Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähteekö lentokone lentoon liukuhihnalta?

Vierailija
29.12.2006 |

suihkukone on sijoitettu kiitoradan pituiselle liukuhihnalle.



Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta taaksepäin.



Pääseekö lentokone lentoon hihnan päältä?

Kommentit (432)

Vierailija
1/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ilmanopeus ratkaisee! Jokainen tietysti voi kuvitella, että jos nopeus saavutetaan vetävillä pyörillä, veto lakkaa heti kun pyörät eivät enää kosketa maata (ei siis toimi!). Myöskään sillä, minne suihkumoottorin voima kohdistuu, ei ole mitään merkitystä. Vain siipien alle saatu nostovoiva, miten ikinä se sitten on saavutettukin, ratkaisee!

Vierailija
2/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone pääsee siis ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi nostovoimaa ei ole. Vain renkaat pyörivät villisti ja moottorit pauhaavat.

Vierailija
4/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö se moottorien voima työntämään taaksepäin niin suuren määrän ilmaa, että ilmanopeus olisi nousuun riittävä? Eihän ne kentältäkään koskaan myötätuuleen nouse...

Vierailija
5/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloo!

Vierailija
6/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erona on vain se, että autossa voima saadan pyöristä ja lentokoneessa voima saadaan ei-pyöriin vaikuttavista moottoreista. Ap:n esittämään kysymykseen tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suihkumoottorien työntövoima kohdistuu ilmaan niin alla rullaavalla liukuhihnalla ei ole mitään merkitystä



kuvittele vaikka tilannetta jossa sinä olet juoksumatolla rullaluistimet jalassa ja vastapäiseen seinään on kiinnitetty köysi josta vedät

Vierailija
8/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo ajatellut asiaa, eikä mulla oo mitään muuta tietoa asiasta kuin tässä ketjussa annettu. mutta mun järjelläni ajattelisin että:



jos kerran lentokoneen pyörät pyörivät vapaasti (eivät siis vedä sillä lailla kuin auton pyörät, vaan se voima liikkumiseen tulee suihkumoottorista tms), niin silloinhan luulisi olevan ihan sama mitä siellä pyörien alla liikkuu vai liikkuuko mitään. varsinaisen voiman siihen omaan liikkeeseensä kone saa muualta kuin pyöristä käsin, siis työntämällä ilmaa niillä suihkumoottoreilla.



siis kone työntää itseään työntämällä ilmaa siipien alle, pyörät ovat olemassa vain siksi että ne ovat maata pitkin liukumisessa kätevämmät kuin esim. jotkut kepit. sillä ei ole väliä mitä siellä pyörien alla liikkuu, koska ilma siipen alla liikkuu kuitenkin juuri sillä nopeudella jolla suhkumoottori sitä työntää. vai enkä oikein ymmärtänyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäisin vielä että ilma siiven alla liikkuu kuitenkin juuri sillä nopeudella jolla suihkumoottori työntää konetta eteenpäin suhteessa maatasoon

Vierailija
10/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

29

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suihkumoottorit kuinka pauhaisivat ja koneen pyörät pyörisivät, voisin siinä koneen vierellä kaikessa rauhassa katsella tätä yritystä, koska liukuhihna pitäisi huolen siitä, että kone ei liiku eteenpäin. Sen liikeenergia korvaa ainoastaan liukuhihnan taaksepäin kuljettavan vaikutuksen. Koska kone pysyisi vierelläni, ei siipien alle muodostuisi nostetta. Suihkumoottoreistahan ei tuoteta nostetta siipien alle, vaan niitä käytetään koneen saamiseksi tarvittavaan ilmanopeuteen.

Vierailija
12/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikainen matkustajalentokoneen suihkumoottori toimii ohivirtaus-periaatteella. Se muodostuu virtaussuunnassa seuraavista osista:





[muokkaa] Toimintaperiaate

Ohivirtaussuihkumoottorin rakenne on seuraava:



Ilmanottoaukko (air inlet) johtaa ilman puhaltimelle, joka on myös ahtimen ensimmäinen vyöhyke.

Puhaltimesta suurin osan moottoriin tulevasta ilmasta johdetaan moottorin kaasuturbiinin ohitse suoraan ohivirtauskammioon. Tämä muodostaa suurimman osan työntövoimasta.

Loput ilmasta puristetaan ensin ahdinsiivistöissä pieneen tilaan ja korkeaan paineeseen (tyypillisesti 10 ¿ 20 bar).

Puristunut ilma johdetaan polttokammioon, jossa siihen sumutetaan polttoainetta, yleensä lentopetroolia.

Tämä ilman ja polttoaineen seos sytytetään suihkumoottoria käynnistettäessä sytytystulpalla, jonka jälkeen polttokammiossa palaa jatkuva liekki. Palotapahtumassa ilma laajenee rajusti ja syöksyy kohti turbiinisiipiä.

Kaasuseoksen lämpötila polttokammiossa nousee useampaan tuhanteen asteeseen. Osia jäähdytetään polttokammion seinämiä kiertävällä kylmemmällä ilmalla.

Polttokammiosta tuleva pakokaasujen energia käytetään suurimmaksi osaksi turbiinisiivistöissä ahtimen ja puhaltimen pyörittämiseen.

Lopuksi kaasusuihku tulee suihkuputkeen ja sitä kautta ulkoilmaan. Suihkuputkesta tuleva virtaus antaa n. 20 % työntövoimasta (80 % saadaan puhaltimesta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekoitat edelleen vetävät pyörävät ja työntävän suihkumoottorin ajatuksissasi

Vierailija
14/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on siitä, myönnänkö olevani väärässä, en voi sellaista tehdä, koska olen oikeassa! Siitä huolimatta, että täällä suuri joukko asiaa ymmärtämättömiä kuvittelee, että suihkumoottorit nostavat lentokoneen ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokone tarvitsee yhä sen nostovoiman siipiinsä ilmavirrasta. Ei kukaan ole vielä nähdäkseni kumonnut sitä tai selittänyt mistä muualta se voisi tulla kuin ilman liikkeestä siipien yli ja ali. Suihkumoottori ei sitä ilmavirtaa tee, koska silloinhan ilma menee lähinnä moottorin läpi, ei koko matkalta siiven yli ja ali.

Vierailija
16/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen meni taas tyypilliseksi av-sekoiluksi.

Vierailija
17/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


www. arbuusi. net/images/Vyi07134. jpg



auttaisiko tuo kuva selventämään asiaa?

Vierailija
18/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen mä en ole lentokoneinsinööri, mutta tuntuu hullulta että niin pikkuiset pyörät voisivat ylipäätään pyöriä niin vinhasti että iso suihkokone nousisi ilmaan sen liikkeen voimalla.



kai lentokoneen pyörissäkin joku veto-systeemi täytyy olla, liikkuuhan ne koneet pitkin kenttiä sillä lailla hissukseen maata pitkin, mutta kyllä kai ilmaan nousussa käytetään jo suihkumoottoria ja pyörät laitetaan " vapaa" -asentoon? tms.



eikö tuo rullaluistimet juoksumatolla-vertaus ollut aika hyvä? siis kun seisoo vapaasti pyörivillä pyörillä niin ei oo väliä kuinka nopeesti matto siellä pyörien alla pyörii, varsinainen liike (keho liikkuu suhteessa maatasoon) tulee siitä kun itse vetää itseään eteenpäin köyden avulla. suihkumoottori olisi siis se köysi.



tilannehan olisi kokolailla sama myös ilman juoksumattoa, jos pyörät eivät vedä, mitään ei tapahdu jos vaan seistä nökötät paikallasi, vain köydestä kiskomalla pääsee liikkeelle. juoksumatto ei millään lailla edes hidasta tilannetta, liike on juuri niin nopea kuin itse jaksaa käsien avulla aikaansaada.



29

Vierailija
19/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sua mahtaa nolottaa sitten kun hoksaat ;) mutta ei siinä mitään hyvähän se on oppia uusia ajattelutapoja ja asioita.

Vierailija
20/432 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, ei nouse ilmaan. Se, että liukuhihna pyörii ei vaikuta siipien alle tulevaan ilmavirtaukseen millään tavalla.