Pyöräilijä: miksi käytät vilkkuvaa valoa?
Välkkyvät valot on tarkoitettu hälytysajoneuvojen käyttöön. Varsinkin välkkyvä etuvalo häikäisee eikä välkkyvä takavalo ole paljoa parempi.
Hienoa, että ainakin pääkaupunkiseudulla useimmilla pyöräilijöillä on valo sekä edessä että takana. Sen välkyttämisen kun saisi vielä loppumaan. Katse kohdistuu automaattisesti välkkymiseen ja muun ympäristön havainnointi heikentyy, mikä voi pimeässä/hämärässä olla kohtalokasta.
Yrittävätkö välkyytäjät säästää valaisimiensa akkua/paristoja vai kuvittelevatko lisäävänsä omaa turvallisuuttaan?
Kommentit (197)
Ei se kiellettyä ole. Lampuissa on nämä ominaisuudet. Itse huomaan paremmin välkkyvän valon.
Vierailija wrote:
En saa sitä vilkkumista pois päältöä!!!!!!!!!1
Kokeile painaa virtanappia useita kertoja nopeasti. Monissa malliessa pitkä painallus sammuttaa valon ja lyhyt painallus vaihtaa valon kirkkautta tai välkytysmoodin pois.
Vilkkuva takavalo kuluttaa vähemmän akkua. Hidas vilkkuminen kestää 7 tuntia yhdellä latauksella, nopea vilkkuminen kestää neljä tuntia ja koko ajan palava valo kestää kaksi tuntia.
Etuvalo minulla on napadynamolla, se on paras. Ei tarvitse ikinä miettiä akkua tai paristoja.
Vierailija wrote:
Vilkkuva takavalo kuluttaa vähemmän akkua. Hidas vilkkuminen kestää 7 tuntia yhdellä latauksella, nopea vilkkuminen kestää neljä tuntia ja koko ajan palava valo kestää kaksi tuntia.
Etuvalo minulla on napadynamolla, se on paras. Ei tarvitse ikinä miettiä akkua tai paristoja.
Tyhmä kysymys mutta onko etuvaloissa niissä halvooissa yleensä on off nappi? Vai onko ne vain koko ajan ppäällä?
Pyöräilijöillä on jäääätävän kirkkaita ja välkkyviä valoja joista sokaistun. Vilkkuvalosta saa helposti migreenin tai epileptisen kohtauksen. Myös jalankulkijoilla on valaistuilla alueilla! otsalamppuja jotka ovat niin kirkkaita että ne sokaisevat vastaantulijat. Miettikää nyt ihmiset ihan oikeasti tarvitaanko valaistuilla reiteillä otsalamppuja...
Tyhmä kysymys mutta onko etuvaloissa niissä halvooissa yleensä on off nappi? Vai onko ne vain koko ajan ppäällä?
Pyöräilijä tai otsalamppuilija, miksi käytät liian kirkasta valkoista valoa joka osuu suoraan kävelijän silmiin? Kävelytielläkin puiden keskellä ja rannassa. Taskulamppu tai valo voi osoittaa alaspäin maahan, ellei tutki puskaa.
jossain lehdessä oli joskus juttu jossa muistaakseni kerrottiin että trafin mukaan mikään laki ei kiellä vilkkuvan valon käyttöä.
Pahimpia ovat ne joilla on aivan liian kirkas etuvalo ja sitten se on aseteltu joko takkiin tai kypärään kiinni että varmasti pimeällä häikäisee vastaantulijan. Tiedän että uudet lamput ovat tehokkaita mutta ne voi kyllä asentaa pyörään niin etteivät suoraan valaise toisten silmiin mutta näkyvät silti.
Vilkkuva valohan ei täytä lain vaatimusta sen enempää edessä kuin takanaakaan, mutta sellainen voi olla lisänä paremmin näkyvänä. Minulla on pyörässä asianmukaiset kiinteästi palavat valot, mutta jos sää on tosi karmea, niin oman turvallisuuteni vuoksi laitan myös kypärän valot vilkkumaan jotta tulen paremmin havaituksi.
Joskus harvoin on pakko ollut vaihtaa pyörän valo vilkkuvaksi koska patterit ovat yllättäen niin tyhjät että muuten ei ole loppumatkasta mitään valoa.
Miksi koirille laitetaan myös vilkkuvalo, koira on kuin diskossa koko ajan.
Vierailija wrote:
Kaikissa halvoissa valoissa on on/off nappi. Sähköpyörissä, joissa valo tulee pyörän akusta, ei välttämättä ole off-nappia, vaan valot pitää laittaa päälle ja pois hankalasti käyttöjärjestelmän valikkoa selaillen. Siksi monet ajavat päivälläkin valot päällä.
Vierailija wrote:
jossain lehdessä oli joskus juttu jossa muistaakseni kerrottiin että trafin mukaan mikään laki ei kiellä vilkkuvan valon käyttöä.
Mikään laki ei kiellä sontimasta housuihinsa, mutta en tee sitäkään.
Vierailija wrote:
Pahimpia ovat ne joilla on aivan liian kirkas etuvalo ja sitten se on aseteltu joko takkiin tai kypärään kiinni että varmasti pimeällä häikäisee vastaantulijan. Tiedän että uudet lamput ovat tehokkaita mutta ne voi kyllä asentaa pyörään niin etteivät suoraan valaise toisten silmiin mutta näkyvät silti.
Sillä valolla on tarkoitus myös itse nähdä mihin ajaa talvipimeässä.
Ei minua kiinnosta kuin itseni. Tiedän että sokaisen kaikki muut ylikirkkailla vilkkuvilla valoilla jotka kohdistan vastaa tulijan silmiin mutta ei kiinnosta
Vierailija wrote:
Ei se kiellettyä ole. Lampuissa on nämä ominaisuudet. Itse huomaan paremmin välkkyvän valon.
Itseä vartenhan ne vilkkuvalot juuri on.
Vierailija wrote:
Miksi koirille laitetaan myös vilkkuvalo, koira on kuin diskossa koko ajan.
Minusta vilkkuvalot koiralla lähentelee eläinrääkkäystä. Eikö omistajat yhtään mieti miten pahalta jatkuva välke silmissä voi koirasta tuntua?
Siksi että muut tielläliikkujat pysyvät jatkossa kotona.
En saa sitä vilkkumista pois päältöä!!!!!!!!!1