Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei voi maksaa reseptilääkkeitä

Vierailija
20.10.2023 |

Mitä silloin tapahtuu? Palautetaanko lääkkeet reseptille ja kaappiin, laitetaanko ne ns tiskin alle kunnes pystyy maksamaan, saako ne mukaan laskun kanssa?

Tämä tilanne tuli ensi kertaa vastaan viime viikolla, onneksi oli käteistä mutta jäin miettimään.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla wrote:

Reseptilääkkeillä on maksukatto 600€ vuodessa eli keskimäärin 50€/kk. Sen enempää ei kukaan joudu lääkkeistä maksamaan. 

Tää oli kyllä huippu! Tällaisesta en ole minä, eikä varmaan kukaan muukaan kuullut ikinä. 

Vierailija
22/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkehaku.fi löytyy lääkkeiden hinnat kelakorvauksilla ja ilman. Ja saatavuus missä apteekeissa on. Mä tsekkaan nykyään aina ensin tuolta, kun käytän lääkkeitä joita ei joka paikassa ole aina saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Elämänhallinta jos on tuolla tasolla ettei tiedä onko varaa johonkin.... sanotaanko että kannattaa hakeutua edunvalvonnan piiriin.

No en mä monenkaan lääkkeen hintaa etukäteen tiedä. Sitä kun sairastuu, ne lääkkeet on yleensä ensin uusia, eikä niiden hinnasta ole kokemusta. Samalla kun sairastuu, on yleensä tilanteessa, jossa tulot vähenevät yhtäkkiä. Tämä on ihan normaalia ja jos vähänkään mietit , kokonaisuutta, yleistä. Sillä ei ole mitään tekemistä elämänhallinnan kanssa.

Sinä voit kysyä sitä hintaa siinä reseptintoimituksessa. Tai soittaa apteekkiin etukäteen.

Usein myös lääkäri varoittaa jos on kalliimmasta lääkkeestä kyse, tai ainakin lääkärin pitäisi lääkettä määrätessään miettiä myös sitä pystyykö potilas sitä kustantamaan. Riippuu tietysti tilanteestakin, eihän se lääkäri kaikkien taloustilannetta tiedä ja osaa arvata kenelle vaikkapa 50e on tosi iso summa. Myös apteekissa siinä tiskillä usein puhutaan lääkkeiden hinnoista ja on ihan arkea laskea paljonko ne lääkkeet maksaisi ja miten ne kannattaa ostaa että rahat riittäisi ja saisi ne mahdollisimman edullisesti. 

Vierailija
24/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kaffebulla wrote:

Reseptilääkkeillä on maksukatto 600€ vuodessa eli keskimäärin 50€/kk. Sen enempää ei kukaan joudu lääkkeistä maksamaan. 

Tää oli kyllä huippu! Tällaisesta en ole minä, eikä varmaan kukaan muukaan kuullut ikinä. 

600e maksukaton jälkeen maksat KORVATTAVISTA reseptilääkkeistä 2,5e. Eli jos lääke ei ole korvattava, maksat normihinnan.

Vierailija
25/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla wrote:

Ei kaikki reseptilääkkeet kerrytä kattoa. On paljon lääkkeitä, jotka eivät sitä kartuta. 

Vierailija
26/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys, mitä reseptille tapahtuu, jos vaikka kortti ei toimi apteekin tiskillä. Toki sen lääkkeen saa palautettua reseptille, jos sitä ei saa mukaansa ja apteekin henkilökunta varmasti ohjeistaa tässä.

Itse olen ratkaisut asian sillä, että aloin Ukrainan sodan alkamisen ja erilaisten palvelunestohyökkäysten kiihtymisen jälkeen pitämään taas lompakossa pari sataa euroa käteistä parin vuosikymmenen pelkän kortin käyttämisen jälkeen. Olisi kohtuullisen rasittavaa todeta lapsiperheen viikon ruokaostokset pakattuna, että kortti ei menekään läpi ja ostokset jäävät siihen. 

Vierailija
27/27 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan hyvä kysymys, mitä reseptille tapahtuu, jos vaikka kortti ei toimi apteekin tiskillä. Toki sen lääkkeen saa palautettua reseptille, jos sitä ei saa mukaansa ja apteekin henkilökunta varmasti ohjeistaa tässä.

Itse olen ratkaisut asian sillä, että aloin Ukrainan sodan alkamisen ja erilaisten palvelunestohyökkäysten kiihtymisen jälkeen pitämään taas lompakossa pari sataa euroa käteistä parin vuosikymmenen pelkän kortin käyttämisen jälkeen. Olisi kohtuullisen rasittavaa todeta lapsiperheen viikon ruokaostokset pakattuna, että kortti ei menekään läpi ja ostokset jäävät siihen. 

Apteekin henkilökunta kyllä ihan hoitaa sen homman alusta loppuun jos joku ei pystykään maksamaan. Eli peruu sen lääkkeen toimituksen reseptikeskuksesta, palauttaa lääkkeen hyllyyn jne. Siitä ei kannata olla huolissaan. Toki noissa tilanteissa keskustellaan että jätetäänkö lääke odottamaan vähäksi aikaa eli saako henkilö rahaa jostain ja tulee henkilö hakemaan sen myöhemmin, vai perutaanko ostos saman tien. Se peruminen on kuitenkin vähän työlästä niin kivempi ois jos lääke haettaisiin. Ja toki siksikin, että asiakas saisi tarvitsemansa lääkkeet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän