Päästäisittekö 17-vuotiaan muuttamaan jo omilleen?
Nuoren seurustelukumppani täytti juuri 18 ja on muuttamassa omaan kotiin. Nuori täyttää 18 vasta helmikuussa, mutta haluaisi muuttaa nyt samalla että pääsisivät yhteiseen kotiin. Ovat olleet yhdessä jo reilun kolme vuotta. Olen aina ajatellut, että kotona asutaan vähintään 18-vuotiaaksi ja mielellään toisen asteen loppuun. Esikoinen vielä kyseessä, eli se ratkaisu mitä nyt tehdään vaikuttaa siihenkin mitä vapauksia nuoremmille annetaan kun he ovat samassa iässä.
Miehellä ei oikein ole mielipidettä asiaan, sanoo että voisihan sen päästää, mutta sitten taas hetken päästä sanoo että saisihan se nyt vielä kotona olla. Itse en oikein tiedä mitä ajatella. Käytännössähän nuori on sitten siellä kumppanin kodissa kylässä niin usein kuin voi, että sinänsä olisi sama päästää hänet virallisesti asumaan sinne, mutta en kuitenkaan tiedä.
Kommentit (57)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Päästäisin kyllä. Pari kuukautta ei muuta radikaalisti mitään ja 18-vuotiaana nuori voi kuitenkin muuttaa, mutta välit ovat siinä tapauksessa lähtiessä huonommat.
Tämä. Hävettäisi myös antaa teinin loisia toisen kustannuksella hänen kotonaan vaikkei asu siellä virallisesti.
Ja jos loisimaan lähtee niin kannattaa ilmoittaa taloyhtiölle ja maksaa kiltisti se omakin vesimaksu.
Vierailija wrote:
Meillä poika löysi melkein vuoden nuoremman tyttöystävän, joka kirjoitti ylioppilaaksi nopeasti ja muutti omilleen just 18v täytettyään (on joulukuussa syntynyt), Oma oli tolloin jo 19v ja abivuosi menossa. Sovittiin, että saa muuttaa kun yo-lakki on kädessä. Ja näin se sitten meni. Nyt asuvat jo toisella paikkakunnalla opiskelujensa takia. Hyvin ovat ehtineet, pojan inttivuosikin mnei ihan hujahtamalla heillä. Eli ei, mä en antaisi muuttaa ennen kuin ne pakolliset opinnot on hoidettu pois, sitten menköön.
Siis miten muka estät 18-vuotiaan muuttamisen omilleen? 18-vuotias on täysi-ikäinen.
Itse muutin omilleni 17-vuoyiaana. Itse maksoin elämisen käymällä töissä lukion ohella. Mitään tukia en nostanut, eikä vanhemmat piffanneet massia. Ihan hyvin selvisin, tuo jos mikä opetti rahankäytön suhteen järkeä :)
No jos asiasta on puhuttu jo noin vakavissaan vanhempien kanssa, niin kyllä se sitä tarkoittaa että nuori on lähdössä viimeistään 18-vuotispäivänä jos ette anna aiemmin lupaa. Ja noilla tiedoilla, että muutaman vuoden suhde ja toinen on käytännössä saman ikäinen, niin en nyt oikein tiedä mitä te voisitte voittaa estämisellä. Mutta kun oma lapsi on alaikäinen, niin istuttaisin nuoren parin alas ja keskusteltaisiin yhdessä selväksi talousasiat, mm. minkä verran vanhemmat voivat avustaa.
Ja mikä sen asunnon tilanne edes on? Onko jo sopiva katsottuna, vuokra tiedossa ja muuttopäivä sovittu, vai ollaanko vasta etsimässä? Nimittäin jos asuntoa ei vielä ole, niin muutto on luultavasti aikaisintaan marras-joulukuun vaihteessa eli se 18-vuotispäivä on jo tosi lähellä.
Antaisin. itsekin muutin miesystäväni luo jo 16-vuotiaana, ja pelkästään hyviä muistoja siitä, vaikkei se suhde sitten muutamaa vuotta enempää kestänytkään.
Jos 17-vuotias päättää lähteä, lähtee, oli mammaraadin näkemys mikä tahansa.
Minua lyötiin ja pidettiin nälässä.
Hommasin halvan luukun kun lähdin lukioon.
En palannut kotiin.
Oli 80 luku..
Sukulaiset keräsivät joka kuukausi vähän rahaa että pysyin hengissä.
Sain lakkini.
Ammattikoulua varten otin lainaa.
Päästä lapsesi pois..tai se lähtee itse ....
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuka sen lystin maksaisi?
Nuori ehdotti, itse asiassa ihan fiksusti, että maksettaisiin hänelle sen verran minkä hän kotonakin kuluttaisi. Ja saisihan hän vähän opintotukeakin.
Ei ihan taida riittää asumiskuluihin.
Miksi sen pitäisi riittää asumiskuluihin?
Kuka sen adumisen muuten maksaa? Vai onko kenties tarkoitus asua maksutta poikaystävän asunnossa? vai yhteiskunnanko se kotileikki pitäisi maksaa?
Siihen on varauduttava, että eipä se yhteiskunta maksa alaikäiselle juuri mitään. Vanhemmat on elatusvelvollisia alaikäisestä.
Eli ainakin on selvitettävä raha-asiat perin pohjin ennen muuttoa. Ettei tule yllätyksiä, jos esim. poikaystävä jäisikin sairaslomalle/työttömäksi tai mitä vaan. Ettei oleteta, että jostain mystisestä sossusta saa rahaa. Ei se nuori poika voi jäädä elatusvelvolliseksi tyttöystävästä, joka saa jonkin satasen opintorahaa.
Ei missään nimessä vanhempien luolta suoraa poikaystävän luokse asumaan. Minä muutin 16-vuotiaana. Vanhemmat ei yhtään kattonu sen jälkeen perään ja se poikaystävä vaan otti mun rahat ja elin sen armoilla kunnes täytin 18v. Ja muutin omaan asuntoon yksin niinkuin sen kuuluisikin mennä. Kyllä jokaisen nuoren tulisi ensin saada rauhassa kasvaa ja itsenäistyä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuori ehdotti, itse asiassa ihan fiksusti, että maksettaisiin hänelle sen verran minkä hän kotonakin kuluttaisi. Ja saisihan hän vähän opintotukeakin.
Kuka sen adumisen muuten maksaa? Vai onko kenties tarkoitus asua maksutta poikaystävän asunnossa? vai yhteiskunnanko se kotileikki pitäisi maksaa?
Siihen on varauduttava, että eipä se yhteiskunta maksa alaikäiselle juuri mitään. Vanhemmat on elatusvelvollisia alaikäisestä.
Eli ainakin on selvitettävä raha-asiat perin pohjin ennen muu
Opettaako vanhemmat tosiaan edelleen tyttärille että aina voi turvautua sossuun tai mieheen? Ehkä silloin on ihan hyväkin pelätä sitä nuoren muuttoa myös silloin vaikka hän olisi parikymppinen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli ainakin on selvitettävä raha-asiat perin pohjin ennen muu
Kyllähän se elatusvelollisuus kelan silmissä koskee avoliittolaisia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli ainakin on
Alaikäisen elatuksesta vastaa vanhemmat, ei mikään poikaystävä.
Kukas vuokrat ym menot maksaa Kelako???? eli yhteiskunta.
Vierailija wrote:
Kukas vuokrat ym menot maksaa Kelako???? eli yhteiskunta.
Riippuu joko avopulolison tai vanhempien tuloista saako asumiseen mitään tukea alaikäisenä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei saisi, jos vanhemmat tienaa jotain.
Kyllä 17 vuotias saa opintotukea.
Vanhempien tulot vaikuttaa, vaikka ei asuisi heidän kanssaan.
Niin??
Niin? Opintotuki on 113€ eli ei mitään.
Mitä sitten? Tottakai mä tiedän ihan tasan tarkasti m
Tämäkään vastaus ei koskenut sinun kotoa muuttanutta 15-vuotiasta.
Jos kotioloissa on ongelmia, ymmärrän muuton nuorena. Itsekin muutin heti peruskoulun jälkeen omilleni, kimppakämpä, johon opintotuen ja asumislisän summa riitti. Rahaa oli hyvin vähän, matkat liftasin, ruuaksi puuroa välillä jne.
Omien kohdalla olen pitänyt tperiaatteena, että jos muuttaa omilleen alaikäisenä, pitää itse osata selvittää mistä rahat elämiseen ja me vanhemmat ei makseta asumista tai ruokaa, isommissa laskuissa esim. lääkäri ym. toki vielä aikuisiakin lapsia tarvittaessa autetaan Tämä siksi, että omillaan asuminen ei ole mitään kotileikkiä, vaan aikuistumista ja aikuinen huolehtii myös omasta taloudestaan.
Suoraan seurustelukumppanin kanssa yhteen muuttamisessa on riskinä se, ettei sitä suhteesta sitten osata lähteä vaikka toinen kohtelisi huonosti kun on taloudelliset asiat osin yhteisiä ja yhteinen koti. Alaikäinen on tosi nuori sellaiseen kun aikusenkin ovoi olla vaikea lähteä huonosta suhteesta.
Ehkä kysysyin nuorelta onko se nyt niin pitkä aika odotella että on täysi-ikäinen ja siinä odotellessa voisi kotona asuessa tienata rahaa säästöönkin sitä omillaan asumista silmällä pitäen.
Muuten 16-vuotiaana omilleni, en näe iässä mitään ongelmaa. En tosin seurustellut silloin vaan ihan itsekseni muutin, mutta kai se on vielä helpompaa jo on kumppani vierellä.
Itse muutin kotoa 16-vuotiaana ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. Riippuu varmaan aika paljon luonteesta miten pärjää.
Muutama kuukausi on tosi lyhyt aika, päästätte tai ette päästä. Minä päästäisin jos kerran se toinen on tuttu ja luotettava tyyppi.