Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi inhoan tuntemattomille soittamista (esim. yrityksiin yms).

Vierailija
29.12.2006 |

Mielummin vaikka kirjoitan kirjeen jos en löydä sähköpostiosoitetta. Jotenkin inhottavaa vain hoitaa asioita puhelimitse, esim. uusia Plussa-korttia, kysyä lisätietoa laskusta tms.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini pisti mut varaamaan hammaslääkärini ja parturini tms. jutut jo ala-asteella. Siinä sitä harjaantui. Vähän alta parikymppisenä asuin parisen vuotta ulkomailla. Piti vieraalla kielellä selviytyä puhelinpalveluissa ja tietenkin tavuttaa vieraskielinen nimeni aina. Siinä sitä oppi. Nykyään soitan ilman stressiä. Kiitos, äiti!

Vierailija
2/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kertynyt myös kokemusta. Olen työkseni soitellut tuntemattomille ja pyytänyt heitä mukaan vapaaehtoistyöhön. Sen jälkeen voin soittaa melkein minne vain ilman vastenmielisyyden tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ko. asiaa pelkäävien tarvitse töistään esimerkiksi soittaa koskaan mihinkään?

Vierailija
4/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten hoidan asiat sähköpostitse ja jos on pakko soittaa, niin kerään rohkeutta ties kuinka kauan ja olen ihan paniikissa.

Vierailija
5/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kuukautta ko. hommaa eikä minkään asian soittaminen hävetä tippaakaan, siitä vaan katoaa se koko nolotus. itse olen soittanut ihan kätevästi suuren sanomalehden päätoimittajalle kun minusta heillä oli typerä otsikko yhdessä numerossaan yms.

ymmärrän kyllä tunteesi, kyllä soittelu tavallaan voi ollakin aika ärsyttävää hommaa. mutta puhelinmyynti auttaa!

Vierailija
6/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut puhelinmyyjänäkin johon itseni pakotin, mutta se ura kesti vajaan kuukauden. Oli ihan kauheaa.

Kyllä mä töissä pystyn soittamaan ja hoitamaan työasioita, mutta harvemmin pitää mihinkään soittaa ja jos vaan voin puhelun delegoida, sen teen. Vieraan ihmisen kanssa puhuminen vaan tuntuu tosi epämiellyttävälle. Ehkä pelkään että multa kysytään jotain mihin en ole valmistautunut tai etä soitan toiselle pahaan aikaan tai unohdan kysyä jotain olennaista. Sähköposti on niin helppo, kun voi rauhassa kirjoittaa ja muotoilla kysymykset.

Vierailija
7/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut puoli vuotta luurin päässä hommissa ja toiset puoli vuotta ulkomailla yksin. Ei ole auttanut.

Vierailija
8/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työn puolesta vaan on pakko. Sit aina pitää miettiä tarkkaan sanomisensa ettei ala änkyttää. Noloa on mutta ei mahda mitään. Yhdenlainen sosiaalinen vajavuushan se on.

Vierailija
9/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen kummempaa!

Vierailija
10/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan todella inhoan soittamista kenellekään, puhelimessa on aina jotenkin niin jäykkää se juttelu ja mulla on aina vaivautunut olo.

Mieheni sen sijaan taas on herkkä soittamaan kaikille pienistäkin asioista tai käskee minun soittaa. Siinä sitten onkin yksi suuri kinanaihe, kun en halua soittaa ja toinen ei voi käsittää, mikä siinä on niin vaikeaa:/

Vierailija
11/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleeni on piintynyt tilanne, kun ala-asteikäisenä isosiskoni yritti pakottaa minua soittamaan VR:lle ja kysymään aikataulua. En vaan yksinkertaisesti pystynyt siihen ja toinen vaan jankkasi ja jankkasi ja taisi suuttuakin lopulta. Mutta en soittanut. Työssäni olen joutunut soittelemaan jonkin verran, mutta aina se vaan tuntuu yhtä vaikealta. Mut minkäs teet. Onneksi on nykyään sähköpostit ;)

Vierailija
12/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin inhoan minäkin, ei auta kokemus, ei kohteen tuntemus, ei mikään. Puhelimessa, kasvottomana puhuminen on vastenmielistä. Alussa käytin tarkkoja kysymyslistoja, joihin kirjasin jopa kuka soittaa ja mistä lehdestä, se oli jännittämistä, vaan ei nappaa vieläkään. En myöskään soita kavereille ja sukulaisille turhanpäiväisiä päläpälä-puheluita. Luultavasti anoppini sen vuoksi inhoaakin minua, hän kun soittaa tyttärelleen joka päivä, ja toivoisi miniäkseen samanlaisen hyvää päivää kirvesvartta -tyypin. No, kirjoittamisesta pidän!

Vierailija
13/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyseessä ei ole mikään sosiaaliseen kontaktiin liittyvä pelko, koska kasvotusten asioiden hoitaminen on minulle ihan helppoa ja luontevaa. Ennemmin asioin vaikka Kelassa paikan päällä kuin soitan, sama työasioissa. Onneksi on sähköposti!!

Vierailija
14/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin kirjoitan sähköpostia tutuillekin. Olen saanut pomolta nuhteitakin sähköpostin käyttämisestä, soittaminen olisi kuulemma persoonallisempaa (siis tiimityöskentelyyn liittyen).

Sähköpostissa voi muotoilla asiat rauhassa, koota kaiken asiaan liittyvän ja vastaus jää sitten talteen ja tarvittaessa voi tarkistaa, mitä vastaaja on kirjoittanut. Ja säästäähän se aikaakin, ei tarvitse jaaritella niitä näitä. Mutta harvemmin vastausta saa saman tien, eli asiat jäävät kyllä roikkumaan.

Vierailija
15/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en koskaan soittele mitään kuulumisten kysely-puheluita. Soitan vain, jos on ihan pakko, ja sittenkin lopetan puhelun mieluiten lyhyeen.

Omat sukulaiseni tietävät tämän aika hyvin, eivätkä itseensä ota, jos (kauempana asuvat) joutuvatkin aina soittamaan minulle, eikä toisinpäin.

Miehen suvun kesken on tapana kaikkien soitella tosi paljon ilman mitään asiaakaan, mutta minä olen edelleen yli kymmenen vuoden kuluttua ulkona tästä soittelupiiristä, vaikka välit ihan ok ovatkin.

Välillä on kurjaa, kun esim. voi mennä tosi pitkä aika, ennenkuin taas soitan mummolleni vanhainkotiin. En tarkoita unohtaa, mutta kai alitajuisesti sitä soittamista vältän, en tiedä.

Samoin huomaan, että puhuessani kännykässä en ole hetkeäkään paikallani, vaan kuljen kuin heikkopäinen edestakaisin, räplään kaikkea jne. Jonkinlaista ahdistusta sekin kai on.

Onko muilla ollut samaa?

Vierailija
16/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä soitan, jos on pakko, ja muuallakin, mutta mieluiten käytän aina sähköpostia. Puhelimessa joutuu usein keskittymään sekä kuuntelemiseen, kirjoittamiseen, että koneella työskentelyyn yhtä aikaa :D, eikä se ole kovin miellyttävää (olen atk-hommissa). Kaikki nimet sun muut pitää myös kysellä sekä puhelun alussa, että lopussa näin huonomuistisena. >:(

Joissakin tapauksissa sähköpostin käyttö vain on kätevämpää. Inhoan esim. vakuutusmyyjiä, jotka soittelevat ja alkavat puhelimessa esitellä vakuutuksiensa ehtoja yms. Pitäisikö minun istua ja kynä sauhuten kirjoittaa kaikki muistiin, että muistaisinkin jotain? Sähköpostissa tai jossain esitteessä saisin kaikki tiedot jo valmiiksi kirjallisessa muodossa.

Vierailija
17/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaikka tekstiviestitse, niin kotona kuin töissä.

Vierailija
18/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta itse puhuminen ei ole niin ankeaa, mutta jotenkin lankapuhelimien aikana se ihmisten tavoittaminen - kuka vastaa ja jättääkö soittopyyntö. Ja nyt kun kannetaan kännyköitä, niin koskaan ei voi tietää missä ihmiset ovat menossa ja millaisissa tilanteissa...

Vierailija
19/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi inhoan yli kaiken puhelinasiointia.

Vierailija
20/27 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tykkään laittaa mieluummin tekstarin tai sähköpostin, mies ei käytä niitä juuri lainkaan. Kiistan aihe nää erilaisuudet ei meillä kuitenkaan ole, vaan mies soittaa puheluita munkin puolesta ja minä taas kirjoitan miehen puolesta viestejä. Jokainen tekee sitä missä on parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi