Huutonetti ja tunnistautuminen ilmoituksen julkaisussa
Olin täyttämässä uutta myynti-ilmoitusta huutoon kun juuri ennen julkaisua lävähti yht'äkkiä ruudulle että pitäisi tunnistautua pankkitunnuksillla ennen julkaisua? Onko tämä joku uusi juttu kun ei ole ikinä ennen tullut eteen? Käytän sivustoa aktiivisesti ja en ole törmännyt vastaavaan aiemmin.
Ilmoituksen tekstin mukaan tunnistautumisessa välittyy mm. henkilötunnus ja en todellakaan ole valmis antamaan henkilötunnusta huutonetille. Menee jo liiallisuuksiin ja kun on jo vuosia (vuosikymmeniä) kauppaa siellä tehnyt, niin eiköhän pitäisi olla jo selvä kuka olen ja kuinka homma sujuu.
Saattaa olla, että siirryn kokonaan Torin puolelle jos tuo on pakollinen kuvio. Eivät ole edes mitenkään tiedottaneet asiasta,joten vaikuttaa epäilyttävältä. Onko muilla vastaavia kokemuksia viime päiviltä?
Kommentit (81)
Huutonetistä kopioitu: "Muuttuneesta lainsäädännöstä johtuen ilmoituksenjättö edellyttää jatkossa tunnistautumista."
Eli tämä ei siis ole huutonetin oma idea.
Vierailija wrote:
Huutonetistä kopioitu: "Muuttuneesta lainsäädännöstä johtuen ilmoituksenjättö edellyttää jatkossa tunnistautumista."
Mikähän tämä laki on?
En tiedä vaikuttaako tuo mitenkään, mutta voisivat kyllä puuttua aktiivisemmin lipputrokarein puuhiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Torissa on kohta sama juttu.
olen tehnyt periaatepäätöksen, että en tule kirjautumaan sinne vahvalla tunnistautumisella.Torissa tapahtuukin kaikista eniten huijauksia. Ihan hyvä että sinne tulisi tämä pakolliseksi. Karsisi ainakin osan huijareista pois koska eivät mielellään halua antaa aitoja tietojansa palveluun.
Itse en osta mitään tunnistautumattomat myyjältä Torissa.
Jaha, nyt oli ylimalkainen tieto lisätty, että tunnistautumispakko perustuu johonkin lakiin. Tuollainen rivi ei kerro mitään. Pitäisi avata tarkemmin ja kertoa mikä pykälä ja missä laissa.
Kummasti tuli samaan aikaan myös salasanojen uusintapakko. Jotain hämärää tässä on.
Vierailija wrote:
VEROTTAJA haluaa kytätä ihmisten myyntejä ja laittaa verolle tarvittaessa. Siitä on kyse. Ei vaan haluta sanoa suoraan.
Lopetin huutonetin käytön joskus 15-20 v sitten, kun siellä tuli se iso huononnusuudistus.
Yksityisyyden suojan taso kiinnostaa. Mitenköhän yrityksellä on se hallussa? Vai onko mitenkää? Kaiken maailman huuhaapuljut nykyään kyselevät kaikki tiedot kengännumeroista lähtien. Tähän pitäisi tulla selkeä linjaus missä menee raja.
Itse ainakin ostan ja myyn vain tunnistautuneille. Aina voi olla varastettu kamaa, väärennöksiä ja mitä tahansa kusetusta, joka näin vähenee helposti.
Vierailija wrote:
Itse ainakin ostan ja myyn vain tunnistautuneille. Aina voi olla varastettu kamaa, väärennöksiä ja mitä tahansa kusetusta, joka näin vähenee helposti.
Tunnistautunuthan ei missään nimessä voi myydä väärennöksiä... huh huh, varaudu vielä pettymyksiin matkan varrella!
Vierailija wrote:
Ajetaan ihmisiä ahtaalle ja vaikeutetaan yksityistä nettikauppaa, että ei enää pystyisi edes netissä kierrättämään ja myymään tavaroita.
Ainakin kalliimpien artikkelien myyjille koittaa ankeammat ajat huudossa, verottaja seuraa ja saa raportit kun tietty määrä myyntejä ylittyy.
