Kela maksaa korotettua tukea adhd:tä potevalle
Toimintakykyiset ihmiset saavat vammaistukea Kelalta. Varsinkin pohjoissuomessa tukia saa helposti ja korotettuna.
Tämmöiseen menee todella paljon verorahoja.
Kommentit (113)
Vierailija wrote:
Paskapuhetta. Kuntoutustukea voi hakea mutta sitä on erittäin hankala saada, perusteet sen saamiselle on erittäin tiukat kuten kaikkien työkyvyttömyyseläkkeiden kohdalla. Vaikka erikoislääkärit sitä puoltaa niin Kelan lääkärit kumoaa.
Kuntoutusraha on eri asia kuin kuntoutustuki. Kuntoutustuki on eri asia kuin sairaseläke.
Vierailija wrote:
Harmi ettei me fyysisiä sairauksia potevat jotka joutuu maksaa itsensä kipeiksi saada oikein mitään.
Hain kans tänä vuonna, mutta tuli kielteinen päätös. Perustelu oli ettei Kela tarkoita tällaista toimintakyvyn alenemaa.
Olen väärällä tavalla sairas.
Vierailija wrote:
Opettajana olen huomannut että vanhemmat kerjää lapsilleen adhd-diagnooseja. Rahankiilto silmässä. ne saa viedä ilmaisen ”avustajan” elokuviin, teatteriin, konserttiin jne koska tämä nuori ei pärjää muka yksin. Toki kolme viikkoa vuodessa ilmaisessa kuntoutuksessa hotellissa adhd:n piikkiin. Lisäksi jotain tukia rahan muodossa. Kyllä pistää vihaksi. Sit kun sanon että ei ole tarkkaavaisuushäiriötä vaan peliriippuuvuus ka liian vähän unta ja rakkautta niin mulle suututaan.
Lapseni meni peruskoulusta läpi ihan helposti k.a. oli 9,5 ja käytös 9. Myöhemmin diagnosoitiin ADHD. Suurin osa opettajista ei tunnista ADD:ta ollenkaan, joka nykyään sisällytetään ADHD diagnoosiin.
-ohis
Vierailija wrote:
Opettajana olen huomannut että vanhemmat kerjää lapsilleen adhd-diagnooseja. Rahankiilto silmässä. ne saa viedä ilmaisen ”avustajan” elokuviin, teatteriin, konserttiin jne koska tämä nuori ei pärjää muka yksin. Toki kolme viikkoa vuodessa ilmaisessa kuntoutuksessa hotellissa adhd:n piikkiin. Lisäksi jotain tukia rahan muodossa. Kyllä pistää vihaksi. Sit kun sanon että ei ole tarkkaavaisuushäiriötä vaan peliriippuuvuus ka liian vähän unta ja rakkautta niin mulle suututaan.
Minut äitinä opettaja melkein haukkui kun en halunnut lastani ADHD-tutkimuksiin. Kertoi lapselleni miten moni hänen oppilaistaan syö ADHD- lääkkeitä hänen ansiostaan. Ymmärrän tämän jos luokan saa hiljentymään lääkkeillä että pystyy opettamaan paremmin, nämä toimivat vilkkailla oppilailla. Mutta lapseni ei ole mikään levoton.
Vierailija wrote:
Et taida olla koulutettu opettaja. Vai opetitko 1950-luvulla ?
No ei kai... Kai tuo on niille, joilla on alle 70 ao mutta lisäksi adhd? Eihän adhd sitä tarkoita että on (kehitys)vammainen
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapseni meni peruskoulusta läpi ihan helposti k.a. oli 9,5 ja käytös 9. Myöhemmin diagnosoitiin ADHD. Suurin osa opettajista ei tunnista ADD:ta ollenkaan, joka nykyään sisällytetään ADHD diagnoosiin.
-ohis
Kateellinen opettaja. Jo on aikoihin eletty. Taitaa olla trolli.
Vierailija wrote:
Setelit kannattaa ottaa hetkeksi näkökentästä ja miettiä mitä muita vaikutuksia diagnoosilla on. ADHD ei välttämättä saa ajokorttia, hänen itsemääräämisoikeuttaan voidaan rajoittaa jne.
Itsemäärämisoikeutta rajoittaa? Mitä ihmettä, kuullukkaan tommosesta.
Jos maksaa, niin henkilö on aika pahoissa ongelmissa ADHD:ssa kanssa. Sitä on monen laista. Lievillä ei ole kauheata ongelmia, mutta hankalissa tapauksissa aivot ei toimi tämän maailman tahtiin ollenkaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos haen ADHD diagnoosin niin voidaanko ajokortti eliminoida enää tässä vaiheessa kun olen ajanut 15 vuotta?
Jos käyn lääkärissä ADHD:ta tarkistuttamassa voinko saada pillerit siihen esim adderalia ilman diagnoosia?
Ajokorttia ei otata pois, jos et ole riski liikenteelle (aiheuttanut paljon vaaratilantieta, kolareita tms.). Muista, että diagnoosi vaikuttaa myös vanhempana, eli ylitsesi voidaan tehdä päätöksiä. Tt-tuella olevan ei todellakaan kannata hommautua ADHD-diagnoosille. Kelan ei tarvitse kuunnella yhtään mitään, he voivat ohittaa sinut täysin. Mieti vannhentuessasi fyysisten vaivojen hoitoa, et tarvitse, koska olet ADHD. Sinulla ei ole enää samat oikeudet, eikä sama kohtelu.
Keksitkö ihan omasta päästä nämä ongelmat vai jotain faktaakin?
Vierailija wrote:
SILLÄPÄ JOKA TOINEN YH ÄITYLEIDEN LAPSISTA ON ADH ENNEN OPETETTIIN VITSALLA TAPOIHIN JA OPPIVAT.
Sua on vissin hakattu myös päähän. Mä oon saanu vaan sitä vitsaa ja on ADHD-diagnoosi nyt kymmeniä vuosia myöhemmin.
Vierailija wrote:
Kerro ihmeessä mistä saa 3 viikkoa ilmaista lomaa? Olen kyllä nähnyt joitain viikon kursseja, mutta ohjelma näyttää niin rasittavalta, että ei se lomalta kuulosta. Vammaiskorttiin avustajalla tulee olla sekä erityisen tuen päätös että Kelan maksama vammaistuki. Ja ainakin meidän kohdalla erityisen tuen päätös oli todella vaikea saada, koska ns. älykäs lapsi. Alin vammaistuki on n. 100 euroa nettona eli todella hurja summa, kun menoja tulee kuntoutukseen viennistä, työpoissaoloina, mahdollinen lääkitys jne. Korotettua tukea taas on todella vaikea saada. Ja se tuki pitää hakea jopa puolen vuoden välein ja siihen tarvitaan lääkärinlausunto. (joka myös maksaa)
Pohjois-Suomessa Kelan etuuksia saa paljon helpommin kuin etelässä.
Kelan toimiston rivityöntekijät myöntävät ilman lääkäriä, joskus kumoavat lääkärin suosituksen.
Jos haluat enemmän tukia, muuta pohjoiseen.
Kaiken nähnyt sossu
Vierailija wrote:
Kelan toimiston rivityöntekijät myöntävät ilman lääkäriä, joskus kumoavat lääkärin suosituksen.
Kaiken nähnyt sossu
Hohhoijaa. Vammaistukea ei saa ilman lääkärinlausuntoa.
Harmi että kaikki tarvitsevat eivät saa tukea hakemallakaan.
Samalla toiset saavat isoja tukia ilman kunnon syytä.
Osan hakemuksista ratkaisevat toimistotyöntekijät. Heillä ei ole ammattitaitoa tähän . Jos halutaan oikeudenmukaisuutta, lääkärien pitäisi päättää kaikki keissit.
Nyt jos sinulla on tuttu toimistotyöntekijä...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaiken nähnyt sossu
Hohhoijaa. Vammaistukea ei saa ilman lääkärinlausuntoa.
Lääkärinlausunto ei takaa mitään. Toimistotyöntekijä on ratkaissut vasten lääkärin suositusta. On nähty.
Joo on tiedossa että pohjois Suomessa saa paljon helpommin rahaa. Mistä se johtuu?
Tuttu kelan työntekijä auttoi.
--Pohjoisesta terkut
Joo eipä ole noin helppoa. Sen (vammaistuen) hakeminenkin jo oli niin hankalaa ett ite luovutin enkä yrittänyt uudestaan hylsyn jälkeen. Vaikka kelasta neuvottiin että kannattaa yrittää uudelleen ellei myönnetä heti. Kuule AP aika paljon mieluummin ottaisin normaalin tai edes jonkinlaisen työkyvyn kuin teoreettisen mahdollisuuden muutaman kympin almuun.
Paskapuhetta. Kuntoutustukea voi hakea mutta sitä on erittäin hankala saada, perusteet sen saamiselle on erittäin tiukat kuten kaikkien työkyvyttömyyseläkkeiden kohdalla. Vaikka erikoislääkärit sitä puoltaa niin Kelan lääkärit kumoaa.