Onko muita jotka ovat luopuneet (sähkö)saunomisesta kokonaan?
Meillä on sauna nykyään pelkästään varastona (joo, ei ole tulipalon vaaraa, koska kiukaan sulake pois)
Kommentit (79)
Venäjällä naureskellaan sille että suomalaiset haisee ja kutisee kun niillä ei ole varaa enää saunoa. Tottahan tuo on, vuosi sitten yksi ja toinen ilmoitti lopettavansa saunomisen.
Vierailija wrote:
Venäjällä naureskellaan sille että suomalaiset haisee ja kutisee kun niillä ei ole varaa enää saunoa. Tottahan tuo on, vuosi sitten yksi ja toinen ilmoitti lopettavansa saunomisen.
Eikö heillä ole suihkuja Venäjällä? Ei varmaan sitten.
Ihmisillä menee aina kaikki yli. Jos saunakerta maksaa euron ja kalliin sähkön aikanakin max. 2 euroa, niin en kyllä vielä pidä 2 euronkaan hintaa sellaisena, että saunomisesta luopuisin. Ihan naurettavaa!
Vierailija wrote:
Saunominen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Lisäksi saunominen on mukavaa, eikä edes mitenkään kallista. Jos saunakerta maksaa euron, niin ei siitä monikaan perhe konkurssia vielä tee.
Mutta nykyäänhän on muotia kieltää oma kulttuuri. Muualta tullut on niin hianoo! Minun puolestani ap saa ihan rauhassa muuttaa saunansa varastoksi. Itse en kuitenkaan ostaisi asuntoa, jossa ei ole saunaa. Ja aika moni muu suomalainen ajattelee kanssani samoin. Asuntosi arvo laskee.
Kansantanhu ja kanteleensoittokin kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Onko pakko harrastaa vaikka ei tykkää?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vaikka onkin nyt ollut halpa/ilmainen pörssisähkö niin saunaan en ole palannut kun saunomattomuuteen tottui kalliin sähkön aikana. Itse asiassa heräsin ajattelemaan miten päätöntä sähkön kulutusta se on.
Eihän sähkö ole kuin hetkellisesti ollut kallista. Ihan höpö-höpö juttuja keksitte tänne.
Etkö osaa lukea? Siinähän sanottiin että sähkö on nyt ollut halpaa.
Esimerkkinä käytän vanhempiani. He ovat hylänneet sähkösaunan. Käyvät puulämmitys ulkosaunassa. Onhan se oikeasti mukavampaakin, kun voi välillä virkistäytyä ulkona pikkuterassilla. Ja grillata makkaraa
Käydään porukalla kerran viikossa uimahallilla niin ei tarvitse omaa sähkösaunaa lämmittää.
Ei ole sauna lämmennyt vuoteen kertaakaan, kun oli kallis sähkösopimus. Nyt vaihtuu pörssisähköön, jospa löytyis joku kolo, jossa raaskii saunoa.
Vierailija wrote:
Uimahallissa tulee käytyä saunassa kun tulee usein vilu.
Hyi hitto! Yleiset saunat ja kaikenlaiset saunojat siellä ei todellakaan houkuttele.
Vähintään kerran päivässä, joskus käyan aamullaki heittääs löylyt. On se heti valmis kiuas siinä näppärä.
Saunan lämmitys voi jopa säästää energiaa, jos koko perhe peseytyy samalla. Saunominen nimittäin vähentää kuuman veden kulutusta suihkussa.
Sähkösaunan teho on usein 6 kW, eli tunnissa kuluu 6 kilowattituntia maksimissaan. Mutta ei ne vastukset paahda 100 % ajasta, vaan ennemmin vaikkapa 80%.
Kuuman vesisuihkun vaatima lämpöteho voi olla jopa 30-40 kW, eli suihkuttelu kuluttaa monta kertaa enemmän energiaa, kuin kiuas. Nuorison puolen tunnin suihkuttelut kuluttaa paljon enemmän energiaa, kuin tunnin saunominen.
Toisaalta suihkun energia menee lähes kokonaan viemäriin rottien iloksi. Saunan jälkilämpö jää paremmin sisälle taloon, varsinkin jos avaa ovet saunan jälkeen.
Eikö teillä ole varastoja ja komeroita tarpeeksi? En ymmärrä näitä saunavarastotyyppejä. Ja, joo, kyllä meillä saunotaan. Ei tosin olla mitään himosaunojia. Löytyy kavereita, jotka saunovat viisi kertaa viikossa. Halpaahan tuo nykyisin on meillä pörssisähköläisillä.
Vierailija wrote:
Käydään porukalla kerran viikossa uimahallilla niin ei tarvitse omaa sähkösaunaa lämmittää.
Paljonkos sille teidän porukan uimahallikäynnille tulee viikossa hintaa?
Muistan aikoinaan, kun kaveri piti illanistujaiset. Mietittiin siinä poikaporukassa, että olisi mukava saunoa. Kaveri sanoi, että heillä on sauna varastona. Meillä meni tunti, että saatiin se sauna tyhjennettyä ennen kuin voitiin laittaa kiuas päälle! Osa tavaroista piti kantaa verkkohäkkikomeroon. Tosi kätevä ratkaisu tuo sauna varastona! No, tulihan kuntoiltua ennen saunomista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Saunominen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Lisäksi saunominen on mukavaa, eikä edes mitenkään kallista. Jos saunakerta maksaa euron, niin ei siitä monikaan perhe konkurssia vielä tee.
Mutta nykyäänhän on muotia kieltää oma kulttuuri. Muualta tullut on niin hianoo! Minun puolestani ap saa ihan rauhassa muuttaa saunansa varastoksi. Itse en kuitenkaan ostaisi asuntoa, jossa ei ole saunaa. Ja aika moni muu suomalainen ajattelee kanssani samoin. Asuntosi arvo laskee.
Kansantanhu ja kanteleensoittokin kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Onko pakko harrastaa vaikka ei tykkää?
Mulla on kyseisestä lajista valioluokan mestaruus 37 vuoden takaa. Ähäkutti.
Tykkäisin saunoa, mutta toisella perheessä ei vakituista työpaikkaa joten ei ole varaan. Ollaan oltu 30 vuotta yhdessä eikä meillä ole ikinä ollut saunavuoroa. Puoliso tarvitsee auton vuorotyössä käymiseen joten ollaan karsittu kaikki muu pois.
Mulle kävi näin jo vuosia sitten. Koska ensin oli migreeniongelmia kuuman kanssa. Sitten pelimies pilasi saunan vuosia sitten. Lopuksi tuli sokeritoukat, koko sauna piti myrkyttää ja en uskalla käyttää sitä. Pelkään että siitä saisi vaan jonkun myrkytyksen ja viemäriongelmat palaisivat. Siinä meni sekin suomalaisuus ja saunakokemus. Ehkei tule enää koskaan mahdollisuutta päästä saunaan tai hyvällä tuurilla tulee. En käy uimahalleissa tai julkisissa saunoissa. Puu toki tuoksuu aina hyvältä, oli missä vain.