Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi hyvä ja kestävä lanka villasukkiin?

Vierailija
19.10.2023 |

Muutamat olen tehnyt 7-veljeksen langasta, pohjat kuluneet nopeasti puhki. Onko Nalle hyvä? Vaiko joku Dropsin lanka? Vai ihan joku muu. Just lähden Kärkkäiselle lankaostoksille. En ole kovin kokenut neuloja, mutta ajattelin tehdä sukat joululahjaksi koko perheelle.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla on nyt sulle ikävä juttu kerrottavaksi, ap. Kukaan ei halua niitä kamalia villasukkia lahjaksi. Ja pliis, ota ne haisevat kammotukset omista jaloistasi edes jouluksi. Kiitos. 

Tämä. Ja ylipäänsä: kukaan ei toivo itse tehtyjä lahjoja, paitsi jos olet palkittu kondiittori. 

Ai kun joku leipoisi mulle englantilaisen hedelmäkakun jossa on kaikkia hillottuja hedelmiä ja rommia niiden rumien tusinasukkien sijaan. 

Hedelmäkakku on YÖK oikein viimeisen päälle! En tajua miten kukaan saa sellaista suustaan alas!

Vierailija
82/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 veljeksen laatu on tosiaankin heikentynyt vuosien kuluessa. Minulla on muutama vanha neule mainitusta langasta ja ne ovat kestäneet käyttöä nyppyyntymättä vuodesta ja pesusta toiseen. Uudemman neuleet nyppyyntyvät aika nopeasti.

7 veljestä, Isoveli ja Nalle ovat koostumukseltaan samanlaisia eli 75 % villaa ja 25 % keinokuitua.

En tiedä onko enää olemassa kunnon vanahan ajan sukkalankaa, joka oli nailonvahvisteista villalankaa, aika karkeaa ainakin ennen ensimmäisiä pesuja, mutta kestävää. Meillä kotona neulottiin siitä sukat niin aikuisille kuin lapsillekin. Aikuisille neulottiin jämälangoista muutama rantu varteen, lapsille usein koko varsi jostain värillisestä langasta. Se sukkalanka oli harmaata. En tiedä, oliko sitä edes muun väristä. Vahvuudeltaan se vastasi suunnilleen 7 veljestä eli puikot 3½ (käsialan mukaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudo pellavasta ja sekaan merinovillaa tai alpakkaa. Pellava on älyttömän kestävää. Pellavan ja villan sekoitetta käytettiin ennen vanhaan sotilasvaatteissa.

Vierailija
84/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä olen erikseen saanut pyyntöjä, että saisiko (itsekudotut) villasukat joululahjaksi. Asuvat talossa, jossa lattiat ovat kylmät talvella. Viime jouluksi sain tilauksen pipoista toiselta taholta, ja ne olivat myös mieleiset lahjat, ainakin olivat kovassa käytössä talvella.

Seiskaveikka oli ennen parempaa, sen laatu on heikentynyt. Lisäksi ennen kudottiin pienemmillä puikoilla tiukempaa, jolloin lopputuloksena oli kestävämmät sukat.

Dropsin lankoja on kehuttu, samoin "kaikkia" muita paitsi Novitaa- paitsi ettei mikään lanka oikeasti loputtomasti kestä.

Nalle on ohuempaa, se ei ole saapassukkalanka (eikä kylmävarpaisen lämmittelysukkalanka), mutta sopii pitsikuvioihin hyvin.

Itse päättelin juuri langat nuorimmalle pojalle (hänen pyynnöstään) tekemästäni villapaidasta, lanka välimallin 7 veljestä jostain 2010-luvun alkupuolelta. Todella pehmeää ja mukavan tuntuista lankaa, mutta ei todellakaan kestäisi villasukissa.

Ne tietävät että vielä pahempi asia olisi kudottu myssy. Sitä joutuisi pitämään sinua tavatessa ja matkalla kaikki katsoisivat että mikä retardi tuokin on. 

Tiedoksi myssykammmoiselle. Sain juuri tilauksen tuolta, jolle kudoin pipon viime jouluna, haluaa joululahjaksi tällä kertaa kypäräMYSSYN. Siis villaisen ja kudotun.  Ja noi, jotka pyysivät villasukkia joululahjaksi, pyysivät jonain aiempana jouluna pipot, ja kuulemma täksi jouluksi voisi taas pipot tehdä. Heijastinlangasta raita, että on turvallisempaa kulkea teitä pitkin. Villapaidankin voisi tehdä, mutta mulla taitaa loppua aika kesken.

Vierailija
85/92 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut myös 7 veljeksen laadun heikentyneen, mutta kyllä itselläni kestää siitä tehdyt sukat useamman vuoden. Patenttikantapää on ehdoton, jotta kantapää ei kulu puhki.

Mietin myös, että jos jollain menee sukan terät rikki, niin onko sukka alun perin liian pieni? Vai ettekö pidä varpaankynsiänne lyhyinä ja ne rikkovat sukan?

Tarpeeksi tiheä neulos on tärkeää, ennen tein itsekin 4 mm puikoilla, mutta olen vaihtanut 3,5 mm.

Vierailija
86/92 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla on nyt sulle ikävä juttu kerrottavaksi, ap. Kukaan ei halua niitä kamalia villasukkia lahjaksi. Ja pliis, ota ne haisevat kammotukset omista jaloistasi edes jouluksi. Kiitos. 

Meillä ei ole kaupan sukkia ostettu enää sen jälkeen kun aloin neulomaan villasukkia. Ohuemmasta nalle villalangasta saa parempia kenkiin mahtuvia perus sukkia, yksivärisiä eikä mitään kammottavia kirjavia väri sekoituksia. Kotisukkina, tossuina ja kumisaapas sukkina menee paksummasta langasta tehdyt.

Vierailija
87/92 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkia ei kaikki tahdo, säärystimet sitävastoin.

Vierailija
88/92 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nyt sitten kuitenkin Isoveli-lankaa ja ekan sukan jo tein. Vaikutti paksummalta kuin seiskaveikka. Toivottavasti kestää. Itselläni sukat kuluvat kantapäästä puhki nopeasti. Yhdet lahjasukat on kestäneet vuosia, pitääpä kysyä niiden neulojalta mistä langasta ne on tehty, kas kun en heti hoksannut. Tytär tuli lomalle kotiin ja halusi myös opetella sukanteon, joten uudelleen lankaostoksille. Mikäs sen mukavampaa, kuin yhdessä neulominen! Kärkkäiseltä en oikein sukkalankoja löytänyt, mutta dropsit oli alessa ja ostin pipolankoja. Ap

Vierailija
89/92 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ostin nyt sitten kuitenkin Isoveli-lankaa ja ekan sukan jo tein. Vaikutti paksummalta kuin seiskaveikka. Toivottavasti kestää. Itselläni sukat kuluvat kantapäästä puhki nopeasti. Yhdet lahjasukat on kestäneet vuosia, pitääpä kysyä niiden neulojalta mistä langasta ne on tehty, kas kun en heti hoksannut. Tytär tuli lomalle kotiin ja halusi myös opetella sukanteon, joten uudelleen lankaostoksille. Mikäs sen mukavampaa, kuin yhdessä neulominen! Kärkkäiseltä en oikein sukkalankoja löytänyt, mutta dropsit oli alessa ja ostin pipolankoja. Ap

Teetkö vahvistetun kantapään(patenttineuletta)?

Vierailija
90/92 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pellejä täällä on haukkumassa villasukkia? :D Itse toivon niitä aina lahjaksi ja myös teen lahjaksi ja lahjoitettavaksi. Ystäväpiirini, nuoria aikuisia Helsingissä ja suurissa kaupungeissa, käyttää villasukkia, osa myös kutoo niitä. Puhumattakaan lapsista ja vanhemmista ihmisistä lähipiirissä. 

Aloittajalle vastauksena, että itse käytän sukissa Novitan 7 veljestä, lapsilla myös Nallea ja Isoveljeä. Kuluuko sukat puhki (lanka hiutuu) vai tuleeko reikä koska silmukka karkaa?

Minulla on teoria niistä pelleistä. Suuria ikäluokkia seuraavan sukupolven pirulaiset. Pullamössösukupolvi, jotka saivat lapsena villasukkia joululahjaksi. Ovat nyt hirveissä vaihdevuosioireissa, ja vanhat villasukkatraumat ovat aktivoituneet. Siis se sukupolvi, joka halveksii kaikkea itsetehtyä ja rakastaa muovia sukissa, vaatteissa ja ihan missä vaan.

Tämä teoria ei, luonnollisestikaan, kata koko sukupolvea, villasukkapirulaiset ovat onneksi vain pieni vähemmistö koko sukupolvesta. Monella tähänkin ikäpolveen kuuluvalla pysyy puikot ja paljon muutakin hyppysissä. Hyvin ystävällistä, rentoa ja avuliasta porukkaa verrattuna villasukkapirulaisiin. Neulominen (tai kutominen) rentouttaa.

Vierailija
91/92 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💞

Vierailija
92/92 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 veikkaa ja nallea käytän. Lasten jalat kerkeää kasvaa ennenkuin kuluu puhki ja kasvuvara on. Tein 2 vuotta sitten nyt 17 vuotiaalle pojalle sukat veikasta, ei ole reikiä. Jalan koko pysynyt samana. 

Itsellä kestää päivittäisen käytön (ei kesällä), pari vuotta ilman reikiintymistä.

en tiedä missä vika?