Oletteko laskeneet oikeasti, paljonko koira tulee maksamaan
Kun laskette ne välttämättömät kulut ja terveydenhoito, niin paljonko se tulee maksamaan vähintään koiran eliniän aikana.
Tähän summaan vasta lisätään koiran ostohinta.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
En välitä laskea. Koska sen lemmikin olen halunnut ja hankkinut pidän siitä myös hyvää huolta, maksoi mitä maksoi. Minä kulutan lemmikkiin muut ehkä matkustaa, entä sitten?
Niinpä. tämän moni viherpiipertäjä unohtaa, että jos omistaa koiran, sen hiilijalanjälki on melko suuri. Lasketaan kaikki teollisuus mikä tuottaa koirien ruuat, välineet, lelut jne. Joten turha on toisten matkustelusta valittaa.
Ja kumpaakin ilman pärjäisi aivan mainiosti.
2 harrastavaa koiraa, kulut sisältäen ruuat, herkut, harrastusvuorot, kisamaksut, lihashuollon ja varusteet 250-400 €/kk. Ei sisällä eläinlääkäri- eikä bensakuluja.
Riippuu rodusta ja jalostuksesta, onko vanhemmat kuinka palkittuja ja terveitä kuinka monta esivanhempaa taaksepäin. Onneksi nykyään löytyy hyvin kasvattajat, ja sukutaulut netistä ja voi kysellä kunnon kasvattsjia. Hyvän kennelin kun löytää, tervettä pentua voi joutua odottamaan mutta se kannattaakin ja säästää tulevaisuudessa ell kuluja jos ei löydy lonkkavikoja, hammasongelmia tms. Itse maksoin 1500e varausmaksun viimesimmästä ja luovutettaessa loput. Muita kuluja ei tullut 15v aikana kun rokotukset, hammasputsaukset ja samalla korvien nypinnät. Pari kertaa oli pissatauti ja sai myös allergiaruoan n 9v iässä. Sisareni koira, pienempi versio sama rotu, hammaslääkäriin menee 2 krt vuodessa vähintään 500e, hampaita poistettiin taas viimeksi, lasku oli n 1500.. On polviongelmia, joutuu kohta leikkaukseen.. Kovasti allergioita koiralla.. Hän osti ekan pennun minkä löysi, ja minä odotin puoli vuotta ennenkun haluamalleni sukulinjalle tulee sopiva pentu.
Mulla kaksi koiraa ja ei kiinnosta paljon maksaa, omistan myös hevosen, sen vakiokulut valmennukseen on reilu 1500€ kuussa + muut siihen päälle varusteet, lääkäri ymv.