Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehden juttu työttömistä

Vierailija
25.10.2023 |

Linkki juttuun:

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/2ad495f8-2a4f-4e05-b05f-073e4993fd95

Moni haastatelluista on jo iäkkäitä ja kokee vaikeuksia löytää ikänsä vuoksi työpaikkaa. Itse olen asiantuntijatiimin esihenkilö ja jäin miettimään asiaa.. Miksi epäröisin itse palkata iäkästä työntekijää? Uskon kokeneella työntekijällä olevan paljon annettavaa työtiimilleen ja tehtävälleen. Saattaisin arvioida hakijan kykyä omaksua uutta, ehkä. Mutta tämä tuskin muodostuisi esteeksi palkata. Sen sijaan sairastamista miettisin kyllä tarkkaan. Sairauslomapäivien korvaus ei ole mun kukkarostani pois, mutta poissaolojen korvaaminen on tehtävien kannalta vaikeaa.

Mitähän tähän keksisi, ettei iäkkäät jää muuten hyvinä tekijöinä vaille työpaikkaa? ideoita?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tästä on kokemusta 50+ tekniikan alan työnhakijana. Syrjintää vanhanaikaisen asenteen takia. Olen päivittänyt osaamistani tämän päivän tasolle opiskelemalla AMK:saa ja samalla osoittanut kykyni oppia uutta. Lisäksi minulla on työkokemusta ja näyttöä paineensietokyvystä tiukkojen hankkeiden läpiviennistä.

Edelleen intoa ja terveyttä riittää, ruuhkavuodet takana, tätä ei voi sanoa nuoremmista. Mutta siitä huolimatta harvoin pääsen haastatteluun, kun se nuorempi HR-ihminen on itsekin burn-out ja jämähtänyt omiin asenteisiinsa.

Tuota en ymmärrä itsekään. 50 vuotias ei ole mitenkään vanha työntekijä vaan keski-ikäinen. Veikkaan että alalla ja paikkakunnalla on paljon hakijoita ja työpaikoissa vaihtuvuutta.

Tuossa Iltalhehden jutussa kuitenkin hakijat olivat yli kuudenkymmenen. Kun mietin lähipiiriä niin 63 ikävuoteen mennessä on jokaisella ollut jotain; tekonivelleikkausta, syöpätapauksia useampia, munuaiskiviä, hermopinteen vuoksi pitkää sairauslomaa jne. Eikö ikääntyvien työnhakijoiden kohdalla olisi siis viisasta tehdä työnantajien kanssa jotain taakanjakoa, vaikka eläkeyhtiöiden tai valtion sairausvakuutusjärjestelmän avulla, ettei palkkaaminen olisi niin suuri riski? Ihan hirveän vaikeaa on paikoin jo ihan löytää määräaikaista sijaista pitkien sairauslomien ajaksi. Ei meillekään tänne metsään kukaan tule kuudeksi kuukaudeksi sijaistamaan. Ja tehtaan sijaintia ei voi siirtää.

Vierailija
22/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muuta en tiedä kuin sen, että en palkkaa koskaan alle 40v naisia sillä nuoremmat melko todennäköisesti saattavat itsensä paksuksi ja jäävät äitiyslomille.

Samasta syystä en palkkaa myöskään pienten lasten vanhempia,sukupuoleen katsomatta.

Nainen ei ole koskaan sopiva työnantajien mielestä.

Ensin hän on liian nuori ja saattaa saada lapsia. Ja jos hänellä on lapsia, niin nehän sairastelevat ja poussaoloja tulee hirveästi.

Sitten kun hän viisikymppisenä ei enää voi saada lapsia, on hän liian vanha. Saattaa olla sairaskin. Eikä varmaankaan enää opi edes mitään. 

Mitä enemmän tulee ikää lisää, sitä huonommaksi työntekijäksi hänet arvioidaan.

Siinä se työikä sitten menikin.

Mikähän siinäkin oikein on, että naiset ovat rekryinä kaikkein tiukimpia naisia kohtaan. Olen useammaltakin naisrekr

en itse ole kokenut vaikeuksia saada työpaikkaa sukupuoleni vuoksi. Ja lapsikin on. Valmistumisen jälkeen toki mietitytti nuo asiat, mutta kun tiesi, ettei muillekaan se paikka heti valmistuttua löytynyt niin jaksoi hakea. Minut on 3 kertaa elämässäni palkannut nainen ja 2 kertaa miehet (jostain syystä molemmilla kerroilla niitä piti olla 2 haastattelemassa, naiset olivat yksin). Itse olen palkannut enemmän naisia, mutta johtuu kyllä puhtaasti alasta eli hakijoiden sukupuolijakaumasta. Harvoin niitä lapsiin liittyviä poissaoloja on mun alaisilla ollut -joko terveet lapset tai sitten paljon hyödynnetään turvaverkkoja ja puolisokin on välillä hoitamassa.

mulla oli muuten lähes 68 vuotias alainen, ja olisiko kerran ollut kipeänä vuosien aikana. Kerran poissa puolisonsa hautajaisissa... Mutta muuten ei kyllä ollut varsinaisesti helppo johdettava. Olisi halunnut jäädyttää kehityksen vuoteen 2007 ja vaikka prosessit ympärillä muuttuivat hän piti tiukasti kiinni omista vanhoista työtavoistaan :D Mikäs siinä niin kauan kun homma toimi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muuta en tiedä kuin sen, että en palkkaa koskaan alle 40v naisia sillä nuoremmat melko todennäköisesti saattavat itsensä paksuksi ja jäävät äitiyslomille.

Samasta syystä en palkkaa myöskään pienten lasten vanhempia,sukupuoleen katsomatta.

Nainen ei ole koskaan sopiva työnantajien mielestä.

Ensin hän on liian nuori ja saattaa saada lapsia. Ja jos hänellä on lapsia, niin nehän sairastelevat ja poussaoloja tulee hirveästi.

Sitten kun hän viisikymppisenä ei enää voi saada lapsia, on hän liian vanha. Saattaa olla sairaskin. Eikä varmaankaan enää opi edes mitään. 

Mitä enemmän tulee ikää lisää, sitä huonommaksi työntekijäksi hänet arvioidaan.

Siinä se työikä sitten menikin.

Mikähän siinäkin oikein on, että naiset ovat rekryinä kaikkein tiukimpia naisia kohtaan. Olen useammaltakin naisrekr

Ja sitten jos olet ns. uraorientoitunut kissanainen, ja tämä jostakin syystä käy ilmi, niin: voi kauheaa mikä friikki, eihän sen kanssa voi edes keskustella meidän lapsista ja lapsenlapsista.

Eli: pitää olla hyvin perinteistä elämää haluava nainen, mutta "meille ei sitten saa tulla p*rsimaan eikä lastentauteja potemaan".

H-vetin hauskaa hei.

Vierailija
24/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehkä on syytä muuttaa omaa ajattelutapaansa. Nykypäivän 55-vuotias ei ole IÄKÄS vielä pariin vuosikymmeneen.

Ihan hirveän monen sairauden todennäköisyys kasvaa kun ikää on yli 55. Yksi jutuss esiintyneistä oli esim 66v. Arvatkaa mitä miettisin jos 66v hakutuisi minulle töihin: 

2 vuotta ja saan olla taas opettamassa uutta työntekijää. Näin se vaan on. Monella loppuu vakuutukset 68 vuotiaana ja sitten tulee viimeistään seinä vastaan. Pointti on se, ettei iäkkäämpiä hakijoita karsasteta sen iän, tai siihen liitettyjen ominaisuuksien vuoksi. Vaan siksi että pelätään lisäkustannuksia ja ongelmia.

Mitkä vakuutukset loppuu 68-vuotiaana? 

Olen itse osatyökykyinen työtön työnhakija. Nainen ja yli viisikymppinenkin vielä. 

Onneksi on yksi tuttu työnantaja, joka palkkaa pätkittäin osa-aikatyöhön, vieläpä koulutustani vastaavaan työhön. Ilman häntä ei paljon olisi toivoa saada minkäänlaista työtä, vaikka osaamiseni on hyvällä tasolla.

Välillä olen miettinyt, että olenkohan hänelle joku hyväntekeväisyyskohde. Ei yhtään haittaa vaikka olisinkin. Olen iloinen siitä että saan tehdä mielekästä työtä ja ylläpitää ammattitaitoani ja pysyä mukana teknologian kehityksessä. 

Vierailija
25/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehkä on syytä muuttaa omaa ajattelutapaansa. Nykypäivän 55-vuotias ei ole IÄKÄS vielä pariin vuosikymmeneen.

Ihan hirveän monen sairauden todennäköisyys kasvaa kun ikää on yli 55. Yksi jutuss esiintyneistä oli esim 66v. Arvatkaa mitä miettisin jos 66v hakutuisi minulle töihin: 

2 vuotta ja saan olla taas opettamassa uutta työntekijää. Näin se vaan on. Monella loppuu vakuutukset 68 vuotiaana ja sitten tulee viimeistään seinä vastaan. Pointti on se, ettei iäkkäämpiä hakijoita karsasteta sen iän, tai siihen liitettyjen ominaisuuksien vuoksi. Vaan siksi että pelätään lisäkustannuksia ja ongelmia.

Olen itse osatyökykyinen työtön työnhakija. Nainen ja yli viisikymppinenkin vielä. 

Onneksi on yksi tuttu työn

Ala ja TES kohtaisia vakuutuksia. Jos se kannattaisi taloudellisesti, olisitko itse halukas tekemään töitä useammalle eri työnantajalle yrittäjänä, aina heidän tarvitsemien ja sinun jaksamien tuntien mukaan?

Vierailija
26/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksei työttömät mene töihin?

Siksei.

Vierailija
27/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
28/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen itse osatyökykyinen työtön työnhakija. Nainen ja yli viisikymppinenkin vie

Tää lainaus ei varmaan toiminut, mutta menkööt: tuohon "kevytyrittäjyyteen" haluaisin kommentoida, vaikken kohderyhmää vielä olekaan.

Minusta tuo ajatus omaa täsmäosaamistaan myyvästä 60-vuotiaasta "kevytyrittäjästä" on ihan ok, jos se on oikeasti sellaista konsultointityyppistä oman erikoisosaamisen ja hiljaisen tiedon myymistä asialliseen hintaan (ei tuntipalkalla, vaan oikeasti yrittäjähintaan). Tai jos henkilö on jo eläkeiän ylittänyt - sehän voi olla kiva harrastus.

Mutta on törkeää, jos joku "palkanlaskija-Pirjo" ulkoistetaan tekemään rutiinityötä olemattomalla turvalla "yrittäjänä". J-lauta en halua sellaista maailmaa, jossa on tällaista kahden kerroksen väkeä: hyvät veljet ja siskot suojatyöpaikoissaan odottamassa kultaista rannekelloa, samalla kun ikätoverit painaa "kevytyrittäjinä" edes jonkinlaisten tulojen perässä.

Vierailija
29/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piisinen ei ole koskaan yhtään työtöntä palkannut eikä haastatellut joten ei se tiedä mitään työttömistä. Muuten nuo idiootti kansanedustajat eivät tiedä mitään työnhakemisesta. Kun lähettää 50 hakemusta niin tuurilla voi tulla yks kutsu haastatteluun. Henkilöstöfirmat on todella nirsoja ja pitää olla todella korkeasti koulutettu vähän joka hommaan. Menin kerran yhteen haastatteluun ja  sanoin että minulla on 18 vuoden kokemus telakalla työskentelystä. Nais haastattelija tokaisi mutta et ole käynyt yliopistoa. Tuntui vaan että pitää olla korkeasti koulutettu eikä työkokemuksella ole mitään väliä.

Vierailija
30/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Riippuu ammatistakin.  Tunnen useita tuonikäisiä jotka romu-ukkoja, itseni mukaanlukien. Pääsin onneksi tk eläkkeelle. Työuraa jäi taakse 34 vuotta ilman lomautuksia tai työttömyyttä.

Vierailija
31/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Niin kauan kun rekrytyypit on 20-35v ikäisiä, ei sitä vanhemmilla työnhakijoilla ole mitään saumaa työllistyä. Nuoret eivät palkkaa äitinsä tai isänsä ikäisiä 

Miksi työnantajalta edellytät suvaitsevaisuutta, kun itse olet ikärasisti?

Vierailija
32/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttireiska puhui ideologisesti työttömistä.

Heti alkaa 351 työtöntä huutamaan lehdessä kuinka he ovat multitalentteja ammattilaisia, mutta kuka mistäkin heistä riippumattomasta syystä työtön.

Tässä puhuttiin ideologisesti työttömistä. Vastaajat eivät sitä ole. Ideologisesti työttömiä.

Ja vielä ihmettelevät miksei moisia vieraista pöydistä huutelijoita kukaan palkkaa...

Vierailija
33/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 v pitkäaikaistyötön ja entinen asiantuntija/johtotason työntekijä.

Enpä muista olleeni päivääkään sairas vuosiin, ei edes flunssaa, kyllä on hakemalla mietitty "riski"...

Kyllä nuoremmat ovat enemmän saikulla...

Vierailija
34/34 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 55 v pitkäaikaistyötön ja entinen asiantuntija/johtotason työntekijä.

Enpä muista olleeni päivääkään sairas vuosiin, ei edes flunssaa, kyllä on hakemalla mietitty "riski"...

Kyllä nuoremmat ovat enemmän saikulla...

Et kovin häävi johtotason ihminen ole jos argumentointi ja ulosanti on tuota tasoa, ei juuri minkäänlaista analyyttista otetta ...

Ehkä siinä syy työttömyyteen?