Vierailija wrote:
Siinä mielessä on huutonetin oma idea, että olisivat voineet keksiä toisen tunnistustavan kuin pankkitunnus- / henkilötunnustunnistautumisen. Tämä ei ole nimittäin ainoa hyväksyttävä tunnistautumistapa.
Uutta kauppasaittia odotellessa / etsiessä...
niin minäkin mutten tunnistaunut prepaid numerolla kuten useat täällä tunnistautuneina kauppaa tekevät ?
Vierailija wrote: niin minäkin mutten tunnistaunut prepaid numerolla kuten useat täällä tunnistautuneina kauppaa tekevät ?
Mitäpä merkitystä sillä prepaidin käytöllä on, jos tunnistautuu pankkitunnuksilla? Varmaan paketitkin tulevat sitten johonkin poste restanteen.
aikoja taaksepäin prepaid numerolla lähetettiin textari, oli yleinen tunnistautumistapa .... lieneekö edelleen voimassa jotka tunnistaumisen sillä tapaa hoitivat
EU-direktiivien vaikutusta: https://www.iltalehti.fi/talous/a/179b11f5-d6c3-40ee-a4bb-2d303bc03ffa
Vierailija wrote:
Ja kohta on nekin henkilötiedot vuodettu jonnekin roskislavalle. Ei ihan joka taholle tarvitsisi minunkaan mielestäni henkilötunnuksia jaella eikä olettaa, että joka tilpehööripuljulla on oikeus niitä käyttäjiltä ja asiakkailta vaatia. Olen itse riidellyt aikoinaan optikon kanssa, kun en halunnut antaa heille henkilötunnuksen loppuosaa. Kauan sain vääntää, mutta pitkin hampain optikko jäi nuolemaan näppejään ja tyytyi "pelkkään syntymäaikaan", koska halusi kuitenkin myydä minulle silmälasit.
Huutis ei ole ollut omistajille mikään kultakaivos ja tarpeellisiin investointeihin ei ole irronnut aikaisemminkaan tarpeeksi rahaa. Mitäs siinä kun Huutiksessa näytettävien 3.osapuolten mainosten kautta on tullut virus, tietoturva-aukkoja ei pakata ajoissa ja jos murto tapahtuu viikonloppuna kukaan ei takuulla ole töissä tukkimassa. Lisäksi vaadittavia back uppeja ei tehdä ja onhan minulta kadonnut pari sivua voimassa olevia ilmoituksia. Kiva laatia kaiken alusta, eikä oikein saa vastinetta maksamilleen provikoille. Teknisesti Huuto.net on dinosaurus, enkä luota heidän tietoturvaan.
Hauskaa oli kun esitin huoleni yp:lle tietoturvaan liittyen, kun harkitsen hetun antamista ja tiedustelin saako listan kaikista henkilöistä, jotka ovat tarkastaneet henkilötunnukseni. YP ei osannut vastata pidetäänkö edes sellaista listaa, eikä viitattuun tietosuojalausekkeessa ole tästä mainintaa. Sain kuitenkin kuittauksen, ettei kukaan ole käynyt katsomassa henkilötunnustani. Öö .. ei tietenkään, kun en ole sitä heille luovuttanut! Ei ole mitään nähtävää :D
Uusi laki ei velvoita tunnistautumista nappulakaupoissa. Liian suuri riski joutua identiteettivarkauden uhriksi ja jos vahinko tapahtuu, siinä on julmeton homma kuolettaa kaikki ja hankkia uusi hetu (tai jos edes myönnetään).
Hetu pyydetään uuden lain varjolla, jotta puuttuvia provikoita on helpompi laittaa perintää. Tämä maksava käyttäjä poistuu muille alustoille.
Joka paikasta vaaditaan nyt tietoja. Mies sai veikkaukselta viestin, että pitäisi tunnistautua ja antaa tietoja mistä on saanut rahansa, kun pelaa rivin Eurojackpottia viikossa. Jos kyseessä ei ole paha peliongelma niin sitten rahanpesu. Kaikenlaisia tietoja kyseltiin jo pelitilin tekovaiheessa. Ihme homma, etteivät ne riitä. Huutonetin tapauksessa voi taustalla olla verottaja halu ottaa osansa myyntivoitoista.
Salasana vaihdettu, Huutis käy ja kukkuu... kauppojakin tuli 3 kpl. ;)