Taas jo kehotellaan talvirenkaita vaihtamaa
Pari päivää on viileempää sit rouhitaan 2kk sulaa asfalttia jollain nastoilla... mitään ei opita et pian taas lämpenee. Ei kannata hötkyillä nyt.
Kommentit (34)
Vierailija wrote:
Ja kuka edes käyttää nastoja. Melu haittaa vain. Jos et satu tietämään, niin ihmisiä asuu kehä kolmosen ulkopuolella. Ja sitten semmoista kirkasta läpinäkyvää ainetta kertyy tielle talvisin, mitä myös kutsutaan jääksi. Oot saattanut joskus kuulla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja kuka edes käyttää nastoja. Melu haittaa vain. Jos et satu tietämään, niin ihmisiä asuu kehä kolmosen ulkopuolella. Ja sitten semmoista kirkasta läpinäkyvää ainetta kertyy tielle talvisin, mitä myös kutsutaan jääksi. Oot saattanut joskus kuulla.
Kyllä. Täällä kaukana kaukana kehäteistä on todella jäätä ja lunta ja kaikkea muutakin. Kitkarenkailla niistä selvitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Millä fukking nastoilla!?? Kitkarenkaillahan järkevät ajaa.
Et pärjäisi kitkoilla siellä, missä me joudumme ajelemaan. Olisit vähän väliä pöpelikössä, meillä järkevät ajavat nimenomaan nastoilla.
Ajamiseen tarvitaan taitoa. Sama mitkä renkaat alla.
Itse asun Länsi-Suomessa. Tänään vaihdetaan nastat alle. Aamuisin lähden jo ennen viittä töihin, joten jos kosteutta tiellä tai sataa alijäähtynyttä vettä, niin vetää varsinkin suoalueilla tien mustaan jäähän.
Jo viime viikolla oli niin liukkaita päiviä, että oli jo yksi pahempikin kolari sattunut liukkauden takia.
Että jos jossakin vielä joku pärjäilee ilman talvirenkaita, niin hyvä. Täällä ei, jos tiellä haluaa pysyä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vaaralliset kitkarenkaat
https://rengasvertailu.fi/rengasuutisia/kitkarenkaat-vaaralliset/
Niin no en minä ostelekkaan mitään keski-eurooppaan suunniteltuja kitkoja.
Ja vieläpä yli 10 vuotta vanhoja kuten tuo juttukin....
Ja kun ihmiset eivät osaa ennakoida renkaiden vaihtoa (siis ne, jotka eivät itse osaa vaihtaa), niin saadaan korjaamoille aikaan hervottomat jonot ja sitten itketään, kun pitää lumisateella ajella kesärenkailla.
Itse ajelin yhtenä vuonna kaikessa rauhassa töihin nastoilla, kun yöllä oli tullut ekat lumet.
Kadun-/penkkojen reunamilla oli autoilijoita päätään raapimassa. Yksi auto edelläni yritti kääntyä risteyksessä, mutta ajeli pomppien yli liikenteenjakajan, kun ei renkaat pitäneet.
Lopulta poliisikin joutui lähtemään liikennettä ohjaamaan, kun ihmiset jäivät jonossa yhteen mäkeen roikkumaan.
Että se ennakointi...
Mustaa jäätä oli jo tällä viikolla ja ei olla kun 200 km päässä Hesasta. En jaksa stressata talven saapumista ja viikonloppuna vaihtuu talvirenkaat alle. Suomi on aika pitkä maa, joten ihan syystä jo muistutetaan. Voi tulla talvi muuten taas hesalaisille yllärinä, kun lähtevät syyslomalle.
Entiset nastat sitten kun vasta liukkaat alkaa jos nyt vaihtaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Et pärjäisi kitkoilla siellä, missä me joudumme ajelemaan. Olisit vähän väliä pöpelikössä, meillä järkevät ajavat nimenomaan nastoilla.
No kerro toki missä on niin ääriolosuhteet, ettei kitkoilla pärjää. Minä ainakin olen kolunnut koko Suomen läpi kitkarenkailla ongelmitta, niin että ajelet kenties ulkomailla.
Sä pärjäät niillä, koska suurin osa ajaa nastoilla ja karhentaa sitä ajoradan pintaa niin, että se sun kitkakin toimii.
Jos me kaikki ajettais kitkoilla, olis tiet sellaisia kiillotettuja luistinratoja, kuten bussipysäkit ja monet risteysalueet kaupungeissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja kuka edes käyttää nastoja. Melu haittaa vain.
Pistä tulpat korviisi ja säilytä henkesi.
Muiden ohi vaan motarilla kitkoilla ja 0 kolaria.
Mä taas kaasuttelin kitkoilla pohjoisessa ja kävi sillä lailla ikävästi että kuolin. Pakko oli vaan jäädä kummittelemaan kun arvasin että jotku tehny saman, jäänyt henkiin ja postailevat nyt palstat täyteen miten järkevää se on. Ilmotelkaas muutki kolarissa kuolleet täällä ni päästään tästäkin selviytymisvinoumasta. Suosittelen muuten sijottaa kaiken omaisuuden lottoon. Tein ite niin ja kannatti. Olin just hakemassa voittorahojani ennenkuin pamahti.
Haluaisin nähdä nämä kitkafanit ajelemassa tallitiellä kun se on peilijäässä eikä ole hiekoitettu ja 100 m pitkä jyrkkä mäki pitäisi päästä ylös kääntymään isommalle tielle. Auraus on hiekkatiellä myös vähän niin ja näin, eli tamppautunut jääkerros on paksu. Kerran ei päässyt ylös nastoillakaan, liukui vain takaisin alas. Kovin kovaa ei voi vauhtia ottaa kun tosiaan risteys heti mäen päällä.
Vierailija wrote:
Haluaisin nähdä nämä kitkafanit ajelemassa tallitiellä kun se on peilijäässä eikä ole hiekoitettu ja 100 m pitkä jyrkkä mäki pitäisi päästä ylös kääntymään isommalle tielle. Auraus on hiekkatiellä myös vähän niin ja näin, eli tamppautunut jääkerros on paksu. Kerran ei päässyt ylös nastoillakaan, liukui vain takaisin alas. Kovin kovaa ei voi vauhtia ottaa kun tosiaan risteys heti mäen päällä.
Nonni, kitkat tai nastat, jos ei pikkusta mäkitietä ole hoidettu, ei siellä ajeta. Itse olen ajanut 10 vuotta työmatkaani kitkoilla ja aina ehjänä perillä. Ei mulla ole asiaa paikallisen kaupankaan pihaan autolla, oli renkaat mitkä tahansa jos sitä pihaa ei ole hoidettu.
Vierailija wrote:
Ja kuka edes käyttää nastoja. Melu haittaa vain.
Me.
Meillä on neljä autoa ja kaikissa nastat talvella.
Kitkat on parhaat. Kunhan ajan nykyisen kärryni nastarenkaat loppuun, seuraavat on kitkat. Edellisessä autossa oli kitkat ja ne oli mun ensimmäiset sellaiset, ihastuin niihin heti. Nykyisen auton ostin viime keväänä ja pettymyksekseni siinä oli nastarenkaat.