Ystävän synttärit ravintolassa kutsuttuna?
Ystäväni täyttää 55 vuotta, ja on juhlansa kunniaksi kutsunut meidät ystäväporukkansa ravintolaan päivälliselle. Olemme aikuisia, hyvätuloisia kaikki ikähaarukassa 42-56-vuotiaita. Protokollaa kyselen, kun juhla on mitä ilmeisemmim omakustateisesti synttärisankarin valitsemassa laadukkaassa ravintolassa. Lahja kuuluu tietysti asiaan ja kiva onkin viedä kultakorvakorut ja pullo cremantia.
Mutta, kuka maksaa ja mitä?
a) Päivälliselle kutsunut ystävä maksaa kaikkien ruuat
b) Kaikki maksavat omansa
c) Me päivälliselle kutsutut maksamme oman päivällisemme plus synttärisankarin ruuat ja juomat + jokainen tuo lahjan
Kyseessä siis hyvä ystävätär ja elämässänsä menestynyt nainen, joka yksinhuoltajana rakensi itselleen miljoonaomaisuuden. Se ei tietenkään ole peruste olettaa hänen maksavan kaiken, koska me muutkin olemme cakavaraisia työssäkäyviä, (kirjanpitäjä, erikoislääkäri, juristi ja lastentarhanope). Ystävätär on pihi ja pitää ilmaisista tarjoiluista.
Itse en kutsuisi ravintolaan juhlimaan jos ei olisi aietta maksaa kaikkien dinnerit, vaan järjestäisin esim kotona tai mökillä illanvieton ruoka-ja juomatarjoiluineen. Sopimus ja suunnitelma yhteisestä illanvietosta ravintolassa syöden on eri asia, koska silloin jokainen tietää maksavansa itse. Kutsu on siitä hämäävä, koska se pitää sisällään kutsujan tarjoamat syötävät, on se sitten luksusravintolassa tai kotona juustolautallinen&sipsikulho.
Kommentit (26)
olet suunnitellut että annat korvakorut ja juotavaa. yksi lahja riittäisi ihan hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itsekin oletan ilman muuta kutsujan maksavan mutta mitä väliä. Pitääkö se etukäteen tietää? Eiköhän se selviä.
No kyllähän tuo pitäisi etukäteen tietää, koska kaikilla ei ehkä ole varaa syödä kalliissa ravintolassa. Mielestäni kutsussa olisi hyvä mainita että onko omakustanne vai ei.
Jos sitä kutsussa ei ole mainittu ei auta kuin kysyä. Vähän hölmöä lähteä valittamaan että kyllä se mainita pitäisi.
Miksei voi kysyä suoraan ystävältä, miksi täytyy täällä selän takana spekuloida? Jos ystävä on pihi, voi olla, että toivoo, että muut tarjoaa.
En jaksaisi välittää protokkollasta kun ystäväsi on jo heti alussa kompuroinut etiketin kanssa. Kutsusta pitää käydä selväksi tarjotaanko juhlassa ruoka vai maksetaanko se itse. Odottelisin juhlapäivää ja toimisin tilanteen mukaan.
Jos ystävä kysyy "mennäänkö syömään ulos synttäreilläni", niin oletan itse maksavani ja ehjä tarjoan lahjaksi jonkun drinkinkin.
Jos kaveri sanoo, että järjestää esim 50v synttärit ravintolassa x , ilmoita ruoka-allergiat, oletan hänen maksavan.
Jos en ole varma niin kysyn kaverilta enkä täältä.
No kyllähän tuo pitäisi etukäteen tietää, koska kaikilla ei ehkä ole varaa syödä kalliissa ravintolassa. Mielestäni kutsussa olisi hyvä mainita että onko omakustanne vai ei.