Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua pyydettiin töihin seurakunnan leirille, en kuulu kirkkoon

Vierailija
19.10.2023 |

Eli sain seurakunnan papilta soiton jossa hän pyysi minua mukaan, siis ihan palkattuna, seurakunnan leirille. Lupasin harkita asiaa, mutta pian puhelun jälkeen muistin että enhän minä kuulu kirkkoon. Laitoin hänelle viestiä perään, että onko tämä este, siis että esimerkiksi jos seurakunta ei voi palkata kirkkoon kuulumatonta. Pappi vastasi ettei ole este, mutta kysyi heti miksi en kuulu kirkkoon. Pian tuli perässä muitakin viestejä joissa ihmetteli mistä syystä olen kirkosta eronnut, mitä nyt ajattelen kirkosta ja uskon asioista ja olenko ajatellut liittyä kirkkoon takaisin. Kertoi olevansa hyvin hämmentynyt asiasta.

Tuo riitti minulle ja ilmoitin etten tule leirille. Miten itse olisit reagoinut tuollaiseen tivaamiseen? Kun hän siis sanoi että se EI ole este, mutta silti alkoi kova kysely.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootko kokki tms ammattilainen joita on vaikea löytää 

Vierailija
22/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on pariin otteeseen eräs kirkon hlökuntaan kuuluva (siis kaksi eri hlöä) kysynyt srkvaaleihin ehdokkaaksi. En ole kuulunut kirkkoon yli 40 vuoteen. 🙏🫢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua on pariin otteeseen eräs kirkon hlökuntaan kuuluva (siis kaksi eri hlöä) kysynyt srkvaaleihin ehdokkaaksi. En ole kuulunut kirkkoon yli 40 vuoteen. 🙏🫢

Ai kauheeta! Hän ei siis istu koneella ja tarkastelee huvikseen ihmisten taustoja.

Vierailija
24/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista kysyä noista viestillä. Monta vivahdetta voi jäädä silloin huomaamatta, kun niitä ei hoksata kirjoittaa viestiin. Olisi ollut asiallista papilta soittaa takaisin noihin lisäkysymyksiin liittyen. Myös tuo lopun olen erittäin hämmentynyt on asiaton huomio ja viittaa siihen, että pappia taisi kiinnostaa asia muista kuin työhön liittyvistä syistä.

Asiallista olisi ollut jutella esimerkiksi suhtautumisesta kirkon palveluihin tai uskoon asiakasryhmän kohdalla. Esimerkiksi jos leirillä käydään läpi uskon asioita ja tarjotaan avuksi vaikkapa rukousta. 

Vierailija
25/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Työasioistahan se pappi vaan viestitteli. Sama kun lääkäri kysyy, että missä on kipuja tai tarjoilija kysyy mitä haluat tilata. 

Mielestäni täysin asiallisia kysymyksiä ja oma reaktiosi kertoo vaan siitä, että ehkä et ole ihan sinut oman eropäätöksesi takana? Koet jotain häpeää asiasta? 

Ymmärrän, että pappi kysyy / varmistaa mahd. työntekijälätä, että kuuluko hän kirkkoon, jos kirkko mahd. on palkan maksajana mutta sitä en ymmärrä, mitä se hänelle kuuluu, miksi joku on eronnut kirkosta. - Ei kirkosta eroamien ole aina sama kuin ero uskosta.

Uskovainen mies

Sitähän se pappi kyselikin, että onko erottu uskosta vai jokin muu syy. Ei kirkko halua ottaa leirille ihmistä, joka on uskoa vastaan. Ap lo

Itse kyllä ymmärsin Ap:n avauksen tosiella tavalla kun Ap kertoi, miten pappi oli toiminut sen jälkeen kun Ap oli kertonut, ettei kuulu kirkkoon suoralainaus: "Pappi vastasi ettei ole este, mutta kysyi heti miksi en kuulu kirkkoon. Pian tuli perässä muitakin viestejä joissa ihmetteli mistä syystä olen kirkosta eronnut, mitä nyt ajattelen kirkosta ja uskon asioista ja olenko ajatellut liittyä kirkkoon takaisin." (lainaus päättyy)

Sanosin, että jos pappi on näin toiminut, niin asiatonta ja aika moista ripitystä!  Pappi  siis olisi kysynyt/ tivannut asioita, jotka eivät hänelle mitenkään kuulu.

Uskovainen mies

Vierailija
26/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin aikanaan kirkosta, oli tää papin kanssa keskustelu ja katumuskuu käytössä. Pappi kyseli kovasti onko minulla traumoja uskonnosta, liittyykö eroaminen poliittiseen aatteeseen yms. Papilla oli erittäin vaikeaa ymmärtää ja jopa kuunnella minua. No, olinkin siellä vain koska laki vaati sitä. Yritti vielä pullikoida vastaan sanomalla ettei eroamisperusteeni vaikuta vakuuttavilta.

Sitten jälkeenpäin vielä papereita viivytettiin niin että meinas mennä ero seuraavalle vuodelle.

Hyvä kun erosin.

Vierailija
27/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työasioistahan se pappi vaan viestitteli. Sama kun lääkäri kysyy, että missä on kipuja"

Onko susta siis täysin normaalia että lääkäri tarjoaa sinulle ensin työpaikkaa, ja heti perään alkaa kysellä sairaudestasi ja kivuista? Ilman että olet hänen potilaansa tai edes mennyt vastaanotolle?

Vierailija
28/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voisin kuvitella että jos työpaikasta lääkärin kanssa keskustellessa tulisi sairaus ilmi, niin voisi käydä lääkärillä mielessä kysyä sairaudesta tarkemmin. Vaikka olisikin tahditonta. Mutta silloin normaalia olisi kysyä, että haluatko keskustella asiasta tarkemmin? Ja jos toinen ei halua, se siitä sitten. Jos/kun tilanne sellainen ettei sairaus estä työntekoa, kuten ap tapauksessa kirkkoon kuulumattomuus ei estä työsuhdetta.

Vierailija
29/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännytystyö on papin ihan perusduunia, miten ihmeessä koet sen outona?

Ja kyllä seurakunnan leireillä esim. varhaisnuorten leireillä on aina iltahartaus, ruokarukous ym. uskonnollistakin sisältöä. Olis tosi outoa jos olis joku ateisti nurkassa tuhisemassa näissä tilanteissa. 

Vierailija
30/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Satun tietämään että vakituiseen työhön ei seurakunnalle pääse, ellei kirkkoon kuulu. Määräaikaisesta työstä en tiennyt. Siksi ihan aiheellista varmistaa. Ja keltäs muulta, kuin työtä tarjoavalta henkilöltä, turha siitä nyt on provota.

Kyllä pääsee, Kirkkolain mukaan toimeen voidaan valita kirkkoon kuulumaton henkilö mutta virkaan ei.

Vierailija
31/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, mitä väliä. Meinaatko, että saat herätyksen, jos työskentelisit siellä?

Hän voi toimia kuin kaksoisagentti ja käännyttää vaivihkaa nuoria pakanoiksi!

Vierailija
32/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi itse tosiaankaan kysellyt mitään sen kummempia ja ei olisi noin lyhytaikaiseen työjuttuun ollut este. Meitä on tosi moneen junaan - ja asemallekin jää. Yst. terv. pappi

Vierailija
33/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin nyt voidaan pyöritellä monella tavalla.  Ja myös käsittää monella eri tavalla.  Kysyminen ja tivaaminenkin on oikeastaan kaksi eri asiaa.  Pappi oli kiinnostunut asiasta, olisi ollut mahdollisuus keskustella ihan papin kanssa, eikä vaan jonkun vauvapalstalaisen.

Mutta no, olisit saanut töitä, josta luvattiin ihan palkkaa.  Mutta ei kelvannut.  

Joten anna olla.  Miksi tätä pitää erityisesti kaivella ja jauhaa? 

Vierailija
34/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin suoraan ensimmäiseen kyselyyn vastannut, että en anna edes mikroskooppisen pientä panosta minkään uskonnon mikroskooppisen pieneksi hyödyksi, edes palkkaa vastaan. Jos olisi tentannut lisää, niin olisin mielelläni vastaillut - tykkään kinastella kaikesta uskontoihin liittyvästä - mutta jos hän ei olisi pystynyt tarjoamaan kriittisen tarkastelun kestävää, objektiivista todistusaineistoa uskontonsa totuuden puolesta (kuten tiettävästi kukaan koskaan ei ole pystynyt) niin mieleni ei olisi muuttunut, vaikka olisi sanonut mitä.

No, riittävän suurta palkkaa vastaan voisin ehkä suostua, mutta en mitään sellaista palkkaa vastaan jonka edes etäisesti realistisesti voisi tuollaisista hommista odottaa saavansa.

Vierailija
35/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä on kuule ihan tavallista!

Seurakuntavaaleihin kysellään ehdokkaita ihan laidasta laitaan, eikä siinä välttämättä lähdetä tarkastelemaan, onko ko. henkilö kirkon jäsen vai ei.  Jos ei ole, se selviää siinä kyselyssä ja se siitä.

Sinä nyt vain luulet, että sun kohdallasi tapahtui jotain ennenkuulumatonta.

Tässä on nyt kuitenkin hieman outoa se, että kirkon henkilökuntaan kuuluva ihminen kyselisi ehdokkaita srk-vaaleihin.  Se ei oikeastaan ole kovin suotavaa, koska nämä valitut luottamushenkilöt tulevat olemaan kirkon henkilökunnan töihin kuuluvista asioista päättäviä.   Niin oudolta kuin se ehkä jonkun mielestä saattaa tuntuakin, niin kyseessä on yleensä puolueitten asettamat ehdokkaat, vaikkei tunnuksia esillä olekaan eikä nitä korosteta.  Kyllä niitä halukkaita yleensä sieltä puolueväen taholta kysellään vaikka ei ehdokkaitten tarvitse mihinkään puolueeseen edes kuulua. 

Jos olet huomannut, niin nehän on aina jonkun vaaleissa nimetyn ryhmittymän edustajia.  Siellä on puolueet taustalla.  Tosin nyt on alettu miettiä pelkkiä yhteislistoja, koska ehdokkaita alkaa olla aika vähän.  Joissain seurakunnissa tätä on jo ollut.  

Jos joku kirkon työntekijä kyselee ehdokkaaksi, hän tekee sen sitten yksityishenkilönä, ei kirkon edustajana.  Ja silloin hänen ei kuulu edes tietää, kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei.  

Vierailija
36/36 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehtäviini leirillä olisi kuulunut yhdenkään rukoushetken vetäminen, ne olisi hoitanut ihan seurakunnan omat ihmiset. Enkä minä ole ateisti. En vaan kuulu kirkkoon.

Jos taas jotakuta ärsyttää tämä aloitus niin ei missään nimessä kannata tulla edes lukemaan. Tämä on vain yksi keskusteluaihe julkisella keskustelupalstalla.