Mitä tarjoaisin vieraille uutenavuotena?
Vieraat tulevat kahdeksalta eli ovat jo syöneet iltaruoan kotona. Osa tarjottavista pitäisi olla munattomia ja maidottomia, että sopisivat allergisille lapsille ja maitoallergisen vauvan imettävälle äidille.
Kommentit (9)
Tai sitten avocadon puolikkaita joissa katkarapuja ja majoneesia. Tai sitten patonkia, juustoja,tahnoja ja hedelmiä.
tai ihan jäätelö. Ei enää ainakaan leivonnaisia...
Jokainen saa ottaa mitä haluaa salaatin sekaan, Esim. katkarapuja, savulohta, kananmunia, broileria, avocadoa, hunajamelonia, marinoituja kasviksia yms. Lisäksi patonki, juustoja. Jälkkäriksi jäädeke kuulostaa tosi hyvältä, mutta eikö siinä ole maitoa? Tai sitten vaikka hedelmäsalaatti kinuskikerman kera.
joulun varajälkkärin pakasteesta: mariannejäädykkeen.
Muut tuovat salaatit, leivät ja juomat..
parilla erilaisella täytteellä? Valmistuvatkin melkein itsekseen.
aika monessa ehdotuksessa on munia ja maitoa -- dipeissä, majoneesissa, juustoissa, uuniperunoiden täytteissä yleensä...
Mun idea on puolentoista vuoden munattoman ja maidottoman ja aluksi myös viljattoman imetysdieetin jälkeen pitaleivät uunissa lämmitettyinä ja puoliksi leikattuina. Niiden täytteet pöydälle kulhoihin -- tomaattipohjainen tonnikalatäyte, oliiveja, vihreää salaattia, savulohta, kanasuikaleita, fetakuutioita, marinoituja sipuleita ja sieniä, lihapullia ja jos olet tosi ahkera falafelejä, salsaa ja ehkä joku maitopohjainen kastike. lapsetkin tykkää pitaleivistä ja lihapullista ja salaatista ja aikuiset voi koota mieleisensä mukaisia herkkuja. On vähän harvinaisempaa, kauniisti katettavissa, sopii kaikille ja paljon kätevämpi täyttää puolikuun muotoisia pitaleivän puolikkaita kuin vaikkapa tortilloja....
ilman maitoa ja munaa, sama tomaattipohjainen täyte käy myös uuniperunoihin ja tortilloihin jne.
Illan menyy on broileri-mandariinisalaatti, patonkia ja tuorejuustoa sekä sipsejä ja popcornia ja suklaavanukasjäädyke, joka on maidoton ja munaton (tehty soija- tai riisimaitoon, täytyy vielä kokeilla kummasta tulee parempaa).
Tiedän, että kuulostaa juntilta, muuta meille ne nakit ja perunasalaatti on jo lapsuudenkodin perinne. Ja maistuvat aina yhtä hyviltä,vaikkei muuten makkararuokaperhe ollakkaan.