Pelottaako teitä muita vaihdevuodet?
Tuntuu, että joka paikassa niistä puhutaan todella kielteiseen tyyliin. Seksihalut menee, yöunet menee, naisesta tulee hirviö ja pahantuulinen jne. jne. Ihan kauhea kuva tullut niistä ja pelolla vain odotan.
Onko ne oikeasti niin kauheat? Meneekö oikeasti seksihalut ja tuleeko oikeasti vihaiseksi katkeraksi naiseksi?
olen 43v ja kai tässä enää max 10v aikaa ja sitten kuulostaa elämä olevan ohi.
Kommentit (53)
Vierailija wrote:
Menkää nyt hyvät naiset ottamaan ensin se kierukka niin saatte vuodot kuriin ja rauta-arvot hyväksi. Siihen on helppoa sitten yhdistää estrogel vaihdevuosioireiden alkaessa. Ihan turhaa kärsiä naisten vaivoista kun näin hyvät ja helpot hoidot on saatavilla.
Aurallista migreeniä omaavat eivät mene ottamaan hormonikierukoita todellakaan. Voi olla joku 10pv pilleri keltarauhashormonia. Estrogeenia ei saa kaikki käyttää. Se voi olla kropassa oireisto jos ei ole hormonit tasapainossa tai jokin muu syy siihen, ei välttämättä alaosassa. Vitamiineja kyllä pitäisi rouskia, tuntuu että senkin vaikutus poistuu nopeasti.
Kierukkahan on ilmainen jos se tulee hoidoksi vaikkapa runsaisiin kuukautisiin. Minulle ensimmäinen laitettiin 47-vuotiaana. Siitä vuosi niin unettomuus ja nivelkivut ja kaikenlaiset huonot olotilat ja kivut alkoivat. Niihin sitten auttoi pieni määrä geeliä. Estrogeeniarvot oli vielä normaalit, mutta munasolut näyttivät ultrassa olevan vähissä. Ensimmäisiltä kahdelta gyneltä ei herunut reseptiä mutta kolmas aloitti estrogelin. Kannattaa siis gyneä valitessa hieman tutkia, miten suhtautuu esivaihdevuosien hoitoon.
Vaihdevuosioireista puhuvat niistä kärsivät. Harvemmin haastatellaan ja kirjoitetaan juttuja, että ei mitään oireita. Itsellä ei siis ole ollut yhtään mitään. En ole lihonut, enkä edes tiedä, mitä ovat kuumat aallot. Turha pelätä. Elämä on täydellisen mukavaa ilman menkkoja.
Minulla vaihdevuodet meni yllättävän helposti ohi. Muita oireita ei oikeastaan ollut kuin kuumat aallot, mutta en niidenkään aikana valunut hikeä. Öisin oli tympeä viskoa peittoa vuoroin päälle ja vuoroin pois. Parissa vuodessa nuokin loppuivat. Kuukautisia minulla ei enää ollut, kun kohtu poistettiin nelikymppisenä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menkää nyt hyvät naiset ottamaan ensin se kierukka niin saatte vuodot kuriin ja rauta-arvot hyväksi. Siihen on helppoa sitten yhdistää estrogel vaihdevuosioireiden alkaessa. Ihan turhaa kärsiä naisten vaivoista kun näin hyvät ja helpot hoidot on saatavilla.
Juuri näin. Älkää kärsikö runsaista vuodoista, vaan hakekaa niihin apua.
Ei se kierukka valitettavasti kaikilla ole mitään autuaaksi tekevä vempain. Itsellä ollut 3 v ja vuodot tulee miten sattuu, vähintään 2 kertaa kuussa. Välillä menkat kestää päivän ja toisinaan 30 päivää. Ekan vuoden vuosin koko ajan hieman ja piti nappailla lisäksi minipillereitä. Koska vuoto on nyt niukempaa, niin anemia ei ole niin paha kuin ennen kierukkaa. Ennen kierukkaa tiesin tarkalleen milloin menkat tulee ja päättyy.
Vierailija wrote:
Minulla vaihdevuodet meni yllättävän helposti ohi. Muita oireita ei oikeastaan ollut kuin kuumat aallot, mutta en niidenkään aikana valunut hikeä. Öisin oli tympeä viskoa peittoa vuoroin päälle ja vuoroin pois. Parissa vuodessa nuokin loppuivat. Kuukautisia minulla ei enää ollut, kun kohtu poistettiin nelikymppisenä.
En minäkään valunut hikeä, vaan oli vain samanlainen tunne kuin olisin punastunut. Ei näkyvää hikeä ollenkaan. Ja niitäkin oli vain ehkä kymmenen tai kahdeksan, kesto 10-20 sek. Öisin tosiaan oli hikoilua, mutta sen ajattelin johtuvan kesästä. Nyt ei ole ollut enää kumpaakaan, keväällä oli viimeiset kuukautiset, joten ihmettelen näinkö nopeasti meni ohi? Puolessa vuodessa jo? Oliko sinulla tauko ja sitten alkoivat uudestaan kuumat aallot?
Juu... oli kuumia aaltoja, aamuöistä heräilyä ynnä muuta pientä sälää. Söin Cerazettea eikä ollut/tullut menkkoja. Gyne määräsi estrogeenilaastarit. Kuumat aallot ja heräily loppuivat. Pari kuukautta meni ilman vuotoja (Cerazette lopetettiin), mutta sitten alkoivat aivan järkyttävät vuodot viiden/kuuden viikon välein. Tuntuu, että runsaimpina vuotopäivinä saisi olla ämpäri jalkojen välissä.
