Muita, jotka kyllä viettävät joulua, mutta joista se on salaa masentava?
Minusta se on hyvin ankea juhla. Ulkona pilkkopimeää jne.
Kommentit (50)
Minusta. Jostain syystä lapsuudesta asti ahdistava juhla. Lapsena oli suuret odotukset ja aina joutui pettymään. Muistan, kuinka kirjoitin pitkiä,listoja joulupukille, ja mitään niistä en saanut. Sitten piti laulaa joululauluja ja klaikkea.
Kun järkevästi muistelen jouluja, niin niissä ei ollut mitään pahaa. Ei alkoholia, ei mitään ihmettä näin aikuisen näkökulmasta, mutta silti joulut ahdistaa.
No nyt voitte ostaa itselle jotain toivottua ja viettää Jutland niin kuin huvittaa. Se sijaan etta muistelette että olipa kurjaa ja ankeaa
Viime joulu oli tosi surullinen. Koin itteni nii säälittäväksi ja inhottavaksi kun olin ihan yksin, selasin vauvapalstaa ja aloin juomaan siihen pahaan oloon. Olin just eronnut ja ryyppäsin sitten yksin ja kuuntelin joululauluja ja itkin. Sisko oli oman perheen kanssa , äiti oli uuden miehen kanssa, sukulaisille en kehdannut soittaa enään eikä nekään pyytänyt kun usein kieltäydyn tapaamisista ahdistuksen takia.
N23
Vierailija wrote:
Viime joulu oli tosi surullinen. Koin itteni nii säälittäväksi ja inhottavaksi kun olin ihan yksin, selasin vauvapalstaa ja aloin juomaan siihen pahaan oloon. Olin just eronnut ja ryyppäsin sitten yksin ja kuuntelin joululauluja ja itkin. Sisko oli oman perheen kanssa , äiti oli uuden miehen kanssa, sukulaisille en kehdannut soittaa enään eikä nekään pyytänyt kun usein kieltäydyn tapaamisista ahdistuksen takia.
N23
Siskosi olisi varmasti ottanut sinut luokseen.
Ärsyttävää kun joulusta tullut vain kulutusjuhla ja kalenteritkin on 20€ niin kauheaa pienituloisten lapsille kun kaverit saa eka ne 20€ kalenterit ja monen tonnin lahjat ja toinen saa sen max 20€ lahjan :(
Omia lapsia ei ole mutta oltiin pienitulosia ja oli joku joulukeräys vähävaraisille lapsille ja olin 8v ja sanoin äitille et osallistutaan tohon ja annetaan lahjoja! Äiti nauroi j aalkoi itkemään ja sanoi että me ollaan niitä ...
Ei toi ulkona pimeää jne. oikein kertonu mitään miksi se olis ankea juhla. Monikin juhla ( varsinkin miljoonien syntymäpäivät) ajoittuvat pimeään aikaan. Tuskin ankeaa, ellei siitä tee ankeaa.
Vierailija wrote:
Minusta. Jostain syystä lapsuudesta asti ahdistava juhla. Lapsena oli suuret odotukset ja aina joutui pettymään. Muistan, kuinka kirjoitin pitkiä,listoja joulupukille, ja mitään niistä en saanut. Sitten piti laulaa joululauluja ja klaikkea.
Voi, minulla oli tämä sama. Alle kouluikäisenä sain vielä leluja mutta kouluiässä lahjat muuttui "järkeviksi". Jostain ihmeen syystä jopa isoäitikin antoi meidän perheeseen joka joulu sukkia ja pipoja kun serkut sai kaikkea kivaa. Lahjaksi saatu suklaakin oli pahaa itäeurooppalaista "marsipaanisuklaata" 😏 Joululomalla oli aika ankeaa kun kaverit esittelivät omia lahjojaan: barbeja, pelejä, koruja, pehmoleluja... Minä sain sukkia, sukkahousuja ja kutisevan villapipon.
Joululauluista kyllä pidin ja joskus aikuisenakin mietin kun olin laulamassa kauneimpia joululauluja että se on joulun ainoa kiva hetki. Perheellisenä järjestelyt ovat kaatuneet lähinnä minulle ja ehkä otan myös paineita siitä ettei omat lapset joudu pettymään samalla tavalla kun itse aina petyin.
(Meillä oli kyllä lapsuudenperheessä sitä alkoholinkäyttöäkin jouluisin. Ei ollut mitään tappeluja tms. mutta aikuisten humalainen käytös häiritsi kyllä.)
Minä. Ei millään jaksaisi matkustaa toiselle paikkakunnalle jouluksi kun välipäiviksi pitää kuitenkin tulla töihin. Monena vuonna juuri joulun aikaan on ollut henkilökohtaisia murheita jolloin sukulointi tuntuu kuormittavalta myös. En vaan raaski pitää kotijoulua kun äiti ja isovanhemmat loukkaantuisivat. Siispä tulen kiltisti syömään kinkkua. Olisipa vuorotyö niin kukaan ei pahoittaisi mieltään kun minulla olisi hyvä syy jättää joulu väliin.
Vierailija wrote:
No nyt voitte ostaa itselle jotain toivottua ja viettää Jutland niin kuin huvittaa. Se sijaan etta muistelette että olipa kurjaa ja ankeaa
En ole koskaan ymmärtänyt näitä neuvoja itse itselleen ostetuista lahjoista. Saako joku sellaisesta jotain iloa?
Joulu ilman krääsää ja lahjatraditiota olisi ihan kiva. Turhan krääsän olen aina kokenut erittäin ahdistavana, johtuen varmastikin siitä, että olen aina asunut pienissä asunnoissa. EIpä juuri hölmömpää ole, kuin täyttää sekin pieni asuintila roinalla, jolla ei järjellistä käyttötarkoitusta edes ole.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En ole koskaan ymmärtänyt näitä neuvoja itse itselleen ostetuista lahjoista. Saako joku sellaisesta jotain iloa?
Saa tietenkin kun saa juuri sitä mitä haluaa. Ihan hyvä neuvo muutenkin olla märehtimättä menneissä. Siihen nyt on lukuisia syitå miksei äiti ja isä osta lapsilleen kaikkea mistä jouluoukille kirjoittavat.
Omat lapsuuden jouluni olivat tosi köyhiä. En saanut juuri lahjoja, enkä oikein tykännyt joulusta muutenkaan. Jotenkin vanhempani eivät vain osanneet luoda jouluista tunnelmaa. En koskaan lapsena kokenut, että minusta olisi mitään iloa. Minulle ei haluttu ostaa lahjoja, minun mieltäni ei edes yritetty ilahduttaa mitenkään. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät joulusta pidä.
Omille lapsilleni olen halunnut tehdä toisin. On kyllä jouluja, joina ahdistaa, kun tuntuu, että tekemistä on liikaa. Ja tulee tehtyä liikaa. Lapset tykkäävät eniten siitä tunnelmasta, kun ei ole kiire, on aikaa pelata lautapelejä ja olla yhdessä.
Joulusta voi tehdä omannäköisen. Itselle parasta siinä on vapaapäivät töistä ja joulukukat ja pari uutta kirjaa. Ja aika lasten kanssa.
Joulu merkitsee minulle vain sitä, että talvikelissä ajan autolla satoja kilometrejä. Kaiken lisäksi inhoan ajaa pimeällä, vastaantulevien valot sokaisee ja jos sataa lunta, tuntuu ettei näe mitään. Jodun lähtemään lasten kanssa liikenteeseen aikaisin aamulla, että ehtisin mahdollisimman pitkälle ennen pimeän tuloa. Ja silti en ehdi.
Haluaisin vain olla kotona jouluna, omassa rauhassa viettää joulua vain ja ainoastaan oman perheeni kanssa.
Tosi monilla näyttää olevan se toive, että haluaisi viettää joulun ihan oman perheen kesken omassa kodissa. Tuntuu, että nykyisten eläkeläisten sukupolvi on kasvanut siihen, että joulun viettoon on vain yksi tapa. Viis siitä, mitä kukakin oikeasti haluaa tehdä.
Meidän joulu on aina (koko 21-vuotisen parisuhteen ajan) vietetty kotona. Aluksi koin vähän jopa huonoa omatuntoa siitä, että oletusarvoisesti meidän olisi pitänyt kiertää paikasta toiseen. Nykyään enää en.
Omat lapset ovat kohta jo aikuisia ja toivon, että he aikanaan viettävät juuri sellaisen joulun, kuin haluaavat. Itse en ainakaan halua luoda heille mitään paineita siitä, mitä pitäisi tehdä ja minne mennä.
Mun mielestä se on surullinen siksi, että se on niin pian ohi. Aatto ollaan isossa porukassa ja jo joulupäivänä on orpo olo oman perheen kanssa kotona. Ei mulla ole välipäivinä enää yhtään joulufiilistä, vaikka joulua on koko syksyn odottanut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Saa tietenkin kun saa juuri sitä mitä haluaa. Ihan hyvä neuvo muutenkin olla märehtimättä menneissä. Siihen nyt on lukuisia syitå miksei äiti ja isä osta lapsilleen kaikkea mistä jouluoukille kirjoittavat.
Mutta ostaahan sitä koko ajan muutenkin itselleen. Mikä yllätys se itse itselle ostettu joululahja on?
Joulu on ärsyttävä juhla kaikessa kaupallisuudessaan. Eniten harmittaa, että jos lähtee joulua pakoon ulkomaille, niin matkat maksavat melkein tuplasti sen mitä muulloin ja sitten joka paikassa ulkomailla ( myös ei-kristillisissä maissa) on joulun tuputusta. Ylihintaisia jouluateroita ja hotellin ja ravintoloiden palveluskunta odottaa ylisuuria "joulu"tippejä.
Vierailija wrote:
Joulu merkitsee minulle vain sitä, että talvikelissä ajan autolla satoja kilometrejä. Kaiken lisäksi inhoan ajaa pimeällä, vastaantulevien valot sokaisee ja jos sataa lunta, tuntuu ettei näe mitään. Jodun lähtemään lasten kanssa liikenteeseen aikaisin aamulla, että ehtisin mahdollisimman pitkälle ennen pimeän tuloa. Ja silti en ehdi.
Haluaisin vain olla kotona jouluna, omassa rauhassa viettää joulua vain ja ainoastaan oman perheeni kanssa.
Miksi et tee niin kuin itse haluat?
Ei oo pakko viettää höpöhöpöjuhlia!
Matkusta vaikka Kanarialle jouluksi?
Vaikka siellä ei tunnu jouluiselta jouluna.