Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela maksaa korotettua tukea adhd:tä potevalle

Vierailija
22.10.2023 |

Toimintakykyiset ihmiset saavat vammaistukea Kelalta. Varsinkin pohjoissuomessa tukia saa helposti ja korotettuna.

Tämmöiseen menee todella paljon verorahoja.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hei,

kuntoutustukea ADHD-diagnoosiin voi saada eli esim. käy Kelan järjestämissä kuntoutusjaksoissa. Myös lääkkeisiin voi hakea kelakorvattavuutta.

Todella moni diagnoosi tuo tun ns.vammaisetuuden, siitä hyvänä esimerkkinä voi katsoa kunnan uimahallien verkkosivuitakin listauksen johon kuuluu monen monta, esimerkkinä puna-viher-värisokeus

V.2008 alakoululaisilla ADHD-diagnoosia oli n. 3000 kpl, v.2019 sen sijaan alakouluikäisistä n. 18000kpl. ADHD-diagnooseja haetaan yhä kasvamassa määrin, liekö taustalla mm. se että siirryttiin integroituihin luokkiin ja perheet selittävät lasten käytöksiä diagnoosiin tukeutuen oppilashuollon ja sosiaalitoimen puuttuessa peliin

Paitsi, ettei ADHD diagnoosi riitä, vaan sen lisäksi pitää täyttää muut ehdot. 

https://www.kela.fi/vammaistuki-aikuiselle-kuka-voi-saada

Vierailija
22/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko niillä niin paljon lääkärikäyntejä vai mihin tarvitsevat ylimääräistä tukirahaa? 

En saa ylimääräistä tukirahaa ja minulla on eri diagnoosi ajalta ennen ADHD:tä. Nykyään varmaan annettaisiin ADHD käteen. Minulla menee rahaa esim. oppikirjojen ostamiseen, koska en tee 2 viikon laina-ajalla mitään. Lainoja ei voi uusia, koska kirja on jo varattu seuraavalle (yliopisto). Maksan siis kirjoista maltaita. En myöskään pysy e-kirjoissa kartalla, vaan tarvitsen fyysisen kirjan. Äänikirjoissa pysyn kartalla, mutta niissä ei toimi lähteiden luettelointi, koska ei tiedä mikä sivu on meneillään. Yliopistoon kyllä saa laittaa kappaleen ja minuutit, mutta se on kahjon hommaa, aivan liian työlästä keskittymishäiriöiselle. Lyhyissä äänikirjoissa saan tehtyä senkin, mutta jossain 1000- sivuisissa opuksissa en todellakaan. Ja koska en saa ylimääräistä rahaa, olen ottanut kirjoihin yli 1000 euroa velkaa. Ei hyvä juttu, mutta haluaisin valmistua ja päästä töihin. Luultavasti joudun ulosottoon ennen työllistymistä. Työharjoittelut ovat sujuneet hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haen ADHD diagnoosin niin voidaanko ajokortti eliminoida enää tässä vaiheessa kun olen ajanut 15 vuotta?

Jos käyn lääkärissä ADHD:ta tarkistuttamassa voinko saada pillerit siihen esim adderalia ilman diagnoosia?

Vierailija
24/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hei,

kuntoutustukea ADHD-diagnoosiin voi saada eli esim. käy Kelan järjestämissä kuntoutusjaksoissa. Myös lääkkeisiin voi hakea kelakorvattavuutta.

Todella moni diagnoosi tuo tun ns.vammaisetuuden, siitä hyvänä esimerkkinä voi katsoa kunnan uimahallien verkkosivuitakin listauksen johon kuuluu monen monta, esimerkkinä puna-viher-värisokeus

V.2008 alakoululaisilla ADHD-diagnoosia oli n. 3000 kpl, v.2019 sen sijaan alakouluikäisistä n. 18000kpl. ADHD-diagnooseja haetaan yhä kasvamassa määrin, liekö taustalla mm. se että siirryttiin integroituihin luokkiin ja perheet selittävät lasten käytöksiä diagnoosiin tukeutuen oppilashuollon ja sosiaalitoimen puuttuessa peliin

Näkyy olevan trendikäs ja muodikas "tauti" kyseessä.

Lääketeollisuus kiittää.

Vierailija
25/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

ADHD johtuu lähinnä vanhemmuuden ongelmista ja liiasta ruutuajasta... Aivan turhaa ylidiagnosointia, joka haittaa nuoria elämässä, kun kaikki omat ongelmat voi siirtää ADHD:n piikkiin. Tämä on töissä nähtyä, aivan käsittämätöntä touhua. 

P.S. Nuoret on älykkäitä ja vedättävät itselleen nykyisin näitä diagnooseja, jotta saavat lääkityksen. Pillerit myydään huumehörhöille ja itse ostetaan sitten rahoilla jotain muita päihteitä...

-sossu

Olen täysin samaa mieltä. Silti itse kuulun tähän kategoriaan eli olen nuori ja haluan pillereitä. En myisi niitä vaan uskon että pillerit auttaisi minua siivoamaan kämppäni, aloittamaan uusien asioiden tekemisen sekä saamaan rytmin kuntoon elämässä.

En vaan halua että diagnoosi vaikuttaa juuri vakuutus, ajokortti tai työllistymiseen. Pelottaa että koko elämä menee pilalle jos myöntää "heikkouden" koska tiedän miten lisenssit ja valtiot toimii, ainakun mainitsee minkävaan heikkouden niin elämä kokonaan pilalle menee. Saat bannit palveluista, sosiaalisesti vaikea olla kun kaikki vaan poopottaa kuin uhrille

Elämä voi olla ohi jjos haluaa parantaa sitä keskittymistä edistävillä pillreillä. Hullu ajatus!

Vierailija
26/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

ADHD johtuu lähinnä vanhemmuuden ongelmista ja liiasta ruutuajasta... Aivan turhaa ylidiagnosointia, joka haittaa nuoria elämässä, kun kaikki omat ongelmat voi siirtää ADHD:n piikkiin. Tämä on töissä nähtyä, aivan käsittämätöntä touhua. 

P.S. Nuoret on älykkäitä ja vedättävät itselleen nykyisin näitä diagnooseja, jotta saavat lääkityksen. Pillerit myydään huumehörhöille ja itse ostetaan sitten rahoilla jotain muita päihteitä...

-sossu

Te ammattitaidottomat sossut aiheutatte paljon pahaa.

Vierailija
27/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu omallekin lapselle ehdotettiin tuota tukea vaikka ei edes mitään diagnoosia ollut.  Kyllä, siis lääkäri ehdotti.  En edes tiennyt kyseisestä tuesta.  No eipä se paljon ollut n.  120€kk ja sitä varten piti pari A4 täytellä.  En sitten viitsinyt hakea jatkoa, kun ei tuollaisen takia jaksa täytellä lappuja ja runoilla jotain.  Hei,  ei mun asia tuliko tarpeeseen vain ei.  Lääkärit on kyllä vähän dillejä ja samoin Kelan etuudet osittain. 

Joku luulee vielä olevansa Jumala ja päättää kuka saa hakea mitä etuisuutra ja kuka ei, tai olla niin ovela, että järkkää jopa jotain rikollista jonkun pään menoksi tyyliin "jos etuisuuksia otat,  niin joudut suostumaan tähän ja tuohon" kuten esim.  ilmaiseksi koekaniineiksi lääketeollisuudelle? 

Voi sitä luulla olevansa ovela,  mutta häpeä se on päättäjilläkin ja viranomaisilla kun tavalliseen kansalaiseen kohdistuvat rikokset tulee ilmi muillekin, jotka ei kyllä hyvällä katso tuollaisia rikoksia,  olkoon se tavallinen kansalainen itse millainen tahansa.  

Vierailija
28/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te diagnosoidut jotka sanotte ettei teille tuota makseta, oletteko edes hakeneet sitä? Tietenkään sellaista tukea ei makseta, jota ei erikseen haeta.

Vierailija
29/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos haen ADHD diagnoosin niin voidaanko ajokortti eliminoida enää tässä vaiheessa kun olen ajanut 15 vuotta?

Jos käyn lääkärissä ADHD:ta tarkistuttamassa voinko saada pillerit siihen esim adderalia ilman diagnoosia?

Ajokorttia ei otata pois, jos et ole riski liikenteelle (aiheuttanut paljon vaaratilantieta, kolareita tms.). Muista, että diagnoosi vaikuttaa myös vanhempana, eli ylitsesi voidaan tehdä päätöksiä. Tt-tuella olevan ei todellakaan kannata hommautua ADHD-diagnoosille. Kelan ei tarvitse kuunnella yhtään mitään, he voivat ohittaa sinut täysin. Mieti vannhentuessasi fyysisten vaivojen hoitoa, et tarvitse, koska olet ADHD. Sinulla ei ole enää samat oikeudet, eikä sama kohtelu.

Vierailija
30/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Te diagnosoidut jotka sanotte ettei teille tuota makseta, oletteko edes hakeneet sitä? Tietenkään sellaista tukea ei makseta, jota ei erikseen haeta.

Vammaisuus tarkoittaa vähän enemmän kuin tarkkaavaisuushäiriö. Monet ADHD:t ovat älykkäitä ja tekevät keksintöjä. Keskittyminen vaan vaeltaa tavallista enemmän.

Vierailija
31/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ajokorttia ei otata pois, jos et ole riski liikenteelle (aiheuttanut paljon vaaratilantieta, kolareita tms.). Muista, että diagnoosi vaikuttaa myös vanhempana, eli ylitsesi voidaan tehdä päätöksiä. Tt-tuella olevan ei todellakaan kannata hommautua ADHD-diagnoosille. Kelan ei tarvitse kuunnella yhtään mitään, he voivat ohittaa sinut täysin. Mieti vannhentuessasi fyysisten vaivojen hoitoa, et tarvitse, koska olet ADHD. Sinulla ei ole enää samat oikeudet, eikä sama kohtelu.

Olen TT-tuella kyllä. Eli mitä noi Kelan kuuntelemattomuudet siis on tai ohitukset? Just noi että -20% alentaa perusosaa jos en suostu menemään työkkäriin? En voi niissä taistella yhtään?

Onko esimerkkejä?

Vierailija
32/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis normaalin älykkyysosamäärän omaava, hyvinmenestyvä opiskelija tai työelämässä työn hyvin suorittava jne. ei millään lailla osu vammaisuustuen kriteereihin ADHD:n vuoksi. Toki muita ominaisuuksia, sairauksia jne. voi olla.

Vierailija
33/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei tule automaattisesti diagnoosin seurauksena. Mutta siihen on oikeutettu sellainen henkilö, jolla on vuoden ajan ollut toimintakyvyn haasteita diagnoosin takia ja joka tarvitsee/käyttää ulkopuolista tukea.

Tukea ei siis saa, jos on diagnoosi mutta pärjää loistavasti koulussa ja työelämässä. Sen sijaan

esimerkiksi korkeakouluopinnoissa hidasteleva ihminen, joka käy terapiassa ja jolla on vaikkapa se adhd-diagnoosi, on tuohon oikeutettu. Välivuotta viettävänyt ja etsivään nuorisotyöhön osallistuva adhd-henkilö samoin. Tukeen tarvitsee hakemuksen ja lääkärinlausunnon. Jokainen voi päättää, saaki tukea siis helposti vai ei.

Vierailija
34/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v lapseni saa korotettua vammaistukea 240e/kk adhd/autismi- diagnoosien vuoksi. Saihan siinä papereita täytellä, mutta kyllä tuo tuki helpottaa arkea, kun voi lapselle ostaa kehittäviä leluja/kirjoja tms. Voi huoletta käyttää rahaa lapsen tarpeisiin, ilman että täytyy miettiä että onko varaa.. ja toki terapiakäynteihin jne täytyy kuskata, joten menee aikaa ja rahaa.

Vierailija
35/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen TT-tuella kyllä. Eli mitä noi Kelan kuuntelemattomuudet siis on tai ohitukset? Just noi että -20% al

Itse asiassa diagnoosi voisi "pelastaa" sinut alentamiselta hetkeksi ja voisit mennä kuntoutusrahalla opiskelemaan niiden parin extrasatasen vuoksi. Et saa silti olla passiivinen, vaikka sinulla diagnoosi olisikin, pudotus tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa. Jos sinulla on ongelmaa rahan käytön kanssa, niin sinut voidaan laittaa edunvalvontaan. Ei edes tarvita mitään uhkapelejä tms., vaan ihan jos on vuokrarästejä tai jotain. Muistathan, että kelakyylän tehtävänä on etsiä sinusta vikoja ja rokottaa niistä. Kelan tehtävä ei ole auttaa sinua. Kela pussittaa mielellään ihmiset kuntoutustuelle ja sairaseläkkeelle, koska se on valtiolle halvempaa, kuin eläkkeiden maksaminen. Jos taasen haluat luopua hoidosta (muista, se todellakin koskee fyysistä hoitoa: Lääkäri näkee diagnoosin ADHD ja käynti on siinä, et saa apua), niin diagnoosi on oikea tie. Olet ikuisesti ja aina pelkkä epäkelpo mentaalitapaus. Jos se ON toiveesi, pääasiana maata kotona ilman työhaluja, niin diagnoosi voi olla tiesi onneen. Jos haluat säilyttää itsekunnioituksesi ja itsemääräämisoikeutesi, niin en suosittele. Et muuten saa valita lääkitystäsi. Lääkitystä ennen otetaan huumetestit ym. Siihenkään sinulla ei ole sananvaltaa, miksi olisi? Olethan vain mentaalitapaus...

Vierailija
36/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen TT-tuella kyllä. Eli mitä noi Kelan kuuntelemattomuud

Kuulostaa hyvältä ja pelottavalta samaan aikaan.

Vierailija
37/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuo ei tule automaattisesti diagnoosin seurauksena. Mutta siihen on oikeutettu sellainen henkilö, jolla on vuoden ajan ollut toimintakyvyn haasteita diagnoosin takia ja joka tarvitsee/käyttää ulkopuolista tukea.

Tukea ei siis saa, jos on diagnoosi mutta pärjää loistavasti koulussa ja työelämässä. Sen sijaan

esimerkiksi korkeakouluopinnoissa hidasteleva ihminen, joka käy terapiassa ja jolla on vaikkapa se adhd-diagnoosi, on tuohon oikeutettu. Välivuotta viettävänyt ja etsivään nuorisotyöhön osallistuva adhd-henkilö samoin. Tukeen tarvitsee hakemuksen ja lääkärinlausunnon. Jokainen voi päättää, saaki tukea siis helposti vai ei.

Onko korkeakoulun suorittaminen nykyään vammaisuustuen mittari? Mikäli ammattikoulu on suoritettu ilman ongelmia, niin hlö on silti "vammainen", jos korkeakoulu ei suju?

#Amikset ovat vammaisia

Vierailija
38/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

-sossu

Te ammattitaidottomat sossut aiheutatte paljon pahaa.

Juu, sossut on nimenomaan se ongelma, ei ihmiset... Kannattaa pitää mielessä, että sossuja ei tarvitse elämäänsä, jos vaan ottaa itse vastuun asioista. Poikkeuksena ehkä vammaiset ja vanhukset, heillä on sosiaalityön tarvetta, vaikka itse olisivat ihan vastuuntuntoisia ihmisiä. Muut voivat katsoa ihan peiliin.

Vierailija
39/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Noniin, laitahan korkki kii ja käy nukkumassa hetki niin ajatukset selvenee.

Vierailija
40/113 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tukea on kyllä vaikea saada, meillä käydään 3 kertaa viikossa terapiassa 80km ajoa per kerta+pysäkointimaksut. Sen lisäksi kouluun kuskaamiset ja hakemiset. Jatkuva 24 h valvonta, huom myös yöt menee välillä valvoessa. Olen välillä koululla koko päivän jos on jotain erikoista. Kaikki pitää suunnitella tarkkaan etukäteen.

Mihinkään et pääse yksin ellei lapsi ole koulussa, toinen vanhempi ei pärjää. Ensi viikolla HUS päiväsairaalassa 5 päivää klo 9-15, siihen ajot, pysäköintimaksut. Töihin pääsee harvoin koska ei ole mahdollista/ työttömyystukea ei saa koska on kiinni lapsessa. 

Vieläkö toi kaksi sataa euroa kuussa sua haittaa? Tule kokeilemaan tätä, et kestäisi päivääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän