Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi hyvä ja kestävä lanka villasukkiin?

Vierailija
19.10.2023 |

Muutamat olen tehnyt 7-veljeksen langasta, pohjat kuluneet nopeasti puhki. Onko Nalle hyvä? Vaiko joku Dropsin lanka? Vai ihan joku muu. Just lähden Kärkkäiselle lankaostoksille. En ole kovin kokenut neuloja, mutta ajattelin tehdä sukat joululahjaksi koko perheelle.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti palstan trolli on eksynyt tänne pilaamaan keskustelun. Raukan elämän täytyy olla todella tyhjää ja merkityksetöntä.

Vierailija
22/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikset tee itse lankaa?

Hahaa, olen tehnytkin! Ihan värttinällä kehräsin villasta. Ihanaa tulikin, mutta ei hyvää sukkalangaksi. Suosittelen kokeilemaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne halua pehmeitä paketteja. 

Vierailija
24/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Regia on kestänyt.  Titityy.

Vierailija
25/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Heh joo, no mun lapset on jo aikuisia ja käyttävät villasukkia ja jo haikailivat, että mistä nyt sukkia, kun mummu ei enää ole niitä neulomassa. Miehellä myös villasukat aina kotona jalassa. Elämä ilman villasukkia, on kuin hernekeitto ilman herneitä! Ap

Ikävä että miehesi ja lapsesi ovat vaikeavammaisia. 

Ja kukahan se tässä ketjussa on vaikeavammainen....

Vierailija
26/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, äitini neuloi ohuilla puikoilla ja tiukkaa. Minulla on paksummat puikot ja löysempi käsiala. Ehkäpä kokeilen pienemmillä puikoilla ja yritän tehdä tiukempaa. Kiitos tästä vinkistä! Ap

Vierailija
27/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei ollut mitään mainintaa siitä kenelle näitä villasukkia neulotaan. Silti kommentoijien joukossa on pari villasukkavainoajaa jotka jakavat informaatiota siitä että "hanki elämä" ja "kukaan ei halua itsetehtyjä lahjoja - ei ainakaan villasukkia."

Jos itse joskus neulon villasukat, niin itselle tai puolisolle tulevat.

Itselläni kestää 7-veljestä lanka, mutta puolisollani ei koska saa sukat puhki ravaamalla tyhjäkäyntiä kotona. Sukista menevät yleensä päkiät rikki ensin. Kuka estää käyttämästä kaksinkertaista lankaa kantaan ja päkiään? Niistä kohden olen joutunut itse sukkia paikkailemaan.

Vierailija
28/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi joulu tein tilauksesta tuplapaksupohjaiset sukat, eli kudoin koko jalkapohjan mitalta vahvistettua neuletta (sitä samaa kuin kantapäässä, eli kudoin pohjaa aina kaksi kerrosta ja päällipuolta sitten yhden kerroksen, hidasta oli), olen juuri menossa katsomaan, miten ne sukat ovat kulutusta kestäneet. En ole oikein muuta konstia keksinyt tuohon kulumiseen. Terittäminen tietenkin, eli kutoo aina uudet jalkateräosuudet, resori kun yleensä pysyy ehjänä vuosikymmeniä.

Vierailija
29/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen erikseen saanut pyyntöjä, että saisiko (itsekudotut) villasukat joululahjaksi. Asuvat talossa, jossa lattiat ovat kylmät talvella. Viime jouluksi sain tilauksen pipoista toiselta taholta, ja ne olivat myös mieleiset lahjat, ainakin olivat kovassa käytössä talvella.

Seiskaveikka oli ennen parempaa, sen laatu on heikentynyt. Lisäksi ennen kudottiin pienemmillä puikoilla tiukempaa, jolloin lopputuloksena oli kestävämmät sukat.

Dropsin lankoja on kehuttu, samoin "kaikkia" muita paitsi Novitaa- paitsi ettei mikään lanka oikeasti loputtomasti kestä.

Nalle on ohuempaa, se ei ole saapassukkalanka (eikä kylmävarpaisen lämmittelysukkalanka), mutta sopii pitsikuvioihin hyvin.

Itse päättelin juuri langat nuorimmalle pojalle (hänen pyynnöstään) tekemästäni villapaidasta, lanka välimallin 7 veljestä jostain 2010-luvun alkupuolelta. Todella pehmeää ja mukavan tuntuista lankaa, mutta ei todellakaan kestäisi villasuki

Ne tietävät että vielä pahempi asia olisi kudottu myssy. Sitä joutuisi pitämään sinua tavatessa ja matkalla kaikki katsoisivat että mikä retardi tuokin on. 

Vierailija
30/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankamaailmasta saa laadukkaita sukkalankoja. Esim. Maija ja sitä vähän paksumpi Janne. 

Vierailija
31/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun jälkeen ainakin meidän talon roskiksesta löytää villasukkia puoliksi avatuista paketeista. 

Vierailija
32/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, ei kestä pelkkä villalanka, olen kokeillut. Onkohan seiskaveikka muuttunut huonommaksi laadultaan? Äitini neulon siitä aina kaikki sukat ja kyllä ne aika hyvin kesti, minä kun tein, niin yhden talven jälkeen piti jo parsia. 

Ei ole enää äitiä, jolta kysyä neuvoa. Olisinpa kysynyt hänen eläessään. Voi miten äitini neulontataitoja nyt arvostankaan, en niin aiemmin ymmärtänyt, miten hienoa oli saada perheelle hienoja villasukkia, lapasia, pipoja...vaikka kiitollinen olinkin. Puoli vuotta ilman rakasta äitiä. Ap

Uusimmissa 7-veikoissa on enemmän villaa kuin vanhoissa, aika vasta muuttunut villaisemmaksi.

Vierailija
33/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilla ei ole MITÄÄN mielikuvitusta ostavat lahjaksi villasukat tai jonkun kirjan. 

Vierailija
34/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onko oikeasti olemassa lankaa nimeltä Seiska Veikka?

Vai tarkoitetaanko Seitsemän veljestä -lankaa?

tarkoitetaan

Vierailija
35/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat on kyllä aivan erinomainen lahja. Ei nyt ehkä ikäluokassa 6-16 vuotta, jossa niitä ei ehkä arvosteta, mutta muuten kyllä. Mikään ei voita käsin neulottuja villasukkia jalassa talvella.

Ei mikään lanka kestä loputtomiin, villasukat on kulutustuote. Keinokuitu parantaa kestävyyttä muta yhtään suurempina määrinä vähentää lämmittävyyttä, joten siinä välissä pitää tasapainotella.

Merino- ja alpakkalangat tiiviimpinä voivat olla kulutuskestävämpiä, mutta mielestäni 7 veljestä hylkii likaa paremmin ja tarvitsee pestä harvemmin.

Omalla kohdalla olen ajatellut, että tuskin sukat kuluvat nopeammin kuin ennen, mutta joku 4 vuotta vain menee nopeammin kuin ennen... nuorena se oli ikuisuus, nykyään silmänräpäys.

Vierailija
36/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tosiaan, äitini neuloi ohuilla puikoilla ja tiukkaa. Minulla on paksummat puikot ja löysempi käsiala. Ehkäpä kokeilen pienemmillä puikoilla ja yritän tehdä tiukempaa. Kiitos tästä vinkistä! Ap

Mulla on ongelmana se, että teen liian tiukkaa, ja olenkin pohtinut pitäisikö vaihtaa puikot isompiin. Eli tehdä vaikka nelosen puikoilla sukat, vaikka suosituksessa on 3,5.

Vierailija
37/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joulun jälkeen ainakin meidän talon roskiksesta löytää villasukkia puoliksi avatuista paketeista. 

Älä valehtele!

Mutta jos nyt olisi totta, niin veisivät ne johonkin vanhustentaloon, siellä on paljon vanhuksia, joilla on vaatteista puutetta, ja palelevat jalat!

Vierailija
38/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lankamaailmasta saa laadukkaita sukkalankoja. Esim. Maija ja sitä vähän paksumpi Janne. 

Meillä Maija ja Janne ovat kestäneet vielä heikommin kuin 7 Veljestä, ja lisäksi huopuivat käytössä/pesuissa enemmän, eli joustinneule menetti joustavuutensa. Onko sitten minulle sattunut maanantaikeriä noista Gjestalin langoista?

(ja siis pesen villapesuohjelmalla kaikki neuleet, myös sukat - käsinpesuni on sen verran kovakouraista, että siinä kärsii neule enemmän)

Tyttäreni ei voi käyttää villaa, nyt testasin Regian cotton softia (tai jotain sinnepäin, sukkalankaa, jossa puuvillaa ja joustavana aineksena jotain tekokuitua) ja hän ainakin piti niistä. Kestävyystestiä ei ole ehditty vielä tehdä, kun ovat vasta kuukauden verran olleet käytössä. Lanka on kuitenkin noin Nallen paksuista, joten se ei oikein käy talvella saapassukkiin. Tosin puuvilla ei nyt muutenkaan ole lämmin materiaali.

Jatkan testauksia.

Vierailija
39/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joillain on tapana laittaa rahaa sinne sukkien sisään lahjaksi. Toivottavasti sukkien mukana on mennyt jo satoja euroja roskiin.

Vierailija
40/92 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmiset joilla ei ole MITÄÄN mielikuvitusta ostavat lahjaksi villasukat tai jonkun kirjan. 

Kirja on meidän talossa PARAS lahja, ja villasukillekin on aina käyttöä. :)