Ei pelota, ei oo ollut mitään estrogeenihoitoakaan. Elämä muutenkin ollut paskaa aina niin ei yhdet vaihdevuodet enää missään tunnu. 59v
Estrogeeni tekee ihan hulluksi, joten mitään korvaushoitoa ei voi ottaa. Se on vain kärsittävä kunnes estrogeenitoiminta hiipuu ja testot tuo tasaisuuden.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En minäkään valunut hikeä, vaan oli vain samanlainen tunne kuin olisin punastunut. Ei näkyvää hikeä ollenkaan. Ja niitäkin oli vain ehkä kymmenen tai kahdeksan, kesto 10-20 sek. Öisin tosiaan oli hikoilua, mutta sen ajattelin johtuvan kesästä. Nyt ei ole ollut enää kumpaakaan, keväällä oli viimeiset kuukautiset, joten ihmettelen näinkö nopeasti meni ohi? Puolessa vuodessa jo? Oliko sinulla tauko ja sitten alkoivat uudestaan kuumat aallot?
Muistaakseni kuumaia aaltoja ei ollut isommin talvella, mutta kevään mittaan niitä alkoi olla enemmän. Kuulemma liittyy valon määrän lisääntymiseen, mutta sen kummemmin en tuosta tiedä.
Minulla alkoivat esivaihdevuodet 45 vuotiaana ja alussa en niitä tunnistanut, mutta kun hoksasin mikä on homman juju, hain hormonikorvaushoidon. Nyt en edes muista koko vaihdevuosia ja elo on oikein leppoisaa ja mukavaa. N49
Ei pelota. En koe noin negatiivisena kuin sinä. Hormonivaihteluista on tosin huonoja kokemuksia kun pistin ehkäisykapselin. Toivottavasti vaihdevuodet, joissa hormonivaihtelu kuitenkin on luonnollisten prosessien seurausta, eivät ole aivan yhtä pahoja.
Ja höpöhöpö taas. Miksi pitäis pelätä. Kuumista aalloista, pahantuulisuudesta, seksihalujen vähenemisestä jne ei tartte kärsiä päivääkään, kun tilaat gynen ja saat hormonipillerit. Mikään ei muutu paitsi pääset eroon kuukautisista, elämän laatu paranee. Minä kärsin kivuliaista kuukautisista ja jokainen samassa tilanteessa oleva tietää, mitä se on. Siinä on maksimaaliset pahantuulisuudet valloillaan kerran kuussa. Enää ei tartte kärsiä itse eikä lähiympäristö. Vaihdevuodet vapauttaa!
ei niitä tarvitse pelätä lainkaan
oireet yksilöllisiä
en tiedä, mihin perustuu väite, että naisista tulisi pahantuulisia
seksivietti voi kyllä heikentyä ajan mittaan, mutta jos se ei häiritse itseä niin ei ole ongelma
voi tulla taipumusta lihomiseen herkemmin
58v
Ei ole vienyt haluja tms. On kuumia aaltoja.
53v.
Vierailija wrote:
Yö hikoilu paleluineen, levottomat jalat vaiva, nivelkivut, mielialan laskua. Kokeilin 2 eriä estrogeenikorvaus reseptiä, minun mielestä ne eivät sopineet. Estrogeeni geelivoidetta myöntää vain Gynekologi, jolle ei pääse pienituloisuudesta johtuen. Näin Meri-Lapissa :( :(
Sulla taitaa olla raudanpuute. Se aiheuttaa mm. levottomat jalat. Ferritiini pitäisi olla 150, ei mikään "viitteissä".
65 ikävuotta lähestyy kovaa vauhtia, joten varmaan ne vaihdevuodet ovat olleet, mutta en ole huomannut, koska ne olivat. Lieneekö hormonikierukka syynä siihen.
Mulla on ollut jonkin verran kuumia aaltoja, univaikeuksia ja haluttomuutta. Ne menivät parissa vuodessa ohi ilman korvaushoitoja, sen sijaan liikuntaa lisäsin aika paljon ja tein kaikki oppikirjan mukaiset toimet yöunien parantamiseksi. Lopputuloksena se, että että olen paremmassa fyysisessä kunnossa kuin kahteenkymmeneen vuoteen, nukun hyvin ja levänneenä mielikin on parempi. Plus että ei ole enää kuukautiskierrosta johtuvia mielialanvaihteluita ja muita oireita.
Yleisesti ottaen elämäni on parempaa kuin vaihdevuosioireiden alkaessa, ja olen löytänyt uudelleen liikunnan ilon.
Ei.
Odotan että alkaisivat niin jos silloin pääsisin näistä myoomista eroon
Kun tätä elää niin siihen tottuu että aina on jotain kiusaa, jos ei särje pää niin särkee joku kohta kropasta. Seksuaalinen haluttomuus ei haittaa koska ihmisetkin lakkaa kiinnostamasta. Luonne myös muuttuu. Ennen en pitänyt lapsista, nyt en välitä tai pidä eläimistäkään. Jokaisella tuntuu nykyään olevan jokin nurkkiin kuseva katti tai räksyttävä rakki, kakarat huutaa kuin perkeleet julkisilla paikoilla. Joka paikassa on jotenkin liikaa elukoita ja ihmisiä.