Pelottaako teitä muita vaihdevuodet?
Tuntuu, että joka paikassa niistä puhutaan todella kielteiseen tyyliin. Seksihalut menee, yöunet menee, naisesta tulee hirviö ja pahantuulinen jne. jne. Ihan kauhea kuva tullut niistä ja pelolla vain odotan.
Onko ne oikeasti niin kauheat? Meneekö oikeasti seksihalut ja tuleeko oikeasti vihaiseksi katkeraksi naiseksi?
olen 43v ja kai tässä enää max 10v aikaa ja sitten kuulostaa elämä olevan ohi.
Kommentit (53)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menkää nyt hyvät naiset ottamaan ensin se kierukka niin saatte vuodot kuriin ja rauta-arvot hyväksi. Siihen on helppoa sitten yhdistää estrogel vaihdevuosioireiden alkaessa. Ihan turhaa kärsiä naisten vaivoista kun näin hyvät ja helpot hoidot on saatavilla.
Aurallista migreeniä omaavat eivät mene ottamaan hormonikierukoita todellakaan. Voi olla joku 10pv pilleri keltarauhashormonia. Estrogeenia ei saa kaikki käyttää. Se voi olla kropassa oireisto jos ei ole hormonit tasapainossa tai jokin muu syy siihen, ei välttämättä alaosassa. Vitamiineja kyllä pitäisi rouskia, tuntuu että senkin vaikutus poistuu nopeasti.
Mervi Halttunen-Nieminen, Dosentti, naistentautien ja synnytysten ja gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri: ”Hei, voit jatkaa hormonikierukan käyttöä, se ei lisää migreeniin liittyviä riskejä. Siitä vapautuu erittäin vähän progestiinia verenkiertoon, eikä sen käyttö pahenna migreeniäsi. ”
Duodecim: Keltarauhashormonia sisältävät ehkäisyvalmisteet (minipillerit, hormonikierukka ja ehkäisykapselit) ovat turvallisia aurallisessakin migreenissä (Edlow ja Bartz 2010). Käytännön havainto ilman tutkimusnäyttöä on, että jotkut kuukautismigreenistä kärsivät huomaavat vaivansa lievittyvän tai jopa loppuvan hormonikierukan käytön aikana (Stephenson 2009).
Ne onkin ihan hirveät mutta esim. estrogeenitarra auttaa huomattavasti.
Ei pelota. Kyllästyttää ennemminkin jatkuva kuumuus ja hikoilu. En ottanut hormoneja vaan ajattelin ihan luomuna elää tämänkin vaiheen. Enköhän selviä.
Itselle tulee olemaan helpotus. Menkat olleet 12v asti joka kuukausi kierto n 28 päivää.vaikka olen kuntoillut ja hoikka niin joka kuukausi sama tilanne eli mielialaoireita ennen menkkoja,kipuja ja kaikki vaikeaa, uneton yö kun menkat alkamassa jne. Muistan kun lukiossakin pilasivat aina kaiken.
Oli pahat olot, tolkuton unettomuus, alakulo, kuumat aallot, muistivaikeudet. En voinut olla töissä. Hormonikorvaushoito 6v -kaikki ok.
Nyt 62 olen elämäni kunnossa
Olen nyt 46 ja olotila tässä kohtaa ihan hyvä ( käytössä hormonaalinen ehkäisy).
Jos tulisin tässä asiassa äitiini, joka ei tarvinnut vaihdevuosioireisiin mitään hormonikorvaushoitoa, niin pääsisin tässä asiassa helpolla lukuunottamatta hieman heikompaa unenlaatua.
En ole kyllä mitenkään hormonivastainen, ja katson asiaa sitten, miten hyvin tulen pärjäämään vaihdevuosioireiden kanssa ja tarvitsenko mahdollisesti jotain hormonikorvaushoitoa.
Vaihdevuodet ei varsinaisesti pelota, koska uskon, että nykyään niihin on ihan hyviä hoitokeinoja tarvittaessa olemassa.
Vaihdevuodet kokeneena. Ei ollut kamalaa. Hikoilukohtauksia, ärtyisyyttä, unettomuutta. Mutta nyt 60v. ihanaa kun ei enää menkkoja eikä raskaudenpelkoa. Varaudu että n. 50v. tulee hirveä "villitys".
Vaihdevuodet käynnistyivät kerta rysäyksllä rintasyöpään saatujen sytostaattihoitojen myötä. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa.
Kuumat aallot vaivasivat kesällä, olin asunnossani usein alusvaatteilla. Nyt syksyllä tilanne parempi, kun kämppä viileni. Nivelkipuja on tullut jonkin verran. Unettomuuteen joudun syömään lääkkeitä.
Kyllä pelottaa! Olen seurannut mun tanssinopettaja vaihdevuosia. Ei se ole "vain" että vuoto loppuu. Se on aivosumua, hikoilua, mielialanvaihteluita, ahdistusta.
Ja sitten kroppa muuttuu, mikä mua ainakin pelottaa. Eli tulee väkisinkin "mummovartalo" vaikka olis kuinka hoikka ja lihaksikas.
Eli vartalon kaaret häviää. Vyötärö lähtee. Torso näyttää säkiltä sekä edestä että sivulta. Läskiä kertyy selkään kylkiin ja mahaan juuri vyötärön kohdalle. Selän kaari katoaa. Jopa peppu katoaa! opettajalla oli pyöreä omenapeppu, joka katosi parissa vuodessa vaikka hän on huippuaktiivinen. Eli pepusta tuli pieni lihas ja luumuhkura jonka päältä katosi rasvat lantiolle ja selkään. Näyttää että ison lantion alla on piilossa kaksi pientä muhkuraista omenaa.
Sitten maha pömpöttää! Eli jos ennen oli sivusta katsottuna litteä kiinteä vatsa ja pyöreät puolipallot pakarat, niin nyt on päinvastoin.
Jos jotain positiivistä, niin reidet kapenee, eli hän murehti koko ikänsä isoja reisiään mutta ei murehdi enää. Myös rinnat kasvaa mutta valitettavasti niistä tulee mummorinnat eli lättänät riipparit ja vielä jos on toinen rinta isompi kuin toinen, mikä ei häntä nuorena, kiinteän pyöreän B-kupin omaavana haitannut ja tuskin huomasi mutta nyt eron huomaa eli ennen ero oli minimaalinen, mutta nyt toinen rinta on 2xisompi kuin toinen!
Hänen painonsa ei ole muuttunut mutta läskin paikka vartalossa jakautunut eri tavalla.
Sitten tietty kaula alkaa rypistyä eli tulee kaikenlaista ryppyä ja vekkiä.
Ja kyseessä on henkilö joka hoitaa ulkonäköään ja itseään työkseen ja aktiivisesti.
Kyllä ja ei. Toisaalta odotan niiden alkamista mutta toisaalta pelottaa jos niistä tulee hallitsemattomat. Ehkäisyvalmisteita en voi käyttää joten vaihtoehdot on vähissä.
N46
Ei mitään ongelmia tai ole ollut.
N54v.
Vierailija wrote:
No, mä olen sua vuoden vanhempi ja hain keväällä yhdistelmäe-pillerit esivaihtarioireisiin, yöhikoilu ja aamuyön heräily olisivat tehneet minusta pian työkyvyttömän. Molemmat hävisivät kuukaudessa. Seksihalut ovat tallella ja mieliala korkealla kun saa nukuttua hyvin.
Voiko noita käyttää jos nuorempana sai monen päivän migreenin yhdistelmäpillereistä?
Kiitos, enpä ollut tuotakaan tiennyt. Kuumat aallot loppuivat tosiaan nyt kun valo vähentyi syksyn tullen.