Pyöräilijä: miksi käytät vilkkuvaa valoa?
Välkkyvät valot on tarkoitettu hälytysajoneuvojen käyttöön. Varsinkin välkkyvä etuvalo häikäisee eikä välkkyvä takavalo ole paljoa parempi.
Hienoa, että ainakin pääkaupunkiseudulla useimmilla pyöräilijöillä on valo sekä edessä että takana. Sen välkyttämisen kun saisi vielä loppumaan. Katse kohdistuu automaattisesti välkkymiseen ja muun ympäristön havainnointi heikentyy, mikä voi pimeässä/hämärässä olla kohtalokasta.
Yrittävätkö välkyytäjät säästää valaisimiensa akkua/paristoja vai kuvittelevatko lisäävänsä omaa turvallisuuttaan?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Siksi että muut tielläliikkujat pysyvät jatkossa kotona.
Hähää
Olen usealta kuullut että se välkkyvä valo ärsyttää enemmän joten en itse ajatellut nyt käyttää kun aloitin talvipyöräilyn. Kaipa siinä vilkunnassa akkua säästyisi ainakin 50% mutta nooh
Olen spandex-kiitäjä ja haluan varoittaa liikenteessä muita itsestäni.
Pyöräilijälle olisi turvallisempaa, jos ei olisi vilkkuva, vaan jatkuva valo. Vilkkuvalon etäisyyttä on paljon vaikeampi arvioida kuin jatkuvan valonlähteen ja sit voikin käydä hups, että pyöräiljä on vaaranpaikassa.
T paljon taajaman ulkopuolella autoileva
Vierailija kirjoitti:
Ei se kiellettyä ole. Lampuissa on nämä ominaisuudet. Itse huomaan paremmin välkkyvän valon.
Monelle se aiheuttaa migreenikohtauksen, joka voi pahimmillaan kestää kolme päivää.
Vilkkuvalolla voi pidentää monta viikkoa (ehkä kuukauden) loppumassa olevien paristojen kestoa. Toki silloin se ei ole enää kirkas vilkku. Ainakin mulla.
Usein syynä on ihan laiskuus, ettei saa aikaan ostaa uusia paristoja.
Mulla on asianmukaiset valot fillarissa , silti olen tullut yli-ajetuksi, melkein yli-ajetuksi useita kertoja,
riippumatta vuorokauden ajasta. Ei syy ole valoissa tai niiden puutteessa, kännykkää runkkaava mulkku ratin ja penkin välissä on syyllinen joka kerta.
Hengissä vielä
M58
Vierailija kirjoitti:
Vilkkuvalolla voi pidentää monta viikkoa (ehkä kuukauden) loppumassa olevien paristojen kestoa. Toki silloin se ei ole enää kirkas vilkku. Ainakin mulla.
Itse käytän ladattavia paristoja, ei tartte olla uusia ostelemassa vähän väliä.
Olen tyhmä piittaamaton kusjpiä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys mutta onko etuvaloissa niissä halvooissa yleensä on off nappi? Vai onko ne vain koko ajan ppäällä?
On ja samalla nappia painamalla saa säädettyä palaako se kokoajan vai vilkkuuko. Ainakin niissä pienissä n. 3 euron versioissa on noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän ladattavia paristoja, ei tartte olla uusia ostelemassa vähän väliä.
Noi on CR2032 napit. Lieköhän ladattavia paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Pahimpia ovat ne joilla on aivan liian kirkas etuvalo ja sitten se on aseteltu joko takkiin tai kypärään kiinni että varmasti pimeällä häikäisee vastaantulijan. Tiedän että uudet lamput ovat tehokkaita mutta ne voi kyllä asentaa pyörään niin etteivät suoraan valaise toisten silmiin mutta näkyvät silti.
Sillä valolla on tarkoitus myös itse nähdä mihin ajaa talvipimeässä.
Suuntaa se sitten sinne, mihin olet ajamassa - ei vastaantulevan silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys mutta onko etuvaloissa niissä halvooissa yleensä on off nappi? Vai onko ne vain koko ajan ppäällä?
Mulla on vilkkuva etuvalo dynamossa, eikä sitä saa pois päältä eikä palamaan ilman vilkkumista. Eläkää sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vittuako se sulle kuuluu. Pidä huolta omista asioistasi
Ei kuulu, mutta näkyy.
Potkaisen aina paskaksi tai hankeen terroristin vilkuttimen ;-)
Koska polttimon hehkulangasta lähtevä valo on kvantittunut yksittäisiki fotoneiksi
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöillä on jäääätävän kirkkaita ja välkkyviä valoja joista sokaistun. Vilkkuvalosta saa helposti migreenin tai epileptisen kohtauksen. Myös jalankulkijoilla on valaistuilla alueilla! otsalamppuja jotka ovat niin kirkkaita että ne sokaisevat vastaantulijat. Miettikää nyt ihmiset ihan oikeasti tarvitaanko valaistuilla reiteillä otsalamppuja...
Mulla on tehokas lamppu, koska suuren osan matkasta kuljen valaisemattomalla tai huonosti valaistulla tiellä ja silloin lampun idea on valaista. Pienellä tuikulla ei siinä tee mitään.
En ala erikseen vaihtamaan lamppua sitten kun vähän matkaa poljen keskustan vierustaa paremmin valaistulla reitillä.
Eihän ne oikeasti edes sokaise. Autojen valot on kirkkaammat. Tottumiskysymys.
Ei ne pyörän nokkaan https://testaajat.com/paras-pyoranvalo/ kiinnitettävät pyöränvalot ole useinkaan väärin kohdistettuja. Ne on ne otsalamput päässä jotka osoittaa ihan minne sattuu.