Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästää ruokakuluissa?

Vierailija
23.10.2023 |

Vinkkejä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kysyä tosissasi, kun tuosta aiheesta on täällä varmaan satoja ketjuja.  Mutta tässä muutama perusasia:

- Osta vain sen mitä syöt, jotta mitään ei mene hukkaan.

- Käy kaupassa harvoin ja tee ostokset etukäteissuunnitelman mukaan, toki päiväys- ym. tarjouksia hyödyntäen. Siten vältät turhia heräteostoksia.

- Vertaile hintoja. Esimerkiksi 10 sentin hintaero jossakin päivittäin käytettävän tuotteen hinnassa tekee vuodessa aika paljon.

Vierailija
2/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti haku-toiminto ei enää toimi järkevästi, mutta kyllä sieltä kannattaa silti etsiä vastauksia.

Ensimmäiseen vastaukseen vielä lisäisin:

- tee ruuat alusta alkaen itse (poislukien jos olet sinkku ja löydät säännöllisesti kaupan -60% ilta-alesta itsellesi sopivia eineksiä)

- syö kasvispainotteisesti, liha, kala ja kana ovat kalliita

- unohda napostelu

- muista maustaminen, tarkoitus ei ole tehdä elämästä kärsimystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kauppalistani on noin 15 tuotteen mittainen. Tuotteet ovat heidän silmiin varmasti hintavia jotka vetää ns ravintoarvoiltaan köyhää ruokaa ja joka aterialla pitää olla se 7 eri sorttia. Ihminen saa kaiken tarvitsevan hyvin vähästä tuotteista eli kun ostettavaa on vähemmän rahaakin kuluu vähemmän. 

Kreikkalainen jogurtti, siemenet, marjat, kananmunat, kasvikset, mantelit, kana, kala, kalkkuna, oliiviöljy, sitruuna, yrtit ja mausteet. 

Ruoka on vain polttoainetta ja paasto on ollut joskus ihmiselle normaali olotila. 

Vierailija
4/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasket päivä budjetin eli esim 6e/pvä. Selkäreppu selkään ja kävellen kauppaan ja ostat vain 6 eurolla. 

Vierailija
5/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Osta vähemmän

2. Syö vähemmän. 

Vierailija
6/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lasket päivä budjetin eli esim 6e/pvä. Selkäreppu selkään ja kävellen kauppaan ja ostat vain 6 eurolla. 

Itse en myöskään kannata etukäteen suunnittelua ja kerran viikossa kaupassa käyntiä. Mitä, jos ei teekään mieli ruokaa x tai ei ehdi toteuttaa sitä suunnitelmaa? Reppuun ei tosiaan mahdu mitään heräteostoksia ja kävellen ei jaksaa raahata ylimääräistä ja syömisen sijaan sitä aikaa käyttää liikuntaan. 

Vierailija
7/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta onki, talvella pilkki. Tai jos on vene käytössä, heitä verkot ja katiskat pyyntiin.

Kerää marjoja ja sieniä.

Vierailija
9/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Osta onki, talvella pilkki. Tai jos on vene käytössä, heitä verkot ja katiskat pyyntiin.

Kerää marjoja ja sieniä.

Oikein venekin löytyisi? Entäs ne luvat?

Onkiakaan ei missä vaan saa, itse joutuisi kulkemaan varmaan 7 km, jos päivän istuessaan yhden sormenmittaisen ahvenen tai särjen saisi, niin ei kulunutta energiaa korvaa.

Mietin tuota reppu selkään ja 6 eurolla ostoksia... no huh, hyvä jos jaksaa kerran kahteen viikkoon käydä 14 km kauppareissun.

Vierailija
10/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakuluissa ei voi oikein säästää jos ei osaa tai ei halua valmistaa ruokaansa itse. Siis on opeteltava valmistamaan ruokansa ja mieluusti myös leipomisen perusteet saisivat olla hallussa koska jos ostaa kaikki leivät ja leivonnaiset kaupasta se tulee todella kalliiksi (netti on täynnä ruoka- ja leivontareseptejä ja myös videoita missä näytetään kädestä pitäen koko valmistusprosessi). Sitten on vain suunniteltava elämänsä niin, että ehtii edes ruokansa valmistaa ja ruuan valmistaminen useaksi päiväksi kerrallaan säästää todella paljon aikaa ja tulee edulliseksi. Alkukuusta, kun rahaa on vielä runsaammin käytössä valmistan itse usein ruokaa niin paljon, että siitä voi osan laittaa pakastimeen jotta on jotain mitä syödä jos rahat uhkaavat käydä vähiin ennen seuraavaa tilipäivää.

Vierailija
11/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse en myöskään kannata etukäteen suunnittelua ja kerran viikossa kaupassa käyntiä. Mitä, jos ei teekään mieli ruokaa x tai ei ehdi toteuttaa sitä suunnitelmaa? Reppuun ei tosiaan mahdu mitään heräteostoksia ja kävellen ei jaksaa raahata ylimääräistä ja syömisen sijaan sitä aikaa käyttää liikuntaan. 

Mitä se tuollainen "ei tee mieli" on. Sitä syödään mitä on, pakastaa useimmat voivat ja kyllä kai siinä kun viikon ruoat ostaa niin on vara vähän vaihdella mitä minäkin päivänä mieli tekee.

Vierailija
12/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä se tuollainen "ei tee mieli" on. Sitä syödään mitä on, pakastaa useimmat voivat ja kyllä kai siinä kun viikon ruoat ostaa niin on vara vähän vaihdella mitä minäkin päivänä mieli tekee.

En minäkään ymmärrä tuoa "ei teekään mieli"- ongelmaa. Sitten jätetään se tekemättä ja tehdään joku toinen päivä tai jokin muu ruokalaji niistä ostetuista tarvikkeista.

On hyvin harvoja ruoka-aineita, jotka pilaantuvat oikein säilytettynä viikossa. Lähinnä tuore kala ja kana sekä irtona ostettu liha (etenkin jauheliha). Sopivalla kotivaralla varustettuna pystyn tekemään extempore melkein mitä tahansa - poronkäristys ei onnistu, kun ei ole yhtään poroa edes pakastimessa. Lisäksi on on tullut tässä elämän aikana opeteltua sellaiset mystiset asiat kuin ruuanlaitto ja nettihakujen tekeminen, niin olemassaolevista ruoka-aineksista saa kyllä aina tehtyä jotain sapuskaa, jos se alkuperäinen idea ei enää innostakaan.

Vierailija
13/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä sitä vinkkiä, mikä usein säästövinkkinä annetaan eli tee perheen ruokalista etukäteen. 

Meidän perheessä säästetään ainakin enemmän siten, että päätän tekemämme ruoan vasta kaupassa, kun katson, mitä on juuri sillä hetkellä alennuksessa. 

Vierailija
14/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo kerta viikossa kauppaan-systeemissäkin on vikansa. Esimerkiksi meillä on käynyt useamman kerran niin, että kaikkia suunniteltuja ruokia ei ole kertakaikkiaan ehditty tekemään, vaikka ainekset on ostettu. Tähän voi olla syynä esim. lennosta muuttuneet työvuorot. Ja sitten kun vielä sattuu niin, että kaikissa pilaantuvissa (lihat/ kalat/kanat) on sama päiväys ja niitä sitten tuskissaan saa kypsentää viimeisenä käyttöpäivänä... 

Meillä toimii parhaiten pari kertaa viikossa ostosten teko. 

Vierailija
15/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on pakko säästää, niin jätä vaikka jälkiruoka tilaamatta tai juo viinin sijaan vettä.

Vierailija
16/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sinkkutaloudessa toimii ruokahuolto mielestäni aika hyvin ja edullisesti. Käytännössä mitään ei mene roskiin, esim leivät pakastan ja sulattelen tarpeen mukaan sitten mikron kautta. Alkukuusta kun varoja vielä on, ostan säilykkeitä ja kuiva-aineita, kuten makaroni, hernekeitto jne joihin sitten loppukuusta jo sitten yleensä turvaudun, mutta tämä antaa kummasti mielenrauhaa, kun aina on kuitenkin ns jotain. Punalaputetut kannattaa toki tsekata joten kauppareissuja sihdattava iltaan.

Vierailija
17/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jääkaapissa aina perunoita, porkkanoita, punajuuria, inkivääriä, kaalia, palsternakkaa, munia, chilimurskaa, soijakastiketta, parmesaania. Lisäksi kuivakaapissa ainakin tomaattimurskaa, paseerattua tomaatteja, tomaattipyreetä rypsi- ja oliiviöljyä, erilaisia pastoja, munanuudeleita, vehnä- ja ruisjauhoja, kuivahiivaa, kalasäilykkeitä, papuja ja herneitä. Pakasteessa on marjoja, sieniä, kalaa( nyt muikkuja 10pkt, 5,80€/kg)

Väliin menee parikin viikkoa, että pärjätään noilla, maitoa ja hedelmiä voidaan hakea. Eli mun resepti edulliseen ruuanlaittoon, on jatkuvat hyvät perusraaka-ainevarastot, joista saa monenlaisia ruokia silloinkin, kun rahat ovat vähissä.

Vierailija
18/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo kerta viikossa kauppaan-systeemissäkin on vikansa. Esimerkiksi meillä on käynyt useamman kerran niin, että kaikkia suunniteltuja ruokia ei ole kertakaikkiaan ehditty tekemään, vaikka ainekset on ostettu. Tähän voi olla syynä esim. lennosta muuttuneet työvuorot. Ja sitten kun vielä sattuu niin, että kaikissa pilaantuvissa (lihat/ kalat/kanat) on sama päiväys ja niitä s

No lainaus ei tullut kokonaan, eli sanoit että niitä sitten tuskissaan saa kypsentää viimeisenä käyttöpäivänä. Tuota. Minä käyn noin kerran viikossa kaupassa, joskus menee kymmenenkin päivää väliä, eikä ole tuota ongelmaa. Jätän jääkaappiin sen lihan/kalan/kanan, jonka aion valmistaa samana/seuraavana päivänä, ja loput pakkaan pakastimeen. Helppoa ja yksinkertaista, eikä tule hävikkiä. Otan sitten pakastimesta sulamaan jääkaappiin aineksen, josta teen ruokaa seuraavana päivänä. Nekin säilyvät 2vrk jääkaapissa, jos sille seuraavalle päivälle tuleekin muutos.

Eilen ostin tarjouksesta lohta, siitä pistin yhden fileen samantien suolaantumaan graaviloheksi ja toisen pakkasin pakastimeen. Ei minulla ollut mitään suunnitelmia edes sille lohelle ennenkuin näin tarjouksen kaupassa. Teinit ovat pyytäneet graavilohta ja pakastimeen saa aina yhden fileen mahtumaan. Nyt minulla on sitten leivänpäälliset loppuviikoksi ja joskus tulevaisuudessa voin tehdä vaikka lohimedaljonkeja, kun alkaa sellaisia tehdä mieli.

Vierailija
19/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaa päivisin, käy leipäjonossa/ruokajaossa.

Itse sain näin perheemme ( minä ja 2 teiniä) ruokakulut 0/€uroon.

Vierailija
20/21 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa eurolla omenoita, porkkanoita, perunoita 2 kilon säkeissä. 

Vihanneskeittoa

Omenahilloa

Piirakkaa

Uunijuureksia

Sosekeittoja

Omenapuuroa

Jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi