Kaveri vie kolmevuotiaan päiväkotiin, itse kotona puolivuotiaan kanssa
Joka aamu kuulemma kova taistelu lähdöstä, lapsi täytyy herättää kesken unien, itkee ja vastustelee. Lapsi raahataan päiväkotiin väkisin neljämä päivänä viikossa. Iltapäivällä haku noin neljän aikaan ja nukkumaan kasiin mennessä. Lapsi kiukkuaa ja "on hankala" koko illan, kaveri kertoo pinnansa katkeavan usein. Lapsi on mustasukkainen nuoremmalle, aggressiivinen ja vahdittava ja huomionhakuinen. No tottakai on tuossa tilanteessa.
Miksi ihmeessä pieni lapsi täytyy viedä sinne päiväkotiin isoon ryhmään? Miksei saa viettää aika rauhallisesti kotona? On kerhoja ym. joissa voi käydä. Tätä isomman viemistä päiväkotiin en ymmärrä silloin, kun sille ei ole mitään selkeää perustetta ( kehitykselliset haasteet, perheen tilanne).
Kommentit (49)
Minusta oli ihanaa olla lasten kanssa kotona, en olisi raaskinut viedä heitä hoitoon, kun olin hoitovapaalla nuoremmista. Se on niin ohimenevä kallisarvoinen hetki, kun lapset on pieniä, mutta antaa pohjan koko elämälle.
Ei kokemusta, mutta voisiko äiti olla tosi väsynyt ja vauvalla koliikkivatsa ja huonouninen. Ei jaksa leikkiä 3v kanssa jo fyysisesti poikki.
Älä jaksa. Suurin osa vie isosisaruksen hoitoon koska se lapsi itse haluaa sinne. Siellä on kaverit. Kotona on huonosti nukkunut vanhempi ja jatkuvasti huomion vievä vauva.
Vierailija wrote:
Ei kokemusta, mutta voisiko äiti olla tosi väsynyt ja vauvalla koliikkivatsa ja huonouninen. Ei jaksa leikkiä 3v kanssa jo fyysisesti poikki.
Jaksaa kuitenkin repiä sängystä aikaisin ja viedä vastustelevan lapsen päiväkotiin? Ja taistella koko illan kiukkuisen ja vaillejääneen lapsen kanssa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jaksaa kuitenkin repiä sängystä aikaisin ja viedä vastustelevan lapsen päiväkotiin? Ja taistella koko illan kiukkuisen ja vaillejääneen lapsen kanssa?
Provoissa jaksaa kaikenlaista.
Vierailija wrote:
Älä jaksa. Suurin osa vie isosisaruksen hoitoon koska se lapsi itse haluaa sinne. Siellä on kaverit. Kotona on huonosti nukkunut vanhempi ja jatkuvasti huomion vievä vauva.
No ei tuo lapsi ainakaan halua. Ja kyllä normaali vanhempi pystyy antamaan huomiota useammalle lapselle.
Valitettavan tuttua... Lapsen etua ei kyllä ajatella yhtään
Vierailija wrote:
Vaikuttaako sinusta tässä esimerkissä, että lapsi haluaisi päiväkotiin?
Kukaan kolmevuotias ei tarvitse kavereiden seuraa kahdeksaa tuntia päivässä.
Vierailija wrote:
Meidän päiväkotiryhmässä ei ole yhtään lasta, joka mieluummin tulisi päiväkotiin, kuin olisi kotona. Siis niistä lapsista, joilla vanhempi kotona pienemmän kanssa.
Vierailija wrote:
Valitettavan tuttua... Lapsen etua ei kyllä ajatella yhtään
Tämän tuomitsevan asenteen takia huomennakin Suomessa nököttää tuhansia pikkulapsia koko päivän tv:n edessä. Siitä kun ei kukaan tiedä niin se on paljon helpompaa täydellisessä äitiydessä. Päiväkotiin viemisestä saa pahat puheet. Miettikää millaisia asioita edistätte kommenteillanne.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meidän päiväkotiryhmässä ei ole yhtään lasta, joka mieluummin tulisi päiväkotiin, kuin olisi kotona. Siis niistä lapsista, joilla vanhempi kotona pienemmän kanssa.
Sinuna katsoisin kyllä siinä vaiheessa peiliin. Et tee työtäsi kovin hyvin.
Yksi syy nuorten pahoinvointiin on se, että he ovat koko ikänsä olleet vain samanikäisten kanssa. Sisarukset ei voi olla samassa hoitoryhmässä, koska ikäero.
Tämähän on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Jopa 2v isot sisarukset raahataan hoitoon saamaan varhaiskasvatusta. Tämä muutos on tapahtunut n.6v ajassa. Oma nuorimmainen on sen 6v ja ei olisi hänen synnyttyä tullut pieneen mieleenkään viedä isosisko 5v päiväkotiin. Kerhossa ja harrastuksissa kävi. Se vuosi oli elämäni ihaninta aikaa kun ei ollut mitään kuskattavaa ja herätystä.
Kolme vuotias on yleensä uhmaikäinen, ihan ilman sisaruksia perheiden arki kuulostaa pitkälle tuolta samalta, lapsi sanoo että ei halua, yleensä ihan kaikkeen, mutta ei oikeasti tarkoita sitä, hetken päästä se mitä aletaan tehdä onkin sitten niin kivaa että ei haluta lopettaa..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikä nuo lapset siellä yleensä 8 tuntia olekaan, eikä edes joka päivä.
Oma 3v lapsenlapseni ainakin halusi innoissaan päiväkotiin leikkimään, kun kotona oli tylsää vauvaa imettävän ja hoivaavan äidin kanssa. Nyt ovat jo molemmat päiväkodissa ja viihtyvät hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikä nuo lapset siellä yleensä 8 tuntia olekaan, eikä edes joka päivä.
Jos aamulla kiskotaan ylös kesken unien ja haetaan neljän maissa, niin eikö siitä noin kahdeksan tunnin päivä tule? Ja neljänä päivänä viikossa. Kyse oli nyt tästä ap:n esimerkistä.
Ehkä äiti on tilanteessa, jossa ei voi heittäytyä työttömäksi.
Vierailija wrote:
Siskon tyttö ei olis halunnut lähteä hoidosta kun siellä oli kavereita. Siskoa nolotti😀
No selitäkää alapeukuttajat.