Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teistä ranskankieltä osaavat suomalaiset älykkäämpiä kuin muut?

Vierailija
20.10.2023 |

Vaativa kieli.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää sellaista, mikä on ollut toisen suussa.

Vierailija
42/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei voi näköjään vastata ranskaksi, menee modelta moderointiin (käännettäväksi googlella?). Eli taisin vastata Ap:n kysymykseen, että kyllä ovat, ja hel..tin älykkäitä ovatkin.

Minä puhun äidinkieleni suomen lisäksi englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Älykkäämpi kuin muut? Ketkä muut? Kukaan ei ole aina älykäs. Tarviiko kielen oppimiseen edes älyä? Eikö muistia enemmänkin? Vai mitä siinä tulisi oivaltaa? Oivaltaminen on älykkyyttä. Opettelu ja muistaminen on eri asia.

Ainakin olen 'oivaltanut' kielen rakenteita ja jatkuvuuksia opiskellessani uutta kieltä Duolingolla, jossa kielioppia ei korosteta aina yhtä lailla kuin omina kouluaikoinani Suomessa tehtiin. Nämä oivallukset eivät kuitenkaan tulleet ranskaa opetellessa, joten ei liity avaukseen.

Vierailija
44/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei voi näköjään vastata ranskaksi, menee modelta moderointiin (käännettäväksi googlella?). Eli taisin vastata Ap:n kysymykseen, että kyllä ovat, ja hel..tin älykkäitä ovatkin.

Mutta kuinka paljon? "Ein Bier, bitte."

Vierailija
45/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En voi sietää sellaista, mikä on ollut toisen suussa.

Niin kuin miehesi sukuelin?

Vierailija
46/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mutta kuinka paljon? "Ein Bier, bitte."

Riittävästi. Työhaastattelu oli englanniksi ja työssäni käytän näitä muitakin kieliä jonkin verran.

Vierailija
47/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Toki ihmiset luulevat, että he ovat, luulen että ovat keskimääräistä tyhmempiä.

Kyllä. Suomi, Hebrea, Kiina, Japani ja Venäjä ovat takuulla paljon vaativampia kieliä, kun joku kurlaava ranska, jota on helppo oppia, jos osaa italiaa, latinaa, espanjaa ym.

Vierailija
48/52 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys osa määrä ei ole sama kuin ranskan kielen taito. Älykkäällä ihmisellä on myös muita taitoja. Ja mikä on taas viisas ihminen? Viisas ihminen ei koskaan vertaile itseään toisiin nähden tai korota itseään ylitse muiden. Viisas ihminen osaa olla vaiti, mutta puhuu vain silloin, jos on todella vaikea tilanne, mihin ottaa kantaa. Viisas ihminen ei kehu itseään koskaan. Kun hänellä jo taito, ettei itseään tarvitse korottaa muiden nähden, ei edes itseään nähden. Viisas ihminen on jo nähnyt kaikki näytelmät, eli miksi puuttua näihin pieniin asioihin. Viisas ihminen puuttuu vasta silloin, jos on oikeasti joku hätä, eli sota tai muu vastaava tilanne. 

Vierailija
49/52 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei ole. Kyse on vain muistamisesta. 

Olen opiskellut ranskaa pakosta. Jos muistaa kaiken opitun, osaa puhua ranskaa. 

Eli ulkomuistista luettelet sanoja?

Mites se susältö ja virkkeenmuodostus? Ilman älyäkö onnistuu?

Vierailija
50/52 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä kyllä ihmisillä vain pinnallinen ymmärrys kielistä.

Vierailija
51/52 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Toki ihmiset luulevat, että he ovat, luulen että ovat keskimääräistä tyhmempiä.

Kyllä. Suomi, Hebrea, Kiina, Japani ja Venäjä ovat takuulla paljon vaativampia kieliä, kun joku kurlaava ranska, jota on helppo oppia, jos osaa italiaa, latinaa, espanjaa ym.

Nuohan ovat maitten nimiä suomeksi. Hebrea tosin ei ole edes maa.

Vierailija
52/52 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse puhun suomen lisäksi englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa sekä hieman espanjaa. Englanti, ruotsi ja ranska opeteltu koulussa, saksa sukulaisten kautta ja espanja omaksi iloksi reissuja varten. 

Koen olevani kielellisesti älykäs mutta esim. Matemaattisesti täysin lahjaton. 

Minä olen sekä kielellisesti että matemaattisesti "lahjakas" (= opintoja yliopistotasolla; valmistuin tosin lopulta eri tiedekunnasta haahuiltuani aikani ylellisen hajamielisyyden siunatussa tilassa [= opintotuen enimmäismäärän valtaosa] humanistisessa ja matemaattis-luonnontieteellisessä); minulle matematiikka (kuin myös fysiikka; kemiakin tiettyyn rajaan saakka) on kieli siinä missä ns. luonnollisetkin kielet. Siinä on vain pirunmoisen vaikeat aakkoset.