Kaveri vie kolmevuotiaan päiväkotiin, itse kotona puolivuotiaan kanssa
Joka aamu kuulemma kova taistelu lähdöstä, lapsi täytyy herättää kesken unien, itkee ja vastustelee. Lapsi raahataan päiväkotiin väkisin neljämä päivänä viikossa. Iltapäivällä haku noin neljän aikaan ja nukkumaan kasiin mennessä. Lapsi kiukkuaa ja "on hankala" koko illan, kaveri kertoo pinnansa katkeavan usein. Lapsi on mustasukkainen nuoremmalle, aggressiivinen ja vahdittava ja huomionhakuinen. No tottakai on tuossa tilanteessa.
Miksi ihmeessä pieni lapsi täytyy viedä sinne päiväkotiin isoon ryhmään? Miksei saa viettää aika rauhallisesti kotona? On kerhoja ym. joissa voi käydä. Tätä isomman viemistä päiväkotiin en ymmärrä silloin, kun sille ei ole mitään selkeää perustetta ( kehitykselliset haasteet, perheen tilanne).
Kommentit (49)
Vierailija wrote:
Ehkä kolmevuotiaan äiti on tilanteessa, jossa ei voi heittäytyä työttömäksi.
Vaikka ap on itse kotona pienen lapsen kanssa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Älä jaksa. Suurin osa vie isosisaruksen hoitoon koska se lapsi itse haluaa sinne. Siellä on kaverit. Kotona on huonosti nukkunut vanhempi ja jatkuvasti huomion vievä vauva.
Vaikuttaako sinusta tässä esimerkissä, että lapsi haluaisi päiväkotiin?
Kukaan kolmevuotias ei tarvitse kavereiden seuraa kahdeksaa tuntia päivässä.
Eikä nuo lapset siellä yleensä 8 tuntia olekaan, eikä edes joka päivä.
Jos aamulla kiskotaan ylös kesken unien ja haetaan neljän maissa, niin eikö siitä noin kahdeksan tunnin päivä tule? Ja neljänä päivänä viikossa. Kyse oli nyt tästä ap:n esimerkistä.
Joka oli päästä keksitty.
Vierailija wrote:
Valitettavan tuttua... Lapsen etua ei kyllä ajatella yhtään
Kaksi tuntia ulkoilua päiväkodissa on varsin hyvä vilkkaalle kolmivuotiaalle. Kotona ei välttämättä saisi riittävästi liikuntaa, kun kotona on vauva.
Mutta yhteiskunnan etu olisi, ettei vanhempi lapsi pääsisi hoitoon, jos nuorempi lapsi on kotona. Turhaan kustannuksia veronmaksajille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaksi tuntia ulkoilua päiväkodissa on varsin hyvä vilkkaalle kolmivuotiaalle. Kotona ei välttämättä saisi riittävästi liikuntaa, kun kotona on vauva.
Mutta yhteiskunnan etu olisi, ettei vanhempi lapsi pääsisi hoitoon, jos nuorempi lapsi on kotona. Turhaan kustannuksia veronmaksajille.
Ennalta ehkäisevää, kallista olisi hoitaa niitä seurauksia kun useampia äitejä sairastuisi esim masennukseen koska elämäntilanne käy liian raskaaksi.
Se johtuu siitä,että tämä vanhempi on poika ja hänellä on eri isä kuin tällä nuoremmalla. Tästä syystä tämä naiseksi itseään luokitteleva vie päiväkotiin ihan vain kostoksi exälleen ja näyttääkseen mahtiaan.
En jaksaisi tuollaista kovin kauaa vaan ottaisin kotiin. Varmasti siinäkin olisi omat ongelmansa, mutta valitsisin taisteluni, jos on siihen mahdollisuus.
Tuohon tulee ensivuonna muutos.
Työttömänä olevien oikeus viedä lapsi päivähoitoon päättyy 1.2. 2024 alkaen.
Mikä on mielestäni ihan hyvä muutos,sillä päivähoitopaikoista on pulaa ja ryhmät ovat ylisuuria. Näin ollen ryhmäkoot pienenevät,paikkoja vapautuu ja lasten turvallisuus lisääntyy.
Itse ihmettelin kun 2008 oli konttausikäinen poika päiväkodissa. Mutta hän viihtyi hyvin. Toinen erikoinen oli reilu 1 vuotias tyttö joka käveli uteliaana katsomaan kovaäänistä porausta 1,5m päähän. Olin huoltomies kaupungilla. Henkilökunta tietysti näkee paljon enemmän.
Puolivuotias nukkuu niin paljon että äityli ehtii kiskoo viintä toisin kuin jos se vanhempi pentu olisi kotona.
Yleensä nuo lapset on tehty vain oman egon pönkittämiseksi ja oman status arvon nostattamiseksi periaatteella "koska muillakin on". Naiset ovat juuri tuollaisia, me miehet taas teemme lapsia pelkästä rakkaudesta sillä vain isät lapsiaan rakastaa.
Vierailija wrote:
Itse ihmettelin kun 2008 oli konttausikäinen poika päiväkodissa. Mutta hän viihtyi hyvin. Toinen erikoinen oli reilu 1 vuotias tyttö joka käveli uteliaana katsomaan kovaäänistä porausta 1,5m päähän. Olin huoltomies kaupungilla. Henkilökunta tietysti näkee paljon enemmän.
En nyt yhtään ymmärtänyt sun pointtia? Kai sä tiedät, että äitiysloma on 9kk ja sitten pitää palata töihin? Ei vähävaraisilla vanhemmilla ole varaa jäädä kotiin muutaman satasen kotihoidontuelle, vaan lapsi on vietävä päiväkotiin hoitoon.
Vierailija wrote:
Puolivuotias nukkuu niin paljon että äityli ehtii kiskoo viintä toisin kuin jos se vanhempi pentu olisi kotona.
Ja illalla syödään kaalta.
Aina jaksaa ihmetyttää miten on aikaa ja kiinnostusta tuomita toisten perheiden valintoja. Lopeta kyttäys, Ap.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ennalta ehkäisevää, kallista olisi hoitaa niitä seurauksia kun useampia äitejä sairastuisi esim masennukseen koska elämäntilanne käy liian raskaaksi.
Sellaisten naisten olisi kannattanut oikeasti muistaa se ehkäisy,niin tuollaisia vahinkolapsia ei olisi tullut ollenkaan elämää pilaamaan. Mikä äiti sellainen on joka ei lapsiaan hoida?!?!! Lusikunttu tai joku??
Jep, sitten se lapsi oireilee ja puree meidän töissäkäyvien lapsia. Oman lapsen päikyssä tällainen tapaus. Alle 3-v ryhmässä lapsi (mitä ei edes suositella ellei ole pakko käydä töissä!!) ja äiti uuden vauvan kanssa kotona. Eipä sillä, sinne äidit raahaa mahat pystyssä näitä 1v + joitain kk lapsia. Kohta äiti pesii vauvan kanssa kotona :)
Miten mulle tuli mielikuva omppuviiniä kittaavasta yh äidistä taas niin vahvasti tästä? Hanaviini-äippä. Se on niin yleinen tapa miten nämä äideiksi itseään kutsuvat tekevät päivät pitkät.
Kyllä mäkin vähän ihmettelen jos kahta lasta ei jaksa hoitaa. Itse nautin lasten kanssa olosta silloin kun vielä pieniä olivat, kolme poikaa. Käytiin kerhoissa ja heräiltiin kun heräiltiin, arki oli leppoisaa vaikkakin vilkasta.
Vierailija wrote:
Ei kokemusta, mutta voisiko äiti olla tosi väsynyt ja vauvalla koliikkivatsa ja huonouninen. Ei jaksa leikkiä 3v kanssa jo fyysisesti poikki.
Itse uni-ongelmaisena ja vauvan kanssa heräilevänä en olisi ikipäivänä jaksanut raahautua päiväkodille aamutuimaan. Oltiin rauhassa kotona vaan ja monesti nukuttiin kolmestaan päikkäritkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Älä jaksa. Suurin osa vie isosisaruksen hoitoon koska se lapsi itse haluaa sinne. Siellä on kaverit. Kotona on huonosti nukkunut vanhempi ja jatkuvasti huomion vievä vauva.
Vaikuttaako sinusta tässä esimerkissä, että lapsi haluaisi päiväkotiin?
Kukaan kolmevuotias ei tarvitse kavereiden seuraa kahdeksaa tuntia päivässä.
Eikä nuo lapset siellä yleensä 8 tuntia olekaan, eikä edes joka päivä.
Kyllä se on lisääntynyt tuo virikelasten hoitoaika. Ennen oli paremmin kun heille oli määrätunnit viikossa ja rajatummat kellonajat, nykyään ei ole mitenkään outoa että 3v tai 2v on hoidossa jokapäivvä 8, jopa 9h kun äiti kotona. Meilläkin on talossa 3v joka viettää hoidossa pitkiä päiviä eikä haluaisi vaan kotiin äidin ja vauvan luo. Alkoi protesti kun sisarus syntyi ja tiesi että he jäävät kotiin. Kaikki otetaan irti oikeudesta viedä hoitoon niinkuin haluaa.
Kysy siltä kaveriltasi. Mistä me voidaan sen motiiveja tietää.
Voihan se kutsua päivällä vaikka rakastajansa kylään. Kolmivuotias on jo tarpeeksi vanha kielimään.