Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8339)
MITEN LAKKO EDISTYNYT 19. 1. 2024 ???????????????????????????????????????
Lakkokenraali on muuttanut lasten kanssa väliaikaiskotiin ja etsii uuttaa kotia - näyttöjä on ollut - perheenisä jäi yksin - vanhan kodin kotitöistä ei ole päivitystä, kuka ne nyt tekee.
Vierailija kirjoitti:
Lakkokenraali on muuttanut lasten kanssa väliaikaiskotiin ja etsii uuttaa kotia - näyttöjä on ollut - perheenisä jäi yksin - vanhan kodin kotitöistä ei ole päivitystä, kuka ne nyt tekee.
Aivan varmasti joku mies tulee kohta kertomaan, että ap:n miehen luo on muuttanut nuori, timmi ja kaunis nainen, jonka kanssa mies harrastaa kiihkeää seksiä joka päivä ja joka tekee kaikki kotityöt mukisematta.
Veikkaan, että perheen koti menee myyntiin. Tuskin noin aikaansaamattomalla miehellä on varaa lunastaa siitä vaimonsa osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää amerikkalaisten parisuhdemallit ei nyt ihan päde suomalaisiin. Niissä kun nainen ei yleensä käy töissä ja mies on rikas, jos nainen tekee kaikki kotityöt.
Kyllä ne parisuhdedynamiikkaan liittyvät asiat on melko yleismaailmallisia vaikka mammat täällä muuta yrittävät väittää. Varsinkin kun kyse on kahdesta länsimaasta. Ei Amerikassakaan enää ole mitään yleistä kotiäitikulttuuria siinä määrin kuin vielä 1950 -luvulla ja 1960 -luvun alussa oli. Ei ne keskiluokan palkat niin päätähuimaavia ole, että niillä hommaisi hyvän elintason yhden ihmisen palkoilla sielläkään.
Totuus sattuu naiset, hyväksymällä kipu katoaa nopeammin. Tämä taas erinomainen esimerkki siitä miten naisten puheita pitää opetella suodattamaan. Se että julkisesti ja tutkimuksissa sanotaan jotain ei tarkoita sitä, että sen mukaan oikeasti toimitaan
Jenkeissä todellakin on vahva kotiäiti kulttuuri. Siellä joko töitä tehdään aamusta iltaan, tai ei tehdä. Jos saat lapsia, heille pitää palkata houtajat. Ja jos siihen ei ole varaa, jäävät äidit kotiin.
Kotiäidit kyllä sitten tekevät paljon. He ovat mm. kouluissa apuna. Joka päivä pitkin päivää aina joku vanhempi opettajan apuna. Koulut eivät toimisi oäilman äitejä. Lisäksi äidit ovat mukana monenmoisissa varainkeruu ym. jutuissa.
Ja toki sitten hyvin riippuvaisia puolisoistaan. Varmasti tämä muuttaa parisuhdedynamiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen hoitaa kodin ja lapsista sitten noin 65%. Mies tuo leivän pöytään ja on lasten kanssa 35%. Kaikki tyytyväisiä!
Onko teillä vaimo kotona? Ei käy töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi kirjailla kotia ja huoltaa laitteita sekä tehdä ns ällöt jutut, nainen tekee arkiaskareet.
Jos jokin laite pitää huoltaa kerran vuodessa, se ei korvaa jokapäiväistä kokkaamista, kaupassakäyntiä, siivoamista, tiskaamista, pyykinpesua....
niitä hommia on paljon varsinki omakotilasossa. asioita on suunnuteltava, kilpailutettava,vertailtava ja nämäkin vievät aikaa.tekeminenhän lasketaan ajassa eikä kerroissa. jos mies ehtii kotitöitä lue taloustöitä tekemään iltaisin ja vklsin,voi se kotiäiti tehdä sitten kyllä muita kuin taloustöitä sitten kans
Jotenkin en saa kiinni ajatuksesta, että omakotitaloissa on jotain töitä, joita voi vain mies tehdä. Mites sellaiset talit, joissa ei asu miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi kirjailla kotia ja huoltaa laitteita sekä tehdä ns ällöt jutut, nainen tekee arkiaskareet.
Jos jokin laite pitää huoltaa kerran vuodessa, se ei korvaa jokapäiväistä kokkaamista, kaupassakäyntiä, siivoamista, tiskaamista, pyykinpesua....
Eihän noita hommia joka päivä tarvi tehdä, jos ei ole 12 lasta. Teki ne kotityöt kuka tahansa, niin niitä voi suunnitella etukäteen. Kauppalista, mitä ostetaan, käynti 1-2 krt/vko. Ruokaa voi kerralla laittaa enemmän, että voi pakastaa tai lämmittää seuraavana päivänä. Viikkosiivous kerran viikossa. Tiskikone pesee astiat 2-7 krt/vko, samoin pyykkikone. Nämä tietysti edellyttää, että eletään ns. normaalisti. Jos joku kysyy, mikä on normaalia, niin olet jo menettänyt arjen hallinnan.
Ja edelleen, nämä arjen pikkuhommat ovat sitten liikaa toisille miehille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niitä hommia on paljon varsinki omakotilasossa. asioita on suunnuteltava, kilpailutettava,vertailtava ja nämäkin vievät aikaa.tekeminenhän lasketaan ajassa eikä kerroissa. jos mies ehtii kotitöitä lue taloustöitä tekemään iltaisin ja vklsin,voi see kotiäiti tehdä sitten kyllä muita kuin taloustöitä sitten kans
Mitä ihmeen suunniteltavaa, kilpailuttavaa ja vertailettavaa siellä okt on?
Olen nainen ja asunut yksin okt reilut 10v enkä ole kovin paljon aikaa vievän esim. vakuutuksen kilpailuttaminen ja se tehdään kerran vuodessa ja kotityöt tehdään joka päivä.
Ja meidän asuinalueella naiset ihan yksin pyörittävät okt arkea, jopa mummoikäiset, ihan ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niitä hommia on paljon varsinki omakotilasossa. asioita on suunnuteltava, kilpailutettava,vertailtava ja nämäkin vievät aikaa.tekeminenhän lasketaan ajassa eikä kerroissa. jos mies ehtii kotitöitä lue taloustöitä tekemään iltaisin ja vklsin,voi se kotiäiti tehdä sitten kyllä muita kuin taloustöitä sitten kans
Kuinka kauan menee aikaa kirjoittaa googleen "huolto sejase" ja palvelun tilaamiseen? Joka ikinen päiväkö se mies istuu koneella googlettamassa noita kaiken vapaa-aikansa? Ei se omakotitalo ole mikään vapaalippu miehelle pois niistä arjen jokapäiväisistä kotitöistä. Vai voiko nainen sanoa, että mä nyt olen tässä netissä kilpailuttanut sauvasekoittimia 6kk, niin mun ei tarvitse tehdä mitään kotitöitä eikä hoitaa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en saa kiinni ajatuksesta, että omakotitaloissa on jotain töitä, joita voi vain mies tehdä. Mites sellaiset talit, joissa ei asu miestä?
Sinkkunaisia asuu omakotitaloissa. Eivätkö he koskaan kokkaa, tiskaa, siivoa tai pyykkää koska se okt hommien vertailu vie kaiken ajan?
Vierailija kirjoitti:
Sattuuhan tuota parisuhteissakin, kunnes ne parisuhteet loppuu, kun ei jaksa olla orja. Tein juurikin tiettyjä töitä sukulaisille ja ne vaan valitti sekä napisi esim. monen lajin ruoasta, jotka tein. Tein selväksi, että en tule enää ikinä sinne tekemään yhtään mitään. Olin tehnyt ruokaa niiden jääkaappiin muutamaksi päiväksi ja kun oma pinna paloi jatkuvaan napinaan, ihan todella, heitin ne ruoat roskiin mennessäni.
Miten ottivat asian? Kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niitä hommia on paljon varsinki omakotilasossa. asioita on suunnuteltava, kilpailutettava,vertailtava ja nämäkin vievät aikaa.tekeminenhän lasketaan ajassa eikä kerroissa. jos mies ehtii kotitöitä lue taloustöitä tekemään iltaisin ja vklsin,voi see kotiäiti tehdä sitten kyllä muita kuin taloustöitä sitten kans
Mitä ihmeen suunniteltavaa, kilpailuttavaa ja vertailettavaa siellä okt on?
Olen nainen ja asunut yksin okt reilut 10v enkä ole kovin paljon aikaa vievän esim.
Minun kasikymppinen äiti asuu yksin omakotitalossa. Ihan yksin sitä hoitaa ja tekee mm. lumityöt itse. Ei ole harvinaisuus Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Nainen hoitaa kodin ja lapsista sitten noin 65%. Mies tuo leivän pöytään ja on lasten kanssa 35%. Kaikki tyytyväisiä!
Suomessa miehet eivät käy töissä. Nainen elättää perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita hommia joka päivä tarvi tehdä, jos ei ole 12 lasta. Teki ne kotityöt kuka tahansa, niin niitä voi suunnitella etukäteen. Kauppalista, mitä ostetaan, käynti 1-2 krt/vko. Ruokaa voi kerralla laittaa enemmän, että voi pakastaa tai lämmittää seuraavana päivänä. Viikkosiivous kerran viikossa. Tiskikone pesee astiat 2-7 krt/vko, samoin pyykkikone. Nämä tietysti edellyttää, että eletään ns. normaalisti. Jos joku kysyy, mikä on normaalia, niin olet jo menettänyt arjen hallinnan.
Oho, niitä metatöitäkö on sittenkin?
Niitä näyttää olevan vain silloin kun mies haluaa sluibata kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää amerikkalaisten parisuhdemallit ei nyt ihan päde suomalaisiin. Niissä kun nainen ei yleensä käy töissä ja mies on rikas, jos nainen tekee kaikki kotityöt.
Kyllä ne parisuhdedynamiikkaan liittyvät asiat on melko yleismaailmallisia vaikka mammat täällä muuta yrittävät väittää. Varsinkin kun kyse on kahdesta länsimaasta. Ei Amerikassakaan enää ole mitään yleistä kotiäitikulttuuria siinä määrin kuin vielä 1950 -luvulla ja 1960 -luvun alussa oli. Ei ne keskiluokan palkat niin päätähuimaavia ole, että niillä hommaisi hyvän elintason yhden ihmisen palkoilla sielläkään.
Totuus sattuu naiset, hyväksymällä kipu katoaa nopeammin. Tämä taas erinomainen esimerkki siitä miten naisten puheita pitää opetella suodattamaan. Se että julkisesti ja tutkimuksissa sanotaan jotain ei
Erona jenkkeihin (Suomeen verrattuna) on se, että siellä eron jälkeinen elatusvelvollisuus koskee myös puolisoa, jos tämä on hoitanut lapsia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kaikki luettelemasi tapahtuu useammin kuin kerran vuodessa. Sillä kerran vuodessa tapahtuvalla laitteen huollolla ei pääse noista töistä eroon mitenkään.
Minun kasikymppinen äiti asuu yksin omakotitalossa. Ihan yksin sitä hoitaa ja tekee mm. lumityöt itse. Ei ole harvinaisuus Suomessa.
Poikani pyysi minua remonttiavuksi, vastineeksi lupasi lumitöitä, mutta minusta lumityöt ovat mukavaa liikuntaa - isoimman osan niistä itselläni huolehtii kuitenkin huoltofirma traktorilla. Pitkän työpäivän jälkeen polttopuiden hakeminen käy ulkoilusta. Maalaamisen voin ulkoistaa, siitä huolimatta maalasin viime talvena kilometritolkulla lautaa - niistäkin teimme tarjouskyselyn ja laskimme, mikä ero on valmiiksi maalatun tai itse maalatun pinnan hintaero.