Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette menettäneet hampaan mutta ette ottaneet keinojuuri-implanttia tilalle

Vierailija
20.10.2023 |

Olen menossa hampaan poistoon ja en aio ottaa implanttia hampaan tilalle, vaikka yksityinen hammaslääkäri sitä suositteli, koska hampaan sijainti voisi sitä vaatia. En pysty menemään implanttioperaatioon, koska pelkään niin paljon. Edes nukutusoperaatio ei ole vaihtoehto, pelkään jälkikipuakin aivan järkyttävissä määrin ja edes tämän asian ajatteleminen on jo nyt pilannut elämäni.

Haluaisinkin kuulla teiltä, jotka ette ottaneet mitään implanttia vaan jatkoitte elämäänne ilman hammasta:

- monesko hammas teiltä edestä laskien poistettiin ja sijaitsiko se ylä- vai alaleuassa (esim. "alavitonen")?

- koituiko myöhemmin jotain uusia hammasongelmia siitä, että yksi hammas puuttuu, mitä?

Kiitos kokemuksistanne!

Hammaslääkäri luennoi jo minulle, mitä implantittomuudesta voi esimerkiksi seurata ja tiedän sen. Nyt kaipaankin ihmisten kokemuksia.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jouduttiin poistamaan yläkuutonen. En ole laittanut mitään tilalle ja hyvin olen pärjännyt jo kymmenisen vuotta. Olen hammaslääkäri. Ei yksittäisiä hampaita tarvi korvata välttämättä millään.

Vierailija
22/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 5 hammasta on poistettu, onneksi takaa ettei ihan edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä 5 poistettiin, kun olin raskaana ja ei suositeltu juurihoitoa. Hammas on pieni ja tyhjä kolo jää yleensä piiloon. Ainoa pieni haitta hampaan puuttumisesta on se, että vastahammas alavitonen on aikojen kuluessa kohonnut selvästi hammasrivistöstä. No, eipä tuokaan juuri haittaa, mutta en tiedä, painuisiko ala 5 takaisin riviin, jos joskus teettäisin implantin siihen puuttuvaan hampaaseen.

Vierailija
24/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jouduttiin poistamaan 11v sitten vasemmalta alhaalta 6.hammas ja vuosi sitten kesällä oikealta alhaalta 7.hammas.

Eipä siitä ole ollut mitään haittaa. Kaikkea pystyn syömään hyvin, ei ole tullut purentaongelmia eikä mitään muutakaan millä hammaslääkäri 11v sitten pelotteli.

Jos mulla olisi rahaa implantteihin, en ole varma ottaisinko niitä sittenkään. Oon kuullut kauhujuttuja miten voi tulla pysyviä hermokipuja, päänsärkyjä ym. Jos enemmän hampaita lähtee, voisin harkita siltaa.

N50

Vierailija
25/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin hammaslääkäri alkoi aikoinaan puhua itsestäänselvyytenä, että laitetaan implantti, kun olet noin nuori. Tunnistin kyllä rahastuksen halun äänensävystä. Alhaalla poskihampaan kohdalla on nyt ihan siisti aukko. Ei vaivaa. Ei haittaa syömistä.

Vierailija
26/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylänelonen. Neljä vuotta poistosta mitään ongelmia ei kolosta ole seurannut, hampaiden liikkumista tms. Implantti oli tarkoitus laittaa, mutta koronan takia jäi. Jotain hankin koloon tilalle kunhan saan aikaiseksi, on niin karun näköinen.

Vierailija
27/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu yksi ylhäältä, taitaa olla kolmanneksi viimeinen. Siihen ei koskaan tullut pysyvää hammasta, joten poistatin maitohampaan kun se ei ollut kovin napakasti kiinni ja haittasi syödessä. Myöhemmin samaan rivistöön tuli viisaudenhammas, joka olisi jouduttu tod.näk. leikkaamaan ellei vajaa hammasrivistö olisi antanut vähän myöten. Muut oli leikattu jo aiemmin eikä ollut mikään kaunis operaatio. Käytännössä tuosta kolosta ei ole mitään haittaa. Jos kovin leveästi hymyilee, sitten sen huomaa eli haitta on lähinnä esteettinen. First world problems. 

Vierailija
28/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahden hampaan silta ylhäällä, 4. ja 5. hammas edestä. Aukko näkyisi pahasti ilman siltaa. Ollut 15-20 vuotta, eikä koskaan ole ollut mitään vaivaa. Kyllähän sekin maksoi, mutta voin suositella.

Vierailija
29/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältäni on poistettu kaksi poskihammasta. Ruoka narisee suussa. Vastapuolen hammas on hieman kuulemma noussut koholle.

Vierailija
30/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poiston yhteydessä tapahtui jt niin hirveää, verta lensi solkenaan ja lekuri lähti hakemaan apua ja toista lääkäriä. Elämäni hirvein kokemus. Sen jlk olen pystynyt käymään säännöllisesti h.lääkärissä, mutta vaihdoin lääkäriä. 

Siltaa/implanttia yritettiin puhua alkuun, mutta sanoin etten uskalla. Kaveri näytti hänen keskeneräisen sillan, rautaa täynnä kolo. Näytti järkyttävältä. Ajatuskin sillasta tai implantista ahdistaa, sen laitto siis. 

Puuttuva hammas ei haittaa millään tavalla, enkä aio ottaa tilalle mitään. 

Vierailija
31/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljua kittaavan pultsarin ei tarvii välittää jostain puuttuvista hampaista. Staili kuin vanhalla off-hyttyskarkotteen äijällä. Voi vattu näitä nykyajan miehiä. Hampaattomia haisevia läskejä.

Vierailija
32/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takahampaita puuttuu molemmin puolin. Hyvin pärjää ilmankin. 

Mutta kun ylä 2 murtui, eikä kruunu pysynyt, niin yritin implanttia. Ruuvi saatiin kiinni luutumaan, mutta tunki ulos... Silloin hammaslääkäri ehdotti kuituhammasta, eli hammas saatiin paikalleen liimaamalla viereisiin hampaihin.

Olen ollut tosi tyytyväinen, aidon näköinen ja vieläpä pysynyt paikallaan. Maksaakin paljon vähemmän kuin implantti. Ei ehkä käy takahampaaksi? 

Vierailija
33/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin  pitkän litanian, mutta ei julkaistu.... Kysy lääkäriltä kuituhampaasta. Paljon halvempi ja hyvä. 

Vierailija
34/55 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenkunta vuotta sitten minulta poistettiin takimmainen poskihammas ylhäältä, olin päälle parikymppinen vasta. Minulta kysyttiin, että kokeillaanko juurihoitaa vai nyppäistäänkö pois. Valitsin poiston omien pelkotilojen ja vaikean sijainnin takia, koska juurihoidon tulos olisi ollut epävarma joka tapauksessa. En ole katunut, mitään haittaa ei ole ollut purennalle tms. vaikka siitä olikin hammaslääkärin kanssa puhetta. Olkoon siis noin. Ien saattaa vähän kipeytyä, jos syö enemmän jotain kirpeää, mutta ei muuta. 

Vierailija
35/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikomishoidon takia poistettiin neloset ylhäältä ja alhaalta. Sitten lähti neljä viisuria. Tämän jälkeen oikealta ylhäältä joku takahammas ja nyt alhaalla vasemmalla on yksi hammas rikki. Tämä alahammas pitäisi poistaa, mutta kun ei ole haitannut niin en ole pitänyt kiirettä.

Mulla on varmaan isot hampaat kun ei ole pahemmin haitannut elämää.

Vierailija
36/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vaan kommentoimaan että implantin laitto oli itselleni yksi helpoimpia ja kivuttomampia toimenpiteitä, ja se on pysynyt eikä ole ollut mitään hankaluuksia. Mutta lompakossa teki kipeää. Ilman hammastakin pärjännee, riippuu tietysti hampaan sijainnista.

Vierailija
37/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin totutella elämään ilman hammastasi rauhassa, joka tapauksessa poistoaukon pitää parantua. Luutuminen kestää useamman kuukauden paikasta riippuen. 

Monet tottuvat puuttuvaan hampaaseen hyvin. 

Implantin laittamista verrataan usein hampaanpoistoon potilaan näkökulmasta. Oikeasti se saattaa olla jopa poistoa helpompi, jos itse poisto on ollut hankala. 

T. hammashoitaja

Vierailija
38/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 v. nainen.  Minulla katkesi aikanaan pienen tapaturman seurauksena hammas edestä alhaalta ja siihen rakennettiin päälle uusi hammas mikä kesti n. 15 v. kunnes katkesi juuresta niin ettei sitä voitu enää pelastaa. Vaihtoehdoiksi jäivät implantti tai osaproteesi. Minulla oli silloin rahasta tiukkaa ja valitsin metallirankaisen osaproteesin mikä tuli jonkun verran halvemmaksi kuin implantti.  Ajattelin sitten vaihtavani proteesin implanttiin, kun rahatilanne paranee, mutta totuin tähän proteesin niin hyvin etten sitä ole muuksi vaihtanut. Proteesini on hammasteknikko taidolla tehnyt, se istuu erittäin hyvin ja pysyy paikallaan ilman kiinnitysaineita ja kaikki minua hoitaneet hammaslääkärit ovat sitä kehuneet ja sanoneet sen tukevan hyvin omia hampaitani. Minulle sattui toinen hammasturma mikä vei taas yhden hampaan alhaalta sivusta ja vielä toinenkin hammas jouduttiin siitä vierestä myöhemmin poistamaan ja tähän metallirankaiseen proteesiin on tehty lisää hampaita näiden puuttuvien tilalle eikä ole maksanut yhteensä kuin muutaman satasen. Tässä iässä ei ole enää väliä vaikka suussa olisi jo vähän irtotavaraakin.

Vierailija
39/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puuttuu ylhäältä yksi hammas. Ei näy kuin oikein leveästi haukotellessa, enkä sillain haukottele julkisesti. Olin jo sopinut implantin asennuksen ja rahat oli säästössä, kun sain muita huonoja terveysuutisia ja peruin käynnin. Nyt kolme vuotta myöhemmin hammas puuttuu edelleen, ei haittaa mitenkään. Eikä implantin laitto ole ajankohtaista vielä vuoteen.

Vierailija
40/55 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilta puuttuu 1 hammas eikä sitä tunnu haittaavan. Mää tuun piakkoin menettään yhden hampaan mut ei todellakaan ole varaa hommata uutta tilalle. Mullakaan se ei ole edessä vaan sivussa eli ollaan sitte ilman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän