi. Ainoa toimiva keino on CPAP-laite. Ne on nykyisin sillä tavalla adaptiivisia, että se puskee ilmaa vain tarvittavan määrän. Ei siis tohota täysillä koko aikaa. Se miksi noita laitteita ei lääkärit herkästi myönnä johtuu siitä, että ne on kalliita laitteita ja vajaakäytöllä. Eli henkilöt lepuuttaa sitä tonnin konetta yöpöydällä ja vain harvoina iltoina se laitetaan. Sen pitäisi siis olla tietenkin joka yö käytössä. Voit toki kokeilla lääkä

CPAP-laitetta ei anneta julkisella puolella lievää uniapneaa sairastavalle.Pitää olla keskivaikea uniapnea eli hengityskatkoksia pitää olla yli 15 tunnissa.

Vierailija
34/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä laite se on, mistä saa ja mitä maksaa?

Vierailija
35/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku hinkuu hankalaa ja nukahtamista haittaavaa cpap-laitetta, jos häiriö voi korjaantua laihduttamalla, liikunnalla ja tupakoinnin lopetuksella?!

Olen sensorisesti herkkä, enkä pystyisi edes käyttämään moista haarniskaa päässä ja yrittää samalla nukkua. Kyllä vaatisi vahvat unilääkkeet! Samoin kuin en tottunut purentakiskoihin, en edes silikonisiin.

Minusta cpap-laite ei ole hankala kuin vain silloin, jos joutuu yöllä käymään vessassa. Nukahtamista tai nukkumista se ei haittaa yhtään. Niin me ollaan onneksi erilaisia.

Vierailija
36/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin just kotona se yötesti. Hapet yöllä välillä jopa 70 tienoilla, pisin hengityskatkos 24 sekuntia. Katkoksia paljon. Diagnoosi vakava uniapnea. Odottelen erikoissairaanhoitoon...voi mennä kuulema pari kuukautta...että laitetta joutuu oottaa.. olo on sekava, verenpaine korkealla, lihakset voimattomat,pää särkee, suolisto sekasin, joku yö helpompi joku todella vaikee, heräilee kokoajan ja juoksee vessassa. En tupakoi. Toivon vaan että sydän kestää tän ottelun, vointi ei oo häävi.

Vierailija
37/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hereillä ollessasi vain 93 %. Eikö tuo ole aika matala? Tupakoitko? Astma? 

Vierailija
38/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin paljon enemmän huolissani tuosta hereillä mitatusta happisaturaatiosta. Jos saturaatio on 93, niin jossain on jotain vialla. Onko sinulla joku aikaisemmin todettu sairaus tms. jonka jätit mainitsematta, koska vaikea kuvitella, että lääkäri vain toivottaisi hyvää päivänjatkoa potilaalle, jolla on selittämätön happivajaus. Toki, jos vaikka poltat kuin korsteeni, se selittää nuo lukemat ja se "elintapahoito" on tupakoinnin lopettaminen. 

Mulla astma ja flunsassakin keikkuu spo2 93-95, normaali 98.

Vierailija
39/44 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nostan vanhan ketjun ja kysäisen jos olisi tietäjiä paikalla. 

En tajua tästä aiheesta mitään mutta olen miettinyt että voiko mulla olla jotain lievää uniapneaa. Lapseni mukaan kuorsaan ainakin joskus. Spo2 on (älykellon lukemien mukaan) öisin keskimäärin 94-98 mutta joka yö se laskee noin 80-84 välille ainakin kerran. Onko noilla kertaluontoisilla matalilla lukemilla mitään merkitystä, vai arvioidaanko tässä tapauksessa aina vain tuota keskimääräistä lukemaa? Ymmärrän kyllä että älykellon lukema saattaa olla vähän epäluotettavakin, ainakin nimenomaan hetkellisesti. 

Olen hoikka ja hyväkuntoinen (vo2 max on 46), en tupakoi enkä käytä alkoholia. Verenpaine on ennemmin matala kuin korkea (100/60). 

Uneni on kevyttä ja heräilen paljon ja helposti. Aamuisin olen usein väsynyt. 

Vierailija
40/44 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla älykellon mukaan on ollut jopa 72. 

Yleensä kuitenkin 84 ja yli sen. 

Noi arvotaan on ihan poskellaan tuon yläarvonkin mukaan. Mittauta oikealla laitteella jossain 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi