Kihlautumisen merkityksestä
Aikanaan muistan, kuinka oli jotenkin muotia mennä kihloihin ja jos sitten joku harva joskus kihlautuneista sitten meni naimisiin, niin pyyntö naimisiinmenosta tehtiin erikseen ja siitä tiedotettiin ja juhlittiin kuin joskus vuosikymmeniä sitten kihlautumista, joka oli lupaus avioliitosta.
Miten kihlat nykyään mielletään? Lähipiirissä on juuri 18-vuotta täyttänyt tyttö ja 20-vuotias poika, jotka vajaan vuoden seurustelun jälkeen muuttivat yhteen ja menivät kihloihin. Onko tavallista mennä kihloihin,jos on yhtään pitempään yhdessä, mutta ilman ajatusta naimisiinmenosta (ikinä)?
Kommentit (26)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielestäni ihan täyttä pelleilyä kaikki kihlat ja aviot, kun yhdessä voi olla ihan vaan muutenkin ilman mitään "rekisteröintejä".
Naisille tärkeää koska sillä on saavinaan jonkun vakuuden siitä ettei mies karkaa toisen naisen matkaan ja omistautuu vain hänelle. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toinen on taloudellinen hyöty ellei tee avioehtoa ja erossa saa hyvät tienestit.
Kerrotko miten siinä erossa voi tienata? Vien mieheni vihille vaikka heti.
No menet naimisiin ja otat eron niin saat puolet, ei niin vaikeaa?
Puolet mistä? Velkaisesta asunnosta? Tervetuloa normaalielämään, tätä on suomalaisten eroamisten taloudellinen hyöty.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielestäni ihan täyttä pelleilyä kaikki kihlat ja aviot, kun yhdessä voi olla ihan vaan muutenkin ilman mitään "rekisteröintejä".
Naisille tärkeää koska sillä on saavinaan jonkun vakuuden siitä ettei mies karkaa toisen naisen matkaan ja omistautuu vain hänelle. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toinen on taloudellinen hyöty ellei tee avioehtoa ja erossa saa hyvät tienestit.
Kerrotko miten siinä erossa voi tienata? Vien mieheni vihille vaikka heti.
No menet naimisiin ja otat eron niin saat puolet, ei niin vaikeaa?
Ja puolet menee minne?
Aivan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä olin parisuhteessa melkein 17 vuotta, niistä 11 vuotta kihloissa ilman että missään vaiheessa oli tarkoitus mennä naimisiin.
Nolo. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Ja jos ette meinanneetkaan mennä naimisiin niin ette te mitään kihloissa olleet. Tai no, teinikihloissa varmaan kun on sen ikäiset ei tajua vielä välttämättä mitään.
Olin ekan kerran kihloissa 14-vuotiaana, ne oli kirjaimellisesti teinikihlat vaikka sekin suhde kesti 8 vuotta. Tämän toisen kerran mennessäni olin jo ihan aikuinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä olin parisuhteessa melkein 17 vuotta, niistä 11 vuotta kihloissa ilman että missään vaiheessa oli tarkoitus mennä naimisiin.
Nolo. Kihlaus on lupaus avioliitosta. Ja jos ette meinanneetkaan mennä naimisiin niin ette te mitään kihloissa olleet. Tai no, teinikihloissa varmaan kun on sen ikäiset ei tajua vielä välttämättä mitään.
Olin ekan kerran kihloissa 14-vuotiaana, ne oli kirjaimellisesti teinikihlat vaikka sekin suhde kesti 8 vuotta. Tämän toisen kerran mennessäni olin jo ihan aikuinen.
Jos ei ole aikomustakaan mennä naimisiin, ne on teinikihlat iästä riippumatta. Vaikka 60-vuotias voi olla teinikihloissa.
Me mentiin 2012 kihloihin 3v yhdessä olon jälkeen, erottiin 2021 ja kävin muuttamassa kihlasormuksen rahaksi. 4kk myöhemmin palattiin yhteen. Ei kihlauduttu uudestaan. Joskus 2015 tienoilla otin puheeksi naimisiinmenon. Ei käyny. Itse en haluisikaan naimisiin enää, ainakaan tässä suhteessa. Kihloihinkin meneminen alunperin oli näin jälkikäteen ajateltuna vähän toisen pakottamista. En sitä sillon ymmärtäny. Vähän kuin toinen pitkin hampain olis suostunu siihen. Niin ei enää todellakaan mitään sellasta.
Mä purin kihlauksen kun ei mitään alkanut tapahtuun.